آریا بانو

آخرين مطالب

مکان های دیدنی تهران که در نوروز باید ببینیم گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
مکان های دیدنی تهران که در نوروز باید ببینیم 11
١٠٤
٠
کجارو / تهران از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که در ایام نوروز بازدید از، جاهای دیدنی تهران بدور از ترافیک و آلودگی هوا، برای گردشگران بسیار لذت‌بخش خواهد بود.
قطعا هیچ یک از شهروندان تهرانی که در نوروز به خارج از تهران سفر می‌کنند فرصت گردشگری در پایتخت زیبا را پیدا نمی‌کنند؛ فرصت بازدید از تهران در نوروز و لذت بردن از همه زیبایی‌های این کلانشهر به دور از ترافیک و آلودگی هوا نصیب مسافران نوروزی و شهروندان تهرانی که در این ایام از تهران خارج نمی‌شوند، خواهد شد.
تهران یکی از ویژه‌ترین استان‌های کشور و دارای طبیعتی بکر، کم ‌نظیر با جاذبه‌ها و اماکن فرهنگی دیدنی و غنی است ؛ در این گزارش نگاهی گذرا به جاذبه‌های گردشگری آن داریم. روایت تهران‌گردان از گردش در پایتخت توصیفی فراتر از تمرکز برج و باروها،کارخانه ها و مراکز صنعتی و ترافیک تهران است.
تحمل سختی‌های پایتخت‌نشینی با وجود جاهای دیدنی، زیارتی و تفریحی رنگ دیگری پیدا کرده است و سال‌هاست استان تهران، در گروه مکان‌های انتخابی گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
جاذبه‌های گردشگری استان تهران در بخش های مختلفی قابل تقسیم بندی است.
جاذبه‌های طبیعی، هنری، اماکن تاریخی و فرهنگی ، مراکز ورزشی و تفرجگاه ها، زیارتگاه ها و اماکن مذهبی و بازارها و مراکز تجاری بزرگ، جاذبه‌هایی هستند که هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی پایتخت روانه می‌سازد.
1- کاخ گلستان، نگین کاخ‌های پایتخت
مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران می‌باشد. سابقه تاریخی ارگ سلطنتی به روزگار صفویه باز می‌گردد. بخش‌های مختلف این مجموعه در حال حاضر شامل ایوان تخت مرمر، خلوت کریم خانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه، تالار عاج یا سفره خانه، تالار برلیان یا سفره خانه، تالار برلیان یا تشریفات، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض و چادر خانه است.
کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهاست که در میدان ارگ تهران واقع است. بناهای این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند. نام آن از تالار گلستان واقع در عمارت خروجی گرفته شده‌است. کاخ گلستان در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید. این اثر شانزدهمین اثر ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای می‌گیرد. کاخ گلستان فضایی از ارگ سلطنتی تاریخی بوده است.
کاخ گلستان در تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد.
2- کاخ موزه سعدآباد
مجموعه کاخ سعد آباد که امروزه به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود، در شمالی‌ترین، بلندترین و خوش آب و هوا ترین بخش تهران در مساحتی در حدود 400 هکتار واقع شده است. این مجموعه دارای جنگل طبیعی، چشمه سار، باغستان، گلخانه و خیابان پوشیده از گل و درخت است. این مجموعه با داشتن 18 کاخ متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی بوده و با 8 ورودی، بزرگترین و یکی از زیباترین کاخ موزه‌های کشور است.
سعدآباد در دوره قاجار بنا شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بوده است. پس از کودتای 1299 و تصرف آن توسط خاندان پهلوی، بناها و عمارت‌های متعددی در آن ساخته شد که بالغ بر 18 کاخ در ابعاد مختلف می‌شوند. هر یک از بناها محل سکونت یکی از افراد دودمان پهلوی بوده است. محمدرضا پهلوی نیز در دهه 1350 در این مکان سکنی گزید. قدیمی‌ترین کاخ این مجموعه، کاخ (کوشک) احمدشاهی بوده‌است، که در دوران اوایل سلطنت او، ساخت آن به پایان رسیده‌است. جدیدترین کاخ این مجموعه نیز کاخ لیلا پهلوی می‌باشد که متعلق به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی بوده‌ است.
کاخ‌موزه سعدآباد در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد.
3- سردر باغ ملی، نماد تاریخی تهران قدیم
سردر باغ ملی طی سال‌های 1301 تا 1304 هجری شمسی، به عنوان دروازه ورود به میدان مشق‌، که محوطه‌ای نظامی و در اختیار قشون بود، احداث شد. مدتی پس از ساخت دروازه‌، فکر ایجاد اولین باغ عمومی شهر تهران به نام باغ ملی، در اراضی داخل میدان مشق‌، مطرح و طرح آن تهیه شده و به اجرا درآمد و نام دروازه میدان مشق به سردر باغ ملی تغییر یافت‌.
باغ ملی چند سالی بیش‌تر به جا نماند و در محوطه آن وزارت امور خارجه‌، کتاب خانه ملی و موزه ایران باستان را ساختند. اما نام این باغ بر سردر میدان مشق باقی ماند و مردم سردر باغ ملی را به عنوان نماد تاریخ معاصر تهران و معماری خاص تهران قدیم می‌شناسند.
سردر باغ ملی در ضلع شمالی خیابان امام خمینی (ره) قرار دارد.
4- باغ پرنگان
باغ پرندگان تهران در شمال‌شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده است. در دل این باغ بزرگ، مسیرها به شکلی پیچ در پیچ طراحی شده اند.
باغ پرندگان تهران در 2 فاز طراحی شده است. فاز اول که هم اکنون به بهره برداری رسیده است به نام "دشتچر" نام گذاری شده است و شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند و یا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتی کمتر از فاز اول دارد در محدوده شمالی در حال احداث است و "آبچر" نام دارد. این فاز شامل پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند و احتمالاً مشابه آنچه در باغ پرندگان اصفهان وجود دارد توسط تور از خروج پرندگان از آن جلوگیری خواهد شد.
آدرس: 1: اتوبان شهید بابایی شرق، بعد از خروجی هنگام / الغدیر،خروجی باقری جنوب، لاین کندرو، خیابان کوهستان، باغ پرندگان تهران مسیر 2: رسالت، خیابان هنگام، چهارراه استقلال به سمت شرق، خیابان کوهستان، باغ پرندگان تهران
5-کاخ نیاوران
کاخ نیاوران یکی از سه کاخ اصلی تهران است که دیدن آن در حال و هوای بهاری نوروز خالی از لطف نیست. این کاخ در یکی از خوش آب و هواترین مناطق پایتخت قرار دارد. در روزهای بهاری سال جدید، بازدید از این کاخ بسیار لذت‌بخش است.
بناهای مجموعه کاخ نیاوران متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است. در داخل این کاخ دو بنا و کاخ دیگر به نام‌های کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمد شاهی قرار دارد و هم اکنون به عنوان یکی از کاخ موزه های تهران با مجموعه نفیسی از اشیای سلطنتی قرار دارد.
مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران، در میدان شهید باهنر (میدان نیاوران) قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است.
آدرس: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
6-موزه مقدم
موزه مقدم یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از زمان قاجار است که از نظر تاریخچه، معماری و اشیایی که در آن نگهداری میشوند، ارزش بسیار بالایی دارد. موزه مقدم دانشگاه تهران یا به عبارتی خانه مقدم از جمله خانه‌های مجلل دوران قاجار، متعلق به یکی از درباریان آن دوران به نام محمد تقی خان احتساب الملک، است.
موزه مقدم در تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 251 قرار دارد.
7- باغ ایرانی تهران، بهشتی برای آرامش پایتخت نشینان
بوستان باغ ایرانی یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران است و این بوستان‌ زیبا در «ده ونک» قرار دارد و بر اساس الگوی باغ ایرانی طراحی شده است. کتابخانه عمومی با فضای مطالعه مجزا برای مطالعه بانوان و آقایان در مرکز این بوستان قرار دارد و از مکان‌های بسیار زیبا در ایام نوروز تهران است.
باغ ایرانی در خیابان شیخ بهایی شمالی، 20 متری پیروزان، کوچه شهید صابری قرار دارد.
8- برج میلاد
برج میلاد یک برج چندمنظوره است که در منطقه 2 تهران و در جنوب شهرک غرب و شمال گیشا ساخته شده است. این برج ششمین برج بلند دنیا است و از نظر وسعت کاربری سازه راس بنا، با 13 هزار مترمربع، وسیع‌ترین بنا در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا است. برج میلاد، برج مخابراتی چندمنظوره‌ای است که با ارتفاع 435 متر به‌عنوان بلندترین برج مخابراتی ایران شناخته شده است. برج میلاد دارای امکانات و کاربری‌های بسیاری است. از جمله کاربری‌های مجموعه برج میلاد می‌توان به مخابرات، رستوران، رصدخانه، کاربری تجاری، مراکز همایش برج میلاد، سالن‌های کنفرانس، هتل و مراکز گردشگری و نمایشگاهی اشاره کرد.
برج میلاد در میان بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله، همت، حکیم و چمران واقع شده است.
9- پل طبیعت
پل طبیعت از زیباترین پل‌های گردشگری و مدرن کشور است که برروی اتوبان مدرس قرار گرفته و زیبایی خاصی به ویژه در شب به این بخش از شهر تهران بخشیده است.پل طبیعت یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در تهران است که با امکانات مناسبی که برای گردشگران در آن تدارک دیده شده، هر روز شاهد حضور گردشگران زیادی است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران و کافی‌شاپ، فضای سبز زیبای کار شده در دو طرف پیاده راه و کافه گالری اشاره کرد. این پل با توجه به پس‌زمینه‌های زیبایی که در اطراف آن دیده می‌شود، به محلی زیبا برای عکاسی و گرفتن عکس‌های یادگاری هم تبدیل شده است.
پل طبیعت بر روی بزرگراه مدرس احداث شده است و پارک طالقانی را به بوستان آب و آتش متصل می‌کند.
10- امام زاده صالح و تجریش
تجریش یکی از خاطره‌انگیز و قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که در سال‌های گذشته با رسیدن مترو و نوسازی بازارهای آن، به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری تهران هم شناخته می‌شود. بازار تجریش از جمله قدیمی‌ترین مراکز خرید شمیران بوده و همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده، به‌طوری که‌ حجره‌های معروف و قدیمی بازار هویت خود را از دست نداده‌اند و در واقع نمونه کوچکی از بازار تهران است‌؛ این بازار به‌صورت سرپوشیده ساخته شده و دو محله سرپل و تجریش را به هم وصل می‌کند.بازار تجریش همانند تمامی بازارهای سنتی دارای مسجد و حسینیه بوده و از سوق‌های کوچکی تشکیل شده‌ است که قدم زدن در آن این فضاهای زیبا را به آرامی برای گردشگران به نمایش در می‌آورد.
میدان تجریش در انتهای شمالی خیابان ولیعصر قرار دارد.
11- عمارت مسعودیه، بهشت تهران قدیم
اواخر شهریور ماه 1390 بود که به ناگهان نام ساختمان گمنام خیابان اکباتان، به خبرگزاری‌های پرمخاطب راه یافت. واسطۀ این شهرت، برگزاری پانزدهمین جشن خانه سینما در عمارت مسعودیه تهران بود. در آن شب حیاط مقابل عمارت دیوانخانه گوش تا گوش پر از هنرمندان و هنردوستانی بود که جز شرکت در گردهمایی بزرگداشت رویدادی سینمایی، جنب و جوشی بی‌سابقه به عمارت بی‌سر و صدا و تاریخی مسعودیه بخشیده بودند.
عمارت مسعودیه مربوط به مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان‌، فرزند ناصرالدین شاه در سال 1295 قمری بنا شده است. این بنا در محله دولت تهران قدیم قرار دارد که در حال حاضر بخش‌هایی از آن در خیابان اکباتان و ملت فعلی واقع شده است. این عمارت در زمینی به وسعت 4000 مترمربع بنا شده و در حال حاضر در اختیار سازمان میراث فرهنگی می باشد و به عنوان یکی از مراکز دیدنی تهران این روزها به همه پیشنهاد می شود.
عمارت مسعودیه در میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان واقع شده است.
12- برج آزادی
برج آزادی نماد تهران و دروازه غربی ورود به پایتخت است. برج آزادی یکی از بناهایی است که هر ایرانی آن را از نزدیک دیده است. این برج معروف و زیبا قبل از انقلاب اسلامی ایران با نام برج شهیاد شناخته‌شده بوده است و پس از انقلاب نام آن به برج آزادی تغییر کرده است. هر گردشگری که به تهران سفر می‌کند و حتی بسیاری از علاقمندان به فرهنگ و هنر که ساکن تهران هستند، از برج آزادی بازدید می‌کنند. این برج زیبا هم به عنوان یک المان شهری و هم دارای فضاهای معماری بسیار زیبا و کاربردی همچون موزه کتابخانه سالن‌های چند منظوره و ... است. که کجارو نیز در ویدیویی مستند از این برج موزه آن‌ را به تفصیل نمایش داده است.
برج آزادی در میدان آزادی تهران قرار دارد. میدان آزادی از غرب به بزرگراه شهید لشگری، از شرق به خیابان آزادی، از جنوب به بزرگراه سعیدی و از شمال به بزرگراه جناح محدود شده است.
گردشگران نوروزی تهران می‌توانند با تماس با شماره تلفن 137 (سامانه گردشگری شهرداری تهران ) برای دریافت اطلاعات درباره تورهای گردشگری تهران به نام "تهران گردی" اقدام کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/129762/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

خوانندگی مهدی سلطانی با صدای بهشتی و اجرایی عاشقانه + ویدیو / خوشا روزی که این دنیا سر آید

تصاویر آخرالزمانی و باورنکردنی منتشر شده از لحظه شروع طوفان و سیل وحشتناک و بی‌سابقه در دبی

ایمان صفا ممدچاخان نیسان آبی در دورهمی خانوادگی از عشقش رونمایی کرد / چقد همشون صمیمی و با اصالتن

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران

ترایفل توت فرنگی، یک دسر عالی بدون نیاز به فر

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند