آریا بانو

آخرين مطالب

چرا عصبی که می‌شویم بیشتر می‌خوریم؟ روانشناسي

چرا عصبی که می‌شویم بیشتر می‌خوریم؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چرا عصبی که می‌شویم بیشتر می‌خوریم؟
١٢٧
٠
تبیان / ورزش اندورفین و آدرنالین را در خون آزاد کرده و احساس خوبی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که ذهن برای دقایقی از افکار ناراحت‌کننده و احساسات ناخوشایند خلاص شود. ورزش میزان ترشح مواد منتقل‌کننده پیام‌های عصبی (نوروترانسمیترها) را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کمتر از روی احساسات تصمیم بگیرید و بتوانید به آنچه واقعاً ناراحتتان کرده پی ببرید و با آن روبه‌رو شوید.
متأسفانه، خوردن احساسی بخشی از فرهنگ ماست. ما برای جشن گرفتن، رفع خستگی، رفع کسالت (مثل زمانی که پای تلویزیون نشسته‌ایم) و برای خلاص شدن از شر مشکلات به خوردن پناه می‌بریم. سعی کنید به‌جای اینکه بدون فکر غذا بخورید و با غذا از احساسات منفی دوری کنید، با آن‌ها روبه‌رو شوید. درواقع، کسی که عادت به خوردن احساسی دارد، باید به‌جای استفاده از خوردن به عنوان راهی برای مبارزه با افکار منفی، روش درست برخورد با یک موقعیت استرس‌زا را یاد بگیرد. این کار به آموزش نیاز دارد و اگر می‌بینید که خودتان نمی‌توانید از پس این کار برآیید، به یک مشاور و رفتار درمانگر مراجعه کنید.
توصیه‌های زیر در کاهش اشتها و مصرف غذای شما مؤثر خواهد بود:
- در ظرف غذای خود از همان ابتدا مقدار کمی غذا بریزید.
- 6 وعده غذایی کوچک در طول روز مصرف کنید. در میان وعده خود از 2 عدد بیسکویت ساقه طلائی و یک عدد میوه استفاده کنید.
- محدودیتی برای مصرف سبزیجات وجود ندارد. مثل گوجه‌فرنگی، خیار، کاهو، کلم و … (ترجیحاً قبل از صرف وعده غذایی، برای کاهش اشتها)
- کلسیم موجود در ماست کم چرب می‌تواند در سوخت‌وساز چربی‌ها مؤثر باشد و اثر کاهندگی وزن آن ثابت‌شده است.
- مصرف سالاد به علت وجود فیبر معده شما را پر می‌کند و جلوی اشتها شما را می‌گیرد. با خوردن سبزیجات هم کالری کمتری دریافت کرده‌اید و هم سوخت‌وساز بدنتان را افزایش داده‌اید. به سالادتان هم به‌جای سس‌های چرب آب‌لیمو اضافه کنید.
- اشتهای کاذب یا همان هوس تنها 10 دقیقه طول می‌کشد و اگر شما بتوانید در این 10 دقیقه خودتان را کنترل کنید و به سمت خوراکی‌های پرکالری نروید، گام بزرگی به سمت کاهش وزن خود برداشته‌اید.
- غذاهای پرکالری را در دسترس خود قرار ندهید و به‌جای آن‌ها از میوه و سبزی استفاده کنید.
- آرام غذا خوردن شما را زودتر سیر می‌کند و جذب غذاها را بهتر می‌کند. وقتتان را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که برای ناهار یا شام حداقل 20 دقیقه وقت داشته باشید. سعی کنید در فضای آرام و با آرامش غذا بخورید. در این صورت زمانی که دو سوم غذایتان را میل کردید به‌طور طبیعی احساس سیری می‌کنید و میل زیادی برای پرخوری ندارد. وقتی تند غذا می‌خورید بدنتان نمی‌تواند سیگنال‌های مربوط به سیر شدن را دریافت کند که این خود منجر به پرخوری می‌شود.
- زمانی که لقمه‌ای در دهان دارید هیچ‌وقت قاشق و چنگال را در دست نگه ندارید. یک قاشق از غذا را به دهان ببرید و بعد آن را داخل بشقابتان بگذارید. لقمه را بجویید و به‌آرامی قورت دهید و سپس قاشق را بردارید و لقمه‌ای دیگر میل کنید. این یکی از روش‌های مؤثر برای طولانی‌تر کردن وقت غذا است.
- بشقاب کوچک‌تر انتخاب کنید. زمانی که در بشقاب کوچک‌تر غذا می‌کشید بشقاب زود پر می‌شود و حجم غذا بیشتر دیده می‌شود. برعکس بشقاب‌های بزرگ را هر چه پر می‌کنید احساس می‌کنید باز هم کم است؛ و به همین دلیل پرخوری می‌کنید.
- آب بنوشید نه‌تنها با نوشیدن آب به بدنتان خدمت می‌کنید بلکه جلوی گرسنگی‌تان را نیز می‌گیرید. توصیه می‌کنیم قبل از غذا یک لیوان آب بنوشید.
- با تمرکز غذا بخورید مقابل تلویزیون، کامپیوتر و یا زمانی که مشغول کار هستید غذا نخورید به خاطر این‌که در این صورت اصلاً نمی‌فهمید چه می‌خورید و امکان پرخوری‌تان بالا می‌رود. برای غذا خوردن وقت بگذارید. حتی اگر شده نیم ساعت. حواستان باشد کی سیر می‌شوید و زود از غذا دست بکشید.
- از هیچ وعده‌ی غذایی صرف‌نظر نکنید صرف‌نظر کردن از وعده‌های غذایی به‌ویژه صبحانه باعث می‌شود که در طول روز پرخوری کنید. برای دریافت رژیم غذایی می‌توانید از قسمت رژیم آنلاین مرکز مشاوره استفاده کنید.
بهترین نوع ورزش برای کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافی، ورزش‌های هوازی مثل دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی هست. ورزشی مفید است که حداقل 30 دقیقه مداومت داشته باشد. هر چه از 30 دقیقه بیشتر شود شما چربی بیشتری را خواهید سوزاند. استراحت کردن و توقف‌های بیش‌ازحد در طول ورزش اثر فعالیت بدنی را در کاهش وزن و سوخت چربی‌ها کاهش خواهد داد.
فعالیت در فضای باز و آزاد از فعالیت در محیط بسته و کم فضا بهتر است. در صورت امکان از پله هم استفاده نموده و از فعالیت‌های سخت‌تر اما مناسب استفاده کنید. ورزش بسیار مفید است اما زمانی که هر روز همان حرکات ورزشی را تکرار کنید باعث دل‌زدگی خواهد شد. برنامه‌ی ورزشی متنوعی داشته باشید و روی قسمت‌های مختلف بدنتان کارکنید.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چرا زنان عاشق مردان سن بالا می‌شوند؟

6 راهکار تضمینی برای عملی کردن برنامه‌ریزی!

7 توصیه برای ازدواج بی‌دردسر

می دانید مردان چگونه ابراز علاقه می کنند؟

بزرگترین مانع شما برای پیدا کردن مرد ایده آل چیست؟

چگونه دوباره عاشق همسرمان شویم؟

یک گفتگوی سازنده برای تاثیر گذاری بر مخاطب چگونه باید باشد؟

فاصله در عشق چیست و چرا لازم است

چرا فرزند من افسرده شده است؟

روش تربیتی که باعث بزهکاری کودک در آینده می شود!

خطر 5 برابری اختلالات روان در مناطق بحران‌زده

اگر دیروز افتاده ای امروز بلند شو

خواهرم باعث شد که همسرم به من خیانت کند!

ترس بامزه کودکان از یک اسباب بازی

عاشق دانشگاه فردوسی هستم و نمی خواهم به دانشگاه دیگری بروم!

استرس‌ها و اضطراب‌‌ها را در دو هفته به فراموشی بسپارید

دلیل منع کودکان از تماشای نمایشگرها

هر روز در دلم به اطرافیانم ناسزا می‌گویم!

آیا عشق و عاشقی با ازدواج از بین می​رود؟

خسته شدم از بس به والدینم جواب پس دادم!

با گفتن دلخوری ها همسرتان را نگه دارید!

رازداری بین همسران

با همسر دهن لق چه کنیم؟

مهمترین عوامل بروز افسردگی چیست!؟

میل جنسی کم یا کاهش میل جنسی در مردان و زنان

رازهای به دست آوردن دل مادرزن!

علل کابوس شبانه

روش های مدیریت درگیری در رابطه

نکات طلایی برای ترمیم رابطه شکست خورده

چرا گاهی به غریبه‌ها بیشتر اعتماد می‌کنیم؟

راز‌هایی که قاب گوشی درباره شخصیت شما می گوید!

چرا زن‌های مجرد شادترند؟!

چرا همیشه متاهل‌ ها از ازدواج ناراضی‌ اند؟

از تجربه کردن نترس

با کودکانی که والدینشان را از دست داده‌اند چگونه برخورد کنیم؟

دختری 16 ساله ام که آبرویم جلوی فامیل رفته است

چــه سنی برای عاشق شدن مناسب است؟

چه راهکارهایی برای مقابله با حسادت در کودکان وجود دارد؟

تفاوت های رفتاری دختران و پسران در رابطه عاطفی

چرا مرد‌ها دختران سرسخت را بیشتر دوست دارند؟

بددهنی فرزندان؛ کودکی یا بیماری؟

خانواده‌ام می‌گویند سن ازدواج برای مرد بالای 30 سال است!

9 ترفند طلایی ضد پیری را بشناسید

با نوزاد با زبان اشاره حرف بزن!

چطور پیشنهاد ازدواج یا آشنایی را رد کنیم

چرا برخی کودکان «مسئولیت‌پذیر» نیستند؟

همسرم هیچ تمایلی به من ندارد چه کنم؟

کدام زنان شادتر هستند و عمر بیشتری خواهند داشت؟

آیا عشق بعد از ازدواج می آید؟

ریشه کمبودهای عاطفی کجاست؟