آریا بانو

آخرين مطالب

عصر جدید یا عصر حجر؟! فرهنگي

عصر جدید یا عصر حجر؟!

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
برنامه‌ریزی و تولید برنامه‌های سرگرم کننده از همان سال‌های تولد تلویزیون آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.اینگونه برنامه‌ها، به خصوص مسابقات سرگرم‌کننده مخاطبان زیادی را پای گیرنده‌های تلویزیونی می‌نشانند.در ایران نیز از گذشته تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده در دستور کار بوده و همچنان هست.مسابقاتی با موضوع استعدادیابی در بسیاری از کشورهای جهان با کیفیت‌های متفاوت تولید و پخش می‌شود که طرفداران خاص خود را دارند.بیشتر این برنامه‌ها به یکدیگر شباهت دارند،اما تفاوت‌هایی نیز بین آنها دیده می شود که وجه تمایز آنهاست.گسترش ماهواره در ایران موجب شد بسیاری از مسابقات و برنامه‌های سرگرم‌کننده که در خارج تولید و پخش می‌شد، توسط مدیران تلویزیون، تهیه‌کنندگان و مردم ایران دیده شوند.
استقبال ایرانیان از اینگونه برنامه‌ها، مدیران خالی از ابتکار و تهیه‌کنندگان صداوسیما را به تکاپو انداخت تا با تقلید صرف از این مسابقات پرطرفدار، نمونه‌هایی ضعیف و تقلیدی را تولید کرده و روی آنتن بفرستند.نیت آنان بیشتر جذب اسپانسر برای پول در آوردن بود، نه رضایت مخاطبان، اگر تماشاگران مد نظر بودند، بی‌شک کمی ابتکار و خلاقیت نیز در ساخت این گونه برنامه‌ها دیده می‌شد که نمی‌شود.پس از شرمندگی از ساخت برنامه «دورهمی» که تقلیدی کورکورانه و نعل به نعل از برنامه‌ای هندی بود،چندی است که عرق شرمندگی مضاعفی با تولید و پخش مسابقه «عصر جدید» بر پیشانی مظلوم تلویزیون ایران و ایرانیان غیور نشسته است،البته این شرمندگی را اهالی دلسوز تلویزیون و مردم حس می‌کنند، وگرنه برخی از مدیران و تهیه کنندگان از ساخت این گونه برنامه‌های تقلیدی، شرم که نمی‌کنند هیچ، بلکه باعث مباهات شان نیز بوده،هست و خواهد بود.مسابقه صددرصد تقلیدی «عصرجدید» چیز جدیدی برای ارائه ندارد، قرار هم نبود و نیست که داشته باشد.
دکور تقلیدی و سنگین و رنگین نیز، به هیچ وجه نمی‌تواند ساختار ضعیف برنامه را پوشش دهد.خنده‌های سرمستانه مجری برنامه نیز که مدام تکرار می‌شود، برای جذاب بودن این مسابقه نیست، برای جلب رضایت اسپانسر است.مطمئن باشید اگر این برنامه چنین اسپانسر قدرتمندی نداشت چنین قهقهه‌هایی هرگز به چشم نمی‌آمد و به گوش نمی‌رسید!اکثر افراد و گروه‌هایی که در این مسابقه شرکت کرده‌اند دارای استعداد درخشانی نیستند که مقابل چشم داوران روی صحنه بیایند.انتخاب آنها به عنوان استعداد، دو دلیل دارد؛ اول ضعف کسانی است که انتخاب می‌کنند و دوم کمبود استعداد درخشان در کشور. فقط برخی از افراد و گروه‌های شرکت‌کننده از شرایط لازم برخوردار بودند.توقع از مسابقه‌ای که با بودجه چند میلیاردی تولید می‌شود، بسیار فراتر از این حرف‌هاست.متاسفانه جمع داوران ناهمگون که با قوی‌ترین چسب‌های دنیا نیز نمی‌توان آنان را به هم چسباند، آسیب زیادی به ساختار برنامه زده است.مهم ترین ضعف در داوران این است که به جای ارائه دلیل فنی، نظر شخصی و سلیقه‌ای را مطرح می‌کنند، مانند: چشم مرا نگرفت،خوشم نیامد و غیره.
برای همین اغلب شرکت‌کنندگان و تماشاگران نظر داوران را به دلیل نبود کارشناسی مناسب نمی‌پذیرند.اولین نکته‌ای که در این برنامه به آن توجه نشده این است که داوران باید شخصیتی جذاب و قابل قبول داشته باشند تا نظرات‌شان مورد قبول اکثریت قرار بگیرد.در بسیاری از موارد، برخورد داوران با شرکت‌کنندگان بسیار زننده است که باعث آزار روحی آنان شده و می‌شود.متاسفانه گویا متخصصان توانایی با این مسابقه همکاری نمی‌کنند که پیش از آغاز برنامه داوران و شرکت‌کنندگان را توجیه کنند تا از این اتفاقات ناراحت کننده پیش نیاید.
معلوم نیست مدیران صداوسیما چه زمانی می‌خواهند از ساخت چنین برنامه‌های تقلیدی و توهین‌کننده دست بردارند؟! مهم‌ترین دلیل ضعف برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی در این بیست سال اخیر،خارج کردن هنرمندان و برنامه‌سازان کاربلد و دلسوز از چرخه تولید است.شنیده شده بودجه مسابقه «عصرجدید» حدود سی میلیارد تومان است.اگر چنین باشد فاجعه‌ای عظیم رخ داده، زیرا تولید این برنامه با چنین ساختاری غیرممکن است چنین هزینه‌ای را صرف کرده باشد.اگر این مبلغ درست باشد، بی‌شک اکثر آن نصیب تلویزیون و تهیه کننده این مسابقه شده ،نه تولید برنامه. اسپانسر این برنامه میلیاردها تومان خرج آن کرده، با توجه به شرایط اقتصادی موجود، حق‌الناسی بزرگ را مرتکب شده است.«عصرجدید» بیشتر به دوران حجر می‌ماند و این راهی را که تلویزیون در پیش گرفته به ترکستان ختم می‌شود!
روزنامه آرمان





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تشییع پیکر خواننده «بر طبل شادانه بکوب» در سکوت

یک شایعه در اطراف تلویزیون: آیا عابدزاده 50 میلیون پول گرفته است؟

فردا سینماها تا عصر تعطیل هستند

نخستین دغدغه مردمی در سال ٩٨؛ نه به حذف عادل

همایون شجریان:امیدوارم در98پدربهبود پیداکند

ستاره‌هایی که در عشق شانس ندارند!

داوری 92 اثر در سیزدهمین جایزه میرمیران/ اعلام اسامی برندگان در اردیبهشت ماه

کتابی با محوریت شعر حافظ و مدیریت نوشته شد

نگاهی به مهم‌ترین معضلات صنعت پوشاک در سال 97 از تناقضات آماری سازمان تجارت جهانی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا بهره‌های بالای بانکی

یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی که سام درخشانی بازی کرد

برداشتی از "باغ آلبالو" / قربان نجفی از "فصل ماهی سفید" می‌گوید

اسماعیل خلج: شاید خیلی از حرف‌ها را نتوانم بگویم اما آن‌ها را در نمایش‌هایم گفته‌ام / سال 98 نقاشی‌هایم را به نمایش می‌گذارم / "جمعه‌کشی" را امسال در سنگلج دوباره اجرا می‌کنم

تعطیلات نوروز 98 را در نمایشگاه‌های هنری بگذرانید

خواننده آذری در سوئد و کنسرت شهرام شکوهی برای همه / چه خبر از اینستاگرام هنرمندان؟

محمد مطیع درگذشت (+بیوگرافی محمد مطیع)

پست‌های تبریک هنرمندان و ورزشکاران به مناسبت نوروز 98

گذری بر «دنیای ژوراسیک؛ سقوط پادشاهی»/به دنیای اسپیلبرگ خوش آمدید

تصویربرداری فصل سوم «ستایش» تمام شد/ احتمال پخش در تابستان 98

خبرهای تازه از پروژه مخفی/ دو بازیگر دیگر فیلم نولان انتخاب شدند

محمد مطیع درگذشت

محمد اصفهانی: بعضی از ترانه‌ها واقعا شرم‌آورند

امید جعفری، خواننده «بر طبل شادانه بکوب» درگذشت

پست‌های اینستاگرامی هنرمندان به مناسبت روز پدر و مرد

الهام چرخنده مجری شبکه افق شد

ویژه برنامه‌های شبکه کودک در نوروز 98/ از پخش فیلشاه تا دورت بگردم ایران

انتقاد صریح مجید اخشابی: پشت هر خواننده‌ جدید، تهیه‌کننده‌ای نشسته و در حال چرتکه انداختن است

ویژه برنامه های نوروزی شبکه افق/ «فرمانده» و «پایتخت» می آیند

تصویربرداری سریال «نون.خ» سوم فروردین به پایان می رسد

جواد عزتی به سوگ پدر نشست

احترام برومند: فکر می‌کنم هنوز هم تلویزیون به من برنامه‌ نمی‌دهد / داود رشیدی پدر نمونه‌ای بود / آرزویم در سال 98 روزهای بدون نگرانی برای همه مردم و هنرمندان است

رامبد جوان به گلایه لیلا بلوکات واکنش نشان داد

انتقاد مرضیه برومند از سریال‌سازی در تلویزیون

صدابردار «هستی و زمان» هستم/ همکاری بابک حمیدیان و مینا ساداتی

ناگهان آغاز، ناگهان پایان... / نگاهی به فیلم "24 فریم" ساخته عباس کیارستمی

بهشت‌های ساحلی / نمایشگاه عکس‌های پل تاپسون در لندن

بهاریه / روز نو؛ نوروز نو

شراره رخام: از پیش‌بینی سال جدید بر اساس 97 می‌ترسم

بدآموزی ظاهر رضا شفیعی‌جم در یک برنامه تلویزیونی

شیطنت‌ پیمان معادی پشت صحنه «متری شیش و نیم»/عکس

«بر سر دوراهی» از فردا روی آنتن می‌رود

اولین خبر رسمی از فیلم نولان اعلام شد/ حضور بازیگر فیلم اسکاری

توضیحات کارگردان سریال نوروزی «زوج یا فرد»/ چرا لطیفی دورکاری کرد؟

ای علی که جمله عقل و دیده‌ای / ثناگویی شاعران کلاسیک و معاصر به مناسبت ولادت امیرالمومنین(ع)

حضور دو گالری ایرانی در آرت دوبی 2019 / نمایش آثار 40 کشور جهان توسط 90 گالری

علی پویان: "مکبث" را با رویکردی نوین به صحنه می‌آورم / اجرای "چنین گفت سیمرغ" برگرفته از شاهنامه در تالار وحدت

"شهر خاموش" کیهان کلهر در تهران

آرزوی فریبا متخصص برای مردم در سال جدید

معماری شگفت‌انگیز گیلان / از معماری پایدار ماسوله تا بازتاب معماری مدرن

سحر تلقانی: تغییر مکان برگزاری جشنواره مد و لباس فجر دستاورد مهمی داشت

چقدر رقت‌انگیز شده‌ایم ما/ نگاه تلخ امیرمهدی ژوله به ماجرای حذف عادل فردوسی‌پور