آریا بانو

آخرين مطالب

وظایف اعضای خانواده های دانش آموزان، دانشجویان و کنکوری ها در فصل امتحانات اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - فصل امتحانات با دغدغه ها و استرس زیادی گره خورده است. این نگرانی ها محدود به دانش آموزان نمی شود بلکه فضای خانه و خانواده را نیز در بر می گیرد و گویی همه اعضای خانواده یک دانش آموز یا کنکوری، این روزها امتحان دارند و باید خودشان را برای کسب بهترین نتیجه آماده کنند.

به گزارش بانو نیوز ، این سوال بسیاری از والدین است که وظیفه آن ها در فصل امتحانات چیست؟ آیا ضروری است والدین خود را درگیر مسائل درسی فرزندشان کنند یا بهتر است بی اعتنا و بی تفاوت فرزند خود را به حال خود رها کنند؟ اگر والدینی بخواهند فرزندشان بهترین نتیجه را بگیرد، باید در برنامه های روزانه شان تغییری ایجاد کنند یا به قول معروف، بچه باید روی پای خودش بایستد و … . در این مطلب سعی خواهیم کرد به مهم ترین نکاتی که لازم است خانواده ها در این ایام رعایت کنند، بپردازیم.
چیدمان خانه را تغییر دهید
فضای منزل را برای درس خواندن مهیا کنید. شاید در ماه های قبل، ساعت کمی فرزندتان در منزل حضور داشت و عمده زمان او در مدرسه سپری می شد اما در این روزها، بیشتر در منزل خواهد بود و زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص خواهد داد. بنابراین تا حد امکان محیط خانه را برای فرزندان خود به گونه ای آماده کنید که او بتواند به راحتی درس بخواند. همچنین لازم است مکانی ثابت برای درس خواندن او در نظر بگیرید. در صورت نیاز چیدمان خانه را تا حدی تغییر دهید و اسباب و وسایلی که تمرکزش را از بین می برد، جمع کنید و در مکان دیگری قرار دهید. به طور مثال، اگر وسایل بازی را از اتاق او جمع کنید، کمک زیادی به فرزندتان کرده اید.
همه سریال های تلویزیون را نبینید
به دیگر اعضای خانواده که این ایام درگیر امتحان نیستند، هشدار بدهید تا مزاحمت کمتری برای دانش آموز داشته باشند. از نظر سر و صدا، رفت و آمد مهمان ها و مکالمه های تلفنی در خانه نباید مشکلی برای دانش آموز ایجاد شود. در این روزها، اعضای یک خانواده باید از درگیری های لفظی و رفتاری با یکدیگر خودداری کنند چون آرامش و تمرکز فردی که امتحان دارد از بین می رود. همچنین در زمانی که فرزند شما مشغول درس خواندن است، سر و صدای زیاد و تماشای برنامه های تلویزیونی را به حداقل برسانید. این روزها سریال های زیادی از صدا و سیما پخش می شود. تماشای همه آن ها توسط اعضای خانواده حتی اگر دانش آموز به اتاقش برود و آن ها را نبیند، ذهنش را درگیر و تمرکزش را کم می کند. بنابراین نقش خانواده ها در این زمینه مهم و قابل تامل است.
همزمان با او بخوابید
در فصل امتحانات و این روزهای کم باقی مانده تا کنکور، داشتن خواب و استراحت کافی نقش مهمی برای دانش آموزان دارد. بنابراین و در قدم اول به گونه ای برنامه ریزی کنید تا مهمانی ها و بیرون رفتن های شبانه تان تا دیر وقت طول نکشد. همچنین سعی کنید بعد از خوابیدن او، بیدار نمانید و با روشن گذاشتن چراغ و سروصدا کردن آرامش اش را به هم نزنید.
او را با دیگران مقایسه نکنید
یکی از اشتباهاتی که والدین مرتکب می شوند، این است که در این روزهای پر استرس ، دانش آموزشان را با افراد دیگر مقایسه می کنند که این مقایسه برای دانش آموز می تواند آسیب رسان باشد. فرزند شما در این ایام نگرانی های خاص خود را دارد و این مقایسه کردن شما باعث می شود او بیشتر احساس نگرانی و استرس کند. موضوع دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که سبک و نوع مطالعه، میزان یادگیری، نوع برنامه ریزی هر دانش آموز با دانش آموز دیگر فرق می کند. پس تلاش کنید به جای مقایسه، فرزندتان را تشویق کنید و به او نشان دهید که زحمت و تلاش اش را می بینید و برای آن ارزش قائل هستید.
رفتارهای تنش زا را درک کنید
به حساسیت های روحی دانش آموزان و داوطلبان توجه کنید. فرزند شما به دلیل شرایطی که در آن قرار دارد و فشاری که به او وارد می شود، گاهی ممکن است رفتارهای تنش زا از خود نشان دهد. بهانه گیری، نق زدن و … از جمله رفتارهای تنش زا هستند پس شما که در شرایط متعادل تری قرار دارید بهتر می توانید هم به آرامش اوضاع و هم به آرام کردن فرزند تان کمک کنید. هم والدین و هم دانش آموزان باید بدانند که این وضعیت گذراست.
زمینه ساز استرس نشوید
یکی از مسائلی که استرس را در دانش آموزان و به ویژه کنکوری ها بیشتر می کند نگرانی های والدین است. والدین به دلیل نگرانی خود، کارهایی را انجام می دهند که باعث استرس بیشتر کنکوری ها می شود. جملاتی مانند درس ات را خواندی؟ تست زدی؟ و … بیشتر از آن که تاثیر مثبت داشته باشد سبب تنش و استرس می شود. اگر شما او را در حال کارهای متفرقه می بینید، شاید بخشی از برنامه استراحت اوست. پس تلاش کنید تا به جای استفاده از جملات توبیخی و جملاتی که باعث ناامیدی و استرس او می شود، از جمله های انگیزشی و مثبت استفاده کنید. این کار نه تنها استرس فرزند شما را کم می کند بلکه باعث می شود تا وی انگیزه و اعتماد به نفس خوبی پیدا کند و با جدیت بیشتری به درس خواندن ادامه دهد.
نگرفتن نمره لازم آخر دنیا نیست
به دانش آموز و کنکوری تان به صورت واضح و روشن بگویید که تمام تلاش اش را برای رسیدن به حد بالای یادگیری دروس و در نهایت نمره خوب به کار گیرد اما نباید هدف آن قدر مهم و پررنگ باشد که باعث به هم ریختگی روحی او شود.
بزرگ نمایی نکردن درباره امتحانات
والدینی که عادی (نه بی تفاوت) با دانش آموز خود برخورد می کنند و ضمن گفت و گو با وی به او امید می بخشند و امتحان را در نظر او عادی جلوه می دهند از حساسیت امتحان می کاهند و با کاربرد این روش، مطلوب ترین بهره را می برند. استفاده از هشدارهای مکرر برای دانش آموز از سوی والدین، اضطراب او را افزایش می دهد و موجب فراموشی دروس و نگرفتن نتیجه مناسب می شود.
روزنامه خراسان
انتهای متن/*

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/124086/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

نفخ زیاد می کنید؟ به هیچ وجه لب به این غذاها نزنید

کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

حرم امام رضا (ع) در گذر زمان

طبیعت دشت لاله‌های واژگون

سخن بزرگان/ دلیل آشوب ها و نابسامانی های روزگار ما

ویدئویی جالب از درگیری بین اردک و گربه

طرز تهیه ذرت آب پز با سس کره‌ای

این ترکیب مزش بهشتیه

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کوکو تن ماهی؛ سریع، راحت و خوشمزه

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

توصیه به خانم‌ها؛ با خنده به استقبال مرد‌ها بروید

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست

پاکسازی کمپ مهاجران در پاریس در فاصله کوتاه باقیمانده تا المپیک

بن بست فوتبالی عربستان و گران ترین تیم تاریخ آسیا؟

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

«تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

نماهنگ خاطره انگیزی با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی