آریا بانو

حامد زمانی ترجیح داد مانند حمید هیراد به جای عذرخواهی برای اجرای پلی‌بک به منتقدانش بتازد فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
سال ها پیش حسن شماعی‌زاده، یکی از آهنگسازان برجسته موسیقی پاپ ایران در مصاحبه‌ای تلویزیونی به نقد خوانندگان زمانه‌اش پرداخت. از ناتوانی برخی آوازخوانان در اجرای زنده انتقاد کرد و تنها ستاره‌هایی مانند ابراهیم حامدی، داریوش اقبالی و نصرالله معین را خوانندگانی چیره‌دست روی سن دانست. سال ها از مصاحبه ملودی‌پرداز غرب نشین می گذرد، حالا خواننده در چشم مخاطب زُل می زند، پلی‌بک می خواند و بعد هم فرافکنی می کند. حمید حامی هم چندی پیش در برنامه «ساعت 25» شبکه پنج، از وخامت اوضاع در میان برخی خواننده های مشهور خبر داد؛ آنهایی که با دستگاه های کامپیوتری، صدای‌شان را به اصصلاح «تیون» (فالش‌گیری) می کنند، یعنی خواننده حتی در استودیو که فرصت و زمان بسیار دارد هم قادر نیست روی نُت بخواند، چه برسد به توانایی اجرای زنده. اگر گذرتان به استودیوهای پاپ بیفتد، برمی خورید به خوانندگانی که مصرع به مصرع یا حتی کلمه به کلمه، ترانه‌های‌شان را ضبط می کنند!
نفس‌های نفس‌گیر
در حالی که خوانندگان نامداری مانند آوازخوانان مورد خطاب حسن شماعی‌زاده می توانند ساعت ها روی سن برای‌تان بخوانند، بدون این‌که لحظه‌ای نفس کم بیاورند؛ شاید جالب باشد که بدانید چندی قبل یکی از خوانندگان زن مشهور خارجی از رفتن به کلاس‌های «نفس‌گیری» صحبت کرد و تلاش برای ارتقای توانایی اجرای زنده. در ایران اما خواننده‌ای با تبلیغات گسترده، هزاران نفر را به سالن می کشاند، میلیون‌ها تومان به جیب می زند و سرانجام پلی‌بک می خواند، وقتی موضوع لو می رود نه تنها عذرخواهی نمی کند بلکه از دشمنی های برنامه ریزی شده می گوید و انتقادهای مغرضانه. صحبت از حمید هیراد است که وقتی تمام راه‌ها را به روی خود بسته دید، در برنامه «حالا خورشید» گفت: «تنها یک قطعه را پلی‌بک خواندم (لب زدم) چون فشار رویم زیاد بوده!»
اعتراف حامد زمانی به پلی‌بک
در جدیدترین اتفاق، حامد زمانی که او را به عنوان خواننده جوان انقلابی می شناسند، پلی‌بک خوانده و او هم مسیری مشابه هیراد را برای فرار از انتقادات، انتخاب کرده است. به مناسبت جشن چهل سالگی انقلاب، دعوتش می کنند دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، می گویند چند میلیون تومان هم پول گرفته، وسط اجرا ناگهان بخشی از ترانه را فراموش می کند و صحنه را ترک می کند. ابتدا سکوت کرد و ترجیح داد حرفی نزند اما حالا سکوتش را شکسته و به شدیدترین لحن ممکن علیه منتقدانش موضع گرفته است. او با رسانه ای رسمی صحبت نکرد و به سبک بسیاری از هنرمندان و حتی سیاستمداران، شبکه های اجتماعی را برای واکنش انتخاب کرد. تیترش هم عجیب است؛ «اعتراف‌ می‌کنم پلی‌بک کردم!» در ادامه نوشت: «اونجا که «برانداز» و «جمهوری‌اسلامی» بهم میرسن؛ «بسیج» و «اپوزوسیون»؛ «بسیجی» و «منفعت‌طلبی»؛
اونجایی که «دین» و «دروغ»؛ «شیعه» و «تهمت و بردن‌آبرو»؛ اونجا که «خامی» و «ادعا» و «خطا» و «طلبکاری» و اون نقطه‌ای که «مکتب» و «جو» و «دانشگاه» و «جهل‌» بهم میرسن؛ یکی اشتباهیه! و اون منم!»
یه عمره پلی‌بک کردم!
کنایه ها و طعنه های زمانی به همین جا ختم نمی شود: «️پلی‌بک یعنی اونجا که کسی نمی‌سازه؛ بسازی! اونجا که همه می‌سازن؛ نسازی! پلی‌بک یعنی چیزی بهت حمله کنه که ازش دفاع کردی! ️یعنی به جرم آبرو خریدن؛ آبروتو ببرن! پلی‌بک یعنی بعد این همه سال، برای اولین‌بار بری رو جلد روزنامه‌ها ولی به‌قصد تخریب! یعنی یه‌ دنیا پشتت بازی دربیارن... ولی حوصله‌ بازی نداشته باشی، و پشتت و بکنی به‌ هرچی بازیه! پلی بک یعنی خودت برا ‌خودت شعر بگی: «روبروم... دشمنا و داورها / پشت‌سر... دوستان و خنجرها/ یه‌طرف از غریبه می‌خوردم یه‌طرف... آه!... از برادرها!» یعنی متهم. پس اعتراف میکنم! «من یه‌ عمره پلی‌بک کردم» و نه‌ فقط دانشجوها! از همه معذرت میخوام!»
عجیب‌ترین بخش این واکنش مجازی، پی‌نوشت آن است: «1-هیچوقت! نه‌ گفته‌ام که انقلابی‌ و بسیجی‌ام نه باور داشتم که هستم! و حالا به نبودنم مطمئن‌ترم! /2- این القاب رو خودتون دادید!
چیزیو که خودتون دادید؛ طبیعتا خودتونم می‌گیرید! واسه همینه به هرچی که دادن‌ و گرفتنش دستِ شماست؛ همیشه می‌خندم!»
دانشگاه آزاد برخورد می‌کند
زمانی ویدئویی از بخش‌های دیگر اجرایش در دانشگاه آزاد را هم منتشر کرده تا ثابت کند در این مراسم سه قطعه خوانده و مشکلات فنی باعث ایجاد اختلال در اجراهایش شده است. البته می‌توانست خیلی زودتر و با نرم‌تر توضیح بدهد و عذرخواهی کند. محمد کهندل معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در قامت متولی برگزاری این مراسم به مهر گفت: «به طور حتم اگر برای ما مسجل شود که اتفاقات مربوط به شائبه پلی‌بک خوانی آقای حامد زمانی در مجموعه‌های تابعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب انجام گرفته، قطعاً برخوردهای قانونی لازم صورت خواهد گرفت و تمامی وجهی که بابت این موضوع به ایشان پرداخت شده، برگردانده خواهد شد. شما مطمئن باشید بنده و تمامی مدیران مربوطه تا نهایی شدن تکلیف، موضوع را پیگیری می‌کنیم.»
روزنامه همدلی


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/132153/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟

سایکومتریست چگونه کار می کند؟

رفتار تکانشی چیست و چگونه درمان می شود؟

فروپاشی عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی چیست ؟ علل ، علائم و درمان آن

با بیمار در حال مرگ چگونه باید رفتار کرد؟

درباره اتانازی چه می دانید؟

آزار و اذیت خیابانی چیست و چگونه با آن رفتار کنیم؟

توهم فرگولی چیست؟ علل و درمان آن

فردگرایی چیست و شیوع فردگرایی در میان افراد جامعه

افسردگی غیر معمول یا آتیپیک

سندروم بیت المقدس چیست؟