آریا بانو

آخرين مطالب

مطالبات سینماگران جوان از سازمان سینمایی / نگاهی به طرح ادغام یا هیئت امنایی شدن انجمن سینمای جوانان ایران فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - پس از اعلام کوچک‌سازی سازمان سینمایی و آغاز این طرح، فیلمسازان فیلم کوتاه و فعالان در انجمن سینمای جوانان ایران مطالبات خود را در قالب ایجاد کمپین از سازمان سینمایی اعلام کردند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نخستین برنامه‌اش پس از حضور در سازمان سینمایی، را کوچک‌سازی و چابک‌سازی قرار داده است؛ هدفی که در دوره دو رئیس پیشین این سازمان نیز مطرح بود و حالا سرعت بیشتری به خود گرفته است. ماجرا از جلسه‌ای شروع شد که رئیس سازمان سینمایی خطاب به مهدی یزدانی که رئیس موسسه رسانه‌های تصویری و مامور کوچک سازی است تأکید کرد، روند کوچک‌سازی سازمان سینمایی را تشریح کند.
براساس این طرح احتمالاً پنج مجموعه از 9 مجموعه سازمان سینمایی ادغام خواهند شد. در همین راستا، مؤسسه رسانه‌های تصویری در بخش VOD در معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و در بخش مشارکت در فیلم‌ها و خرید کپی رایت شبکه نمایش خانگی در بنیاد سینمایی فارابی ادغام می‌شود. همچنین مؤسسه سینماشهر که وظیفه حمایت از سالن‌ها و زیرساخت‌های سینمایی را بر عهده دارد، به صورت عمده در سازمان سینمایی ادغام می‌شود.
مدرسه ملی سینما عملاً در معاونت پژوهشی سازمان سینمایی ادغام خواهد شد و انجمن سینمای جوانان ایران نیز سرنوشت مشابهی خواهد داشت. البته انجمن سینمای جوانان ایران، یک تفاوت عمده با مدرسه ملی سینما دارد و آن دفاتر بزرگ استانی است که قرار است این دفاتر به صورت هیئت امنایی متشکل از فعالان و مؤثرین سینما و نماینده دستگاه‌های مرتبط تحت نظارت اداره‌های کل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مدیریت شوند و عملاً امور تولیدی در این انجمن‌ها نیز به جای هدایت از تهران، در مراکز استانی تمرکز می‌یابد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز آن بخش از وظایفش که مرتبط با تولید است، در بنیاد سینمایی فارابی و آن بخش از وظایفش که در حوزه پژوهش است، در سازمان سینمایی ادغام می‌شود. همچنین مؤسسه هنر و تجربه، موزه سینما و بنیاد سینمایی فارابی دستخوش ادغام یا انحلال نمی‌شود و ساختارهای آن تغییر نمی‌کند.
از مجموع مصاحبه دکتر انتظامى رئیس سازمان سینمایى و مهدى یزدانى مدیرعامل موسسه رسانه‌هاى تصویرى مى‌توان نکاتى را دریافت که با عنوان طرح تغییرات در موسسات سازمان سینمایى از آن نام برد. این طرح بدون معطلى با اعلام انحلال موسسه رسانه‌هاى تصویرى و مدرسه ملى و ادغام در موسسات دیگر کلید خورد.
در خصوص سینماى جوان دو طرح اعلام شد که موجب واکنش‌ها و مخالفت‌های بسیاری در این حوزه شد:
١- هیئت امنایى کردن دفاتر سینماى جوان در شهرهاى خود با اعضایى مانند شهردار و فرماندار و مدیر ارشاد و یکى دو فیلم‌ساز در آن شهر تا مدیریت منابع مالى و انسانى را از ستادمرکزى در تهران جدا کنند.
مخالفین این طرح معتقدند این طرح انجمن‌ها را از انسجام و یکدستى دور کرده و به جاى تمرکز بر تولید فیلم کوتاه و آموزش، توان مدیران دفاتر را صرف دعواهاى محلى و سیاسى شهرها مى‌کند و دغدغه آنها همسو کردن هیئت امنایى خواهد شد که غالبا شناختى از سینما و فیلم کوتاه ندارند. بخصوص که بسیارى از دفاتر این تجربه تلخ را با ادارات کل ارشاد استان و شهرهاى خود داشته‌اند و تصور تبدیل شدن دفاتر سینماى جوان به انجمن‌هاى نمایش و خوشنویسان و هنرهاى تجسمى، غیرقابل پذیرش است. ضمن اینکه مشابه این طرح طى دو سال گذشته از طریق نمایندگى‌هاى تازه تاسیس انجمن به شکست منجر شده است.
٢- ادغام سینماى جوان در مرکز گسترش یا فارابى.
مخالفین طرح ادغام مى‌گویند سابقه طرح ادغام سینماى جوان با مرکز گسترش هنوز به یادمان هست، طرح شتاب‌زده‌‌‌اى که با هزینه سنگینى اجرا شد ولى بلافاصله توسط مدیران بعدى کنسل شد. فرض ادغام انجمن با فارابى مى‌تواند فیلم کوتاه را به بخش کوچک و طفیلى سینماى بلند تبدیل کند و عملا به سمت کوچک شدن و حذف پیش مى‌رود.
البته که این طرح‌ها با عنوان استقلال دفاتر و کوچک سازى بدنه دولت و واگذارى به بخش خصوصى و غیره مطرح مى‌شود.
پیامد اعلام این طرح و سرعت عمل در اجراى آن واکنش‌هایى را برانگیخت. اولین واکنش هنرجویان راه‌اندازى کمپینى بود که تا امروز بیش از ٣١٠٠ نفر آ نرا امضاء کرده‌اند. از هنرجویان و فیلمسازان دفاتر تا سایر فیلم سازان مستقل فیلم کوتاه، اعضاى صنف فیلم کوتاه، مدیران فرهنگى، منتقدین، دانشگاهیان و حتى چند نفر از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى هم در بین اسامى دیده مى‌شود.
حرکت خودجوش دیگرى با نام "چالش برگ سبز" شکل گرفت که با یادداشت‌هاى شخصى افراد به نقد و تحلیل طرح‌هاى سازمان سینمایى در خصوص انجمن پرداخت. این یادداشت‌ها که با اعلام نام و عکس و مشخصات نویسنده درج مى‌شود عملا هر کسى مسئولیت نظرات خود را پذیرفته و از آن دفاع مى‌کند. بدیهى است این حرکت جدید یک اعتراض جمعى نیست بلکه یک مطالبه فردى است که حداقل با شعارهاى دکتر روحانى، سازمان سینمایى باید به سوالات و مطالبه گرى آنها پاسخ بدهد.
و اما حرکت سوم هنرجویان دفاتر سینماى جوان، مراجعه به نمایندگان شهرهاى خود بود که منجر به صدور نامه‌اى از طرف نمایندگان مجلس شوراى اسلامى مبنى بر درخواست متوقف کردن طرح تغییرات و ادغام سینماى جوان از شخص رئیس جمهور بود. این نامه با امضاء ٣٦ نماینده مجلس در صحن علنى قرائت شد و در نوع خود حرکت موثر و بزرگى بود که به طرح‌هاى سازمان در مورد سینماى جوان ابعاد تازه‌اى داد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/128642/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

معرفی 5 فیلم هندی برتر 2024

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

املت قارچ ایرانی را مثل کافه ها بپزید

اقدامات لازم در زمان افت قند خون بیماران دیابتی

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد