آریا بانو

آخرين مطالب

نامتناهی سازی ذهن در سینما فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
استنلی کوبریک کارگردان و تهیه کننده آمریکایی از تاثیرگذارترین مولفان سینما به لحاظ شناخت تجربی – حسی است که وجود غیر قابل توصیفی از انسانیت و تمامیت خواهی غرایز نفسانی و روحانی را در آثارش به نمایش گذاشته است .
کوبریک از «راه های افتخار» تا «چشمان کاملا بسته» راه روبه صعودی از «چیستی» به «نیستی» طی می کند و در تک تک آثارش نشانه هایی از روان‌شناختی و تاثیر پژوهش های فروید دیده می شود . «چشمان کاملا بسته» به عنوان آخرین حربه کوبریک به تنه انسانیت و غرایز او همواره مورد تحلیل و نقد سینما پژوهان بوده است اما به نظر من «درخشش» تمامیت روان انسانی را به لحاظ سینمایی و الگوهای روانی به خوبی نمایش داده و دلیل دغدغه مولف بر سر تاثیر ریشه های سرکوب شده از کودکی در شکل گیری شخصیت است .
اودیسه همیشه فضایی
کوبریک با ساخت «اودیسه فضایی» در پی آنچه انسان از زیست خود بر روی زمین دنبال می کند رفته است . مولف در این اثر زبان سینما را به بهترین شکل بیان می کند ، این زبان نه تنها گونه ای از خلاقیت انسان بر سر تلاش برای زیستن و زنده ماندن است، بلکه به هنرمندانه ترین شکل ممکن به عصیانگری، جهل، غلبه دست ساخته های آدمی بر وی و عقل محض پرداخته است.
آنچه در اودیسه فضایی اتفاق می افتد شکلی از غایت غلبه تکنولوژی بر انسان است . رنگ های غیر‌طبیعی (تا حد زیادی امپرسیون) ، سفیدی مطلق در اودیسه ، تفکرات قابل کنترل و فرمانبردار و ... همگی انسان را به آنچه هست مشکوک می کند و این گونه ، اثری سینمایی می تواند ریشه های علمی و روانی به خود گیرد . اولین مساله ای که در این مورد باید به آن اشاره کنم وجود بخش قابل توجهی از رویا (به شکل خواب) در اودیسه فضایی است . طبق گفته فروید، زمان در رویا تعیین‌کننده حجم و مکان افراد است . یعنی اگر شخصی فرد مورد نظر را در خواب کمتر از حجمی که در واقعیت دارد ببیند به دوری حسیات نسبت به وی تاکید شده است . این اندازه با حسیات آدمی نسبت به فرد مورد نظر رابطه مستقیم دارد.
از همین تئوری می توان نتیجه گرفت که خواب نقش موثری در آثار کوبریک بازی کرده است . اگر چه به طور مستقیم به آن اشاره‌ای نشده اما به عنوان مثال در اودیسه فضایی تکنیک سینمایی بُعدی از زمان رویا گونه اندیشه کوبریک را بیان کرده است که درآن حسیات و عُلقه های غریزی افراد به دست ساخته‌ها و به همنوع خود قابل لمس است . این خواب در «درخشش» مابه ازای بیرونی پیدا می‌کند و بیش از آنکه توهم باشد شکلی از رویاست که غریزه را به خوی وحشی گری انسان گره می زند . جک نیکلسون در حمام رویا می بیند ، لحظه جاری شدن سیل خون در هتل مخوف ، دخترهای خردسال دوقولو ، چرخ اسباب بازی و ... نشانه نگاری‌های روان‌شناسانه ای است که کوبریک با تسلط کامل بر آن قبل از ایجاد هیجان بیان می کند و همواره دغدغه خود را در آن هزارتوی سرسبز بیرون هتل مخفی نگاه می دارد.
ذهن در «غلاف تمام فلزی» شکل کنترل شده تری ایفا کرده است اما همچنان ذهنتی لایتناهی نسبت به غرایز و سرخوردگی های روانی است . سرباز چاق و افسرده ای که مدام از ارشد خود تو سری می خورد و دست آخر پس از شلیک به وی اسلحه را در دهان خود می گذارد، نشانه ای از رو در رویی انسان با جبریات و تمایل وی به بروز و مرتفع ساختن سرکوب های درونی خود است .
مارپیچ
آنچه در «درخشش» اتفاق می افتد بعد از «چشمان کاملا بسته است» اما «چشمان کاملا بسته» اسطوره ای از غرایز انسانی ساخته که علاوه بر نمود در ذهن خواننده به صورت رویا، مابه ازای بیرونی آن ملموس و باور پذیر باشد . از مراجعه تام کروز به فروشگاه لباس عجیب و غریب تا خروج وی از مجلس بالماسکه و تعریف رویدادها به صورت خوابی که دیده است ، استفاده از مواد مخدر قبل از خواب و گرایش انسان به افزایش توهم و رویا پردازی ، غریبگی قهرمان داستان با تمام آنچه در دنیای درام رخ می دهد حتی همسرش و بسیاری از مسائل دیگر که هرکدام را می توان به صورت موردی تحلیل و نقد کرد ، نشانه‌های روان‌شناختی اثر را به لحاظ سینمایی افزایش داده است و مولف جاه طلبانه همه ریشه های رویایی زندگی را به واقعیت گره می‌زند . دوربین کوبریک در همه آثارش مخصوصا «لولیتا» ایده آل است، به بهترین شکل ممکن نماهایی را برداشت می‌کند که جای درام پردازی بیشتری داشته باشند، همیشه دوربین در خدمت کارگردان است . نه بازیگر بر پرده سینما پادشاهی می کند نه قصه و نه میزانسن بلکه همه این عناصر جزیی از خواستگاه کارگردان می شوند برای آنچه او می اندیشد.
کارگردانی کوبریک بر بازی جک نیکلسون در «درخشش» یک شاهکار به تمام عیار است و این شکل بازی گرفتن از بازیگر علاوه بر متد اکتینگ معروف لی استراسبرگ حس ایجاد شده در بازیگر را به طور کامل به مخاطب القا می کند . گفته می شود کوبریک بیش از 47 بار در سکانسی که جک نیکلسون باید با تبر در چوبی اتاق را خرد کند کات داده است و بار آخر جک عصبانی می شود و با تبر به دنبال کوبریک می افتد . این اندازه ایجاد تخاصم در بازیگر اگرچه می تواند خطرناک و سخت باشد اما نسبت کارگردان را با اثری که تولید کرده است مشخص می کند.
در همه آثار کوبریک مولف آنچه را می اندیشد صادقانه به مخاطب هدیه کرده است و خود را پشت زیبایی بیش از حد و سیاه نمایی تلخ پنهان نمی‌کند. تماشای آثار کوبریک حتی برای بار چندم می تواند ذهن را از آنچه منم به مواجهه با آنچه شاید من هستم می کشاند و این مقدمه ای است بر لایتناهی سازی ذهن انسان در عصری که تکنولوژی از جذابیت هایش کاسته است .
روزنامه قانون

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/129844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن