آریا بانو

آخرين مطالب

برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنرهای نمایشی در سراسر کشور / تولید حداقل چهار اثر نمایشی در هر استان فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - نخستین دوره کارگاه‌های آموزشی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفت استان تهران، کرمانشاه، آذربایجان غربی، مازندران، اردبیل، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است.


به گزارش هنرآنلاین ، امیر مشهدی‌عباس، دبیر انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارگردان‌ فعال حوزه‌ هنرهای نمایشی در خصوص برگزاری نخستین دوره کارگاه‌های آموزشی هنرهای نمایشی کانون گفت: در حال حاضر این کارگاه‌ها در 7 استان تهران، کرمانشاه، آذربایجان غربی، مازندران، اردبیل، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است.
وی با بیان این که این کارگاه‌ها به منظور توانمندسازی اعضا و مربیان کانون و با هدف ارتقای سطح کیفی تولیدات نمایشی با حضور بهترین اساتید برپاشده است،‌ یادآور شد: هدف اصلی انجمن‌ ایجاد تمرکز کانونی است. ما به دنبال آن هستیم تا افرادی که در زمینه‌ هنرهای نمایشی در کل کشور فعال هستند بتوانند به صورت متمرکز و برنامه‌ریزی شده این کار را ادامه و انجام دهند. برهمین اساس یکی از این کارها در این زمینه ایجاد یک انجمن و جمع شدن دوستان و فعالان این حوزه برای آگاهی از برنامه‌های‌شان بود و گام دوم هدف‌‌گذاری است. هدف‌گذاری به این معنا که برنامه‌هایی را هماهنگ کنیم تا فعالان این حوزه بتوانند در کنار هم تولیداتی داشته باشند. به عبارت دیگر نقش انجمن هنرهای نمایشی بیشتر تسهیل‌گر است تا بتوانیم از بخش‌ها و توانمندی‌های مختلف کانون استفاده کنیم و دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند فعالیت‌های نمایشی‌شان را داشته باشند، به تولید برسانند و این تولیدات‌ را اجرا کنند.
مشهدی عباس افزود: در این کارگاه‌ها دوره‌های نویسندگی، کارگردانی، عروسک‌سازی، بازیگری و عروسک‌گردانی به مربیان آموزش داده می‌شود؛ همچنین از آنجایی که عروسک‌گردانی آخرین کارگاهی است که برگزار می‌شود تصمیم گرفتیم همزمان با برگزاری این دوره، یک بخش مشاوره هم داشته باشیم تا اعضایی که در طول دوره‌ها با مشکلات و سوالاتی روبه‌رو شده‌اند بتوانند با کمک مدرسان، ایرادات خود را برطرف کنند. به‌ طور کلی در هر دوره، پنج کارگاه برگزار می‌شود که طول مدت آن کمتر از دو ماه است. بعد از هر کارگاه اعضا یک هفته فرصت دارند کار مربوط به آن کارگاه را تحویل بدهند تا برای کارگاه بعدی آماده شوند.
دبیر انجمن هنرهای نمایشی کانون با اشاره به این که نخستین برنامه‌ انجمن هنرهای نمایشی در راستای آموزش است، یادآور شد: با کمک معاونت فرهنگی کانون از بهترین استادان در حوزه‌های مختلف هنرهای نمایشی برای برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی پیوسته در قالب نویسندگی، کارگردانی، عروسک‌سازی، بازیگری و عروسک‌گردانی دعوت کرده‌ایم. بر این اساس در این دوره‌ها از حضور اساتیدی همچون منوچهر اکبرلو، حسین فدایی‌حسین، محمد عاقبتی، حسن دادشکر، زهرا صبری، فاطمه عباسی، محمد عسگری و سامی صالحی بهره‌مند شده‌ایم.
مشهدی عباس که در این دوره‌ها تدریس نویسندگی، کارگردانی و عروسک‌گردانی را نیز بر عهده دارد، درخصوص خروجی کارگاه‌ها گفت: در فرآیند دوره نویسندگی ابتدا شرکت‌کنندگان زیر نظر یکی از اساتید آموزش نویسندگی می‌بینند تا یاد بگیرند چگونه می‌توانند یکی از کتاب‌های کانون را به نمایش‌نامه تبدیل کنند و در ادامه در دوره‌ کارگردانی شیوه‌های اجرایی و چگونگی تولید نمایش را برای همان نمایش‌نامه‌ای که به نگارش در آورده‌اند، می‌آموزند. پس از این علاقه‌مندان در کارگاه‌های عروسک‌سازی شرکت می‌کنند و شخصیت‌های عروسکی نمایشنامه‌ها را می‌سازند. سپس افرادی که در کارگاه‌های بازیگری با این هنر آشنا شده‌اند به اجرای نمایش می‌پردازند.
وی افزود: ما در هر استان یک نماینده داریم. نماینده‌های ما در استان‌ها کارها را پیگیری می‌کنند و با حمایت و مساعدت مدیران استان، سالنی برای اجرا در اختیار این هنرمندان قرار داده می‌شود تا کارشان را با هدایت و کارگردانی مربیان برای عموم به نمایش بگذارند. پیش‌بینی ما این است که در هر استان طی یک سال، حداقل چهار اثر نمایشی تولید شود و هر اثر 18 تا 20 اجرا برای عموم داشته باشد؛ اتفاقی که مستلزم حمایت و همراهی مدیران استان‌هاست.
دبیر انجمن هنرهای نمایشی کانون در ادامه به برگزاری جشنواره برای آثار هنرمندانی که در کارگاه‌ها شرکت می‌کنند، اشاره کرد و گفت: طی نشستی که با محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون داشتیم تصمیم گرفتیم که سال آینده جشنواره تئاتر کانون را به شکل متفاوت‌تری برگزار کنیم. با توجه به این که سن نوجوانی سنی است که افراد دوست دارند، دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند با صلاحدید معاون فرهنگی کانون برآن شدیم تا جشنواره تئاتر کانون را فقط محدود به تئاتر عروسکی نبینیم و این فرصت را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم تا بتوانند به شکل مختلفی برای عموم اجرا داشته باشند.
وی افزود: درنظر داریم به سازوکاری برسیم تا در جریان این توانمندسازی به واسطه برگزاری کارگاه‌ها، اعضا و اعضای ارشد کانون بتوانند حضور چشمگیری در جشنواره داشته باشند و مربیان نیز علاوه بر آن که در پشت صحنه این تئاترها به عنوان نویسنده، طراح صحنه، کارگردان و... فعالیت دارند، دانسته‌هایشان را به این افراد انتقال دهند تا در پایان شاهد پیشرفت هنرمندان این عرصه به شکل گسترده‌تری باشیم.
مشهدی عباس در پایان گفت: آثاری که در این دوره از کارگاه‌های آموزشی هنرهای نمایشی تولید شده‌اند، آماده می‌شوند تا در جشنواره‌ تئاتر سال آینده کانون اجرای عمومی داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/130615/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا برخی وقت ها نمی توانیم از صحبت کردن دست برداریم؟

عادات بدی که پیرتان می کند!

آسیب‌های وابستگی شدید به یک دوست و درمان

چگونه می توان 8 بیماری روانی عجیب را شناسایی کرد؟

9 نشانه عجیب استرس را به خاطر بسپارید

اختلال مو کنی چیست ؟علل و درمان آن

10 علامت که میتواند شما را آگاه کند افسردگی دارید

دمنوش هایی برای کاهش استرس و تقویت ایمنی بدن در برابر کرونا

چگونه بدون کلافگی و خستگی در خانه بمانیم؟

آیا نگرانی و استرس ،خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد؟

آیا ویروس کرونا باعث افسردگی می‌شود

چگونه خود را قرنطینه کنیم؟

نحوه مدیریت کارمندان از راه دور

راه حل آشتی با دوست بعد از دعوا

چگونه روانشناس خوب را از بد تشخیص دهیم

خستگی تصمیم چیست و چگونه با این خستگی مقابله کنیم؟

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

9 نکته برای غلبه بر ترس

سروتونین چیست و خوراکی های منبع سروتونین کدامند؟

قصه درمانی چیست و چگونه میتوان با قصه درمانی از مشکلات دور شد؟

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان