آریا بانو

آخرين مطالب

برنامه آخرین روز جشنواره موسیقی فجر / از ارکستر آیسو و بربطیان تا محسن ابراهیم‌زاده فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تک‌نوازی پیانو، گروه کر شهر تهران، شالو بوشهر، میسان اهواز، گروه بربطیان، محسن ابراهیم‌زاده، فیلم گوشه‌های اصفهان و... در قالب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌روند.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوشنبه 29 بهمن در ششمین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، هفت سالن تهران شاهد برگزاری 13 اجرا و خانه سینما هم شاهد به نمایش درآمدن سه فیلم مستند خواهد بود. در ادامه این گزارش مروری بر اجراهای روز ششم این جشنواره داریم:
تالار وحدت
-ارکستر آیسو
ارکستر آیسو با اجرای خواننده اتریشی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر حضور خواهد داشت. مازیار یونسی رهبر ارکستر آیسو با اعلام این خبر گفت: در جشنواره امسال یک خواننده اتریشی با گروه خواهد بود و رهبری کار هم که بر عهده من خواهد بود.
رهبر ارکستر آیسو درباره حضور خواننده اتریشی تصریح کرد: رافائل که از آن دعوت کرده‌ایم، یک خواننده موفق در اتریش است که در سالن اصلی اپرای وین مشغول به کار است. به دلیل مشغله‌هایی که این خواننده داشت هماهنگی با او کار سختی بود به همین دلیل این خواننده یک روز قبل از اجرا به ایران می‌آید تا در جشنواره همراه گروه باشد.
مازیار یونسی در رابطه با جزئیات اجرای این ارکستر گفت: چند قطعه ما از یوهان اشتراوس خواهد بود و چند قطعه از اپراهای موتسارت خواهیم داشت. اپراهای دون ژوان، عروسی فیگارو و فلوت سحرآمیز در این اجراها نواخته خواهد شد." این آهنگساز ایرانی درباره اجرای خواننده اتریشی نیز گفت: "رافائل قرار است جیپسی بارون اشتراوس را اجرا کند. همچنین یک قطعه با ارکستر زهی خواهیم داشت که اتریشی نیست. سوئیتِ سینت پُل اثر گوستاو هولست یک قطعه قرن بیستمی خواهد بود و در اجرای ما گنجانده شده است.
یونسی در پایان درباره تم اصلی جشنواره امسال و تأکید بر اینکه تمرکز گروه همیشه روی قطعات آهنگسازان ایرانی بوده است گفت: همیشه تمرکز ما با ارکستر آیسو روی آهنگسازان ایرانی بوده اما موسیقی اروپای غربی بیشتر روی اُپراست و به همین دلیل دست ما باز است و باعث شد در این دوره از جشنواره از این قطعات استفاده کنیم.
این اجرا ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
-تک‌نوازی پیانو
هوشیار خیام در سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، رسیتال پیانو برگزار می‌کند.
هوشیار خیام با اعلام این خبر گفت: این اجرا در اصل یک رسیتال تک‌نوازی پیانو است که قرار است به دو بخش بانام شناخته‌ها و ناشناخته‌ها تقسیم شود.
وی ادامه داد: بخش‌ها توسط من نام‌گذاری شده و در اولین بخش، قرار است قطعه‌هایی از آثار آهنگساز فقید آلمانی، یوهان سباستین باخ اجرا شود چراکه او بنیان‌گذار موسیقی کلاسیک در غرب است و به همین دلیل تصمیم گرفتم با نواختن قطعه‌های باخ، شنونده و مخاطبین عام موسیقی را با کارهای او بیشتر آشنا کنم.
این موزیسین گفت: دوست دارم در این اجرا مخاطبان متوجه شوند که موسیقی کلاسیک غرب چقدر می‌تواند از نظر مقامی با موسیقی دستگاهی ایران قرابت داشته باشد.
وی در ادامه افزود: در بخش دوم اجرا تلاش دارم تا قطعه‌هایی از موسیقی آهنگسازان قرن 20 را اجرا کنم که مشخصاً "دبوسی" و "راول" دو آهنگساز مهمی هستند که آثارشان را اجرا می‌کنم.
خیام با اشاره به اینکه راول و دبوسی وام‌دار باخ هستند، گفت: در بخش دوم به موسیقی این آهنگسازان و اینکه که در قرن 20 چه اتفاقاتی در موسیقی مغرب زمین افتاده پرداخته خواهد شد.
خیام درباره حضور پررنگ سولیست‌ها و گروه‌های موسیقی کلاسیک در این دوره از جشنواره اظهار کرد: این اتفاق بسیار خوبی است و نشان می‌دهد که مخاطبان جدی‌تر موسیقی ما همانند دیگر حوزه‌ها مانند ادبیات و سینما پیشرفت داشته‌اند و دوست دارند سبک‌های دیگر موسیقی را تجربه کنند.
رسیتال تک‌نوازی پیانو توسط هوشیار خیام در ساعت 21:30 در تالار وحدت اجرا خواهد شد.
تالار رودکی
-کر شهر تهران
گروه کر شهر تهران به رهبری مهدی قاسمی روز 18:30 در تالار رودکی برگزار خواهد شد.
-بربطیان
حسین بهروزی‌نیا به همراه گروه بربطیان در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهند رفت.
حسین بهروزی‌نیا، نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی درباره اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر امسال گفت: امسال در جشنواره در دو بخش، اجرا خواهیم داشت، در بخش اول، اجرایی با گروه بربطیان خواهیم داشت که چندی پیش هم در تالار وحدت آن را به اجرا گذاشتیم. بخش دوم اجرا‌، اجرایی بزرگ‌تر است که برای بار نخست شنیده می‌شود.
بهروزی نیا درباره بخش دوم اجرا گفت: در این قسمت آثاری نواخته می‌شود که برای نخستین بار توسط یک گروه بزرگ عود نواز و سازهای کوبه‌ای تنظیم‌شده است، هشت نوازنده عود و بربط و چهار نوازنده پرکاشن چنین گروه بزرگی را تشکیل داده‌اند. این بخش باهدف احیای ساز بربط اجرا خواهد شد.
این هنرمند که سال‌ها جهت آموزش و معرفی بربط به کشورهای مختلف سفر کرده و با گروه‌ها و ارکسترهای برجسته به اجرای موسیقی ایرانی پرداخته است؛ درباره تفاوت نوع موسیقی ایرانی با موسیقی‌ غربی گفت: تفاوت در نگاه از جمله تفاوت این دو نوع موسیقی است.
بهروزی نیا افزود: آهنگسازهای غربی بیشتر نگاهشان هارمونیک است و نت‌ها را به‌صورت آکورد نگاه می‌کنند درنتیجه کمتر به ملودی می‌پردازند؛ اما آهنگسازان ایرانی بیشتر به ملودی و زیبایی ملودی توجه دارند.
وی این ویژگی آهنگسازان ایرانی را یک مزیت دانسته که در کنسرت‌های سنتی خودنمایی می‌کند.
بهروزی نیا در این باره گفت: آهنگسازهایی هستند که خود قابلیت تنظیم آثارشان را دارند و در تنظیم قطعه و ملودی قوی‌ترند، اما برخی تنظیم‌کننده‌ها هستند که این کار را بهتر انجام می‌دهند.
وی افزود: در ارتباط با کنسرت سنتی کمتر نیاز به تنظیم قطعات است و مهارت آهنگساز بیشتر خودش را نشان می‌دهد، در نتیجه زیبایی و ذوق درونی هر موزیسین در این نوع موسیقی نمود پیدا کرده و ریتم‌هایی که کمتر به چشم می‌آید جلب‌توجه می‌کند.
این اجرا در ساعت 21:30 تالار رودکی برگزار می‌گردد.
فرهنگسرای نیاوران
-یاغلیق
گروه یاغلیق به سرپرستی ساناز نامداری ساعت 18:30 در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.
-اسماعیل عظیمی
این هنرمند هم بعد از اجرای گروه آذری در سالن خلیح فارس نیاوران روی صحنه می‌رود.
-رخداد
گروه رخداد به سرپرستی سهند شکرزاده در ساعت 21:30 در فرهنگسرای نیاورام روی صحنه می‌رود.
-تک‌نوازی پیانو
تک‌نوازی پیانو سارا صوفی دوشنبه 28 بعد از اجرای رخداد روی صحنه می‌رود.
برج آزادی
-تنور تریو
گروه تنور تریو میلاد زنده نام ساعت 19 روی صحنه برج آزادی می‌رود.
-علی پرکار
علی پرکار هم بعد از اجرای این تربو در همین سالن روی صحنه می‌رود.
حوزه هنری
-میسان اهواز
پس از چهارده سال قرار است نوای گروه موسیقی نواحی میسانِ اهواز در جشنواره موسیقی فجر شنیده شود.
قاسم منصور آل کثیر هماهنگ‌کننده گروه موسیقی میسان اهواز گفت: با توجه به رایزنی‌های انجام شده با دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر و توجه ویژه متولیان جشنواره به موسیقی جنوب کشور خصوصاً موسیقی عربی، مقرر شد گروه موسیقی میسان اهواز در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هنرنمایی کند.
آل کثیر توضیح داد: اجرای گروه میسان اهواز روز 29 بهمن‌ماه در سالن سوره حوزه هنری تهران رأس ساعت 19 است.
هماهنگ‌کننده گروه موسیقی میسان اهواز توضیح داد: این گروه موسیقی حدود 45 دقیقه قطعاتی با عناوین "بیرزاوی اهوازی" و "علوانیه" را اجرا می‌کند.
آل کثیر افزود: امیدوارم با اجرای موسیقی اهوازی در جشنواره فجر بتوانیم توجه مسئولان کشوری نسبت به موسیقی غنی اهواز را جلب کنیم تا گامی مؤثر برای ثبت و ضبط موسیقی نواحی را در دستور کار قرار دهند.
وی گفت: پیش از این در سال 83 بود که یک گروه موسیقی محلی اهوازی در جشنواره فجر هنرنمایی کرده بود و از آن موقع تاکنون که چهارده سال می‌گذرد اجرای موسیقی عربی در جشنواره فجر کشوری وجود نداشت.
آل کثیر یادآور شد: از موسیقی اهواز تنها سبک موسیقی علوانیه به ثبت ملی رسیده که تاکنون هیچ‌گونه آلبوم رسمی از این سبک توسط هیچ‌کدام از نهادهای مربوطه منتشر نشده و خواسته‌ی ما به‌عنوان فعالان حوزه میراث فرهنگی توجه و ثبت دیگر سبک‌های موسیقی اهواز و ثبت نشان ملی برای سازهای اهوازی است.
وی با بیان اینکه مهدی سواری سرپرستی این گروه را بر عهده دارد گفت: عادل حویزی نوازندگی ساز قانون، عباس یباری نوازنده ویلن، احمد سلامات نوازنده تیمپو، ماجد ناصری نوازنده تیمپو و دف، علی عموری نوازنده ساز سنتی کاصوره و مهدی آلبوعبید خواننده‌ی این گروه هستند.
این اجرا ساعت 19 در سالن سوره حوزه هنری روی صحنه خواهد رفت.
- شالو بوشهر
گروه شالو بوشهر به سرپرستی عبداله مقاتلی روز دوشنبه 29 بهمن ماه بعد از اجرای گروه جنوبی در سالن حوزه هنری روی صحنه خواهد رفت.
برج میلاد
-محسن ابراهیم زاده
محسن ابراهیم‌زاده در دو سئانس 18:30 و 21:30 روی صحنه خواهد رفت.
"دورهمی"، "شبگردی"، "امشب"، "برداشت رفت"، "مگه داریم"، "درد دل"، "غلاف"، "این دل رفت"، "پای ثابتم"، "شب‌های دیوونگی"، "بوی بارون"، "چقدر زود" و "کجایی" از قطعاتی است که ابراهیم زاده در این کنسرت اجرا خواهد کرد.
رضا لمعانی نوازنده گیتار، کارن زیاری کیبورد، سیاوش کریمی‌نژاد درامز، مجید ترکاشوند ساکسوفون و فارق آزادیان تار، آرمان تیرماهی گیتار بیس، حسام متولی پرکاشن، امید مولودی گیتار الکتریک و فرشید حکیمی کیبورد از جمله اعضای ارکستر این خواننده هستند.
خانه سینما
-گوشه های اصفهان
فیلم مستند "گوشه‌های اصفهان" از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی غلامرضا مُهیمن نگاهی به مکتب آوازی اصفهان دارد. "گوشه‌های اصفهان" مکتب آوازی اصفهان از 90 سال پیش و اواخر دوران قاجار تا به امروز را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این فیلم شخصیت‌های سازی و آوازی بررسی می‌شوند.
ساخت این مستند حدود 2 سال به طول انجامیده و بر اساس پژوهش‌های کارگردان و گفتگو با اساتید حال حاضر مکتب آوازی اصفهان چون علی‌اصغر شاه‌زیدی، ناهید دای جواد، محمدتقی سعیدی و نعمت‌الله ستوده و مصاحبه با چند جامعه‌شناس پیرامون دلایل شکل‌گیری مکتب آوازی اصفهان در جامعه آن روزگار و ریشه‌های فرهنگی- اجتماعی آن شکل گرفته است.
مستند "گوشه‌های اصفهان" برای اولین بار در سال 1396 و در بخش غیر رقابتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی "سینماحقیقت" به نمایش درآمد.
عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: رضا مهیمن، تصویربردار: ابوالفضل دودانگه، صدا: مجتبی حبیب‌الهی، تدوینگر: جمشید کدخدایی، نویسنده گفتار متن: علی خدایی، گوینده متن: رضا مهیمن، عکاس: رضا مهاجر، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
این فیلم ساعت 16:30 در سالن سیف الله داد به نمایش درمی آید.
-هزاردستان امیر جاهد
فیلم "هزاردستان امیر جاهد" ساخته منوچهر مشیری است که مروری است بر فعالیت و زندگی هنری محمدعلی امیرجاهد یکی از شخصیت های موسیقی تصنیفی ایران. در این فیلم مستند تنی چند از شخصیت های موسیقی ایران مانند فرهاد فخرالدینی، حسین دهلوی داریوش طلایی و زنده یاد خاطره پروانه حضور دارند.
این فیلم بعد از فیلم گوشه های اصفهان در همین سالن به نمایش درمی آید.
-آخرین بخشی
مستند "آخرین بخشی" روایتی از حاج قربان سلیمانی ـ نوازنده‌ی چیره‌دست دوتار خراسان ـ به نمایش درمی‌آید.
"آخرین بخشی" به سال هزار و سیصد و هشتاد و دو خورشیدی – بخشی کسی است دو تار می‌نوازد، می‌سراید، می‌خواند، روایت می‌کند و ساز خود را هم خود می‌سازد. این فیلم، روایت زندگی وهم صحبتی با حاج قربان سلیمانی، آخرین نسل از راویان سنت بخشی‌گری در موسیقی شمال خراسان است.
حاج قربان سلیمانی اوایل بهمن ماه امسال در سن 85 سالگی، به‌دلیل عوارض ناشی از کهولت سن، در شهرستان قوچان دارفانی را وداع گفت.
او یکى از آخرین اساتید بخشى برجسته در موسیقى ترکى است و بسیارى حاج قربان سلیمانى را یکى از مهم‌ترین و برجسته‌ترین هنرمندان معاصر ایران شمرده‌اند.
او در روستاى ترک نشین على‌آباد در شمال قوچان - خراسان - به‌دنیا آمده بود و از هشت سالگی دوتار به‌دست گرفت و نزد پدرش که از نوازندگان صاحب نام دوتار شمال خراسان به‌شمار می‌رفت، به شاگردی پرداخت.
فرشاد فدائیان که در مستندسازی، فرم، تفکر، سبک ویژه‌یی دارد، افزون بر کارگردانی در امر پژوهش موضوع فیلم‌ها، نگارش فیلمنامه، تصویربرداری‌، تدوین و انتخاب موسیقی نیز نقش و نظارت مستقیم دارد و می‌توان او را در زمره سینماگران مستند مولف بشمار آورد.
این فیلم ساعت 18:30 در سالن سیف الله داد به نمایش درمی آید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/127789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

زاتریکی یا دیپ ماست یونانی رو درست کن

طرز تهیه تیرامیسو توت فرنگی

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

بنر زیبای هواداران الهلال برای بازی امشب

ماجرای تمرد بازیکنان خوشه طلایی از خسرو حیدری

حیدری: دوست داشتم در استقلال خداحافظی کنم

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

اجرای فوق حرفه ای و 4 نفره با یک «گیتار»

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

خیاط زبردست طبیعت

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

این اسنک رو میتونی هم صبحانه استفاده کنی هم به عنوان شام

از این ترفندهای خلاقیتی که حسابی به کارت میاد!

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

اگر اینکارها رو انجام میدی بدون که آبرسان برای پوستت ضرر داره

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

برف‌روبی توسط اولتراها!

یازده مرد منتخب کرسپو برای فتح فینال غرب آسیا

ستاره یونایتد: عذرخواهی چرا، جواب کاونتری را دادم!‏

جانشین عالیشاه در اراک هم بازوبند می‌خواهد

گلایه خسرو حیدری از علی دایی

حسین وفایی، به مکان مقدس ما توهین کردی!

سیوهای بی نظیر دروازه بانان لالیگا با پا!

تمجید شواین اشتایگر از گواردیولا

خط و نشان مدافع ذوب آهن برای تراکتوری‌ها