آریا بانو

آخرين مطالب

می خواهم پدر باشم، نه عابر بانک اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- پدران در خانواده سنتی دو مسوولیت رهبری و تامین معاش را بر عهده داشتند. امروزه این مسوولیت‌ها با مادران تقسیم شده و در مقابل، ضرورت حضور ارتباطی و نظارتی پدر احساس می‌شود. اما گروهی از مردان آمادگی و مهارت این مسوولیت جدید را ندارند. در این شرایط، خانواده با چه بحران‌هایی مواجه خواهد شد؟

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، پابه‌پای تغییرات اجتماعی، خانواده و نقش‌های درون آن نیز دچار تغییر شده‌است. در بیشتر موارد هنجارها و شکل‌های پیشین رخت بر بسته، بدون آنکه هنجار و شکل جدیدی به تمامی مورد وفاق جامعه قرار گرفته و تثبیت شود.
از جمله نقش‌هایی که طی سال‌های اخیر بسیار دستخوش تغییر شده «پدری» است. پسرهای دیروز که گله‌های بسیاری از پدران خود داشتند، امروز می‌خواهند پدران بهتری باشند اما پدرِ خوب بودن، به چه معنایی است؟ و پدر خوب نبودن چه آسیب‌هایی دارد؟
پژوهشگر ایرنا به مناسبت روز پدر به این موضوع پرداخته و پاسخ این پرسش‌ها را از «آسیه اناری» روان‌شناس کودک و نوجوان پرسیده‌است. متن کامل مصاحبه را در ادامه می‌خوانید؛
**ایرنا: پدر در خانواده سنتی چه مسوولیت‌هایی را بر عهده داشت و در خانواده امروز چه وظایفی بر دوش دارد؟
* اناری: در جامعه سنتی پدر دو وظیفه اصلی بر عهده دارد. اول آنکه نان‌آور خانواده است و مسوولیت تامین معاش بر عهده او است و دوم اینکه رهبری خانواده را بر دوش دارد و در مسائل اصلی و مهم مثل خرید خانه، انتخاب شغل یا همسر فرزندان دارای قدرت تصمیم‌گیری است. در مقابل، تربیت فرزند بر عهده مادر بود. بسیار می‌شنیدیم که به مادر گفته می‌شد «بچه‌ای که تو تربیت کرده‌ای ...».
البته این متعلق به چند دهه قبل است. طی بیست سال اخیر جامعه تغییر کرده و نقش افراد نیز دچار تغییر شده‌است. در جامعه کنونی مادران هم در حوزه تامین معاش و هم تصمیم گیری برای خانواده دخیل شده اند.
در خانواده کنونی، پدر نمی تواند فقط نقش رهبری داشته باشد. نقش مهم ارتباطی و نظارتی دارد که در گذشته بیشتر بر عهده مادر بود. لازم است پدر ارتباط مثبتی را با فرزندش برقرار کند، که این ارتباط مثبت پشتوانه آن نظارت و کنترل باشد. از طرف دیگر پدر باید بتواند همراه مادر حدود و قوانین خانواده را اجرا کند. اینکه نقش عابربانک را بازی کند کافی نیست.
**ایرنا: آیا پدرها از انگیزه و مهارت کافی برای پذیرش این نقش‌ها برخوردارند؟
* اناری: این همان مساله ای است که جامعه با آن دست به گریبان است. از طرفی نقش پدر فقط نقش اقتصادی یا رهبری نیست. زنان خیلی دخیل شده اند. از طرف دیگر هنوز آمادگی پذیرش نقش ارتباطی، تربیتی و نظارتی را ندارند. این آسیب جامعه ما است.
علی رغم گذار از دوره قبلیِ پدرسالاری، هنوز پدران در نقش های قبلی باقی مانده اند. هر چند دیگر به تنهایی این نقش را بر عهده ندارند، اما حاضر نیستند یا آمادگی ندارند نقش تربیتی خود را نیز ایفا کنند.
البته پدرها رو به تغییر هستند و نگرششان تغییر کرده است اما هنوز دشوار است که با فرزندانشان وقت بگذارنند، بیرون بروند یا در قانون‌گذاری‌ها شریک شوند و به زبان ساده بُعد ارتباطی تربیت را تقویت کنند. بیشتر پدرها ترجیح می دهند در برخوردهای قهری ایفای نقش کنند، در حالی که پشتوانه این برخوردهای قهری، ارتباط خوب و موثر با فرزند است. اگر ارتباط خوب وجود نداشته باشد، برخوردهای قهری به پرخاشگری تقلیل پیدا می کند و تبدیل به زورگویی می‌شود. از این بُعد است که فرزندان ما از عدم ایفای درست نقش پدری آسیب می‌بینند. در دو بعد ارتباطی و نظارتی.
**ایرنا: منظور از ارتباط مثبت چیست؟ چه اصولی دارد؟
* اناری: ارتباط مثبت چارچوب مشخصی دارد. برای دوره نوجوانی اولین اصل اختصاص وقت است. نوجوان و پدرــ ترجیحاً دو نفره ــ هفته ای یکبار یا دو هفته یکبار زمان مشترکی را سپری کنند. این زمان باید به فعالیتی اختصاص داشته‌باشدکه نوجوان انتخاب می‌کند، نه پدر. این اولین چیزی است که ما در ارتباط موثر پیشنهاد میکنیم. دوم صحبت روزانه است. پدر و نوجوان روزی ده دقیقه، یک ربع صحبت روزانه داشته باشند. نه آن طور که در فرهنگ ما جا افتاده که پدر سوال می‌کند «در مدرسه چه کردی. درس‌هایت چه طور پیش می‌رود». صحبت باید دو طرفه باشد. یعنی هم پدر از روزمرگی‌ها و اتفاقات صحبت کند و هم نوجوان.
سومین اصل اینکه پدر باید در جریان روزمرگی فرزند نوجوانش باشد. این موضوع بسیار مهم است. به این معنا که همه امورات فقط بین نوجوان و مادر نباشد، بلکه پدر از وضعیت ارتباطی، تحصیلی، فعالیت‌ها، دغدغه‌ها و .... فرزند خود مطلع باشد. این ها اصول اساسی هستند. در کنار این ها برخی از فرعیات هم داریم. مثل لحن صحبت کردن؛ اینکه دستوری ، توهین‌آمیز یا حالت تمسخر نداشته‌باشد. ممکن است کودک خیلی نسبت به شوخی‌های توهین‌آمیز و خندیدن حساس نباشند اما در نوجوانی حساسیت بسیار بالا است هر پیغامی که احساس توهین یا تمسخر را منتقل کند، نوجوان را به شدت از پدر دور می کند.
**ایرنا: نبود ارتباط مثبت بین پدر و فرزند چه آثاری بر روان فرزند خواهد داشت؟
*اناری: مهم ترین آسیب عدم حضور پدر در زندگی کودک و نوجوان، بروز اختلالات اضطرابی در دوران بزرگسالی و حتی نوجوانی است که این اختلالات در نهایت به افسردگی منجر می شود و به نارضایتی از زندگی دامن می‌زند.
بر اساسی یافته‌های پژوهش‌ها از مهم‌ترین عوامل حال خوب نوجوانان، نقش پدر است. خانواده کارکردهای متنوعی دارد. یکی از کارکردهای اصلی خانواده تفریح است که کمی مورد غفلت قرار گرفته. در خانواده‌هایی که تفریحات خانوادگی رواج دارد و در این تفریح‌ها پدر نقش ارتباطی درستی ایفا می کند، رضایت از زندگی نوجوانان بالاتر است، خوشحالتر هستند و مشکلات کمتری دارند.
**ایرنا: در صورتی که پدرها نقش‌های ارتباطی و نظارتی خود را به خوبی ایفا نکنند، چه آسیب‌هایی متوجه مادر خانواده خواهد شد؟
* اناری: گاهی با مردهای نه چندان قوی مواجه می‌شویم که نقش‌های سنتی خود را با مادران تقسیم کرده‌اند، اما حاضر به پذیرش نقش‌های جدید خود نیستند. این مردان باعث پرورش نسلی از زنان کمال‌گرا، بسیار قوی با مسوولیت پذیری افراطی شده‌اند که از کار زیاد خسته هستند.
در بعضی از خانواده‌ها مشاهده می‌کنیم مادر علاوه بر اینکه شاغل است و در تامین معاش خانواده مشارکت دارد، بار تربیت فرزند را نیز به تمامی بر دوش می‌کشد. حتی گاهی تعیین چارچوب‌ها و خطی‌مشی‌های خانواده بر عهده آن‌ها است. یعنی در حوزه تصمیمات مهم خانواده مثل خرید منزل، انتخاب مدرسه کودک، تصمیم گیری در مورد ازدواج فرزندان برخی از مردان مسوولیت این تصمیمات را نمی پذیرند و بر عهده زن می گذارند. این زن دیگر وقتی برای خودش یا حتی ارتباط با همسرش ندارد. در این شرایط ارتباط زوجین آسیب جدی می‎بیند. طلاق عاطفی، افزایش آمار طلاق و حتی خیانت‌ نتیجه چنین فرایندی است. در واقع مسوولیت‌پذیری افراطی زنان و نپذیرفتن مسوولیت‌های جدید از طرف مردان به بنیان خانواده آسیب می زند.
گفت وگو از: سپیده اکبرپوران
پژوهش**س.ا**9279

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/139971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن