آریا بانو

آخرين مطالب

شبهه در لغو قیمت‌گذاری کم‌تیراژها اقتصادي

شبهه در لغو قیمت‌گذاری کم‌تیراژها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - روز گذشته روابط‌عمومی شورای رقابت در اطلاعیه‌ای به اعلام خودروهای مشمول قیمت‌گذاری پرداخت. در این اطلاعیه اگر چه از محصول خاصی نام برده نشده اما تاکید شده که دستورالعمل چگونگی تعیین قیمت فقط برای خودروهای پرتیراژ سواری مصوب شده است.
تاکید بر قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ توسط شورای رقابت دو سناریو برای قیمت‌گذاری سال 1400 ایجاد کرده است، سناریوی اول اینکه شورای مذکور بدون سرو صدا اقدام به اجرای مصوبه 24/ 9/ 99 مبنی‌بر آزادسازی قیمتی 18 محصول کم‌تیراژ کرده و سناریوی دوم اینکه شورای رقابت با این اطلاعیه به نوعی بر مشمول نبودن خودروهای غیرسواری در قیمت‌گذاری دستوری تاکید دارد.
شورای رقابت دوشنبه هفته گذشته در اولین مصوبه سال 1400، قیمت محصولات ایران‌خودرو را به‌طور متوسط 2/ 8 درصد و خودروهای سایپا را نیز به‌طور میانگین 9/ 8 درصد افزایش داد. طبق مصوبه این شورا، بر اساس تورم بخشی یک‌ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های قبلی در سه ماه نخست و دوم سال 1399 و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری، قیمت‌های مذکور محاسبه شده است. بر این اساس شورای رقابت در شرایطی به تعیین قیمت محصولات خودرویی در سال جدید پرداخته که تا دیروز و قبل از صدور اطلاعیه‌ای که شرح آن در ابتدای گزارش آمد، اسامی خودروهای مشمول قیمت‌گذاری را اعلام نکرده بود. با این حال در اطلاعیه یاد شده، شورای رقابت بر تعیین قیمت خودروهای پرتیراژ تاکید کرده است. آنچه در مورد خودروهای پرتیراژ و کم‌تیراژ حساسیت‌برانگیز شده، شاید به مصوبه سال گذشته این شورا بازمی‌گردد.
شورای رقابت در 24 آذر سال گذشته مصوبه‌ای در راستای خروج تعدادی از خودروهای تولیدی از قیمت‌گذاری دستوری ابلاغ کرد. در این مصوبه تاکید شده بود که «با توجه به شرایط و التهابات موجود بازار خودرو و در اجرای مصوبه 443 شورا و در راستای برنامه وزارت صمت مبنی‌بر افزایش تولید خودرو حداقل به میزان 10 درصد طی یک دوره یک ساله از دی 99 تا دی ماه 1400 و همچنین در جهت سوق دادن این بازار به سمت رقابتی شدن دستورالعملی در این زمینه تهیه شده است.» شورای رقابت در این زمینه هشت دستورالعمل اجرایی را برای قیمت‌گذاری محصولات خودرویی مصوب کرد. در بند یک، این شورا تاکید کرده که عملکرد تولید و عرضه انجام شده و همچنین برنامه افزایش عرضه کلیه خودروهای سواری تولیدی شرکت‌های خودروساز در چارچوب برنامه افزایش تولید به‌صورت ماهانه و به تفکیک هر یک از خودروها حداکثر تا آخر آذر 99 توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت ارسال شود.
در بند دوم نیز تاکید شده که پس از پایش عرضه یک ماهه خودروسازان (دی ماه 99) در صورتی که عرضه خودروها بر اساس برنامه اعلامی محقق شود فرمولی جدا از فرمول کنونی برای قیمت‌گذاری مدنظر قرار می‌گیرد. در این بند تلویحا عنوان شده که قیمت‌گذاری به نوعی بر اساس حاشیه بازار صورت می‌گیرد به‌طوری‌که اگر خودروساز جهش تولید محصولات مورد نظر این شورا را محقق کرده باشد (آن هم طبق گزارش سازمان حمایت) اجرای فرمول قبلی ملغی و بر اساس فرمول جدید قیمت‌گذاری اجرا خواهد شد.
بنابراین آنچه در این بند مورد تاکید واقع شده این است که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان میانگین قیمت بازار آزاد برای هر دوره سه ماهه را محاسبه و باید در اختیار مرکز ملی رقابت قرار می‌داد. از سوی دیگر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم موظف بوده هر سه ماه میزان درصد تحقق برنامه افزایش تولید شرکت‌ها را به این مرکز گزارش می‌کرده است.
این مصوبه در نهایت 18 محصول خودروسازان از جمله پژو پارس اتوماتیک، پژو 207، سمند سورن پلاس، ساینا S، کوییک، شاهین، برلیانس، چانگان و دیگر خودروها را از شمول فرمول کنونی قیمت‌گذاری خارج می‌کرد. اما اجرای این مصوبه با انتخابات ایالات‌متحده آمریکا و انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور همزمانی پیدا کرد. بر این اساس بازار خودرو نیز همچون دیگر بازارهای دارایی با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و تورم انتظاری مواجه شد که نتیجه آن نیز افت قیمت خودرو در بازار بود. به این ترتیب شورای رقابت برای حفظ آرامش بازار خودرو از اجرای مصوبه خود صرف‌نظر کرد این در شرایطی بود که افزایش سه ماهه قیمت تا حدودی به رشد تولید کمک کرده بود.
در شرایط کنونی هم خودروسازان و هم سیاستگذار خودرو معتقد است رشد 9 درصدی قیمت‌ها توسط شورای رقابت در سال 1400 نمی‌تواند منجر به جهش تولید شود و با این وضعیت، امسال نیز با ادامه روند قیمت‌گذاری نمی‌توان بر رشد تولید خودرو حساب ویژه‌ای باز کرد. اما اطلاعیه روز گذشته شورای رقابت اگر طبق سناریوی اول که شرح آن در ابتدای گزارش آمد، پیش رود به‌طور حتم شاهد جهشی در تولید خودرو خواهیم بود. در این زمینه یک کارشناس و دست اندرکار صنعت خودرو به خبرنگار ما می‌گوید که سال گذشته همراه با التهابات بازار و صنعت خودرو قرار بود شورای هماهنگی سران سه قوه در مورد آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ تصمیماتی اتخاذ کند که تا پایان سال مصوبه‌ای از این شورا ابلاغ نشد حال آنکه ممکن است در سال جدید در این مورد اقداماتی صورت گیرد. وی همچنین در مورد اطلاعیه شورای رقابت عنوان می‌کند که ممکن است این شورا بدون سروصدا و هیاهوی رسانه‌ای قیمت‌گذاری بخشی از خودروها را به خودروسازان واگذار کرده که در این صورت خودروسازان می‌توانند بخشی از زیان خود را با توجه به قیمت‌گذاری محصولات کم‌تیراژ جبران کنند.
طبق گزارش منتشره دو روز پیش در همین صفحه تاکید شده بود که لغو مجوز زمستانه افزایش قیمت خودرو و در کنار آزادسازی قیمت 18 محصول خودروسازان در سال گذشته، مسیر تولید را در شرکت‌های خودروساز تغییر داده؛ به‌طوری‌که از تولید محصولات پرفروش کاسته شد و تولید خودروهای کم‌تیراژ اوج گرفته است. خودروسازان با هدف کاستن از زیان‌دهی محصولات پرتیراژ، کاهش تولید این خودرو‌ها را کلید زدند. پیش‌بینی می‌شود این تغییر مسیر امسال تشدید شود.
دنیای‌اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1188911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی چشم‌های ناسا به روی زمین بسته شوند!

جزئیات بن خرید از نمایشگاه کتاب برای دانشجویان اعلام شد

اعلام اسامی داوران هفته بیست‌ و هفتم لیگ برتر فوتبال

امیدواری روسیه به حضور در المپیک تا 8 سال دیگر

مارکو رویس علاقه‌ای به پول باشگاه‌های عربستانی ندارد

معضل فرانسه برای المپیک؛ انباشت زباله و انبوه بی‌خانمان‌ها

تیری آنری: این است رئال مادرید

طلسم هری‌کین؛ هیچ تیمی با او جام نمی‌آورد!

ستاره بایرن: وینیسیوس بهترین بازیکن دنیاست!

برترین گل‌های هفته بیست و پنجم لیگ برتر ایران

انتقاد تند توخل از داوری

بانوی ایرانی ناظر دیدار فینال جام باشگاه‌های فوتبال آسیا شد

«اخت الرضا» و «همه دختران من» در آخر هفته تلویزیون

تیزر سینمایی خاطره انگیز «مهریه بی بی»

20 فیلم برتر تاریخ سینمای ژاپن

از حاشیه بیمارستانی خواننده پاپ تا انتشار آلبوم آقای شاعر!

نظر دختران تازه مسلمان شده درباره حجاب

تصادف مرگبار یک تریلی با خودروی سواری

روایت "شرق" از بعضی دفترخانه ها که با دریافت پول بیشتر، صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می کنند

اهدای عضو فرزند یک سالۀ پلیس

یک شهر کوچک اما زیبا در ایتالیا

تفرجگاه عصرگاهی در دریاچه جینجی، چین

وقتی رفتی سرکار ولی خوابت میاد

واکنش خبرنگار هوادار رئال پس از کامبک رویایی مقابل بایرن مونیخ

سه دلیلی که باعث شد استقلال برابر ذوب‌آهن به مشکل بخورد

درخواست سرمربی فوتبال بانوان ایران از رییس فدراسیون

پرسپولیس بدون نگرانی باید بازی کند

اشک‌های باورنکردنی یک استقلالی در آزادی

نویر: خود را در لندن دیدیم و اکنون نمی‌توانم صحبت کنم

اولین واکنش تیلور بعد از پیوستن به کابوی‌ها

شکایت سپاهان از مدیرعامل و معاون باشگاه پرسپولیس

نظر هاشم بیک‌زاده درباره بازیکن جدید پرسپولیس

تشکر بیک‌زاده از کمیته انضباطی برای حضور بانوان در بازی پرسپولیس

یاد میدن چگونه شوهر خود را مسخره کنیم!

16 ساله‌ها هم می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت بگیرند+ جزئیات

زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ارشد و معرفی شدگان دکتری اعلام شد

آموزش و پرورش: دریافت پول هنگام ثبت‌نام صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه مجاز است

برخورد نادر صاعقه به آتشفشان

توقیف هفت فروند شناور حامل سوخت قاچاق سوخت

نمایی خاص از برج خلیفه در دبی

داستانک/ طعم خوب هدیه

جنایت باورنکردنی دختر 10ساله همه را شوکه کرد

کشف شواهد جدید از برخوردی که قمر زمین را شکل داده است

6توصیه برای کتاب اولی‌ها

احمدی: باید با چهار گل برنده می‌شدیم

دفاع محکم دو ستاره مشهور از محمد صلاح

پیرجهان: امیدوارم به سهمیه المپیک برسم

آنچلوتی: عملکرد رئال جادویی است

دی‌لیخت: کمک داور به اشتباه خود اعتراف کرد

روزهای غریبانه هافبک اسبق پرسپولیس در شیراز