آریا بانو

آخرين مطالب

غلبه واقع‌گرایی بر انتزاع / نگاهی به بخش نقاشی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مقالات

غلبه واقع‌گرایی بر انتزاع / نگاهی به بخش نقاشی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

  بزرگنمايي:

آریا بانو - در بخش "طوبای زرین" ویژه نمایش آثار بخش مسابقه هنرهای ده گانه در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 104 اثر نقاشی به نمایش درآمده است.


سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه بخش نقاشی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری احمد وکیلی و داوری فرح اصولی، مهرداد خطایی، خسرو خسروی، کاظم چلیپا و علیرضا آدم‌بکان و نمایش 104 اثر از 79 هنرمند در موسسه صبا برپاست. در این بخش هنرمندانی در سنین مختلف، از سراسر ایران آثار خود را در معرض داوری قرار داده‌اند و نکته جالب توجه، دیدن اسامی هنرمندان شناخته شده‌ای مانند آنه محمد تاتاری و بهزاد شیشه‌گران در میان شرکت‌کنندگان در مسابقه است.
نقاشی‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و گرایش‌های مختلف و استفاده از مواد و ابزار گوناگون در آنها قابل مشاهده است. اما در این میان تعداد آثار انتزاعی به نمایش درآمده بسیار محدود است که این امر ناشی از گرایش بیشتر شرکت‌کنندگان در جشنواره به سبک‌های دیگر نقاشی است.
مهشاد شاکری از رشت اثری را ارائه کرده است که با چسباندن تکه‌های پوست درخت در کنار یکدیگر شکل گرفته است. این پوسته‌های رنگین از دور مانند نقاطی رنگارنگ به چشم می‌آیند و در نهایت تابلویی آبستره را می‌سازند. ثمین قوچی از تهران بر روی سطح شیشه‌ای، با رنگ سیاه فرمی مانند تپه را ایجاد کرده است و بر روی آن سوزن‌هایی نصب کرده که نخ کاموا به دور آنها پیچیده و فرمی از دکل‌های برق را ایجاد کرده است که در کنار جاده‌ها به چشم می‌آیند.
سپیده سحر در تابلوی "آخرین درخت" با استفاده از چمن مصنوعی، زمینه کار را به وجود آورده و بر روی آن با ایجاد بافت، تنه درختی که قطع شده و بر زمین افتاده را نمایش داده است. شیوا نوران تابلوی نقاشی خود را به وسیله دوخت بر روی پارچه ترسیم کرده و منظره‌ای خیالی را به تصویر کشیده است.

اثر شیوا نوران
تعدادی از هنرمندان به مناظر شهری پرداخته و محیطی که انسان در زندگی روزمره خود با آن ارتباط دارد را به نمایش کشیده‌اند. ساحل سادات تولایی از لاهیجان، به شکلی نمادین شهرهایی شلوغ و آشفته را نمایش داده است که از ساختمان‌های بلند و در هم فشرده شکل گرفته است. طاهر روزمه سالی از تهران، شهری را به تصویر کشیده است که با فرم‌های هندسی پر شده و تراکم ساختمان‌ها هیچ جایی برای انسان باقی نگذاشته است. مریم قزوینه از ملارد، بدون دخل و تصرف، منظره‌ای از دیوار یک خانه نسبتا قدیمی را نقاشی کرده است که نمونه‌ آنها امروزه کمتر در سطح شهرها دیده می‌شود. مصطفی سلطانی زرندی از قزوین، در دو تابلو به نمایش نمایی از شهر، خیابان‌ها و ساختمان‌های آن پرداخته است.

اثر طاهر روزمه سالی
آثار فیگوراتیو نیز جایگاه ویژه‌ای در این نمایشگاه دارند و هنرمندان در فضاهایی طبیعی یا خیالی به موضوع انسان پرداخته‌اند. فرزانه خوش‌خو از شیراز، آدم‌هایی را نقاشی کرده است که سراسر بدن آنها باندپیچی شده و امکان هرگونه حرکتی از آنان سلب شده است. کوثر حدادپور از کرج، انسان را در ارتباط با محیط تعریف کرده است و در دو تابلو فضای داخلی خانه را می‌بینیم در حالی که یک لباس افتاده بر روی زمین، یا پاهایی که در حال بالا رفتن از پله هستند، نشانه‌های حضور انسان در فضا است. نیلوفر محمدی‌پور آدم‌ها را به شکلی دفرمه و با احساساتی اگزجره در مراسم خاکسپاری نمایش داده است.
حسنیه رومی از تهران، فیگور زنی را در میان انبوهی از رنگ‌ها نشان می‌دهد که نمایانگر گیاهان و پرندگان هستند. ریحانه شریعتی لاریجانی از آمل، دختر بچه‌ای را در میان فضایی سیاه و سفید نمایش داده که چهره او دردی را در خود نهفته دارد. حمید سالاری از تهران، مردانی مسن را نقاشی کرده است و نوع رنگ‌گذاری او بر سطح بوم حکایت از فراموشی یا محو شدن این افراد دارد. علیرضا حسینی صدر در تابلویی با نام 313 به شکل نمادین یاران امام زمان (عج) را به تصویر کشیده است. آنه محمد تاتاری نیز مانند همیشه بر روی پارچه نقاشی کرده و در میان فضای شلوغ و رنگارنگ تابلو، فیگورهایی ساده دیده می‌شوند.

اثر حمید سالاری
تعدادی از آثار کاملا بر اساس خیال شکل گرفته و تصاویری رویاگونه را به وجود آورده‌اند. صادق خلیفه از شوشتر، ماشینی خیالی را نقاشی کرده که در آسمان شناور است. مهشید روشن‌تبار در تابلوی "عنصر زمان" به شکلی نمادین، انسان را در مراحل تولد تا مرگ و نیستی او به تصویر کشیده است. شیما فراهانی در تابلوی "خودنگاره" خطوط رنگین را در کنار هم قرار داده و برخلاف آنچه از اسم تابلو برمی‌آید، بیننده را با تابلویی انتزاعی مواجه می‌کند.
محمد سلیمانیان در تابلوهای خود مناظری را به تصویر کشیده که با الگو گرفتن از نگارگری ایرانی و ساده‌سازی آن شکل گرفته است. بهزاد شیشه‌گران تابلوهایی انتزاعی را نمایش داده است که با سطوح تخت رنگین و فرم‌های هندسی خود، شباهت زیادی به طراحی‌های گرافیکی او دارند. علیرضا میرزا رضایی سطوح رنگی و خطوط پر انرژی را بر سطح بوم آورده و فضایی آشفته را ایجاد کرده است که در میان آن یک گاو مورد تهاجم خطوط و رنگ‌ها قرار گرفته است.

اثر مهشید روشن‌تبار
در این نمایشگاه آثاری از محمود آزادنیا ، فاطمه ابراهیمی ، پرویز ابیضی اسفهلان ، باران احمدی راد ، مهتاب اصفهانی ( مولوی ) ، راضیه ایرانپور ، زهرا به نژاد ، زهرا پیران ، آنه محمد تاتاری ، شیوا تبار ، ساحل سادات تولایی ، یاسمن ثروتیان ، مونا جانی خان ، زهره جعفرآبادی ، طاهره جهان بین ، علی اکبر جهانگرد ، ویدا جیلانچی ، کوثر حدادپور ، علیرضا حسینی صدر ، شیوا خالصی ، نیلوفر خانجانی ، صادق خلیفه ، فرزانه خوش خو ، زهرا دهقان ، هانیه دوامی ، کیمیا رحیمی ، بهاره روح بخش ، طاهر روزمه سالی، حسنیه رومی ، آیدا ساجدی ، حمید سالاری ، مهرنوش ساوری ، محمود ساکی ، مینا سبزی ، منیر سجادی ، سپیده سحر ، مصطفی سروریان ، مصطفی سلطانی زرندی ، محمد سلیمانیان ، مهشاد شاکری ، ریحانه شریعتی لاریجانی ، علی شوهانی ، فاطمه شکوری ، بهزاد شیشه گران ، رنه صاحب قدم ، محدثه صفابخش راستگو ، مریم صفری ، ناصر عبدی ، سمیه عرب ، رضا عربگری ، نجوا عرفانی ، مهسا عطارهای طهرانی ، افسانه غفوری ، آرزو غلامی ، شیما فراهانی ، سمانه قاسمی ، الهام قبادی ، مریم قزوینه ، ثمین قوچی ، پیام گلچین ، محیا گیو ، امراله محمدی ، حسین محمدی ، عباس محمدی خوزانی ، نیلوفر محمدی فر ، شیدا مظفری ، فهیمه مومنی ، علیرضا میرزارضایی ، ستاره مینوفر ، هومن نصیری ، شیوا نوران ، علیرضا نکویی ، نیلوفر وجدانی ، حسین ورال ، کیمیا کبیری ، پستو کرمانی نسب، آزاده کیان خواه ، راحله یوسفی و زهرا یوسفی به نمایش درآمده است.
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 15 اسفندماه در موسسه صبا ادامه دارد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شناخت حجت خدا و گمراهی از دین

چه کسانی موفق به توبه می‌شوند؟

بن‌مایه‌های فرهنگ "مهدویت" در تفکر شیعی / 10 کتاب درباره صاحب الزمان (ع)

پیش نیاز سبک زندگی مهدوی به مناسبت نیمه شعبان

زوج های جوان و هفت خان هزینه های عروسی!

جوانان بی خرد در آرزوی ازدواج!

مهارت زندگی/ چگونه اهداف واقع‌گرایانه برای کسب و کار خود تعیین کنیم؟

لب‌های ورقلمبیده و گونه‌های برآمده؛ چرایی اوج گرفتن جراحی‌های زیبایی

چگونه سفر دونفره عاشقانه داشته باشیم؟

به گِل نشسته ایم- مهناز بیرانوند

چرا نمی‌توانیم از این شنبه شروع کنیم؟

مخالفت بی‌جهت «ولی» با نکاح دختر مجردش

٨ راهکار برای لذت بخش کردن سفر

که عیــد آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها!

ویژگی‌هایی که جلوی پشیمانی را می‌گیرند

مرهمی بر دردهای موسپیدان

سنت دیرینه بانوان شهر تاریخی مُجِن برای نوروز

راه حل آیت‌الله بهجت برای درمان عصبانیت

بازگشت به خشخاش‌زار ؟

فضیلت لیله الرغائب | شب آرزو‌ها چه شبی است؟

کدام استان سرزمین آبشارهای خروشان است؟

روشهایی جهت باز شدن زبان کودک

برزخ بی‌هویتی در سرزمین مادری...

مهارت زندگی/ حرف‌هایی که نباید در محل کار درباره خودتان بزنید

حمام عمومی، آغازگر بازگشت به زندگی اجتماعی

پسرم مدام مدل موهایش را شبیه بازیکنان و بازیگران خارجی می زند!

مردانگی در آمریکا خوب است یا بد

شادمانه پیر شوید

محبت به سالمندان و اهمیت آن

کی میگه قیافه برای مردها مهمه؟

چالش پروژه پن؛ مصرف لوازم آرایشی تا قطره آخر

دلیل تمایل مردان به زنان بزرگ‌تر از خودشان چیست؟

7 واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد زنان که خود نیز از آن بی اطلاعند

نوزاد شبیه مادر سالم تر است یا نوزاد شبیه پدر؟

چگونه ابلیس که از آتش است با آتش جهنم عذاب می شود؟

آشنایی با مخرب ترین شیوه های تشویق کودکان و دانش آموزان!

هشت مولفه‌ای که زمینه ساز طلاق است

بهترین جراحی بینی یعنی این!

کودک همسری چه پیامدهایی برای دختران دارد؟

تحلیل جامعه شناختی کودک همسری

غیبت و انواع آن

کودکان نشسته بر سفره سیاه شوربختی

هر بوسه فرزند درجه‌ای است در بهشت

غلبه واقع‌گرایی بر انتزاع / نگاهی به بخش نقاشی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

ده دلیل جالب دروغ گفتن زنان به مردان

سئو | آموزش سئو و بهینه سازی سایت

تختی بر تخت عزت سینمای ایران

قضاوت میکنم، پس هستم!

خلاقیت چیست؟ چگونه می‌توان خلاق‌تر بود؟

تفاوت های زنان و مردان از نظر طرز فکر