آریا بانو

آخرين مطالب

مسعود اعرابی: باید به ظرفیت‌های موسیقی نواحی، شعر نو، حکمت، فلسفه و تغزیه در آواز توجه شود فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سی و دومین نشست "آیین آواز" در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، سی و دومین نشست "آیین آواز" با تجلیل از استاد محمد باقر جعفری و اجرای موسیقی لرستان عصر سه شنبه 27 فروردین در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
ابتدا محمد ملاآقایی در دو بخش با قطعات محلی لری و سنتی با همراهی مختار فلاحی (نوازنده سازهای کمانچه و ویولن و سرپرست گروه صبا)، امیر بیات (نی)، آرین امیری (سنتور) و فرهاد الماسی (تنبک) آوازهایی در مایه افشاری را برای تقدیم به همه مصیبت‌زدگان سیل امسال اجرا کرد.
با توجه به این که خواننده باید با کلمات و مفاهیم درست پیام‌های خود را به مخاطب برساند تا از هرگونه ابهام جلوگیری شود.
بررسی" غلط‌های مصطلح آوازی" با حضور جاوید عباسی فلاح، مسعود اعرابی و علی شیرازی کارشناس مجری موضوع این نشست آیین آواز بود.
جاوید عباسی فلاح با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص ایران و اینکه همواره مورد تاخت‌وتاز کشورهای بیگانه و مهاجمان اعراب، مغول، افغان قرارگرفته است اظهار داشت: زبان و کلمات بیگانه وارد فرهنگ و زبان ما شده است به‌طور مثال کلمات دوغ، اردو، نعناع، سوغات، یاغی (مغولی)، جنگل، چاپ، کپی، نیلوفر، نارگیل (هندی) آدرس، اومبیل، بانک، پارک، پارلمان (فرانسوی) بطری، ساندویچ، والیبال (انگلیسی) و کلمات استکان، درشکه، کالسکه از روسیه وارد زبان ما شده است. متأسفانه کلمات بیگانه در زبان محاوره بسیار به کار می‌رود و غلط‌های مصطلح در بیان به‌وفور شنیده می‌شود.
علی شیرازی در خصوص غلط‌هایی که در محاوره تکرار می‌شوند عنوان کرد: کلمه گاهی یک معنی و یک مفهوم دارد در تعریف می‌گویند چه آدم خوبی است به‌جای آنکه بگویند چه فروشنده خوبی است (آدم اولین پیامبر و خاص است). وی خواهشا" که خواهش کلمه فارسی با تنوین عربی و کلماتی از این دست صحیح نمی‌باشند.
وی به غلط‌های جزئی و کلی و کلمات تحریری اشاره کرد که در تصنیف، شعر کلاسیک با حالات آهنگین و وزن‌دار به شعر کهن پهلو می‌زنند (چّشم و چِشم) و اینکه بیان ردیف کریمی و ردیف استاد دوانی و ردیف طاهرزاده غلط است و به‌جای آن بهتر است به مکتب‌های موسیقی اشاره شود.
جاوید فلاح در ادامه افزود: غلط مصطلح گفتاری به اصطلاحاتی گفته می‌شود که با جاگذاری فتحه، کّسره عوض نمی‌شود و باید صحیح آن به کار رود همانند (چُنین و چِنان) و کلمات (پائیز، آئین) که همزه عربی دارند و در فارسی نباید به کار روند.
وی تأکید کرد: غلط‌های مصطلح که معنی آن‌ها با یک کّسره و فتحه عوض می‌شوند، همانند آخِر به معنی عاقبت، آخّر به معنی پایان وقّنا بی‌نیازی، قِنا به معنی صوت و آواز، مُهین اهانت کننده و مِهین به معنی بزرگ‌ترین، فّراق آسودگی، فِراق جدایی را از این دست شمرد.
مسعود اعرابی عنوان کرد: زبان جاری است و راه خود را می‌رود. زبان پویا از زبان بیگانه وام می‌گیرد. در تاریخ آواز ایران صفحاتی که شنیده می‌شود غلط‌های بسیاری دارد ولی گاهی موجب جذابیت خوانندگی می‌شود و داشتن یک آنی در آواز غلط‌ها را می‌پوشاند. از نظر من غلط مصطلح باید در جای دیگری مورد بحث قرار گیرد.
اعرابی در ادامه افزود: اگر برای آواز یک وظیفه و کارکرد صرفاً" موسیقیایی در نظر بگیریم آن‌وقت کلام در مرحله بعد قرار می‌گیرد.
من ترانه لُری را نمی‌فهمم اما از آن لذت می‌بردم. وقتی آواز را با کلام می‌دانیم جایش با کلمه عوض می‌شود و ما باید در خدمت معنا و کلام باشیم. او به دو جریان بّرزمان و فرازمان نیز اشاره داشت که در رویکرد فرازمانی آوازخوانان به سراغ اشعار کهن می‌روند و یک مضمون تغزلی را می‌خوانند.
وی همچنین به وجود حکمت، فلسفه، حماسه، شعر نیمایی و شعر فروغ در آواز ایرانی اشاره کرد که می‌تواند همانند غزل و عاشقانه خواننده شود. و اینکه چرا آوازخوان خود را محدود کند و اینکه مفاهیم عرفانی، فلسفی در زندگی ایرانی کجاست. آقای ناظری سعی بر تألیف و تنظیم آواز نیمایی دارد. ما ردیف را می‌خوانیم اما صرفاً" انگار مناسکی را اجرا کردیم بدون تأثیرگذاری لازم. وی به آسیب‌های آواز معاصر، بی‌توجهی به ظرفیت‌های موسیقی نواحی و عاشیق‌ها، تعزیه، نظامی، فردوسی در آواز ایرانی اشاره داشت.
ماندن در شکوه آوازی گذشته مثل گلپا و شجریان عکس خواسته آن‌هاست چرا که باید رویکرد جدید داشته باشیم.
وی تأکید کرد: نباید رویکرد تک‌بعدی به هنر داشت. مطالعه در زمینه شعر نو کم است و آوازخوان باید به تماشای گالری و فیلم و گوش کردن موسیقی دیگران بپردازد و نسبتمان را با هنر معاصر دریابیم. و حتماً با پژوهش و کشف دریافت‌های جدید به آوازهای نو روی آوریم.
فلاح عنوان کرد: شاعر آوازخوان نیست. کلام، دستگاه و صدا مهم است کار من بررسی سینما و گالری نیست کار من موسیقی و کلام است.
محمدباقر جعفری نیز با همراهی ایرج طیبی (ویلن)، حمیدرضا ناظریان (سنتور) و منصور باقری به آوازخوانی پرداخت.
همچنین اجرای آواز احمد بیرانوند و سجاد شوشتری بخش دیگر این نشست بود.
استاد محمدباقر جعفری با حضور اساتید موسیقی و فرهنگ میلاد کیایی، سید رضا صحرایی، هوشنگ حسینی، سید حسین جعفری، مسلمی، قدرت اله انتظامی، کهربایی، عباسی فلاح، مسعود اعرابی، ظریفی، ملاآقایی تجلیل شد.
محمدباقر جعفری از شاگردان استاد زنده‌یاد اسماعیل مهرتاش است که دهه 30 آوازهایی با اجرای او در رادیو ایران پخش می‌شد.
نشست تخصصی آموزشی "آیین آواز" به مدت سه سال است توسط کانون موسیقی ارسباران با هدف فراهم آوردن بستری مناسب برای بررسی مشکلات و انتقال تجربه بزرگان هنر آواز، احیای این هنر، تجلیل از بزرگان موسیقی آواز و معرفی استعدادها و چهره‌های ناشناخته این هنر راه‌اندازی شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/150408/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روانشناسی اجتماعی چیست؟ تعریف، اصطلاحات کلیدی و مثال ها

چرا برخی وقت ها نمی توانیم از صحبت کردن دست برداریم؟

عادات بدی که پیرتان می کند!

آسیب‌های وابستگی شدید به یک دوست و درمان

چگونه می توان 8 بیماری روانی عجیب را شناسایی کرد؟

9 نشانه عجیب استرس را به خاطر بسپارید

اختلال مو کنی چیست ؟علل و درمان آن

10 علامت که میتواند شما را آگاه کند افسردگی دارید

دمنوش هایی برای کاهش استرس و تقویت ایمنی بدن در برابر کرونا

چگونه بدون کلافگی و خستگی در خانه بمانیم؟

آیا نگرانی و استرس ،خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد؟

آیا ویروس کرونا باعث افسردگی می‌شود

چگونه خود را قرنطینه کنیم؟

نحوه مدیریت کارمندان از راه دور

راه حل آشتی با دوست بعد از دعوا

چگونه روانشناس خوب را از بد تشخیص دهیم

خستگی تصمیم چیست و چگونه با این خستگی مقابله کنیم؟

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

9 نکته برای غلبه بر ترس

سروتونین چیست و خوراکی های منبع سروتونین کدامند؟

قصه درمانی چیست و چگونه میتوان با قصه درمانی از مشکلات دور شد؟

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟