آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه کودکان را به بازی خارج از خانه تشویق کنیم؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چگونه کودکان را به بازی خارج از خانه تشویق کنیم؟
٢٤
٠
کودکت / با توجه به انواع و اقسام بازی های کامپیوتری و سرگرمی‌های دیجیتالی تشویق کردن کودک به بازی خارج از خانه کار چندان ساده‌ای نیست. اما به علت اهمیت ورزش کردن و فعالیت‌های جسمی برای رشد و سلامت کودک، والدین نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند. به خصوص اینکه مدارس معمولا مدت زمان محدودی در هفته را به فعالیت‌های بدنی و کلاس ورزش اختصاص می‌دهند.
طبق تحقیقات انجام شده در ایالات متحده تنها یک چهارم کودکان 6 تا 15 ساله به طور متوسط حداقل یک ساعت در طول روزهای هفته فعالیت دارند. این آمار تقریبا برای سایر کشورهای جهان از جمله کشور ما هم می‌تواند صادق باشد. به این ترتیب والدین باید تلاش کنند فرصت‌هایی را برای کودکان ایجاد کنند تا آن‌ها بتوانند بعد از مدرسه یا تعطیلات آخر هفته به بازی بیرون از خانه بپردازند و فعالیت بدنی داشته باشند.
جالب است بدانید ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر اینکه با جلوگیری از چاقی، دیابت، فشار خون و کلسترول برای سلامت جسمی کودکان مفید است، با تقویت مهارت یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات به سلامت ذهنی و مهارت‌های اجتماعی کودک هم کمک می‌کند.
کودکان پیش از شیوع بازی‌های کامپیوتری ساعت‌های زیادی را در خارج از خانه مشغول بازی و فعالیت بودند زیرا سرشار از انرژی و تحرک هستند، بچه‌های امروزی هم دارای این ویژگی‌ها هستند تنها نیاز دارند بازی‌های جذاب و سرگرم کننده به آن‌ها معرفی شود تا به بازی کردن خارج از خانه علاقه پیدا کنند.
در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم به چند روش اشاره کنیم که والدین به کمک آن‌ می‌توانند کودکان را به بازی خارج از خانه تشویق کنند:
والدین بهترین الگو هستند
حتما شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که بهترین راه برای تشویق کردن کودکان به انجام کاری این است خودتان پیش قدم شوید و آن کار را انجام دهید. لازم نیست شما به یک ورزشکار حرفه‌ای تبدیل شوید تا کودکان به ورزش کردن یا انجام فعالیت بدنی تشویق شوند کافی است که یک سبک زندگی فعالی و پر تحرک داشته باشید و ورزش کردن را جزیی از برنامه‌های روزانه خود قرار دهید.
از آنجایی که کودکان در سنین پایین پتانسیل انجام ورزش‌های مختلف را دارند بهتر است فقط به پیاده روی یا ورزش‌هایی که خودتان انجام می‌دهید اکتفا نکنید و انواع و اقسام ورزش‌های مختلف را به کودک خود معرفی کنید تا او خودش به ورزش دلخواه خود پی ببرد و آن را پیگیری کند.
خلاق باشید
والدین می‌توانند خلاق باشند و ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی ساده را برای کودکان جذاب‌تر کنند.برای مثال پیاده‌روی اطراف خانه را می‌توانید به یک شکار تبدیل کنید. می‌توانید از چیزهایی که کودک می‌تواند در مسیر پیاده روی ببیند مانند درخت میوه، خانه‌ای با در قرمز، مغازه میوه فروشی و .. یک لیست ایجاد کنید و به شکار آن‌ها بروید.
یک راه دیگر برای جذاب‌تر کردن مسیر پیاده روی بازی «از جلویی تقلید کن» است. در این بازی نفری که در جلو حرکت می‌کند می‌تواند مسیر حرکت خود را تغییر دهد، لی لی کند، بپرد و … و شخصی که پشت سر حرکت می‌کند باید کارهای او را تقلید کند. پس از مدتی می‌توانید جای همدیگر را عوض کنید.
ابزارهای سرگرمی جذاب استفاده کنید
می‌توانید یک استخر بادی کوچک پر از توپ، طناب بازی، راکت بازی، فریزبی و دیگر ابزارهایی که باعث تشویق کودک به بازی خارج از خانه می‌شود را تهیه کنید. همچنین در فصول سرد سال و روزهایی که شرایط آب و هوایی برای رفتن به خارج از خانه و بازی و ورزش مهیا نیست می‌توانید از اسباب بازی‌ها و وسایلی که باعث تحرک و جنب و جوش می‌شود مانند کلاه، روسری، توپ‌های ابری نرم، حلقه بسکتبال، چاله گلف و ابزارهای موسیقی بهره ببرید.
هنگام آگهی بازرگانی هم فعالیت داشته باشید
شاید برای شما کمی سخت باشد اما برای سلامتی و شادابی خانواده می‌توانید هنگام پخش آگهی بازرگانی هم تحرک داشته باشید. آگهی‌های بازرگانی معمولا موسیقی شادی دارند می‌توانید به همراه تمام اعضای خانواده موقع پخش آگهی بازرگانی با این موسیقی بالا و پایین بپرید و ورزش کنید.
با خانواده همراه شوید
توصیه می‌شود حداقل یک نصف روز را به ورزش و فعالیت با خانواده اختصاص دهید و همه‌ی اعضای خانواده با هم فعالیت بدنی داشته باشید. برای این کار می‌توانید یک فهرست از فعالیت‌های که همه‌ی اعضای خانواده علاقه دارند مانند دوچرخه سواری، بادبادک بازی در پارک یا شرکت در یک جنگ شادی تهیه کنید و برنامه‌ریزی کنید که آخر هفته‌ها همه‌ی اعضای خانواده برای فعالیت و بازی خارج از خانه با هم همراه شوید. این کار ضمن حفظ سلامتی و روحیه اعضای خانوده، کمک می‌کند تا رابطه اعضای خانوده هم به هم نزدیک‌تر و صمیمی‌تر شود.
نکاتی برای تشویق کودکان به ورزش کردن
کودکان بر اساس سنی که در آن هستند نیازها و انگیزه‌های متفاوتی برای ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی دارند. متخصصان پیشنهاد می‌کنند برای تشویق کودکان به ورزش یا بازی کردن خارج از خانه از نکات زیر استفاده کنید:
کودکان 5 ساله و کوچکتر
مهمترین نکته برای بچه‌ها در این سن دور کردن آن‌ها از تلویزیون، موبایل و سرگرمی‌های دیجیتالی است. به طور طبیعی بچه‌ها در این سن تمایل به تحرک و جنب و جوش دارند و اگر بتوانید آن‌ها را از سرگرمی‌های دیجیتالی دور کنید، آن‌ها به اندازه کافی جنب و جوش و تحرک خواهند داشت.
وظیفه شما به عنوان والدین این است که آن‌ها را به خارج از خانه مانند پارک ببرید تا با بچه‌های همسن و سال خود دوست شوند و با هم بازی کنند. همچنین اگر در محیط داخل خانه هم بتوانید موقعیت‌ها و ابزارهایی برای تحرک و فعالیت کودکان فراهم کنید بچه‌های پیش دبستانی به آسانی برای ورزش و فعالیت ترغیب می‌شوند.
همچنین کودکان نوپا و پیش دبستانی علاقه زیادی به انجام دادن کارهای خانه مانند جمع کردن لباس‌ها، آب دادن گل‌ها و … دارند که می‌توانید برای تشویق آن‌ها به فعالیت بدنی از این ترفند استفاده کنید.
کودکان 5 تا 12 سال
بچه‌هایی که در سن مدرسه قرار دارند معمولا به بازی‌های ساده و بازی‌های گروهی مانند قایم موشک علاقه دارند. بچه‌ها در این سن پتانسل یادگیری حرکات پایه برای انجام ورزش‌های مختلف را دارند. بنابراین موقعیت خوبی است که به کمک والدین، معلمین ورزش یا مربیان ورزش‌های مختلفی مانند فوتبال، شنا، تنیس و .. را به آن‌ها آموزش دهید.
بچه‌ها در این سن نیازی به تاکید بر رقابت ندارند به همین علت سعی کنید کودکان را از راه دوستی با هم به ورزش کردن ترغیب کنید تا رقابت کردن و برنده شدن.
با توجه به اینکه کودکان در این سن علاقه زیادی به تقلید کردن از بزرگترها دارند می‌توانند بعضی از کارهای خانه مانند آب دادن به گل‌ها یا تمیز کردن خانه را انجام دهند.
کودکان 12 ساله و بزرگتر
کودکان تا قبل از 12 سالگی ممکن است از انجام دادن یک فعالیت زود خسته شوند، اما بعد از 12 سالگی می‌توانند روی یک فعالیت متمرکز شوند. بچه‌های 12 ساله و بالاتر می‌توانند در فعالیت‌های طولانی مدت، مانند دوچرخه سواری، پیاده روی روی تردمیل یا استفاده از دستگاه‌های ورزشی شرکت کنند.
همچنین بچه‌ها در این سن تمایل دارند در کلاس‌های ورزشی هم شرکت کنند و برای رسیدن به دهف تلاش کنند، بنابراین می‌توانند در تیم‌های ورزشی حضور داشته باشند یا برای داشتن اندام متناسب ورزش‌های خاضی را انجام دهند.
همچنین برای تشویق بچه‌ها در این سن برای انجام دادن کارهای خانه به جای اینکه به آن‌ها بگویید چکار کنند، از آن‌ها بپرسید تمایل دارند چه کاری انجام دهند برای مثال به جای اینکه به او بگویید «اتاقت رو تمیز کن!» به او بگویید: «دلت می‌خواد با هم اتاقت رو تمیز کنیم یا با هم بریم پیاده روی؟» به این روش کودکان برای انجام فعالیت‌های بدنی کمتر مخالفت می‌کنند.
شما هم اگر راهکارهایی برای تشویق کودکان به ورزش، فعالیت بدنی و بازی خارج از خانه دارید حتما از طریق وبسایت کودکت با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/140263/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس