آریا بانو

آخرين مطالب

ابتکار:

لایحه ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال تقدیم دولت می شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: برای موضوع کودک همسری و برای اینکه دیگر شاهد ازدواج دختران زیر 13 سال در کشور نباشیم، لایحه ممنوعیت ازدواج این کودکان را به زودی تقدیم دولت خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه های خارجی در پاسخ به این سوال که آمارها نشان از رشد و پیشرفت در حوزه زنان و خانواده دارد، اما یک مساله مهم درباره کودک همسری و قانون ممنوعیت ازدواج کودکان است، برای این موضوع دولت چه کارهایی انجام می دهد؛ تاکید کرد: آمار کودک همسری در ایران خیلی بالا نیست و عدد آن پایین است اما از نظر ما بسیار اهمیت دارد، دو بعد اصلی دارد، بعد قانونی و حقوقی که دولت لایحه ای در این زمینه تنظیم کرده است.
ابتکار ادامه داد: درخواست ما ممنوعیت کامل ازدواج دختران زیر 13 سال است و لایحه آن به زودی به دولت تقدیم می شود. مجلس نیز روی این موضوع ورود کرده است. آمار ما نسبت به بحث کودک همسری بیشتر در مناطق حاشیه ای و مرزی است که بیشتر مربوط به مسائل قومیتی است.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این، مشکل فرهنگی وجود دارد. یکی از رویکردهای جدی دولت و مجلس بحث ماندگی از تحصیل و ترک تحصیل دختران است که پیشرفت بزرگی در کشور اتفاق افتاده است. زیر سه درصد دختران بازمانده از تحصیل هستند و بیشتر در مناطق مرزی هستند. برای آن برنامه ریزی شده است و دو مدرسه خاص دختران بازمانده از تحصیل در دو روستای سیستان و بلوچستان از طریق معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده است.
ابتکار تاکید کرد: این طرح ادامه دارد و یک پروژه جدید را برای این مساله دنبال می کنیم چون معتقدیم مساله فرهنگی آن مهم است. در خصوص این مساله با علمای اهل سنت هم صحبت کردیم. باید آگاهی خانواده ها و دختران از حقوق و تحصیل آنها بالا برود. هم در زمینه حقوقی و هم در زمینه آگاهی بخشی و جلب دختران به مدرسه تلاش هایی در دست اقدام داریم.
وی در ادامه به بخشی از تحولات حوزه زنان و خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: میزان سواد 35 درصدی زنان در ابتدای انقلاب امروز به بالای 89 درصد رسیده است و تحولات بزرگی در عرصه آموزش عالی اتفاق افتاده است. این تحولات که مثبت است و نشان می دهد که بخشی از این تحولات به واسطه انقلاب بوده است چون قبل انقلاب آموزش دختران دچار محدودیت هایی بوده است.
ابتکار اضافه کرد: در آن زمان بسیاری از خانواده های سنتی، دختران را به مدارس عمومی نمی فرستادند. یکی از تحولات بعد از انقلاب این بوده است. اکنون مورد چندانی نداریم که دختران بازمانده از تحصیل باشد. آمار بازماندگان از تحصیل از 37 درصد در ابتدای انقلاب به زیر سه درصد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از پروژه های مشترک با وزارت آموزش و پرورش شناسایی و احصای دختران بازمانده از تحصیل است و اینکه دخترانی که با دلایل فرهنگی و مذهبی به مدرسه نروند، خیلی کم است و انقلاب سبب این تغییر رویکرد شد.
وی ادامه داد: بسیاری از خدمات بهداشتی با سهولت و اعتماد بیشتری برای زنان تامین می شود. در عرصه مشارکت سیاسی برای مردان و زنان هر دو، بعد از انقلاب علاقه بسیار زیادی به مشارکت سیاسی داشتند، روندها نشان می دهد در انتخابات سراسری و ملی زنان مشارکت 50 درصدی داشته اند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: در همه این شاخص ها جا برای نقد و بررسی و ارزیابی داریم این روندهای مثبت دلیل بر این نیست که ما هیچ مشکلی نداریم و کاستی ها را نادیده بگیریم و دلیل بر این نیست که بخواهیم ادعا کنیم به همه اهداف مان دست پیدا کرده ایم.
وی ادامه داد: ولی دلیل بر این است که روندهایی که با وجود همه موانع و جنگ هشت ساله و تحریم هایی که اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است. پیش برده ایم و باید بیان کنیم.
ابتکار اضافه کرد: پیشرفت جامعه ایران در شاخص های مختلف توسعه انسانی از جمله وضعیت زنان رو به رشد بوده است و ما امروز برای این مساله برنامه ریزی کرده ایم جاهایی که هنوز شکاف جنسیتی وجود دارد یا عقب ماندگی به دلیل فرهنگی، اقتصادی و قومیتی داریم این فاصله ها را به حداقل برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: روند مثبت تحولات خوب از حوزه زنان با یک گزارش تحلیلی تکمیل خواهد شد. ما این گزارش را به زودی ارائه خواهیم داد و در همه زمینه ها کمبودها و کاستی ها را نیز ارائه خواهیم داد تا ابزاری برای برنامه ریزی در آینده باشد. و برنامه ریزی در حوزه عدالت جنسیتی هم داشته باشیم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در گزارش تحلیلی به شکاف ها و فاصله ها و جاهایی که نتوانسته ایم با سرعت کافی پیش برویم اشاره می شود. به عنوان مثال در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پیشرفت های حوزه زنان خیلی خوب است. درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها که زن هستند، نزدیک به 27 درصد در مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت می رسد اما تعداد زنان مدیر در این دو وزارتخانه ناچیز است و قابل قبول نیست این نقطه قوت در کنار آن مشکلات است تا سعی شود با برنامه ریزی و سیاست گزاری نسبت به رفع آن مشکلات اقدام شود.
وی درباره فعالیت های سازمان های مدنی و حضور زنان در ورزشگاه به عنوان یک نماد حقوق زنان در ایران نیز در پاسخ به سوالی اظهار داشت: باید مشخص شود که موضوع ورزش بانوان ابتدا مساله حقوق زن ایرانی برای ورود به ورزشگاه است یا حضور در همه فدراسیون های ورزشی است، عده ای فکر می کردند که زمانی که انقلاب شد دیگر ورزش برای بانوان تمام شده، فکر می کردند که در چارچوب اتفاقاتی به عنوان حکومت دینی رخ داده است دیگر زن نمی تواند به عرصه ورزشی بیاید. تصور این بود.
وی خاطرنشان کرد: امروز اتفاقی که افتاده و با زمینه سازی هایی که از نظر حقوقی و انطباق با موازین شرعی فراهم شده است، زنان ایرانی بسیار با همت و با تلاش و با تاب آوری و صبر در این سال ها رسیده اند و در یک هیات آسیایی از 300 نفر 100 نفر از آنان زن هستند. این یک نماد از صبر و تلاش و مبارزات زنان ایرانی است که در این عرصه ها پیش می روند.
ابتکار ادامه داد: در موضوع ورزشگاه ها دولت همه تلاش خودش را کرده است تا موانع آن برطرف شود و در چندین مورد خانواده ها در ورزشگاه ها حضور پیدا کردند و در اکثر برنامه های ورزشی مانند والیبال بانوان هستند و در بسیاری از مسابقات، بانوان به صورت آزاد می روند.
ابتکار اضافه کرد: امروز دسترسی دختران به ورزش قهرمانی به یک میلیون نفر رسیده است . دختران ایرانی به ورزش قهرمانی دسترسی دارند و تمام فدراسیون ها یک نایب رییس زن حضور دارد. ضمن اینکه در موضوع ورزشگاه نیز تلاش می شود، قوانین در حوزه زنان تغییر کرده است، فضای فرهنگی و عمومی در حوزه زنان تغییر کرده است.
* شکاف ها و فاصله ها جبران شود
وی درباره قوانین حوزه زنان نیز گفت: قوانینی که برای زنان اصلاح شده یا وضع شده و همچنین جهت گیری کلی محاکم قضایی طی این سال ها به این سمت بوده است که به حقوق زنان توجه کنند. موارد نقض هم داریم و انکار نمی کنیم که هنوز مشکلاتی داریم اما در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا و تحولات در جوامع دیگر ما هم حرف های زیادی برای گفتن داریم.
ابتکار معتقد است تحولات زیادی که امروز در دنیا رخ می دهد، مسائلی مانند سوءاستفاده جنسی از بانوان در محیط های کاری و فرهنگی، کنسرت های تک جنسیتی را در اروپا تبدیل به یک ترند کرده است و گروهی در مقابل این موضوع موضع می گیرند علت این است که در محیط هایی که کنسرت ها برگزار می شود، بانوان خیلی احساس راحتی نمی کنند. احساس می کنند که مورد سوءاستفاده قرار می گیرند و جالب است که این اتفاق در اتریش و آلمان رخ می دهد و نشان می دهد مباحثی که در ارتباط با زنان و مردان و مسائل اجتماعی است، خیلی پیچیده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر خیلی از مسائل رها شود، صدای زنان دیگر شنیده نمی شود، نمی توانند از حقوق شان دفاع کنند، در نهایت این اتفاقات رخ می دهد، حتی ممکن است در جامعه ما هم این گونه مسائل باشد انکار نمی کنیم، به خاطر اینکه ارزش ها و چارچوب دینی بوده کلا موضوع منتفی است، اما پارادایم و تعاریفی که ما داریم به عنوان یک جامعه دینی، فکر می کنم دلایل جدی پشت آن است که شاید ما هم نتوانستیم آنها را خوب اجرا کنیم.
* شاخص های عدالت جنسیتی به دستگاه ها ابلاغ شد
ابتکار درباره عدالت جنسیتی نیز گفت: عدالت جنسیتی یکی از ابعاد مهم عدالت است و عدالت یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی بود که در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که خوشبختانه در قانون برنامه ششم توسعه، عدالت جنسیتی را به عنوان یک قانون برای جمهوری اسلامی تبدیل کرده است. در این موضوع شاخص هایی تعریف شده که ابلاغ شده است و دستگاه های دولتی مکلف هستند جاهایی که شکاف، فاصله و عقب ماندگی وجود دارد، موضوع را جبران کنند.
وی با بیان اینکه بیشترین پیشرفت در شاخص آموزش است، اظهار داشت: آموزش از درخشان ترین شاخص های پیشرفت در کشور است همانطوری که رشد علم در ایران جزو بالاترین نرخ های جهان است، نرخ رشد سواد و دستیابی به آموزش عالی زنان در ایران یکی از پرشتاب ترین نرخ رشد به ویژه در بحث سواد است که در کاهش شکاف جنسیتی نقش داشته است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: این آمارها نشان می دهد که ما در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا در بحث عدالت جنسیتی در آموزش پیشرفت های خوبی داشته ایم و در بهداشت نیز امید به زندگی در زنان از 55 سال اوایل انقلاب به 76 سال رسیده است.
* در مبحث اشتغال زنان مشکل داریم
ابتکار ادامه داد: ما در اشتغال کاستی داریم چون اشتغال زنان ایرانی غیررسمی است به همین منظور طرح مشترکی با ژاپن در حوزه کارآفرینی داشتیم به همین منظور نشست بین المللی در بهار سال 98 برگزار خواهیم کرد که گزارش مشترک ایران و ژاپن درباره کارآفرینی را ارائه خواهیم داد.
وی معتقد است، ما در حوزه سیاسی و حضور زنان در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها هم مشکل داریم گرچه زنان آزادانه می توانستند در مجلس شورای اسلامی انتخاب شوند اما 6 درصد بانوان بیشتر نیستند امیدواریم این رقم افزایش یابد به همین منظور از ابتدای دولت دوازدهم دکتر روحانی دستورالعملی دادند که 30 درصد از مناصب مدیریتی دولت باید در اختیار بانوان قرار گیرد.
ابتکار گفت: ما به عنوان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، این دستورالعمل را رصد می کنیم اولین کارنامه آن را در اولین سال دولت دوازدهم ارائه دادیم. آمار نشان می دهد که حدود 16،5 درصد رشد در سطح وزارتخانه ها در انتصاب زنان و 60 درصد رشد در استان ها داشتیم.
وی با بیان اینکه اکنون 30 نفر معاون وزیر و همتراز با آن در میان مدیران داریم، اضافه کرد: تعداد سفرای زن نیز در حال افزایش است؛ دومین سفیر زن معرفی شد و تحولات جدی در حال اتفاق افتادن است، اگرچه سرعت این تحولات با آموزش یکی نیست ولی ما 30 درصد پست های مدیریتی را به طور مستمر رصد می کنیم. کارنامه دوم را نیز ارائه می دهیم و رئیس جمهوری پیگیر این موضوع هستند.
ابتکار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره فیلم عرق سرد با موضوع اینکه یک بانوی متاهل اجازه خروج از کشور را ندارد، اظهار داشت: فقط زنان متاهل با این مشکل مواجه نیستند و ممکن است زنان دیگر هم با این مشکل مواجه باشند، قانون در این مورد تغییری نکرده است برای اصلاح آن در مجلس و شورای فقهی و حقوقی به بررسی ابعاد این موضوع پرداختیم از نظر ما هم این قانون مشکلاتی دارد اما حتی در چارچوب شرع مقدس اگر به آن نگاه کنیم، قابلیت اصلاح را دارد.
وی اضافه کرد: چیزی که قانونگذار مدنظر دارد، این است که خانواده یک مدیریت واحد داشته باشد نه اینکه مرد تصمیم گیر در برابر همسرش باشد. اینکه اگر خانواده ای هست باید تصمیم گیری ها جمعی باشد و یک توافق بین زن و مرد ایجاد شود، ما تلاش می کنیم این مشکل را حل کنیم ولی تلاش ما بر این است که قانون اصلاح شود.
* برخی از قوانین حوزه زنان باید اصلاح شود
ابتکار اظهار داشت: بسیاری از قوانین و مشکلات طی این سال ها وجود داشته که مطابق با آنها قوانین زیادی اصلاح شده است، امیدواریم درباره این موضوع اصلاحات صورت بگیرد، رویکرد دولت و مجلس این است که این مشکل حل شود. بانوان اساتید دانشگاه، پزشکان و بانوان با جوایز بین المللی با مجوز همسرشان از کشور خارج می شوند و خوشبختانه به مشکل برخورد نکرده اند.
وی تصریح کرد: ما دوست داریم مسائل در جامعه حل و فصل شود اما بدون تنش باشد. ما می خواهیم همانطور که پیشرفت ها و تحولات در یک فضای آرام با تعامل همه بخش ها بوده است، این مشکلات هم حل شود. زنان ایرانی این پیشرفت ها را داشته اند اما می خواهیم در یک فضای منطقی و در چارچوب قوانین و شرع مقدس اسلام این مسائل حل شود.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: اکنون زن ایرانی که همسر خارجی داشته باشد، بر اساس مصوبه دولت، می تواند برای فرزند زیر 18 سال تقاضای تابعیت ایرانی کند و شناسنامه ایرانی بگیرد، این نگاه دولت است باید در مجلس به تصویب برسد. فکر می کنم روند مثبتی داریم. گرچه مواردی از بانوان ایرانی با همسر خارجی شرایط چندان مطلوبی در برخی کشورها ندارند از جمله در افغانستان که نگران این افراد هستیم البته این قانون می تواند خیلی کمک کند.
وی در پاسخ به این سوال که در این 40 سال سیر نظام را چگونه می بینید و آیا به اهداف و اصولی که داشتید، رسیدید، گفت: اکثر جوانان ایرانی در سال 57 در انقلاب و مبارزاتی که به پیروزی انقلاب منتهی شد، مشارکت داشتند و آرمان های متعالی داشتند، معتقدیم انقلاب بر اساس آرمان های متعالی شکل گرفته است.
به گفته ابتکار، امروز بعد از 40 سال تحولات بشری، آرمان های انقلابی دست نخورده باقی مانده است. انقلاب فراز و نشیب هایی داشته است و جمهوری اسلامی با همه نشیب ها و مشکلات در زمینه هایی مانند حوزه زنان که بیشترین اتهامات و فضاسازی ها را داشته، رشد خوبی داشته است.
وی افزود: ما در همه زمینه ها پیشرفت داشته ایم و در برخی از این زمینه ها با نرخ جهانی شتاب ایران بیشتر بوده است. در اینکه هنوز هم مشکلات داریم انکار نمی کنیم، در زمینه های سیاسی هنوز چالش داریم گرچه در یک دورانی شرایط خیلی سخت تر بود، اکنون امید خیلی بیشتر است. در دوره اصلاحات سازمان های مردم نهاد خیلی رشد کردند، بعد از آن دوره سختی پیش آمد و تعداد این سازمان ها نادیده گرفته شد، البته اکنون در حوزه زنان و محیط زیست این سازمان ها علاقه مند هستند.
ابتکار در پاسخ به این سوال که در مسیر 40 ساله انقلاب، افغانستان شاهد دوران سیاه بود و مهاجرانی زیادی به ایران آمدند، دیدگاه شما در روند پیشرفت مهاجران چیست، اضافه کرد: از ابتدای انقلاب پذیرای میهمانان افغان بوده ایم و در برخی از مواقع حتی سه تا چهار میلیون مهاجر افغان در ایران بودند و اکنون نیز آمار زیادی در ایران زندگی می کنند. این افراد شرایط خوبی در گرفتن مجوز کار و آموزش رایگان داشته اند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در کشور افغانستان بسیاری از مسئولان رده بالا در پارلمان و دولت کسانی هستند که در ایران تحصیل کرده اند. این تکمیل کننده بحث نزدیکی فرهنگی و تمدنی کشورهای منطقه به خصوص ایران و افغانستان است و باید در این زمینه بیشتر کار شود. گرچه کمترین حمایت بین المللی از ایران در این زمینه ها بوده اما ایران بیشترین تلاش را برای آنان داشته است.
* آمریکا پیمان شکنی کرد
ابتکار در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است چالش بین ایران و آمریکا حل شود، افزود: درباره بهبود روابط فکر می کنم ما امتحان خودمان را خوب پس داده ایم و در شرایطی که ضررت بود برای اینکه اطمینان جامعه جهانی را جلب کنیم و با این جامعه کار کنیم، توافق هسته ای با رعایت همه مصالح و منافع کشور و با همکاری کشورهای جهان از جمله آمریکا و 1+5 این توافق نامه قطعی شد و ما به این توافق پایبند بودیم و شورای امنیت قطعنامه داد و همه تحریم های ایران لغو شد.
وی ادامه داد: ما علاوه بر توافق همکاری هم کردیم و اتفاقات خوبی افتاد ولی آمریکا پیمان شکنی کرد و اینجا دیگر تصویر برگشته است و آمریکا دوباره آن نقشی که در ارتباط با این موضوع داشت، تغییر داد و پیمان شکنی کرد. رفتار و رویکرد آمریکا و برخوردهای نسنجیده به دلیل عدم شناخت از موقعیت ها، توانمندی ها و جایگاه ایران در منطقه، فضاسازی هایی که یک عده انجام می دهند و جنگ روانی علیه مردم ایران و دنیا وجود دارد و متاسفانه دولت آمریکا تصمیمات نادرستی داشته و اکنون شرایط متفاوت است.
* چالش تعادل کار و خانه جدی است
ابتکار بزرگترین چالش در حوزه زنان را مانند هر جای دنیا حفظ روحیه زنانه، مادرانه و حضور در جامعه در کار و سیاست دانست و اظهار داشت: قرار نیست زن مرد شود و هویت مادرانه و زنانه خودش را وقتی به قدرت می رسد، کنار بگذارد. این چالش برای مردان هم هست چون قطعه ای که در پازل مدیریت یا سیاست در دنیا کم داریم هوش عاطفی، روحیه مادرانه و عواطف است.
وی این موضوع را چالش بزرگ دنیا دانست و گفت: در خیلی از دنیا عواطف از دست رفته است و اتفاقات زیادی رخ می دهد مانند فجایعی که در یمن شاهد هستیم چون عاطفه از بین رفته است. اینکه به قیمت حذف نقش مادری یا در خانواده زن به سیاست بیاید، این چالش اصلی است. مهمترین چالش، چالش تعادل بین کار و خانه است.
* 7268 * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/123826/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

9 نکته برای غلبه بر ترس

سروتونین چیست و خوراکی های منبع سروتونین کدامند؟

قصه درمانی چیست و چگونه میتوان با قصه درمانی از مشکلات دور شد؟

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟