آریا بانو

آخرين مطالب

پیام لاریان: اگر جشنواره فجر حمایت کند نویسندگان ایرانی برای نوشتن مشتاق‌تر می‌شوند / نمایشنامه‌ها باید کار شوند تا خطاهای آنها مشخص شود فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - "پرسه‌های موازی"، "تاریخ مردم کوچه و بازار قرن 18 فرانسه، "استرالیا" و "پروانه الجزایری" چهار متن پیام لاریان هستند که در قالب پنج اجرا در سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌روند.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : پیام لاریان، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در جشنواره‌ سی و هفتم با چهار نمایشنامه حضور دارد که در قالب پنج اجرا روی صحنه می‌روند.
"پرسه‌های موازی" از تبریز به کارگردانی علی کاظمی‌وند و "تاریخ مردم کوچه و بازار قرن 18 فرانسه" از قزوین به کارگردانی سعید شیخی در بخش مسابقه‌ ایران یک، "استرالیا" از اصفهان به کارگردانی پیمان کریمی و "پروانه الجزایری" از کرمانشاه به کارگردانی سعید زندی و محمدرضا درند در بخش مسابقه‌ ایران دو و "استرالیا" از بیجار به کارگردانی کامران جباری در بخش مسابقه‌ تئاتر بین‌الملل، پنج اجرا از چهار اثر او را شکل می‌دهند.
لاریان در مورد این اقبال از جانب کارگردانانی خارج از تهران نسبت به آثار خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: حقیقت این است که من به بچه‌های تئاتر شهرستان بسیار علاقه‌مندم، چون خودم هم از بچه‌های تئاتر شهرستان هستم. همیشه وقتی نمایشنامه‌ای می‌نویسم اول آن دوستان زنگ می‌زنند و لطف می‌کنند و پیگیرند و می‌گویند نمایشنامه‌هایت را بفرست بخوانیم و من هم می‌فرستم. برای صدور مجوز اجرا در سطح ایران هیچ وقت نه ریالی دریافت می‌کنم و نه برای دادن مجوز مشکلی دارم، برعکس برای اجرا در تهران مجوز نمی‌دهم. چون یکی، دو بار این کار را کردم و پشیمان شدم و اکنون به هیچ کس جز اعضای گروه خودم، مجوز اجرای متن در تهران را نمی‌دهم.
او ادامه داد: دوستانی که از شهرستان تماس می‌گیرند خیلی هم باعشقند. یعنی آن جا فضا مثل این جا دچار رقابتی ناسالم نشده است و بچه‌ها با عشق کار می‌کنند. در نتیجه مدام در طول سال نمایشنامه‌هایی از من در شهرستان اجرا می‌شود.
لاریان با اشاره به معرفی شدن تعدادی از نمایشنامه‌های برجسته‌اش از مسیر دوره‌های پیشین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به کارگردانان، گفت: اکثر این نمایشنامه‌ها، نمایشنامه‌های برگزیده‌ جشنواره‌ تئاتر فجرند. در سه دوره‌ پشت سر هم (دوره‌‌های 34، 35 و 36) جشنواره‌ تئاتر فجر، "تاریخ مردم کوچه و بازار در قرن 18 فرانسه"، "پروانه‌های الجزایری" و "استرالیا" برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی شدند. علاوه بر این "پرسه‌های موازی" هم برگزیده بخش صحنه‌ای جشنواره‌ تئاتر فجر در دوره‌ سی و پنجم بود. فکر می‌کنم این نمایشنامه‌ها به دلیل موفقیت‌هایی که در جشنواره داشته‌اند بیشتر مورد استقبال بچه‌های شهرستان قرار گرفته‌اند و در کنار آن امسال این بخت را داشته‌ام که به خاطر حضورشان در جشنواره اسامی‌شان پشت سر هم ردیف شود و بیشتر به چشم بیایند وگرنه در مجموع چیز عجیبی نیست و این اتفاق در طول سال می‌افتد.
لاریان که در نشست "گفت‌وگوی نویسنده و کارگردان نمایش‌نامه‌نویسی امروز ایران: پیوستگی‌ها/ ناپیوستگی‌ها" از سلسله نشست‌های تخصصی نمایشنامه‌نویسی سی و هفتمین جشنواره‌‌ بین‌المللی تئاتر فجر نیز به سخنرانی پرداخته بود در مورد این اقبال به نمایشنامه‎های ایرانی در جشنواره‎ تئاتر فجر گفت: برای این که نمایشنامه‌نویسی ما رشد کند، باید بر روی آن کار کرد. نمایشنامه‌ها باید کار شوند تا خطای‌شان دربیاید. وقتی نمایشنامه‌ یک نویسنده کار نشود، طبیعتا او مشکلات اثرش را نمی‌فهمد و تبدیل به انسانی منزوی می‌شود که فقط می‌نویسد. به نظر می‌رسد به سیاست کلانی احتیاج است و همین جشنواره‌ تئاتر فجر می‌تواند از متون ایرانی حمایت کند.
او ادامه داد: سال گذشته اتفاقی عجیب در بخش مسابقه بین‌الملل رخ داد و به طور کلی تنها سه متن ایرانی در این بخش حضور داشت که با انصراف محمد مساوات تبدیل به دو متن شد و از آن دو متن یکی کاندیدا شد و به یکی هم جایزه دادند. این اتفاق وحشتناکی است آن هم برای کشوری با این سابقه ادبیات فارسی و ادبیات نمایشی. ولی امسال تقریبا همه متون ایرانی است، به جز چند مورد و این به نظرم اتفاق خوبی است و اگر فجر حمایت کند نویسندگان ایرانی، برای نوشتن مشتاق‌تر می‌شوند و کارگردانان هم برای اجرای این متون ابراز تمایل می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/126209/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

آموزش کیک ابری با طعمی متفاوت

یک غذای فوق العاده خوشمزه و اقتصادی

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

هرجایی زالو درمانی نکنید!

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم

فراپه‌ی توت فرنگی را امتحان کنید

روش تهیه خورشت بادمجان

اقدامات لازم در زمان قفل شدن فک بیمار دچار تشنج

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

رابطه بین احساس کفایت با توانمندی و خودمختاری کودک

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!