آریا بانو

آخرين مطالب

لابی گسترده خودروسازان/ افزایش قیمت 10 درصد است، نه 18 درصد! اقتصادي

لابی گسترده خودروسازان/ افزایش قیمت 10 درصد است، نه 18 درصد!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - به دنبال افزایش اخیر قیمت خودو، شورای رقابت در واکنشی آن را اقدامی مبهم که با لابی گری خودروسازان بدون دخالت شورا انجام شده است، دانست و تاکید کرد که بر اساس تورم بخشی و دستورالعمل شورای رقابت، افزایش قیمت خودرو برای نیمه دوم سال کمتر از 10 درصد خواهد بود، نه 18 درصدی که اعلام شده است. 
به گزارش ایسنا، بعد از آنکه حدود یک ماه پیش با دستور رئیس جمهوری، افزایش قیمت خودرو لغو و مقرر شد که در ستاد تنظیم بازار موضوع مورد بررسی قرار بگیرد، طی هفته گذشته افزایش 18 درصدی قیمت خودرو در دو شرکت ایران خودرو و سایپا اعلام شد.
در شرایطی این اتفاق افتاد که طی چند سال گذشته شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو بوده است و شورا بعد از افزایش قیمت مرحله اول اعلام کرد که هیچ ابلاغیه‌ای درباره حذف از قیمت گذاری خودرو دریافت نکرده است.
پیگیری جریان اخیر افزایش قیمت، از شورای رقابت و گفت‌وگویی با محسن بهرامی ارض‌اقدس - عضو شورای رقابت در دور سوم - با اعلام توضیحاتی در این رابطه همراه بود.
هر گونه قیمت گذاری فاقد وجاهت قانونی است، مگر...
بهرامی با اشاره به این‌که به اذعان تمامی کارشناسان اقتصادی تولید و عرضه خودرو در کشور سال‌هاست که در انحصار کامل قرار دارد، گفت: طبق قانون، تشخیص انحصاری بودن کالا و خدمات با شورای رقابت است؛ بنابراین با توجه به مصوبه شورای رقابت تردیدی در انحصاری بودن خودرو وجود ندارد از سوی دیگر به موجب صراحت قانون اجرای سیاست کلی اصل 44، قیمت گذاری کالا و خدمات انحصاری و تصویب شرایط دسترسی عادلانه مصرف کننده با قیمت مصوب به این گونه کالاها ، الزاما از وظایف شورای رقابت است.
وی ادامه داد: بر این اساس تا زمانی که قانون اصلاح نشده یا مصوبه سران سه‌قوا که ادعا می شود در مورد تغییر مسیر قیمت گذاری از شورا به ستاد تنظیم بازار بوده است به تایید مقام معظم رهبری نرسد که البته تاکنون هم ابلاغی به شورا نشده است، هرگونه تصمیم‌گیری در رابطه با قیمت خودرو خارج از شورای رقابت فاقد وجاهت قانونی خواهد بود .
افزایش قیمت شورا 18 درصد نیست
نماینده اتاق بازرگانی در دور سوم شورای رقابت گفت: متاسفانه ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری اخیر بر اساس دستورالعمل شورای رقابت صورت گرفته خلاف واقع است، این سوال مطرح می‌شود که اگر قرار است قیمت‌گذاری طبق فرمول شورا باشد چرا آن را به خود شورای رقابت واگذار نمی کنند؟
بهرامی با بیان اینکه میزان افزایش قیمتی که اخیرا برای خودروسازان اعمال شده به هیچ عنوان با دستورالعمل شورای رقابت مطابقت ندارد افزود: بر اساس تورم بخشی که از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم و بررسی‌های صورت گرفته با لحاظ ضریب منفی بهره‌وری و افزایش تیراژ تولید، حداکثر کمتر از 10 درصد امکان افزایش قیمت برای شش ماه دوم سال وجود دارد در حالی که ظاهرا قیمت جدید برخی خودروها بیش از 20 درصد افزایش یافته است.
وی یادآور شد:همچنین ادعا می شود افزایش قیمت اخیر بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار است که آن هم تاکنون به شورای رقابت ابلاغ نشده است.
لابی گسترده خودرو سازان برای قیمت گذاری خارج از شورا
عضو شورای رقابت در ادامه با انتقاد از اینکه دور دوم شورای رقابت از مهرماه به پایان رسیده و هنوز ترکیب اعضای جدید مشخص نیست، گفت: متاسفانه با این‌که دولت سرعت عمل خوبی در اعمال تغییرات در سایر دستگاه‌ها داشته اما هنوز در مورد شورای رقابت نمایندگان خود برای تشکیل دور سوم شورا معرفی نکرده است و در حال حاضر شورای رقابت تشکیل نشده و مرکز ملی رقابت که رئیس آن همان رئیس شورای رقابت است ، فاقد رئیس است . به نظر می‌رسد در این بین لابی گسترده خودروسازان مانع از تشکیل سریع‌تر دور سوم شورای رقابت شده تا در فاصله بین دو دوره چنین اقدامات مبهمی در مورد افزایش قیمت اعمال شود.
پراید 185 میلیونی مسافر 3000 تومانی سوار نمی‌کند
بهرامی با اشاره به این‌که به نظر می‌رسد تنها موضوع مغفول مانده در قیمت‌گذاری‌ها حمایت از حقوق مصرف کننده و میلیون‌ها نفری است که دارای خودروهای فرسوده بوده و به تعویض آن امیدوار هستند، افزود: باید به این موضوع هم توجه کرد که قیمت خودرو به خصوص برخی از آنها نقش لیدری در بازار دارد و می‌تواند تبعات تورمی به همراه داشته باشد؛ به طوری که دیگر صاحب پراید 185 میلیونی مسافر 3000 تومانی سوار نمی‌کند و حتما این جریان افزایش قیمت به تورم حمل و نقل و سایر بخش‌ها نیز دامن خواهد زد و به دنبال آن رشد تورم را که مغایر سیاست اقتصادی دولت سیزدهم است، به همراه دارد. ظاهرا مسئولان به آثار تورم انتظاری توجهی نداشته و فکر می‌کنند با این روش می‌توانند زیان انباشته ناشی از ناکارآمدی و سرمایه‌گذاری‌های غیراصولی خودروسازان و هزینه‌های سربار آنها را از جیب مصرف‌کننده پرداخت کنند.
تهمت نزنند ، زیان خودروسازان به مردم ربطی ندارد
وی افزود: به شورای رقابت تهمت می‌زنند که موجب زیان خودروسازان شده است، در حالی که شورای رقابت از مجموعه کارشناسی تشکیل شده که با لحاظ شرایط اقتصادی و منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده بر اساس اظلاعاتی که خودروسازان به شورا می‌دهند با نظر کارشناسی، قیمت‌ها به نحوی تعیین می‌شود که ضمن در نظر گرفتن بهای تمام شده و سود هفت تا 10 درصدی برای آنها حتی تا هفت درصد پوشش هزینه‌های مالی را هم ضوابط در نظر می‌گیرد آن هم برای خودروسازانی که بخش زیادی از خودروهای خود را با دریافت پیش پرداخت به خریداران پیش فروش می‌کنند ، بنابراین قیمت گذاری دستورالعمل شورای رقابت عامل زیان 10 شدن خودروسازی‌های کشور نیست.
وی اظهار امیدواری کرد که با معرفی نمایندگان دولت در شورای رقابت و مشخص شدن ترکیب شورا و همچنین تعیین تکلیف طرح جامع خودرو که بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رفت و برگشت است، حقوق مصرف کنندگان مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1188735/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جانشین هیتلر؛ نابغه ای که نیروی دریایی انگلیس را به زانو درآورد

عکس های عروسی مونا کرمی بازیگر از سرنوشت با بازیگر معروف / خوشبخت باشید

طرز تهیه فلافل با دال عدس خوشمزه و مقوی

مصرف این 4 مکمل بعد از 40 سالگی شدیدا توصیه می‌شود

خلاقیت دانشجویی! معرفی اعضای پروژه درسی مانند یک ترکیب فوتبالی

شادی متفاوت رودیگر و آلابا پس از بازی؛ تکرار شادی معروف با صندلی!

فدراسیون فوتبال در تلاش برای محقق کردن شعار جهانی لذت فوتبال

جود بلینگام: از کودکی رویای این شب‌ها را می‌دیدم

احساساتی شدن خوسلو پس از سوت پایان بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

کارلو آنچلوتی و هم خوانی سرود رئال مادرید با هواداران حاضر در ورزشگاه

امتناع ریو فردیناند از پا گذاشتن روی لوگوی رئال مادرید هنگام ورود به زمین سانتیاگو برنابئو

توهین هواداران رئال مادرید به لیونل مسی در آستانه جدال با بایرن مونیخ؛ حرام‌زاده!

لحظه صحیح اعلام شدن گل دوم رئال مادرید و انفجار سکوهای برنابئو

وزیر ورزش: صداوسیما باید حق پخش را بدهد

خلاصه بازی رئال مادرید 2 - بایرن مونیخ 1

صحنه بحث برانگیز و اشتباه عجیب داور!

رستگاری کهکشانی‌ها با کامبک 3 دقیقه‌ای؛ رویای فینال تمام آلمانی بَر باد رفت

عکس‌های دیدنی از پارک لاله 90 سال پیش/ تصاویر

معمای ناپدید شدن سبحان 5 ساله

گل اول بایرن مونیخ به رئال مادرید

گل رئال مادرید به بایرن مونیخ که مورد قبول قرار نگرفت

ضربه خطرناک هری کین که نتوانست بایرن را به گل دوم برساند

ضربه کرنر بایرن مونیخ به تیرک افقی دروازه خورد

اشتباه نویر رئال رابه گل تساوی رساند

گل دوم رئال که مشکوک بود ولی پذیرفته شد

بررسی صحت گل دوم رئال مادرید با شبیه سازی زمین

گزارش زنده: رئال مادرید 2-1 بایرن مونیخ

این وسیله یک نجات غریق در مواقع اضطراری است

جو سکو های ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، لحظاتی قبل از شروع بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

ضربه زیبای هری کین که از کنار دروازه به کرنر رفت

سیو فوق العاده نویر باز هم بایرن را نجات داد

هاشمی: بیشترین بودجه به فدارسیون کشتی می‌رسد

قربانی: همه بازی کثیف را دوست دارند

لونین کین را ناکام گذاشت در ثانیه های آخر نیمه اول

نامه رسمی پرسپولیس با اشاره به استقلال!

اولین تلاش هری کین در نیمه دوم بی نتیجه ماند

دو سیو دیدنی نویر اجازه ورود توپ رئال را نداد

شور و هیجان حفیظ دراجی، گزارشگر معروف عربی هنگام گزارش بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

گزارش زنده: رئال مادرید 0-1 بایرن مونیخ

گامبو!! درُ میزنی واسه چی؟

ویژه برنامه‌های تلویزیون در دهه کرامت

‏‎بیکاری من در سینما ارتباط مستقیم داشت با متاهل بودنم!

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

اجرای زنده آهنگ «زخم کاری» با صدای بهنام بانی

اجرای قطعه پرطرفدار «دسپاسیتو» توسط نوازنده اکوادوری رائول تورس

گوناگون/ راهکاری برای خواندن سریع نمازهای قضا

بهار کتاب آغاز شد؛ گشایش درهای نمایشگاه بین‌المللی به روی مردم

رئیسی، سرپرست سازمان ملی سنجش را منصوب کرد

جزئیات بازداشت متهم پرونده زهره فکورصبور در قهوه‌خانه

گزارشی از جشنی بزرگ با حضور 12000 دختر ایرانی و رئیس‌جمهور