آریا بانو

آخرين مطالب

سعید اسدی: تئاترشهر از عرضه آثار نمایشی به تولید خواهد رسید / سالن اصلی تئاترشهر برای بازسازی تا نیمه دوم سال تعطیل می‌شود فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - امسال رویدادهای تئاترشهر را متمرکز برگزار می‌کنیم و جایگاهی در تئاترشهر ایجاد کردیم که تمرکز آن بر فعالیت‌های فرهنگی آموزشی و پژوهشی خواهد بود.


سرویس تئاتر هنرآنلاین: اولین نشست رسانه‌ای مدیر مجموعه تئاترشهر صبح امروز سوم اردیبهشت‌ماه در تالار کنفرانس این مجموعه برگزار شد.
سعید اسدی که ششم تیرماه سال گذشته به عنوان مدیر این مجموعه منصوب شد؛ در ابتدای این نشست درباره نگاه کلی به برنامه‌های این مجموعه، اقداماتی که صورت گرفته و برنامه‌های پیش‌رو به چند نکته اشاره کرد و گفت: مجموعه تئاترشهر برای همه ما ارزشمند است چراکه محور فعلی تولید تئاتر ایران است و از ارزش‌های تاریخی برخوردار است و انتظار بسیاری از این مجموعه وجود دارد. این مجموعه نمادی از تئاتر ایران است و با وضعیت خاص و مهمی که دارد بار مسئولیت ما را سنگین می‌کند. از مسئولیت‌های ما مواجه با جامعه تئاتری، هنری و علاقمندان تئاتر است.
او در ادامه افزود: ما در سال 98 با برنامه‌هایی روبرو هستیم و پیش خواهیم رفت که بخشی از آن برنامه‌های بلندمدت است که با تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی پیگیری خواهد شد. تئاترشهر همواره با دو اتفاق روبرو بوده است؛ اجرای نمایش‌ها و رویدادهایی که اتفاق می‌افتاد. از آنجا که در حوزه اجرا سالن اصلی به نسبت دیگر سالن‌های تئاتر شهر فرصت بیشتری برای جذب مخاطب را دارد و آثار بزرگتری در آن اجرا می‌شود و امکانات مالی بهتری را برای گروه‌ها و این مجموعه ایجاد می‌کند، قرار است به زودی به‌سازی شود.
این مدرس با بیان اینکه دیگر سالن‌های این مجموعه رویکردی فرهنگی خواهند داشت، خاطرنشان کرد: مابقی سالن‌های تئاترشهر رویکرد اقتصادی ندارند و برنامه‌های آن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. ما به عنوان مهمترین جایگاه تئاتری اولویت فرهنگی برای‌مان اهمیت دارد و این مجموعه باید با توجه به تولید گسترده تئاتر، اولویت فرهنگی را نسبت به درآمدزایی افزایش دهد؛ زیرا اولویت هنری آثار در جذب مخاطب تاثیرگذار است.
اسدی ضمن اشاره به اینکه طی برنامه‌ریزی‌های پیش‌رو پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر به خاصیت و ماهیت پیشین باز خواهد گشت، اظهار کرد: نکته‌ای که تاکید دارم این است که پلاتو اجرا به خاصیت و ماهیت قبلی خود بازگردد و تمایل داریم برنامه مشخص و مدونی داشته باشد و همچنین امکان اجرای نسل تازه‌تر نیز در این سالن وجود دارد که براین اساس هفته آینده فراخوانی پژوهش‌محور در این زمینه منتشر خواهد شد.
او در ادامه اضافه کرد: پروژه قشقایی در این مجموعه در این راستا اجرا می‌شد و در سال جدید چیزی شبیه آن پروژه که ترکیب ورک‌شاپ و نشست‌ها بود در کارگاه نمایش ارائه خواهد شد. در تلاش هستیم تا فضای تعامل و گفت‌وگوی مناسب بین هنرمندان و مخاطبان در مجموعه تئاتر شهر اتفاق بیفتد. تئاترشهر همیشه پذیرای رویدادهایی بوده که از بیرون پیشنهاد ‌شده است. امسال رویدادهای تئاترشهر را متمرکز برگزار می‌کنیم و جایگاهی در تئاترشهر ایجاد کردیم که تمرکز آن بر فعالیت‌های فرهنگی آموزشی و پژوهشی خواهد بود.
اسدی با بیان اینکه در تغییر ساختار و به‌سازی درونی تئاترشهر، ترکیبی میان فضای روابط عمومی و فضای پژوهشی و آموزشی به وجود خواهد آمد، تصریح کرد: از جمله برنامه‌های پژوهشی و آموزشی ما معرفی نمایشنامه‌های ایرانی و آثار پژوهشی، رونمایی از کتاب‌ها، برگزاری پنل‌های تخصصی و ... خواهد بود. قصد داریم برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی در طول سال که قبلاً در فضا جشنواره‌ای صورت می‌گرفت، انجام دهیم. تولید محتوا از حیث نوشتاری، تصویری با عنوان تئاترشهر به جامعه هنری ارائه خواهد شد و این بخش برای ارائه به کسانی است که در تهران نیستند.
او همچنین افزود: بر آن هستیم تا توان‌افزایی و دانش‌افزایی داخلی کارکنان را به روز کرده و این برنامه‌ و ارائه راهنمای دیدن تئاتر برای مخاطبان نیز اتفاق خواهد افتاد. متاثر از این قضیه میز نقدی در تئاترشهر میان هنرمندان، منتقدان و مخاطبان شکل خواهد گرفت. واحد روابط عمومی و ارتباطات نیز برای اجرای نمایش‌ها، نشست رسانه‌ای به منظور معرفی آثار برگزار خواهد کرد.
مدیر مجموعه تئاترشهر در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی پنج ساله این مجموعه یادآور شد: با تعامل با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درنظر داریم تا تئاترشهر از وضعیت وابستگی به استقلالی نسبی برسد. چراکه این مجموعه در تولید آثار، نقش چندانی ندارد. این چشم‌انداز به منظور تحقق، نیازمند عظمی جمعی است. تئاترشهر باید طی این چند سال از بخش عرضه به سمت تولید پیش رود و این موضوع مستلزم برنامه‌ای است که نیازمند استقلال نسبی است و تئاترشهر برای تحقق این قضیه تحولی ایجاد کرده است.
او همچنین اضافه کرد: دفترهایی در این مجموعه تاسیس شده که با تعامل قرار است این چشم‌انداز را پیگیری کنند. درخواست متقاضیان به منظور اجرا در دفتر ارزیابی هنری با کارشناسان هنری پذیرفته و بررسی خواهد شد. باید آثار تولید تئاترشهر باشند و به این منظور نیازمند حمایت دولتی هستیم. دفتر دیگری با عنوان دفتر تولید و جذب منابع دولتی و غیر دولتی تاسیس خواهد شد که به گروه‌ها برای جذب اسپانسر به منظور تولید تئاتر کمک خواهد کرد. این دفتر آرامش خاطری به گروه‌ها می‌دهند که تنها نخواهند بود و تئاترشهر پشتیبان تولید خواهد شد. در این ساختار جدید، فعالیت متمرکز اداری و رسیدگی به منابع انسانی مدیریت مجزا خواهد داشت و یک مدیریت اجرایی هم در کنار آن شکل خواهد گرفت. از دیگر موارد، برگزاری تور نمایش‌ها در ایران و خارج از ایران با عنوان تولیدات تئاترشهر خواهد بود. امیدوارم با حمایت کافی بتوانیم این اهداف را محقق کنیم چراکه می‌تواند تحولی در فضای کیفی و درون‌مایه‌ای و تنوع آثار ایجاد کند.
اسدی یادآور شد: علاوه بر سالن‌ها، می‌خواهیم فرصت‌های اجرایی دیگری را در محوطه و پیرامون تئاترشهر احیا کنیم که مجموعه روی آن دخالت بیشتری خواهد داشت و به تولید آثاری در کافه‌های تئاتر شهر بپردازیم. در پیرامون مجموعه هم باید برنامه‌هایی اجرا کنیم که در ساماندهی محوطه مجموعه و بهبود آن تاثیر خواهد داشت چراکه معتقدم رویکردهای سلبی در این زمینه جواب نمی‌دهد.
او ادامه داد: تصمیم داریم در اطراف تئاتر شهر به جای بساط گستران غیرفرهنگی، بساطی گسترده شود که فرهنگی باشد. البته برای تحقق این هدف، نیازمند همکاری بینافرهنگی با بخش‌های مختلف هستیم. اما اگر این محوطه به عرضه کالاهای فرهنگی اختصاص داده شود می‌توانیم به تبدیل آن به یک گذر فرهنگی امیدوار باشیم.
اسدی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که سال گذشته پیگیری شد بهسازی ساختمان و سالن‌های تئاترشهر بود؛ هرچند این رایزنی‌ها پیش از حضور من آغاز شده بود اما من هم از همان بدو شروع فعالیت، تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای بهسازی و نوسازی تجهیزات و سازه تئاتر شهر را پی گرفتم. در سال 96 بودجه‌ای برای تعمیر ماشینری سالن اصلی مصوب شد اما تخصیص نیافته بود که در پایان آن سال توانستند بخشی از آن بودجه را به سال 97 انتقال دهند.
او ادامه داد: دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد با یک شرکت دانش بنیان قراردادی برای تعمیر ماشینری بستند که برای انجام آن احتمالا باید مدتی سالن اصلی تعطیل می‌شد اما تلاش کردیم در حین اجراها، تعمیرات شروع شود که از سال گذشته در حال بازسازی و بهسازی آن هستیم؛ اما از 15 اردیبهشت امسال سالن اصلی برای تکمیل بازسازی‌ها تعطیل می‌شود که در این بهسازی، برخی ادوات ماشینری تعویض، تعمیر و نوسازی می‌شود و با تکنولوژی روزآمدی روبرو خواهیم شد. ما تنها ایجاد کننده شرایط مساعد برای این اتفاق هستیم و امیدواریم پیمانکار و کارفرما که دفتر طرح‌های عمرانی است سریع‌تر این بهسازی را انجام دهند. امیدوارم سریع‌تر سالن اصلی را تعمیر کنند تا برای نیمه دوم سال برنامه‌های اجرا را از سر بگیریم.
مدیر تئاترشهر با اشاره به اینکه سالن چهارسو هم درحال نوسازی است و اجرای بعدی با صندلی‌های نو خواهد بود، گفت: در سالن اصلی هم صندلی‌ها تعویض می‌شوند.
اسدی همچنین خبر داد: دفتر طرح‌های عمرانی مشاوره می‌گیرد تا امکانات آکوستیک سالن اصلی را بررسی و مشکلات صدای آن را پس از انجام مطالعات در آینده رفع کند.
او در ادامه با اشاره به فضای پیرامون تئاتر شهر گفت: این فضا آسیب‌هایی جدی به بدنه تئاتر شهر زده و معضلات اجتماعی اطراف آن آزاردهنده است. بافت اجتماعی ساکن در اطراف مجموعه، مخاطره‌ای برای مخاطبان و خود بنا ایجاد کرده است؛ از کاشی دزدی تا دزدی دستگیره‌ها همه خطراتی است که برای این بنا وجود دارد. شهرداری، وزارت ارشاد و میراث باید یک برنامه‌ریزی برای مرمت این بنا داشته باشند.
اسدی با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه به زودی پژوهش و مستندسازی دقیقی که انجام شده تا شاهد بهسازی فضای بیرونی هم باشیم، گفت: امیدوارم فرصتی برای تغییر ساختار پارک دانشجو، مبلمان شهری و محصور کردن تئاتر شهر ایجاد شود؛ تا وقتی که تئاترشهر نتواند خود را از این مجاورت جدا کند حداقل سازه، با محصور شدن از گزندها حفظ شود.
اسدی با اشاره به اینکه سندی برای چشم‌انداز تئاتر شهر و سازماندهی آن نوشته شده است، از تدارک بخشی برای بازاریابی و تبلیغات در حوزه روابط عمومی و ایجاد فرصت‌هایی در فضای مجازی و واقعی خبر داد و گفت: یکی از امیدهای من تبدیل بیلبوردهای اطراف مجموعه تئاترشهر به تلویزیون شهری است و در این زمینه رایزنی‌هایی با شهرداری شده است. در کنار آن امیدوارم بتوانیم به زودی دوباره باشگاه مخاطبان را فعال کنیم.
او در پاسخ به سوالی، یکی از نکات مورد توجه خود را بهبود فرایند تعامل و پاسخ‌دهی به درخواست‌های اجرا خواند و گفت: وقتی از عنوان شورا برای انتخاب آثار در یک مجموعه تئاتری استفاده می‌کنیم با یک نهاد با اعضایی مواجهیم که مصوبه دارند اما در دوره فعالیت من شورا تشکیل نشده بلکه مشاورانی در کنارم هستند که این دو باهم تفاوت دارند. در شورا همیشه حرف و حدیث‌هایی هست که سلیقه اعضا محدودکننده تنوع آثار اجرایی است. اما استفاده از مشاوران امکان دخیل شدن سلایق متعدد را فراهم می‌کند.
مدیر مجموعه تئاترشهر با اشاره به تغییر ساختار درونی این مجموعه یادآور شد: آقای عباس اقسامی در دفتر شورای ارزیابی هنری فعلا مستقر شده و مدیریت آن را به عهده گرفته است.
اسدی تصریح کرد: نزدیک به چهارصد درخواست اجرا به تئاتر شهر داده شده که بخشی از آن مربوط به دوره پیش از من است. از این تعداد 90 مورد جدا شد و از میان آنها هم تعدادی برای اولویت اجرا در سال 98 انتخاب و از شهریور هم درخواست برای اجراهای جدید را می‌پذیریم.
او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی از تبدیل این مجموعه به فضایی خصوصی، گفت: قرار نیست تئاتر شهر تبدیل به سالن خصوصی شود، اما ساز و کار آن تغییر خواهد کرد.
مدیر مجموعه تئاترشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور و استقرار نیروهای انتظامی در محوطه تئاتر شهر، آن را به منظور برقراری امنیت در اطراف مجموعه خواند و گفت: این نیروها هیچ حق و نقشی در کنترل درونی فضای تئاترشهر ندارند و تنها حفظ امنیت پیرامونی را به عهده دارند. این اتفاق مصوبه‌ای فراتر از تئاتر شهر و خواست وزارتخانه برای حراست از بنا پس از حملات تروریستی است.
اسدی درباره اتفاقاتی که پیرامون نمایشی به کارگردانی مریم کاظمی رخ داد و منجر به بازداشت او و کارگردان اثر شد، گفت: قطعاً این اتفاق روی من تاثیر داشت اما اینکه بعد از آن ماجرا به کار برگشتم و استعفا ندادم به خاطر این بود که از ابتدا این مسئولیت را پذیرفتم تا به شهرام کرمی کمک کنم و در کنارش باشم. درباره مسئولیتم در بخش بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی هم از ابتدا تعهد کرده بودم تنها تا پایان جشنواره تئاتر فجر آنجا بمانم و ترک این مسئولیت ربطی به آن اتفاقات نداشت. بودن من در تئاتر شهر عزمی است که در پذیرش مسئولیت داشتم. معتقدم ترک کار یا به معنای قهر کردن است یا حقانیت آن اتفاق؛ اما من خطایی نکردم و ماندم تا با همان چشم‌اندازی که داشتم پیش بروم.
مدیر مجموعه تئاترشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدیریت تئاتر شهر مستقل نیست، گفت: درباره این موضوع، باید بگویم بله؛ در حرف‌هایم هم به آن اشاره کردم. شما باید حدود اختیارات آدم‌ها را در نظر بگیرید. وقتی مجبوریم با سیاست‌های مرکز هنرهای نمایشی پیش برویم معلوم است دیگر مستقل محسوب نمی‌شویم اما برنامه‌ها و چشم‌اندازهایی داریم.
اسدی همچنین در پاسخ به انتقادی مبنی بر جولان موش‌ها در تئاترشهر و نبود راهکاری برای مقابله با آن گفت: مسئله موش در تئاتر شهر مربوط به شهر تهران است از بین بردن آن نیازمند تدابیر خاصی بوده و اقداماتی هم شده و تعدادشان کاهش یافته اما ریشه‌کن کردن آن زمان می‌برد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/152017/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن