آریا بانو

آخرين مطالب

کودک من از چند ماهگی حرف می زند؟ خانواده

کودک من از چند ماهگی  حرف می زند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کودک در کار زبان آموزی با تکالیف سنگینی روبرو است. کودک باید بر تمام سطوح زبان تسلط یابد. به این معنی که نه تنها باید اصوات گفتار را فرا گیرد، بلکه باید یاد بگیرد. چگونه با ترکیب آنها هزاران واژه بسازد. چگونه با ترکیب این واژه‌ها جمله‌هایی برای بیان اندیشه‌هایش بیافریند. شگفت آنکه بخش عمده این یادگیری در تمامی‌ فرهنگها و تقریبا در همه کودکان ظرف چهار تا پنج سال حاصل می‌شود.
صداهای قبل از تکلم
در دو سه هفته اول زندگی صداهای کودک در موارد مختلف یکسان و یکنواخت است. این صداها جنبه بازیابی دارد و با اراده و آگاهی انجام نمی‌شود. ولی کم کم بین گریه کودک و وضعیت او ارتباط برقرار می‌شود. به نحوی که مادر از طریق لحن گریه کودک می‌تواند به گرسنگی ، خواب آلودگی یا نیازهای دیگر او پی ببرد.
اگر چه معمولا شروع تکلم را با بکار بردن اولین کلمات مشخص می‌کنند ولی می‌توان گفت که کودک از حدود سه ماهگی با ایجاد صدا به نحوی با محیط پیرامون خود رابطه برقرار می‌کند. ضمن اینکه اطلاعات کودک در مورد وضعیت خود بیشتر از شناخت او از صداها و اصوات است. بتدریج که کودک بزرگتر می‌شود و شنوایی نیز به کمک او می‌آید، آگاهی او از صداها بیشتر می‌شود. کودک در این مرحله به صدای دیگران گوش می‌دهد و از بازی با صداها لذت می‌برد.
این سر و صداه نه تنها برای کودک بلکه برای پدر و مادر نیز لذت بخش است و باعث می‌شود که آنها متقابلا به کودک پاسخ دهند و زمینه را برای تقلید او فراهم کنند. کودک از ماه سوم به بعد کم کم خود را با این صداها سرگرم می‌کند و از این به بعد قان و قون کردن کودک شروع می‌شود و از ماه ششم به بعد بطور فزاینده‌ای صداها را تقلید و تکرار می‌کند.
صدای کودک از حدود یک سالگی کم کم شبیه تکلم بزرگسالان می‌شود. کودک در اواخر سال اول زندگی مجموعا دو سه کلمه یاد می‌گیرد، ولی قبل از بیان اولین کلمه بسیاری از صداها ، حالات عاطفی و تغییرات چهره و چند کلمه ساده مانند بابا و ماما را درک می‌کند. کودک در حدود نه ماهگی نسبت به اسم خود و کلمه‌های نه و نکن ، عکس العمل نشان می‌دهد و شروع به تقلید صداه می‌کند.
اولین کلمه‌ها
معمولا کودک در اواخر سال اول کوشش می‌کند کلمه و صداهایی را که می‌شنود تقلید کند. به این ترتیب در حدود یک سالگی کودک یکی دو کلمه معنی‌دار را بیان می‌کند. از پانزده ماهگی به بعد بسرعت به تعداد واژه‌ها افزوده می‌شود و این واژه‌ها چند برابر می‌شوند.

آریا بانو

کودک در 15 تا 24 ماهگی حدود 50 واژه را یاد می‌گیرد و از این به بعد به موضوع تکلم ،آگاهی پیدا می‌کند. یعنی می‌فهمد که هر چیز نامی ‌دارد و اشتیاق به کسب مهارت در سخن گفتن فزونی می‌گیرد و کودک روز به روز لغات بیشتری را فرا می‌گیرد. لغاتی که کودکان بکار می‌برند در مورد چیزهایی است که با آنها آشنا هستند و کارهایی است که می‌تواند انجام دهد. بنابراین اولین کلمه‌های بچه‌ها بسیار شبیه هم هستند.
کودک در دو سال اول زندگی شیفته حرکت و تغییر است. بنابراین اولین لغاتی که کودک بکار می‌برد، مربوط به چیزهایی است که حرکت می‌کند. کودک قبل از همه اسامی‌ و سپس افعال و سرانجام قیود و صفات را فرا می‌گیرد.
اطرافیان کودک نیز باید تمرین را با کلمه‌های مورد علاقه کودک و نامهایی که بیشتر از همه سر و کار دارند شروع کنند و جمله سازی نیز بسیار ساده و با استفاده از همان گروه کلمه‌ها و اسامی ‌می‌باشند. تا قبل از سه سالگی اصرار در سخن گفتن کودک لزومی‌ ندارد. چون ممکن است مشکلات دیگری از جمله لکنت زبان را به دنبال داشته باشد.
اولین جمله‌ها
اولین جمله‌های کودک یک کلمه‌ای است و گفتن کلمه بابا از طرف کودک ممکن است به معنی بابا مرا بگیر باشد. در حدود دو سالگی کودک می‌تواند جمله‌های کوتاه دو کلمه‌ای و سه کلمه‌ای را ادا کند. این گونه جمله سازیها به جملات تلگرافی معروفند.

آریا بانو

کودک مرتبا کلمه‌های یشتری را یاد می‌گیرد و تمایل به ارتباط با دیگران در او افزایش می‌یابد. کودک در حدود سی ماهگی 300 تا 400 کلمه می‌داند. در سه سالگی مقدار زیادی از زبان را در نتیجه تقلید و تکرار فراوان می‌فهمد و حرف می‌زند و گنجینه لغات او سریعا افزایش می‌یابد.
تکلم نیز، مانند سایر مهارتها در کودکان مختلف فرق می‌کند. بعضی کودکان کمی ‌جلوتر و یکی دو ماه قبل از یک سالگی تکلم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بطور کلی دخترها در رشد زبان یکی دو ماه از پسرها جلوترند.
برای کودکانی که ت هیجده ماهگی هنوز زبان باز نکرده و ارتباطی با اطرافیان و محیط برقرار نکرده باشند و یا تا بیست و چهار ماهگی کلمه‌ای نگفته و دلیل واضحی نیز برای حرف نزدن او در دست نباشد، باید چاره‌ای اندیشید. زیرا با توجه به دوره‌های حساس رشد ، اگر کودک به موقع زبان باز نکند عقب ماندگی‌های غیر قابل جبران بوجود خواهد آمد. سال دوم زندگی برای رشد گویایی کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1188637/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی روشی برای شناخت بیشتر آفت‌کش‌ها

«انسان و فناوری» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

بازدید رئیس کمیته ملی پارالمپیک از اردوی تیم ملی گلبال

رکورد خیره‌کننده شکنجه‌گر رئال در لیگ قهرمانان

جورجینیو با آرسنال تمدید کرد

برترین لحظات هفته 34 لالیگا اسپانیا

میلاد باقری: قرارداد تارتار را تمدید کنید

هنرنمایی باارزش‌ترین بازیکن NBA

گزینه جدید برای ریاست آکادمی استقلال

ناراحتی هری کین پس از حذفاز لیگ قهرمانان اروپا

رودیگر و بوسیدن مانیتور VAR پس از رسیدن به فینال لیگ قهرمانان

فران: هر کاری برای قهرمانی انجام دادیم و موفق بودیم

مصدومیت ستاره ، فینال لیگ قهرمانان در خطر

پست جدید منوچهر هادی درباره سریال افعی تهران

تخلف سریال افعی تهران هنوز ثابت نشده است!

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «شیخ‌شعبانی»

دهه کرامت با حال و هوای شهدایی/اجلاسیه‌های کنگره 12هزار شهید استان تهران در دهه کرامت آغاز می‌شود

اولویت اصلی دولت رسیدگی به خانواده‌های شاهد و ایثارگر است

هرکودک ایرانی 12 ساله 2 دندان پوسیده دارد

صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای 6 استان

بارش شدید باران و جاری شدن سیل در خراسان رضوی

برگی از تاریخ/ ماجرای متخلف‌ترین راننده تهران قدیم

واکنشی به اقامه نماز با امام جماعت خانم

ایجاد شکل خاصی از گرافن برای بهبود باتری سدیم یون

«سرباز روز نهم» با تقریظ رهبر انقلاب به نمایشگاه آمد

استوری ویژه عالیشاه و بیرانوند برای یکدیگر

بلینگام در مرز گریه؛ فکر می‌کنید رئال را دفن کرده‌اید

شنبه؛ جلسه سرنوشت‌ساز داوران معترض UWW

پدیده فصل بارسلونا تمدید کرد

ثبت‌نام 11 نفر برای گرفتن جای اصولی

بوی خداحافظی می‌آید، کروس قلب رئال را لرزاند

واکنش کان به مقایسه اشتباه نویر با خودش در جام جهانی 2002

فردی که از شاگردی قایقران به گزارشگری و سرمربیگری پاس رسید

اصولی: رای بازی پرسپولیس و قابلیت تجدیدنظر خواهی دارد

قائدرحمتی و سعید آقایی در مسیر بازگشت

جشن میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر در «باغ شادونه»

درباره «یک زندگی» ساخته جیمز هاوس

مواجهه همایون با همسایه پرحرف

آهنگ دلی «میخانه» با اجرای حمید هیراد

آسمان تهران، صاف همراه با وزش باد شدید

عصبانیت شیرماده از شیرنر

پرواز پولیکارپوف آی-16، جنگنده دوران شوروی

خواهرت هم نام زهرا و مثال زینب است

استوری/ تو قبله گاه ایرانی

خصوصیات وحشتناک ناصرالدین شاه!

نمایی زیبا از شهر استانبول

حکمت/ عاقبت شهوت بینی چشم

گل‌آرایی حرم حضرت معصومه (س) با 50 هزار شاخه گل

ترفند تهیه کیک سیب زمینی

حلوا برنجی خانگی راحت و سریع آماده میشه