آریا بانو

آخرين مطالب

با سرماخوردگی روحی مبارزه کنیم گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
با سرماخوردگی روحی مبارزه کنیم
٣١
٠
شهرآرا آنلاین / خبر تکان دهنده است؛ مادری بر اثر فشارهای روانی، زمانی که همسرش در خانه نیست و با دو کودک خردسالش تنهاست، دست به خودکشی می زند و به زندگی اش پایان می دهد، آن هم به بدترین شکل، یعنی حلق آویز کردن. حادثه هفته پیش در شهر خودمان اتفاق افتاد؛ جایی در همسایگی خانه من و شما.
در نگاه اول یک خودکشی ساده است ولی عمیقا متأثرمان می کند اینکه زندگی، مادری را با داشتن دو بچه که خود بالاترین انگیزه برای نفس کشیدن است، به جایی رسانده که راهی جز پایان دادن به زندگی اش نداشته است؛ کسی که ممکن است بارها او را دیده اما دردش را نفهمیده باشیم؛ کسی که ممکن است همین امروز و فردا باز قصه اش دوباره تکرار شود.
آمارها نشان می دهد ٢٣.6درصد مردم به یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا هستند که افسردگی، شایع ترین آن هاست. همین آمارها می گویند ١٢.٧درصد افراد گروه سنی ١5تا 64سال که هم باید سرشار از شوق زندگی باشند به این بیماری مبتلایند. شیوع این بیماری در زنان ١6.5درصد و در مردان ١٢.٧درصد تخمین زده می شود.افسردگی در جامعه به قدری شایع است که روان شناسان از آن به عنوان «سرماخوردگی روحی» یاد می کنند که اگر درمان نشود و مزمن شود، به جز فرد، جامعه را هم با مشکلات بسیاری رو برو می کند. این موضوعی است که ما را بر آن داشت تا امروز با دکتر علی کاظمی دلوئی، روان شناس و مشاور خانواده، گفت وگو کنیم که در ادامه برای استفاده بیشتر شما به چکیده ای از آن اشاره خواهیم کرد.
افسردگی یعنی؟
اگر بخواهیم از افسردگی تعریفی ساده و همه فهم ارائه کنیم، باید بگوییم افسردگی یعنی اینکه فرد احساس کسالت دارد، سطح انرژی اش پایین است، خستگی دائم و غیرعادی دارد، افکار و احساسات و هیجاناتش نسبت به خود، محیط اطراف، دیگران و حتی دنیا منفی است، به آینده بدبین است و دیگر به کارهایی که قبلا از انجام آن ها لذت می برده و برای آن ها هیجان داشته است، هیچ حسی ندارد. با این تعریف شاید خود و بسیاری از اطرفیانتان را افسرده بدانید، اما این طور نیست. روان شناسان برای افسردگی درجات و علائمی مشخص کرده اند که به شرط استمرار آن ها می توان فرد را افسرده دانست.
لابد درباره افسردگی فصلی، دوره نوجوانی، پس از زایمان و... چیزهایی شنیده اید، اما هیچ یک از این ها تقسیم بندی درستی برای افسردگی نخواهد بود و نمی توان براساس آن به میزان وخامت مشکل پی برد. به همین دلیل بهتر است در یک طبقه بندی ساده، افسردگی را به خفیف، متوسط یا مزمن تقسیم کنیم تا بتوانیم به هرمرحله واکنش درست تری نشان بدهیم. براین اساس باید گفت چیزی نزدیک به ١٠تا١5درصد مشهد ی ها از افسردگی خفیف تا متوسط و ٧تا١٠درصد هم از افسردگی شدید رنج می برند.
نشانه های بالینی
فرد افسرده هم مانند سایر بیماران دارای علائمی است که به سادگی می توان آن ها را در او تشخیص داد و این همان زنگ خطری است که باید ما را درباره وقوع حوادث بعدی هشیار کند. این افراد استراحت و خواب کافی و خوبی ندارند، حال و حوصله ورزش ندارند، به تغذیه خود اهمیت نمی دهند، حوصله ارتباط با دیگران حتی دوستان و آشنایانشان را ندارند، در مرحله حاد و شدید بیماری، فرد حتی زمین گیر هم می شود و دیگر نمی تواند به کار و فعالیت های اجتماعی بپردازد.
البته همه ما گهگاه این حالت ها را در خود احساس می کنیم که گذرا هستند و اصلا به معنای ابتلا به بیماری افسردگی نیست. بنابراین تنها در صورتی که این علائم دو سه هفته در فردی وجود داشته باشد، باید احساس خطر کرد و به او لقب بیمار داد. پس در افسردگی خفیف فقط علائم ظهور می کند، در مرحله متوسط دو تا سه هفته همراه فرد است و در مرحله شدید همان طور که اشاره شد فرد زمین گیر می شود.
اینکه چرا فرد افسرده می شود، می تواند دو دلیل کلی داشته باشد. بخشی از آن مانند دیگر بیماری های ارثی است که بر این اساس باید گفت ٢٠تا٣٠درصد افراد افسرده، اعضای خانواده شان هم دچار افسردگی هستند. بخشی هم مربوط به محیط پیرامون فرد و افرادی است که با شخص در ارتباط اند. محیط های ناامن و پر استرسی که فرد در آن بزرگ شده و بیماری روحی اش را تشدید کرده است.
افکار منفی و خطرناک
هنگامی که با افراد افسرده هم کلام می شوید، می توانید به وضوح ناامیدی و یأس را در جمله هایی که به کار می برند احساس کنید. معــمولا این افراد فکر می کنند بدبخـت ترین فرد دنیا هســـــتند، نه خودشان و نه دیگران نمی توانند برای حال بدی که دارند کاری انجام بدهد، احساس خود درماندگی این افراد بیشتر از دیگران است و دارای خودباوری پایین و منفی هستند. تمام مشکلات و بدبختی ها را به خودشان نسبت و بیش از حد گزارش منفی می دهند. به طور مثال می گویند: «هوا ابریه و همه جا تیره و تاره». به عبارت ساده تر هرچیز ناخوشایند و بدی را به همه چیز تعمیم می دهند. یکی دیگر از ویژگی های این گروه، گرایش زیادشان به الگوهای غم است، مانند دیدن فیلم های غمناک و دنبال کردن حوادث و اخبار بد. همچنین با افرادی رفت وآمد دارند که غم و غصه شان زیاد است. درصورتی که افسردگی در مرحله حاد باشد، گهگاه فرد از تمایلش برای پایان دادن به زندگی هم حرف می زند.
کنترل و درمان افسردگی
به طور معمول افسردگی بین کودکان کمتر دیده می شود، برای همین نقطه شروع افسردگی را باید در دوره نوجوانی دانست، دورانی که با تصمیم گیری، تنش، چالش و شکست برای فرد همراه است و اگر او بتواند به سلامت از این دوره زندگی عبور کند، احتمال اینکه در دوره های بعدی به ویژه میان سالی و سالمندی افسرده شود، بسیار کم است. با همه این ها بیماری خبر نمی کند و وقتی به سراغ آدم می آید، باید فقط و فقط به دنبال درمانش بود. ازاین رو به عنوان اولین نکته همواره باید به یاد داشته باشیم که قرار نیست فردی از بیرون بیاید و دست ما را بگیرد و برای درمانمان اقدام کند. این خود ما هستیم که باید تا دیر نشده و کار به جایی نرسیده که نتوان کاری کرد، به دنبال رفع مشکل باشیم. همان طورکه افسردگی را به سه بخش تقسیم کردیم، درمان آن را هم باید مرحله به مرحله پیش ببریم.
درصورتی که افسردگی خفیف یا متوسط باشد که بیشتر مردم درگیر آن هستند، باید سبک و الگوی زندگی مان را عوض کنیم؛ به طور مثال انجام فعالیت های لذت بخش، ورزش هایی مانند شنا و پیاده روی که هورمون های شادی و تسکین بخش را در بدن آزاد می کنند، ارتباط اجتماعی بیشتر هرچند که تمایل ذاتی به تنهایی داشته باشیم، حذف الگوهای غم انگیز محیطی، تغذیه مناسب و خواب و استراحت کافی.
درصورتی که افسردگی شدید و زندگی روزمره فرد دچار اختلال شده باشد در قدم اول باید برای دارودرمانی اقدام کرد. این داروها همان هورمون های شادی بخش و تسکین دهنده هستند که باید به طور طبیعی در بدن آزاد شوند و نمی شوند. در قدم دوم درمان باید به اصلاح سبک زندگی پرداخت که همان توصیه هایی است که برای بیماران متوسط و خفیف هم بیان کردیم. در قدم سوم باید برای اصلاح افکار منفی و آسیب رسان فرد تلاش کرد که این کار بدون کمک و یاری یک روان پزشک یا روان شناس غیرممکن است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/152442/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سهم هر ایرانی از مصرف سیگار؛ سالی 860 نخ!

هدیه عجیب و ویژه مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی در «شب‌ آهنگی» که سوژه شد

رونمایی از دفتر کار محمد بن سلمان / استایل جالب و متفاوت ولیعهد عربستان در محل کارش که پربازدید شد!

قسمتی از دکوراسیون امروزی و شیک خانه یوسف تیموری بازیگر فولاد سریال «زیر آسمان شهر» / چه مبلمان زیبایی

حذف هپاتیت C در ایران رسما اعلام شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

ساحل زیبای اقیانوس هند

کی حاضره امتحانش کنه؟

چطور کوکو سبزی پف می‌کند؟

این بیماران به کنسرو لب نزنند

7 متهم طلاق بعد از 20سال زندگی

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

خوانندگی مهدی سلطانی با صدای بهشتی و اجرایی عاشقانه + ویدیو / خوشا روزی که این دنیا سر آید

تصاویر آخرالزمانی و باورنکردنی منتشر شده از لحظه شروع طوفان و سیل وحشتناک و بی‌سابقه در دبی

ایمان صفا ممدچاخان نیسان آبی در دورهمی خانوادگی از عشقش رونمایی کرد / چقد همشون صمیمی و با اصالتن

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران

ترایفل توت فرنگی، یک دسر عالی بدون نیاز به فر

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است