آریا بانو

آخرين مطالب

نکات مهم بهداشت لباس های ورزشی پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
نکات مهم بهداشت لباس های ورزشی
٢٦
٠
هاو کن یو / روش صحیح شستن لباس های ورزشی برای شمایی که ورزش می کنید ( چه ورزشکار حرفه ای و چه برای سلامتی) از اهمیت خاصی برخوردارد است. در وهله اول بحث سلامت پوست و بهداشت شما در میان است و در مرحله بعد از آن جایی که لباس های ورزشی مدام نیاز به سشست و شو دارند با عدم رعایت اصول شست و شو از عمر آن ها خواهید کاست. این که چند بار و چگونه لباس های ورزشی را بشویید را در این مقاله برسی خواهیم کرد.
وقتی اهداف بزرگی برای سلامت، تناسب اندام و یا ورزش های حرفه ای دارید تعریق و چسبندگی جزئی از کار روزانه شما خوهد بود. امروز صبح تمرین سختی داشته اید؟ تبریک! یک خسته نباشید حسابی به خودتان بگویید.
اما فراموش نکنید، فقط بدنتان نیست که به پاکسازی از باکتری ها نیاز دارد. بد نیست به لباس های عرق کرده و بو گرفته تان هم نظر التفاتی بیاندازید که این کار با شستن آنها پس از هر بار استفاده انجام می شود.
طبق گفتۀ کیتی دانلوپ مؤسس لاو سوئیت فیتنس، اگر این کار را انجام ندهید عرقتان در لباس می نشیند و بستر مناسب برای رشد باکتری ها را فراهم می کند که همین امر می تواند به ایجاد عفونت های مخمر و دیگر موارد تند و زننده مانند آکنه یا حتی یک بیماری عفونی منجر شود.
مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ ما در این مقاله شما کاربران را راهنمایی می کنیم تا لباس های باشگاهتان را، بدون آسیب رساندن به آنها در فرایند پاکسازی، تمیز و تازه نگه دارید؟
1چند وقت یکبار باید لباس های باشگاهم را بشویم؟
لباس های پر عرق باشگاه باید پس از هر تمرین شسته شوند. به گفتۀ دکتر جنیفر لاندا رئیس دفتر پزشکی در بادی لاجیک ام دی، هربار که این لباس ها را به تن دارید و ورزش می کنید بلا استثناء باید آن ها را بشویید. او توضیح می دهد که “زمانی که عرق می کنید غدد عرقی تان پروتئین و لیپید آزاد می کنند و باکتری هایی که روی پوستتان زندگی می کنند از این لیپید ها تغذیه می کنند و روی پروتئین ها عملیاتی انجام می دهند که باعث می شود بو تولید شود.”
لاندا می گوید اگر بعد از هر تمرین لباس های باشگاهتان، به خصوص لباس هایی همچون شلوارک و شلوار، را نشویید سطح PH پوستتان را بر هم می زنید. این امر می تواند شما را مستعد عفونت های مخمری، عفونت های باکتریایی و دیگر پیچیدگی هایی که خوشایند نیستند کند.
دانلوپ بیان کرده که “علاوه بر رشد محتمل باکتری ها و عفونت هایی که لباس های کثیف می توانند ایجاد کنند، ممکن است شما بوی بدی بگیرید یا احساس خارش پیدا کنید.”
در مورد کفش ها چطور؟ آنها را می توانید یک بار در ماه بشویید.
2موقع شستن لباس های باشگاهم از چه شوینده هایی می توانم استفاده کنم؟
موقع شستن لباس های باشگاه از شوینده های معطر استفاده نکنید، زیرا این شوینده ها می توانند باعث خارش پوست شوند. لاندا توضیح می دهد که استفاده از هر گونه شویندۀ معطر یا حاوی عوامل محرک کننده باعث بر هم خوردن سطح PH پوست و تمامی عواملی که PH اسیدی را از بین می برد می شود و در نتیجه خطر واژینوز باکتریال و کاندیدیازیس را افزایش می دهد.
کارن برود من می گوید “استفاده از رنگ ها و عطرها روی لباس باشگاه نیز می تواند باعث سوزش و خارش پوست به ویژه در نواحی تحتانی شود. کشالۀ ران اغلب تحت تأثیر قرار می گیرد زیرا ناحیه ای است که لباس ساعت ها در تماس نزدیک و مستقیم با بدن است. به همین خاطر است که به زنان توصیه می کنیم لباس زیر نخی و گشاد بپوشند و در اولین فرصت ممکن لباس های خیس و عرق کردۀ باشگاه را از تن بیرون بیاورند.
3برای لباس های باشگاه از چه شستشویی استفاده کنم؟
لاندا می گوید:”بهترین دوره به پوشش تمرینتان و تحمل شما برای جایگزین کردن آن بستگی دارد. من یک شستشوی شدید را به شما پیشنهاد می کنم تا از شر عرق و بوی بد خلاص شوید اما این روش می تواند باعث شود لباس تمرینتان در طول زمان خراب شود و زود به زود نیاز به جایگزینی داشته باشد. پس قبل از هر چیز به این فکر کنید که چند وقت یکبار می خواهید لباستان را جایگزین کنید.”
طبق مطالعه ای که در انجمن میکروبیولوژی آمریکا انجام شد، لباس های باشگاه و مواد پلی استر مستعد بوی بد هستند، پس این لباس ها نیازمند یک شستشوی قوی و ویژه هستند.
نهایتاً بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که برچسب لباس را چک کنید و دستور العملی که آنجا نوشته را دنبال کنید، زیرا ملزومات شستشو برای مواد مختلف متفاوت است.
4می توانم لباس تمرینم را در خشک کن بگذارم؟
لباس های باشگاه مستعد کوچک شدن هستند یا خیلی حساس هستند و می توانند به راحتی کشیده شوند، در نتیجه نباید آنها را در خشک کن انداخت. لاندا می گوید: “شما باید از گذاشتن لباس زیر در خشک کن خودداری کنید، زیرا ممکن است عمر آن ها کاهش پیدا کرده و سریعتر پاره شوند.”
لباس هایی که به پا می کنید، بر اساس جنسی که دارند ممکن است حساسیت ایجاد کنند. لباس های ورزشی که جنس اسپندکس دارند احتمالا زودتر از بین می روند. اگر اسپندکس را داخل خشک کن بیاندازید، به خاطر حرارت بالا، کشسانی اش را زودتر از دست می دهد.
به جای خشک کن، لباس های باشگاهتان را روی قفسه پهن کنید تا خشک شود. اگرچه در مرتبۀ اول لباس ها باید صد در صد به صورت طبیعی خشک شوند، اما استفاده از حرارت کم برای خشک کردن لباس باعث خرابی زیادی نمی شود.
دانلوپ می گوید “اینکه از حرارت کم استفاده کنیم تا از خراب شدن جنس لباس جلوگیری کنیم بسیار مهم است. از این طریق مطمئن می شوید که لباستان مدت زیادی دوام می آورد.
5چه زمانی باید لباس های باشگاهم را دور بیاندازم؟
حقیقت این است که تصمیم گیری در این مورد کمی سخت است، چرا که کاملا بستگی به نوع جنس و کیفت . البته روش استفاده دارد. اگرچه زمان مشخصی برای این کار وجود ندارد و همه چیز به استفادۀ فردی بستگی دارد اما معیارهای زیر برای محک زدن توصیه می شوند:
جوراب ها: هر سه تا چهار ماه
لباس زیر ورزشی: هر چهار تا شش ماه
شلوارک و شلوار: هر شش ماه تا یک سال
تاپ: هر سال
کفش: هر شش ماه (اگر به طور منظم می دوید) تا یکسال
یکی از نشانه های خوب برای دور انداختن لباس ها بوی آنها است. اگر پس از شستشو بوی زنندۀ لباس از بین نرفت، وقت آن رسیده که لباس جدیدی برای باشگاه بخرید.
یک هشدار: قبل از اینکه در دور انداختن لباستان عجله کنید، وجود قارچ یا کپک در ماشین لباسشویی تان را چک کنید. معمولا در لباسشویی های قدیمی اتفاق می افتد که در دهانه یا لاستیک دورش کپک ها و قارچ های زیادی جمع شده است و اگر نگاه دقیقی بیاندازید این جرم ها قابل مشاهده اند. با برطرف کردن این مشکل بوی لباستان هم از بین می رود.
6آیا عرق من روی دوام لباسم تأثیر می گذارد؟
طبق مطالعه ای که در آمریکا انجام شد افرادی که بیشتر در شرایط تعریق قرار می گیرند با احتمال بیشتری سوزش و خارش پوست و عفونت را تجربه می کنند.
تعریق احتمال تشکیل و جمع شدن باکتری و قارچ را افزایش می دهد و راهشان برای نفوذ در بافت پارچه را باز می کند و فقط شستشو است که می تواند آنها را از پارچه بزداید و از ایجاد بوی بد جلوگیری کند.
اگر لباس باشگاهتان را مرتب نمی شویید احتمال بیشتری برای نفوذ باکتری و قارچ و همراه شدن بوی بدی که با شستشو هم از بین نمی رود، وجود دارد.
پس اگر در یک کلاس ورزشی فعال حضور دارید پس از اتمام ورزش بلافاصله لباستان را بشویید. اما در مورد کلاس های پیلاتس که فعالیت سبک تر است می توانید یکی دو روز برای شستن لباس هایتان صبر کنید زیرا لباس باشگاهتان بوی شدیدی به خود نمی گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/129558/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده

تفریح بهاری مبینا نصیری به همراه مهدی توتونچی در شیراز / صمیمیت خانم مجری با خانواده همسرش

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید