آریا بانو

آخرين مطالب

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی تهران:

مدرسه رایگان دیگر معنا ندارد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: در گذشته مدرسه و آموزش رایگان وجود داشت اما امروزه مدرسه و آموزش رایگان غیرقابل باور و ناممکن به نظر می رسد چون گفتمانی برجسته شده که همه چیز را خصوصی شده و بازاری می خواهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، رضا امیدی روز یکشنبه در نشست تخصصی چالش های سیاست گزاری اجتماعی در ایران به بررسی سیاست گزاری اجتماعی در برنامه های توسعه در ایران پرداخت افزود: در ایران برنامه توسعه‌ای هنوز به هماهنگی سیاست‌گزاری اجتماعی نرسیده است چرا که برخی از سیاست‌ها در حال اجرا و برخی هم در تدوین هستند.
وی گفت: برای سیاست گزاری اجتماعی تعاریف بسیاری وجود دارد اما تمام تعاریف در حداقل یک یا دومفهوم مشترک هستند و آن مفهوم عدالت اجتماعی یا کاهش نابرابری در تمام حوزه ها است و این موضوعی است که در تمام دنیا و حکومت های مختلف جاری است.
وی ادامه داد: مفهوم دیگری که عدالت اجتماعی را هم در برمی گیرد همبستگی اجتماعی است. به لحاظ تاریخی سیاست گزاری برای عدالت اجتماعی برخاسته از همبستگی و به نوعی تقویت کننده همبستگی اجتماعی است. یعنی همبستگی اجتماعی صرف انسجام اجتماعی نیست بلکه ترکیب انسجام و عدالت است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اضافه کرد: موضوع دیگر این است که در تمام برنامه ها و همچنین در اصلاح سیاست ها باید 4 محور را مد نظر قرار داد و به عنوان سوال پرسید.
امیدی ادامه داد: اول اینکه زمینه های شکل گیری سیاست یا اصلاح آن چیست؟ سوال دیگر این است که زمانی که سیاستی گذاشته می شود چه کسانی قرار است برنامه را ارایه کنند؟ آیا دولت، خانواده یا خیریه ها متولی آن هستند؟ همچنین باید پرسید که قرار است تامین مالی این برنامه چگونه باشد و چه کسی آن را تامین می کند؟ و در آخر نیز می توان پرسید که مصرف کنندگان و جامعه هدف چه کسانی هستند آیا برنامه همگانی و گزینشی بوده یا صرفا تعداد محدودی را در نظر دارد؟
وی اضافه کرد: باید این 4 سوال در مقابل هر سیاست گذاشته شود و راجع به آن بحث گردد. اگر این سوالات را در مقابل تمام برنامه های توسعه قبل و بعد از انقلاب بگذاریم ابهاماتی بسیاری ایجاد خواهد شد.
امیدی تصریح کرد: اگر بخواهیم از همه مدل ها صرف نظر کنیم و به مدلی واحد توجه کنیم باید بپرسیم که در هرحوزه سیاست گزاری آیا برنامه های ما برنامه های ترمیمی و حداقلی بوده یا برنامه های نهادی؟ در حقیقت منظور از برنامه ترمیمی برنامه هایی است که صرفا با هدف ترمیم و جبران پیامدهای منفی سیاست های اقتصادی طراحی می شوند.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پیوند نهادی میان سیاست گزاری اجتماعی و اقتصادی ضروری است گفت: می توان گفت سیاست گزاری اجتماعی در سیاست گذاری اقتصادی حک شده است.
امیدی با اشاره به پیوند نهادی میان سیاست گزاری اجتماعی و اقتصادی گفت: منطق کلی برنامه های توسعه قبل و بعد از انقلاب نیز نشان می دهد که دوگانه ای میان رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی وجود داشته است یعنی در تمام برنامه های توسعه اولویت با رشد اقتصادی بوده و عدالت اجتماعی جزو اولویت های ثانویه است.منطقی که در حال حاضر نیز در برنامه ها به چشم می خورد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست گزاری بخشی از اجرا است گفت: این گونه نیست که سندی تبیین و گفته شود که سیاست گزاری به اتمام رسید بلکه اجرای آن هم از اهمیت بسیاری برخوردار است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت هایش به تفکرات موجود در حوزه سیاست گزاری اجتماعی اشاره کرد و گفت:برخی سیاست گزاری اجتماعی را امری فانتزی می دانند و معتقدند نباید به آن پرداخته شود تا زمانی که حکومت به شکل عمیقی دموکراتیک شود در غیر این صورت بی فایده است. برخی اما می گویند مداخله قیمتی دولت مشکل اصلی است و اگر دولت سوبسید ندهد و مداخله نکند تمام مسائل درست می شود.
وی افزود: گروهی اما معتقدند موضوع منطق سرمایه است و تا تغییر ساختاری در اقتصاد رخ ندهد سیاست گزاری بی فایده خواهد بود. عده ای نیز می گویند نباید مطالبه زیادی از دولت داشت و بایستی به موفقیت های کوچک بسنده کرد و دوره موفقیت های بزرگ گذشته است و ظرفیت نیز بالا نیست و این اقدامات از طریق نهادهای مدنی صورت خواهد گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: سیاست گزاری اجتماعی می تواند دریچه ای به سوی دموکراسی بازکند. سیاست گذاری اجتماعی امکان گفت وگوی عمومی را حول حوزه های عمومی فراهم می کند.
به گفته وی این چهار گروهی که تفکرات متفاوتی در خصوص سیاست گزاری اجتماعی دارند به موضوع تخصیص بهینه منابع توجه نمی کنند در حالی که که این موضوع نیز بسیار اهمیت دارد.
* 2181 * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/122952/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منظور از «خانم بازیگر» در اعترافات امیر تتلو که بود؟

بالاخره «سووشون» نرگس آبیار آماده شد/ عکسی از 3 بازیگر اصلی

زمان پخش قسمت آخر «نون خ 5»

چرا سریال «الحشاشین» جلب توجه کرد؟

درباره کنسرت‌های عصر گاهی بانوان و چند چالش

ورژن پیانو آهنگ آرمان گرشاسبی به نام «از تو گفتم»

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در بافت تاریخی زواره اصفهان

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

کوچک ترین اسب سوار دنیا

طرز تهیه سوسیس تخم مرغ قلبی

از علائم تا درمان سرطان تخمدان

برخورد والدین با کارهای نصف و نیمه ی فرزندان چگونه باید باشد ؟

تنهایی عامل اعتیاد به‌ غذا و میل به شیرینی؟

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

داستانک/ گره های زندگی

کدام بازیکنان از تیم ملی والیبال جدا شدند؟

قراردادها در حضور وزیر ورزش به خریداران سهام پرسپولیس واگذار شد

اسبقیان: وزارت ورزش دیگر نقشی در تعیین مدیرعامل سرخابی‌ها ندارد

درویش: حالا باید به فکر ارتقای پرسپولیس باشیم

گل دوم ایران به قرقیزستان توسط سالار آقاپور

گل اول فوتسال ایران به قرقیزستان توسط بهروز عظیمی

گل اول قرقیزستان به ایران توسط آمانبائف

درویش در پرسپولیس ماندنی شد

هاشمی: امروز بهترین روز ورزش کشور است

مرادی: هیچ گله‌ای از موسوی نداریم

گزارش زنده؛ ایران 2 - قرقیزستان 1

از معلمی تا بازیگری به روایت «سید جواد هاشمی»

نام 2 هنرمندی که ایرانی ها در گوگل سرچ کردند

پیشتازی «برمودا» در نظرسنجی‌ها

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

قطعات گیلکی «رعنا» و «آها بوگو» با فلوت نوازی سینا ذکایی

جزئیاتی جدید از سرو آزادانه "قلیان اکسیژن" در برخی استان ها

وزیر کشور: در "طرح نور" اساس کار، اصلاح با تذکر است

هوش فوق العاده کلاغ در انجام یک بازی

شکار ماهی با دست خالی!

دوش آب سرد بگیریم یا نه؟

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

برتری دریایی و خواهران منصوریان در گام نخست

تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!

شگفتی‌ساز جام‌حذفی دور از هیاهو قهرمانی!

ژیرو مسافر لس‌آنجلس اف‌سی می‌شود

بازیان: امروز روز پیشرفت فوتبال ایران خواهد بود

کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد

وزیر اقتصاد: اتفاقی نشدنی تحقق یافت