آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه یک کودک شاد داشته باشیم؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چگونه یک کودک شاد داشته باشیم؟
٥١
٠
اطلاعات / کودکان نسل قبل بیش از بچه‌های این دوره و زمانه بچگی می‌کردند و کودکی شادتری داشتند. آنها شانس این را داشتند که از دوران کودکی خود خاطرات ارزشمندی بسازند که امروز با شادی از آن یاد می‌کنند.
آنها پیوند عاطفی بیشتری با والدینشان داشتند، مادر و پدر را در دسترس‌تر می‌دیدند اما کودکان امروز به خاطر تغییر سبک زندگی از بیشتر این تجربه‌ها محرومند. با این وجود چطور می‌توانید فرزندی شاد و سالم تربیت کنید؟
شاد باشیم
نوزاد و کودک نوپا تمام حالات چهره والدین خود را تقلید می‌کند. به مقداری که والدین و مخصوصا مادر که از او مراقبت می‌کند لبخند بزند، با خوشحالی بازی کند، به دنبال دلیلی برای شاد بودن باشد، به کودکش با هورا کشیدن، دست زدن، بازی کردن، آهنگ خواندن و کتاب خواندن آموزش دهد، کودک شاد تری خواهد داشت. والدین افسرده، عصبانی، و مضطرب احساسات خود را به فرزندشان منتقل می‌کنند‎.
به فرزندتان مهارتهای در حد توانش را بیاموزید بزرگترین شادی کودک، توانایی انجام کاری را پیدا کردن خواهد بود. والدینی که با صبوری به فرزندشان اجازه می‌دهند کاری را با اشتباه و کندی به تنهایی انجام دهد و کنارش حضور دارند تا در هنگام نیاز کمکش کنند، فرزندان شادتری دارند‏‎.
اشتباهات فرزندتان را ببخشید
او را به اشتباهاتش نیاویزید به او کار خوب را بیاموزید. والدینی که به کودکانشان سخت می‌گیرند، زندگی فرزندشان سخت خواهد گذشت.کودکانی که به خاطر اشتباهاتشان مورد سرزنش و تحقیر و داد و فریاد و تنبیه قرار می‌گیرند، شاد بودن را نمی‌آموزند. کار خوب را مانند یک معلم خوب با صبوری، تکرار و جایزه به فرزندتان بیاموزید. همانگونه که انتظار دارید آموزگارش در سال اول دبستان به او خواندن و نوشتن بیاموزد‎.‎
بازی، اسباب بازی، همبازی
کودکانی که با همسالان خود بازی می‌کنند، کودکان شادتری هستند. کودکانی که بیشتر وقت خود را میان بزرگسالان می‌گذرانند، مضطرب‌تر هستند. بیشترین وقت کودک باید به بازی‌کردن و شناخت دنیای اطرافش بگذرد‎.
به فرزندتان بگویید تو خوبی
از صفات «ترین‌ها» استفاده نکنید زیرا باعث خودشیفتگی ناسالم در کودکان می‌شود. مثلا نگویید تو بهترینی. تو باهوش‌ترینی تو از دوستت زیباتری یا زرنگ‌تری. او را تنها با خودش مقایسه کنید.
بی قید و شرط عشق بورزید
کودکتان باید بداند شما در هر شرایطی او را دوست دارید. عشق بی قید و شرط کلید اعتماد به‌نفس، حرمت نفس، و موفقیت کودکان است. هرگز برای تنبیه او را از محبت خود محروم نکنید. او باید بداند هنگامی که کار بدی می‌کند شما او را دوست دارید اما کار اشتباهش را دوست ندارید‎.
او را نوازش کنید
هر زمانی که فرزندتان را در آغوش می‌گیرید به او این پیام را می‌دهید که تو دوست‌داشتنی هستی‎.‏ تماس بدنی خود را با فرزندتان بیشتر کنید. چه فرزندتان نوزاد باشد چه نونهال، او را در آغوش بگیرید و ببوسید و بسیار نوازش کنید. نگران نباشید، اگر در جای درست آغوشتان را به فرزندانتان هدیه کنید، بچه‌هایتان بغلی و لوس نمی‌شوند.‏
هنگام عصبانیت او را تنبیه نکنید
‏تشویق و تنبیه دو پایه اساسی تربیت کودک هستند اما باید درست و بجا از آنها استفاده کنید. در واقع باید منطقی و هدفمند، طبق یک برنامه تربیتی از تنبیه و تشویق بهره ببرید.
زمانی که عصبانی هستید مغز شما فرزندتان را دشمن خود تصور می‌کند و کاری می‌کند تا او آسیب ببیند. توهین، تحقیر، برچسب زدن، تهدید کردن، دادزدن، و تنبیه فیزیکی تنها و تنها به کودک آسیب می‌زند‎.
به او تجربه‌های شیرین بیاموزید
‏خاطرات خوبی برای او رقم بزنید و با مهیا کردن فرصت تجربه‌های جالب او را هیجان زده کنید. مثلا اجازه دهید او دکمه آسانسور را بزند یا پول به فروشنده بدهد‎.
به او امنیت بدهید
رابطه بین والدین بزرگترین دلیل امنیت کودک است‎.‏ رابطه خود و همسرتان را اصلاح کنید و به سمت هر چه بهتر شدن پیش ببرید تا در خانه کمترین تنش و دعوا و قهر و آشتی و هیاهو وجود داشته باشد.‏
او را نسبت به احساساتش آگاه کنید
مهارت‌های هوش هیجانی را به او بیاموزید و احساساتش را تایید کنید‎.‏ رشد هوش هیجانی کودک درست از وقتی که شروع به درک احساساتش می‌کند، آغاز می‌شود.کودکان باید بدانند که هیجاناتشان واقعی و قابل قبول هستند، و کار آنها این است که هیجاناتشان را به شیوه‌ای درست ابراز کنند.
بنابراین درباره احساسات و هیجانات مختلف با کودک خود صحبت کنید و برای او بگویید که راه ابراز هر کدام از این حس‌ها چیست.‏
کودک را به موقع درمان کنید
درد کشیدن دشمن شادی در کودکان است. کودکانی که یبوست دارند کودکان شادی نیستند. رفلاکس معده، گوش دردهای عفونی، یا دردهای دیگر باید تا جای ممکن درمان شود‏‎.
در دسترس باشید
مادر تا دو سالگی کنار کودک بماند، کودک تا زمانی که اضطراب جدایی دارد به مهد نرود، والدین با دانش و آگاهی فرزند دوم را به کودکشان معرفی کنند، هرگز کودکشان را به زور نبوسند و این اجازه را به دیگران ندهند.
***
‏چرا نسل قبل کودکی شادتری داشتند؟
کودکان قدیم کمتر تنها بودند اما امروزه کودکان تنها ترند یا در خانه خواهر و برادری ندارند یا فاصله سنی زیادی با هم دارند‏‎.
کودکان نسل قبل بیشتر اوقات خود را در حیاط، کوچه یا خانه همسایه با دوستانشان بازی می‌کردند اما کودکان امروز در آپارتمآنها از ترس همسایه‌ها یا شکستن وسایل خانه تحت فشار والدین هستند که ساکت باشند.‏
کودکان در گذشته ساعت‌ها خیره به صفحه دیجیتالی نبودند و با اسباب بازی واقعی بازی می‌کردند.‏کودکان نسل قبل زیر دوسال از مادرشان جدا نمی‌شدند.‏قدیمترها هنوز نابغه سازی کودکان مد نبود و کودکان مجبور نبودند برای چشم و هم چشمی میان بزرگسالان کودکی خود را فدا کنند.‏

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/138549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟