/چهل سالگی انقلاب/
مروری بر دستاوردهای بیمهای سازمان تامین اجتماعی
اقتصادي
بزرگنمايي:
آریا بانو - معاونت بیمهای سازمان تأمین اجتماعی مأموریت تعمیم و گسترش بیمههای اجتماعی، وصول منابع حق بیمه، ارائه حمایتهای قانونی اعم از تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت، شناسایی و نامنویسی مشمولین و همچنین حفظ و نگهداشت سوابق و حسابهای بیمهشدگان را بر عهده دارد.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ایام الله دهه مبارک فجر، اقدامات صورت گرفته در حوزه بیمهای سازمان تأمین اجتماعی در راستای اجرای این مأموریتها را مرور میکنیم.
تعمیم و گسترش جمعیت تحت پوشش
جمعیت تحت پوشش در عین آنکه نشان دهنده گسترش فعالیتهای سازمان در راستای مأموریت خود است از یکسو تأمین کننده بخش عمدهای از منابع لازم برای سازمان بوده و از سوی دیگر مصرف کننده خدماتی که بوسیله آن ارائه میشود. شایان ذکر است که سطح منابع مالی در دسترس برای سازمان تأمین اجتماعی بستگی به جمعیت فعال، میزان اشتغال، سطح دستمزد نیروی کار و ضریب پوشش تأمین اجتماعی در جامعه دارد.
ضریب پوشش بیمهای بیانگر سهم تعداد افراد تحت پوشش سازمان از کل جمعیت کشور است. در سال 56 از جمعیت 35 میلیونی کشور، 6 میلیون و 700 هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بودهاند و در سال 96 از جمعیت 80 میلیونی کشور 42 میلیون نفر تحت پوشش این سازمان قرار گرفتهاند.
تغییرات در نوع پوشش بیمهای
در سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از ظرفیتهای قانونی، پوشش بیمه اجتماعی را قریب به 34 گروه شغلی تسری داده است؛ موضوعی که در پیش از انقلاب مغفول بوده و نگرشی در راستای توسعه پوشش بیمهای به اقشار مختلف نیز وجود نداشته است که پزشکان و پیراپزشکان، مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی، خادمان ثابت مساجد، اعضای انجمن صنفی نمایندگان بیمه ایران، اعضای انجمن حمایت از مدیران مزرعه، اعضای انجمن صنفی نمایندگان شرکت بیمه معلم، بسیجیان و رزمندگان، دهیاران و کارکنان دهیاریها، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، معلمین حق التدریس مدارس دولتی، طلاب و روحانیون، مداحان اهل بیت، اعضا جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، اعضا شرکت تعاونی سرویسکاران مجاز بوتان، تعمیم بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد به رانندگان وانت بار پلاک سفید، پوشش کارکنان خرید خدمت و قراردادی ارتش و سپاه پاسداران، پوشش کشاورزان، باغداران، دامداران و…استانهای ایلام، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان، پوشش زنان خانهدار وفق مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اعضا سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیمه اعضا انجمن صنفی نمایندگان بیمه آسیا و بیمه اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد ایرانیان خارج از کشور از جمله آنهاست.
تعداد بیمه شدگان در سال 1356 یک میلیون و 765 هزار نفر بوده است که در سال 1396 تعداد بیمه شدگان به 14 میلیون نفر رسیده است. این رشد بیانگر آن است که سازمان تأمین اجتماعی نسبت به وقایع بازار و تغییرات موجود در نوع مشاغل و حتی سلایق و علایق بازار کار، نقش کنشگری ایفا کرده است. شایان ذکر است که استمرار اصلاحات و بهبود در ارائه خدمات تأمین اجتماعی کماکان در دستور کار این مجموعه بوده و همواره سیاست شناسایی گروههای جدید جهت تحت پوشش قرار دادن نیروی کار فعال وجود دارد.
ارائه حمایتهای قانونی کوتاه مدت و بلند مدت
تعهدات و خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی برابر استانداردهای سازمان بینالمللی کار (ILO) و سازمان بینالمللی تأمین اجتماعی (ISSA) تنظیم شده است و بالاترین حد این استانداردها را در بر میگیرد. سازمان تأمین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از نظر تنوع و تعداد ارائه خدمات و تعهدات در شرایط مطلوبی قرار گرفته و تنوع خدمات و پوشش کامل خدمات مورد نیاز جامعه تحت پوشش را همتراز کشورهای توسعه یافته ارائه میدهد.
ارائه این تعهدات و خدمات که بخش مهمی از چرخه مصارف بیمهای سازمان را تشکیل میدهد به دو گروه حمایتهای کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم میشود.
معاونت بیمهای سازمان در حوزه خدمات کوتاه مدت، خدمات متنوعی را ارائه میدهد که این خدمات مشتمل بر غرامت دستمزد ایام بیماری، بارداری، هزینه اقامت، کمک ازدواج، هزینه کفن ودفن ؛ هزینه سفر، پروتز و اورتز ، بن غیر نقدی و حق سنوات است که هزینههای مرتبط با ارائه این خدمات از کل پرداخت حق بیمهها تأمین میشود. هزینه پرداخت شده بابت حمایتهای کوتاه مدت سازمان تأمین اجتماعی از 162 میلیارد تومان در سال 59 به 1, 393 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است.
مصارف حاصل از حمایتهای بلند مدت سازمان سهم بسیار بالایی از مصارف سازمان را به خود اختصاص میدهد. مستمریهای بازنشستگی- از کارفتادگی کلی و جزئی و بازماندگی به همراه کمکهای جانبی از جمله خدماتی هستند که در پوشش این بخش قرار دارد.
طبق آمار موجود سهم مصارف بلند مدت از کل مصارف سازمان از رقم 5 میلیارد ریال در سال 1356 به 487 هزار میلیارد ریال در سال 1396 بالغ شده است. در واقع بر اساس مستندات و منابع موجود بیش از 55 درصد مصارف سازمان صرف تعهدات بلند مدت میشود که این مؤلفه نسبت به سال 1356 با 40 درصد رشد همراه بوده است.
مستمری بازنشستگی
مستمری بازنشستگی مهمترین بخش از خدماتی است که در دراز مدت از سوی سازمان ارائه میشود. سازمان در بخش تعهدات خود بخصوص در مستمری بازنشستگی طی سالهای مورد بررسی از رشد چشمگیری چه از نظر تعداد و چه از نظر میزان هزینه پرداختی مستمری بگیران مواجه بوده است. هزینه مستمری بازنشستگی از رقم 2 میلیارد و 840 میلیون ریال در سال 1356 به 351 هزار و 254 میلیارد ریال در 1396 بالغ شده است.
نسبت هزینه مستمری بازنشستگی به کل هزینه بلند مدت از 52 درصد در سال 1356 به 72 درصد در سال 1396 بالغ گردیده است.
مستمری بازماندگان
مستمری بازماندگان هزینهای است که پس از فوت بیمه شده به بازماندگان او پرداخت میشود. هزینه مستمری بازماندگان از 2 میلیارد ریال در سال 1356 به 109 هزار میلیارد ریال در سال 1396 جهت حمایت از 784 هزار و 500 نفر از جامعه تحت پوشش رسیده است.
بیمه بیکاری
اجرای قانون بیمه بیکاری ما به ازایی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نداشته و اولین بار اجرای این طرح از سال 1366 بطور آزمایشی اجرا شد.
سازمان تأمین اجتماعی در سال 1396 با هزینه کرد 39 هزار میلیارد ریال بستر را جهت پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای 211 هزار نفر نیروی کاری که از ادامه اشتغال محروم شدهاند فراهم کرده است.
انفورماتیک و برونسپاری
افزایش تعداد بیمه شدگان و شرکای اجتماعی سازمان و تحولات اجتماعی کشور ضرورت حرکت به سمت تأمین اجتماعی الکترونیک را اجتناب ناپذیر کرده است. خوشبختانه از آنجا که یکی از راهبردهای اساسی سازمان ارائه خدمات غیر حضوری و ارائه خدمات از پنجره خدمات بخشها و سمنهای خصوصی بوده اقدامات گستردهای در این حوزه صورت پذیرفته که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
- اجرای 100 درصدی طرح نامنویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تأمین اجتماعی (SSN)
- راهاندازی فاز اولیه سامانه ارسال پیامک و اطلاع رسانی سوابق ودستمزد ماهانه به بیمه شدگان
- توسعه کمی و کیفی دفاتر کارگزاریهای رسمی از جهت تعداد مراکز
- تبادل الکترونیکی اطلاعات با اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران
- اجرای بند "و" ماده 80 برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم کارفرما
- امکان بررسی و رسیدگی به اعتراضات مخاطبان در سایت اینترنتی مشاهده سوابق و دستمزد
- راهاندازی پایگاه متمرکز سوابق
- نامنویسی متمرکز غیرحضوری بیمه شدگان اصلی و تبعی و نامنویسی کارگاه
- اجرای طرح انجام بازرسی اشتغال بکار کارگران ساختمانی بصورت وب سرویس
- رفع همپوشانی بیمهای (درون سازمان و برون سازمانی)
- اجرای طرح بازرسی مکانیزه و الکترونیکی از کارگاهها.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸:۱۵
-
۶۲۴ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/125571/