آریا بانو

آخرين مطالب

می خندم عزیزم و می‌خندانمت گلم! اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
می خندم عزیزم و می‌خندانمت گلم!
٣٥١
٠
خراسان / هیجان ها در زندگی انسان ها، نقش ممتازی دارند و اگر نباشند، زندگی ها خشک و کسل کننده می شود و انسان بی هیجان، بیشتر شبیه روبات های انسان نما عمل می کند. گاهی اتفاقاتی در زندگی مشترک می افتد که زن و شوهرها از هم دلخور می شوند یا حتی یک اتفاق بیرونی مانند افزایش قیمت ها، اعصاب و روان شان را به هم می ریزد. در این مواقع چه باید کرد؟ آیا غصه خوردن مشکلی را حل می کند؟ آیا در زندگی یک زن و شوهر با ناامیدی، بی حوصلگی و خشم یکی از آن ها، طعم شیرینی احساس می شود؟ این جاست که شوخ طبعی به داد زوج ها می رسد؛ رفتاری که کمتر زن و شوهری از اهمیت آن آگاهند.
جاذبه بیشتر افراد شوخ طبع
غم، شادی و ترس از جمله هیجان هایی هستند که تعلق انسان را به خود و اطرافیان معنا می بخشند. هیجان ها اعم از مثبت مثل شادی و منفی مثل غم، به منزله محرک هایی هستند که منجر به پویایی و عمل آگاهانه ما می شوند. افراد رشد یافته بهتر می توانند هیجان هایشان را مدیریت کنند و مانع افراط و تفریط در بروز هیجان هایشان شوند. همین هیجان های مثبت و مدیریت شده است که برخی افراد را به شخصیت های شوخ طبع و خوش مشرب تبدیل می کند و این افراد هستند که جاذبه بیشتر و دافعه کمتری دارند و محبوب اطرافیان می شوند.
مزایای شوخ طبعی در زندگی مشترک
برقراری رابطه موثر و پایدار با اطرافیان و به ویژه همسر، عامل اصلی بالندگی و مهارتی است که به دیگران امنیت می بخشد و شوخ طبعی نشانه هوش مناسب فرد شوخ طبع است که به تاثیرگذاری فرد بر مخاطب و جذب بیش تر او منجر می شود. شوخ طبعی زوج ها به استحکام رابطه آن ها و تشویق به همزبانی با یکدیگر
می انجامد و هرچه همزبانی موثرتر باشد، زمینه همدلی بیشتر زوج ها را فراهم می کند.
خط قرمزهای شوخ طبعی
در این بین، نباید فراموش کنیم که شوخ طبعی حدودی دارد و حد آن، نبود افراط و تفریط در مزاح است. اگر افراط باشد و باعث دلگیری فرد یا افراد شود یا به امنیت خاطر مخاطبان و همسرشان آسیب برساند، این نمی تواند شوخ طبعی قلمداد شود بلکه نوعی دیگر آزاری است. شوخ طبعی در حین گفتار و مزاح متناسب با موضوع و شخصیت مخاطب، نوعی احترام و نزدیک شدن به مخاطب است و از کسالت و دلگیری همسر می کاهد. شوخ طبعی هم تسلط فرد به موضوع و گفتمان را نشان می دهد و هم از منیت و خشکی و انعطاف ناپذیری ما جلوگیری می کند. خنده رو بودن، شوخ طبعی و با روی باز و تبسم با همسر تعامل داشتن، از سردی روابط و طلاق عاطفی پیشگیری می کند و باعث تشویق دو طرف به گفت و گو با یکدیگر می شود. اگر در خنده و شوخی و مزاح، فردی افراط می کند و تحت تاثیر این افراط، اطرافیان را آزرده خاطر می سازد این رفتار آگاهانه نیست و به نوعی لودگی تن داده است!
آثار شوخ طبعی آگاهانه در خانواده
از جمله مهارت هایی که در حوزه های خانوادگی و اجتماعی، رمز موفقیت محسوب می شود، مهارت ارتباط موثر است. حتی طبق بعضی پژوهش های معتبر گفته می شود این مهارت تا حد 96 درصد می تواند در موفقیت ارتباط مان با دیگران موثر باشد. حال، همه ما آرزوی داشتن و زیستن در خانواده ای بالنده را داریم که رسیدن به این آرزو به فراهم شدن آسایش، رفاه و معیشت فراوان بستگی ندارد. یکی از شاخصه های خانواده بالنده، حاکمیت احترام است و وقتی این احترام واقعی و مستمر به خصوص بین زوج ها شکل می گیرد که دوطرف مجهز به مهارت ارتباط موثر با یکدیگر باشند و از گفتمان تحقیرآمیز، خشک، بی روح، آمرانه و سرزنشگرانه جدا بپرهیزند. وقتی این ضعف ها در گفتمان بین خانوادگی نباشد، همزبانی موثر شکل می گیرد و در سایه این همزبانی، بهترین نوع ارتباط یعنی همدلی رشد می کند و در سایه همدلی است که خانواده بالنده تشکیل می شود و همه اعضای چنین خانواده ای احساس ارزشمندی می کنند. پس مهارت گفت و گوی موثر در بین زوج ها و به تبع آن بین همه اعضای خانواده، از شکل گیری خانواده آشفته جلوگیری می کند و در این زمینه، شوخ طبعی آگاهانه می تواند، جایگاه ممتاز خود را در روابط امن زوج ها نشان دهد.
پیش نیازهای شوخ طبع شدن
باید بپذیریم که شوخ طبعی منطقی، یک هنر و مهارت و به منزله برگ برنده ای است که از سردی روابط یا کسل کننده شدن روابط و گفتمان در زندگی مشترک جلوگیری می کند. شوخ طبعی نوعی احترام و ارزش قائل شدن برای طرف مقابل است و به تعلق بیشتر شنونده به گوینده کمک می کند اما بیشتر چه کسانی شوخ طبع هستند و از این امتیاز در روابط خانوادگی و اجتماعی خود بهره می گیرند؟ لازمه اصلی شوخ طبعی، داشتن عزت نفس است. فردی که عزت نفس مناسبی دارد، قبل از هرچیز به خود احترام می گذارد و در سایه این احترام به خود است که برای شریک زندگی و اطرافیانش احترام قائل است. فردی که عزت نفس مناسبی دارد با همسرش رابطه حسنه ای دارد بنابراین با وی با ادبیات فاخر حرف می زند و با شوخ طبعی، سعی در برقراری و پایداری ارتباط موثر دارد. زوجی که عزت نفس دارند، همه رفتارها، گفتارها و تصمیم هایشان آگاهانه و زندگی شان هدفمند است و کمتر اعمال ناآگاهانه مرتکب می شوند. خلاصه زوجی با شوخ طبعی بالا، علاوه بر داشتن رضایت فراوان از زندگی، مسئولیت اعمال، گفتار و رفتار خود را آگاهانه می پذیرند و هیچ گاه انگشت اتهام شان را برای یک ناکامی خانوادگی به سوی طرف مقابل نشانه نمی گیرند بلکه هم در موفقیت های خانوادگی خود را شریک و تاثیرگذار و هم در ناکامی های خانوادگی خود را مسئول می دانند و قصد محکوم کردن یکدیگر را ندارند.
نویسنده : عبدالحسین ترابیان | کارشناس و مشاور خانواده

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/128883/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

دعوای شخصی آقایان به شخصیت فوتبال خوزستان ضربه زد

خواسته هواداران لیورپول: جرارد را بیاورید، نه زیدان!

آبشک: جای استقلال خوزستان رده چهاردهم جدول نیست

راکیتیچ به مودریچ: به اینجا بیا!

پیشنهاد تمدید به ستاره رئال مادرید در ال‌کلاسیکو

جشن بی‌لباس‌ها در لباس خیبر!

جریمه 100 میلیونی برای سرمربی آلومینیوم

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

شوک بزرگ خانه صمت به کارمندان و کارگران درباره حقوق 1403 و افزایش تعطیلات آخر هفته!

تصویر منتشر شده از مازیار لرستانی با استایل عجیب در اولین ایفای نقش در یک فیلم با هویت جدیدش!

جزئیات جدید منتشر شده از پرونده مرگ مشکوک زهره فکورصبور و جوانی که متهم به ترغیب خانم بازیگر به خودکشی بود!

ویدئوی زیبا از پیانو نوازی کارن همایون فر

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

گوناگون/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

عجیب ترین پدیده های طبیعی در کره زمین

لحظه هولناک تصادف 2 بالگرد نظامی در مالزی

نجار طبیعت اینجوری درخت رو قطع می‌کند

معبدی اسرار آمیز که از دل کوه به بیرون آمده است

تلاش های فیلِ مادر برای نجات دادن فرزندش از دریاچه

با این کپه ترکیه ای خانواده را غافلگیر کنید

ساندویچ مرغ فوق خوشمزه

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

تجویز نسخه ایتالیایی برای والیبال بلغارستان

جانشین خولیو ولاسکو با باشگاهش تمدید کرد

اعزام کاروان‌های المپیک و پارالمپیک به پاریس با پرواز داخلی

عکس‌هایی از ژاپنی‌ها که ندیده‌اید!

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

اینزاگی: این داستان قهرمانان زیادی داشت

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2028

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

چی در ذهن آرمان میگذره

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

50 سال قبل؛ خط تولید مرسدس بنز در آلمان/ عکس

اکثر خودکشی های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است

نجمه جودکی مجری سابق تلویزیون با استایل متفاوت در کنسرت علیرضا طلیسچی

پشت صحنه مهمونی 3 ایرج طماسب با حضور صدا پیشه های بچه و ببعی