آریا بانو

آخرين مطالب

رازهای کلیدی آشپزی یونانی ها که با آنها کدبانو می شوید خانه داري

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
رازهای کلیدی آشپزی یونانی ها که با آنها کدبانو می شوید
k ٢.١
٠
رکنا / آشپزی یونانی ‌جز سالاد یونانی که در منوی بسیار از رستوران‌ها مشاهده می‌شود، کمتر شناخته‌شده است. این هشت نکته برگرفته از آشپزی یونانی می‌تواند به شما کمک کند که رژیم غذایی سالمی داشته باشید و شاید حتی چند کیلویی وزن کم کنید.
1- غذایتان را با سالاد شروع کنید
سالاد در میز غذای یونانی اول‌ازهمه سرو می‌شود. یونانی‌ها به‌طور سنتی عاشق سالادهایشان بوده‌اند، به‌طوری‌که در دوره‌های گذشته سالاد را پس از غذا به‌عنوان دسر می‌خوردند. هدف از سالاد این است که اشتهای شما را پیش از غذای اصلی تحریک کند. به‌علاوه پر شدن معده شما با سبزی‌ها باعث می‌شود در خوردن غذای اصلی افراط نکنید.
نکته مهم‌تر اینکه معمولا هیچ بطری سس آماده‌ای سر میزشان دیده نمی‌شود. سس سالاد را یونانی‌ها از ترکیبی از روغن‌زیتون، سرکه، گیاهان معطر، آبلیمو، نمک و عسل تهیه می‌کنند.
سالاد رایجی را که به نام سالاد یونانی معروف شده است و مخلوطی از زیتون، گوجه‌فرنگی، خیار، پنیرفتا و زیتون است، خود یونانی‌ها سالاد کالاماتا یا سالاد دهکده می‌نامند.
2- آشپزی را به یک تجربه بدل کنید
برنامه کاری فشرده در خیلی از موارد، شما را وامی‌دارد که بیرون غذا بخورید یا تلفن را بردارید و غذای آماده سفارش دهید. بااینکه ما همیشه نمی‌توانیم تعهدات کاریمان را کنار بگذاریم و غذای خانگی درست کنیم و از خوردن آن لذت ببریم، تلاش برای واردکردن آنچه یونانی‌ها «آگاپی» می‌نامند، به زندگی‌مان، می‌تواند استرس ما را کاهش دهد و ما را نسبت به غذایی که می‌خوریم، آگاه‌تر کند.
آگاپی یک حالت شادمانی و هماهنگی ذهنی و عاری بودن از آشفتگی است. در فرهنگ یونانی پختن غذا نوعی تجربه معنوی شمرده می‌شود که باید آن را بسیار گرامی داشت. به عقیده یونانی‌ها، آشپزی ما را به خودمان، سایر مردم و طبیعت پیوند می‌دهد.
یکی از جذابیت‌های پخت‌وپز می‌تواند این باشد که کتاب آشپزی را کنار بگذارید و به تجربه کردن بپردازید. لذت و شادمانی از آشپزی هنگامی به دست می‌آید که اندکی طنز هم وارد آن کنید. انجام آشپزی و تصمیم‌گرفتن درباره اجزایی را که می‌خواهید برای پخت غذا استفاده کنید، به حس‌هایتان واگذارید. خودتان را به دستورهای آشپزی محدود نکنید و فی‌البداهه عمل کنید.
3- هنگام غذا خوردن برآن متمرکز شوید
پس‌ازاینکه زمانی را صرف پختن غذا کردید، باید هنگام غذا خوردن توجه خود را منحصرا به غذا معطوف کنید. در فرهنگ یونانی مهم است که هنگام غذا خوردن نیز عشق و «آگاپی» در محیط وجود داشته باشد. پاسخ دادن به تلفن‌همراه یا تماشای تلویزیون به‌خصوص اگر همراه دیگران غذا بخورید، غیرمحترمانه شمرده می‌شود. این کار هماهنگی و به‌اصطلاح یونانی‌ها جریان انرژی را قطع می‌کند و مانع از آن می‌شود که زمان صرف لذت بردن از غذا شود.
توجه به غذایی که دارید می‌خورید و تمرکز بر غذایی که روبروی شما قرار دارد، به افزایش اشتها و لذت بردن از زمان غذا خوردن کمک می‌کند.
4- به سبزی‌های معطر روی آورید
سبزی‌های معطر در آشپزی یونانی بسیار قابل توجه است و تقریبا در همه غذاها به کار می‌رود، ازجمله سالاد سبزی‌های تازه. استفاده از سبزی‌های معطر راه خوبی برای تشدید رایحه غذا بدون افزایش کالری‌هاست. سبزی‌های معطر را می‌توان به چای، آبگوشت، سوپ، دسر، سالاد و غذاهای دیگر اضافه کرد.
همچنین سبزی‌ها را می‌توان با گوشت قرمز، گوشت ماهی و ماکیانی که قرار است برشته یا کباب شوند، همراه کرد. بااینکه خوردن سبزی‌های معطر تازه و خام بسیار عالی است، می‌توانید به شیوه‌هایی خلاق از آن استفاده کنید. برای مثال می‌توانید آنها را در آب‌نمک به همراه اندکی عصاره لیمو خیس کنید و برای دادن رایحه به غذاها از آنها استفاده کرد. یا می‌توانید این سبزی‌ها را برای مدت کوتاهی تفت دهید و به‌عنوان مخلفات به غذا اضافه کنید یا آنها را به روغن‌زیتون یا پنیر فتا اضافه کنید.
5- با همه‌چیز سبزی مصرف کنید
سبزی‌های برگ‌دار در آشپزی یونانی نقشی اساسی دارند. یونانی‌ها از بسیاری سبزی‌های وحشی که از کوه‌ها جمع‌آوری می‌کنند برای استفاده در سالاد یا آبگوشت استفاده می‌کنند یا به‌سادگی آنها را می‌جوشانند و با افزودن روغن‌زیتون و عصاره لیمو آنها را می‌خورند. بسیاری از گیاهان در یونان باستان برای مقاصد دارویی استفاده می‌شدند و یونانیان امروز هم میزان زیادی از سبزی‌های وحشی را مصرف می‌کنند که مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.
به کودکان آموزش داده می‌شود که انواع متفاوت سبزی‌های وحشی را شناسایی کنند و غیرمعمول نیست که در یونان بچه‌ها را به همراه خانواده در حال بازی برای یافتن و گردآوری این سبزی‌های وحشی ببینید. تقریبا در هر غذایی که دارید تهیه می‌کنید، از سوپ و املت گرفته تا سالاد و اسموتی می‌توانید از این سبزی‌ها استفاده کنید.
6- از اجزای غذایی غیر فراوری‌شده استفاده کنید که بدانید از کجا آمده‌اند
یکی از اجزای غذایی مطلوب یونانی‌ها برای درست کردن ‌«موس» (خوراک سرد حاوی سفیده تخم‌مرغ،‌ خامه، ژله و میوه) مصطکی یا رماس است. این صمغ زردرنگ که به آن کندر رومی هم می‌گویند،‌ از درختی به دست می‌آید که فقط در یونان رشد می‌کند. گرچه ممکن است اغلب ما به این درخت دسترسی نداشته باشیم، اما مقصود از نقل این موضوع این است که از اجزای غذایی فصل که در محل زندگی‌تان تولید شده‌اند،‌ استفاده کنید. به بازارهای محلی بروید و انواع مواد غذایی تازه فصل را که ارگانیک هستند، بخرید. بعد می‌توانید این مواد را با محصولاتی که از مغازه‌های خواروبارفروشی عرضه‌کننده مواد غذایی داخلی و بین‌المللی می‌خرید، ترکیب کنید.
7- ترکیب غذا را ساده نگهدارید
غذاهای فراوری‌شده را فراموش کنید و به‌جای آن، فهرستی از مواد غذایی موردنیازتان تهیه کنید. هر غذا باید ترکیبی ساده داشته باشد که با اندکی روغن، یک‌ذره نمک و یک‌خرده زیره سبز پخته شده باشد. این رویکرد بازگشت به اصول اثرات مثبتی بر فهرست خواروبارفروشی، سلامت و دور کمر شما خواهد گذاشت. در آشپزی یونانی اجزای غذایی به میزان متعادل و به‌سادگی مصرف می‌شوند و سهم بیش‌ازحدی به هیچ‌کدامشان داده نمی‌شود. هدف این است که به هماهنگی و تعادلی برسیم که در آن هر موادغذایی تاثیر خود را داشته باشد.
8- اندکی پنیر بیفزایید
قاعده حفظ تعادل و سادگی درباره پنیر یکی از لبنیات محبوب ما هم صدق می‌کند. به بسیاری از غذاهای یونانی اندکی پنیر فتا اضافه می‌شود. این پنیر افزوده شده اندکی طعم شور به غذا می‌دهد که رایحه سبزی‌های معطر و سبزی‌های فصل تروتازه را در بشقاب شما تکمیل می‌کند. به کار بردن این شگرد در رژیم غذایی‌تان باعث می‌شود احساس رضایت و سیری بیشتری کنید و شاید جلوی پرخوری شما را بگیرد.
9- برگ‌پیچ درست کنید
یونانیان باستان علاقه زیادی به درست کردن برگ پیچ یا دلمه داشتند. آنان غذاهای مانند گوشت و سیب‌زمینی را له می‌کردند و به‌صورت برگ پیچ درمی‌آوردند. بااینکه این کار راه‌حل یونانیان برای خوردن غذا بدون قاشق و چنگال بود، ما می‌توانیم از این شگرد برای واردکردن سبزی‌های بیشتر به غذاهایمان استفاده کنیم. یونانیان به‌طور سنتی با برگ مو دلمه درست می‌کردند، اما می‌توانید از سایر گیاهان مثل کلم کیل هم برای برگ پیچ کردن استفاده کنید و محتوای درونی را از مخلوطی از سبزی‌ها با کینوآ، یک غله بومی آمریکای جنوبی که اکنون در جاهای دیگر دنیا هم کشت می‌شود، تهیه کنید و درنهایت با ماست یونانی و سس کندر سرو کنید.
10- از دسر لذت ببرید- اما مقدارش را کم نگهدارید
افلاطون معتقد بود که غذا باید رایحه‌های ساده داشته باشد و حتی شیرینی‌ها هم باید سادگی‌شان را حفظ کنند. بنابراین نیازی به کیک‌ها و شیرینی‌ها یا بستنی‌های کارخانه‌ای که فهرست موتد تشکیل‌دهنده زیادی دارند، نیست. بااین‌حال در رژیم غذایی یونانی جایی برای دسر شیرین وجود دارد، به شرطی که از صفر خودتان آن را تهیه کنید. این دسر می‌تواند ساده و تازه با ترکیب میوه‌های تازه فصل، ماست و عسل، مغزهای خوراکی و دارچین تهیه شود، یا چیزی پیچیده‌تر مانند باقلوا باشد. البته چارچوب ذهنی در این مورد متفاوت با ذهنیت بسیاری از ما درباره دسر، بلعیدن شیرینی یا دونات در یک لحظه ضعف و از دست دادن مهار شکم متفاوت است.
هنگامی مسئله شیرینی مطرح است، باید مانند یک یونانی فکر کنید: به خودتان اجازه شکم‌چرانی بدهید، اما فقط با شیرینی‌هایی که خودتان درست کرده باشید. به‌این‌ترتیب جایی برای خوردن شیرینی‌ها یا دونات‌های آماده در اداره یا خوردن قطعات کیک در یک مهمانی تولد وجود نخواهد داشت. با این روش نه‌تنها شیوه‌ای غیر زورکی برای محدود کردن میزان دسری که می‌خورید، است، بلکه به شما کمک می‌کند از پرخوری‌هایی که نتیجه وادادن در مقابل اشتیاق به طعم شیرین در غذاهای فراوری‌شده است،‌ در امان بمانید. وقت بگذارید و شیرینی خانگی خودتان را درست کنید و بعد بنشینید و از ساخته‌تان لذت ببرید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/128729/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم