آریا بانو

آخرين مطالب

بن بست خودرو اقتصادي

بن بست خودرو
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حضور مدیران زنجیره خودروسازی کشور در شورای عالی امنیت ملی از ناتوانی سیاستگذار در بهبود و و رفع موانع تولیدی خودرو خبر می‌دهد.
سکوت زنجیره خودروسازی کشور در مقابل فرمان وزیر صمت مبنی‌بر تولید یک‌میلیون و 500‌هزار دستگاه خودرو در 1401 آن هم با قیمت مصوب سال گذشته از مخالفت‌ها و نارضایتی تولید‌کنندگان حکایت داشت و اینکه زنجیره خودروسازی در این مدت سعی کرد با ارسال سیگنال‌هایی به سیاستگذار خودرو، عدم تحقق این فرامین را با توجه به شرایط کنونی هشدار دهد.
با این حال اما سیاستگذار با تاکید بر تئوری کاهش قیمت تولید، رشد قیمت در سال جاری را نفی و از آن سو خودروساز را مقید به تولید دوبرابری نسبت به سال گذشته کرد. مسوولان صنعتی بر این امر واقفند که به دلیل ساختار معیوب خودروسازی کشور به دلیل سهامداری دولت، چرخ تولید تنها با رشد قیمت و تداوم انحصار می‌چرخد و اگر این دو مقوله از دو بنگاه بزرگ خودروساز گرفته شود، به‌تدریج چرخ خودروسازی نیز از حرکت بازخواهد ایستاد.
حالا نیز زنجیره خودروساز کشور به دلیل تاکیدات و اصرار سیاستگذار بر حرکت این چرخ بدون روغن‌کاری آن، راهی شورای عالی امنیت ملی شده تا بلکه گره قیمت‌گذاری خودرو را نه در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بلکه در شورایی دیگر باز کند. آنچه مشخص است خودروسازان سال‌هاست که به دنبال اصلاح قیمت خودرو هستند. این در شرایطی است که با دخالت دولت هر بار سیاستگذار مسیر پرخطایی را در این زمینه طی می‌کند.
به عنوان نمونه حضور شورای رقابت و تعیین قیمت از سوی این شورا منجر به آن شد که خودروسازان سال‌ها بار زیان و ضرر را به دوش بکشند. رشد سالانه زیان تولید و انباشته خودروسازی بالاخره وزارت صمت دولت یازدهم را مجبور کرد که قیمت‌گذاری خودرو را در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه حل‌و‌فصل کند که درنهایت موفق به خروج موقتی شورای رقابت از مسیر قیمت‌‌گذاری خودرو شد. این اقدام دولت اما به اصلاح قیمت منجر نشد، چرا که تعیین قیمت خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واگذار شد. در نهایت اگر چه شورای رقابت در سال 98 بار دیگر به میدان قیمت‌گذاری خودرو برگشت اما در زمان غیبت این شورا، باز هم مقوله اصلاح قیمت خودرو حل‌و‌فصل نشد.
با این حال در سال 1401 وضعیت متفاوتی در صنعت خودرو شکل گرفت. با وجود تداوم تحریم‌ها‌، وزیر صمت وعده‌و‌وعیدهایی مبنی‌بر تولید دوبرابری خودرو داده و از سوی دیگر تاکید دارد که قیمت خودرو افزایشی نخواهد شد. با نگاهی به صورت‌های مالی خودروسازان، زیان انباشته تلفیقی سه شرکت به بیش از 100هزار میلیارد تومان رسیده است و ضرر تولید هم که به قوت خود باقی است.
به نظر می‌رسد که این حجم از زیان انباشته و تولید در کنار عدم رشد قیمت خودرو‌، در ابتدا خودروسازان را به بن‌بست کشانده و در آینده نزدیک وزارت صمت را نیز به این نتیجه خواهد رساند که با فرمان و وعده‌و‌وعید نمی‌توان چرخ تولید را چرخاند و خودرو به بازار عرضه کرد. اما تجربه سه سال گذشته نشان داد که ارجاع تعیین قیمت از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و در نهایت ستاد تنظیم بازار و بالعکس، خطای سیاستی است که جز بار زیان و ضرر، برای خودروسازان عایدی دیگری ندارد. حالا با به بن‌بست رسیدن سیاستگذار در تعیین قیمت خودرو و ملاحظه دولت از تبعات اجتماعی افزایش قیمت از یک‌سو و عدم تداوم تولید در صورت افزایش نیافتن قیمت‌، وزارت صمت خواسته یا ناخواسته خود را به کناری کشیده و خودروسازان و قطعه‌سازان خود به میدان آمده و به دنبال راهکاری در این زمینه هستند. حضور در شورای عالی امنیت ملی و جلسه با برخی از اعضای آن اولین قدم برای خروج از بن‌بست قیمتی خودرو است و البته هشداری در راستای توقف یا کاهش تولید.
برخی از کارشناسان معتقدند حضور برخی از اعضای شاخص زنجیره خودروسازی کشور در شورای عالی امنیت ملی به‌نوعی اعلام بن‌بست قیمت‌گذاری خودرو در دولت است، به همین دلیل خودروسازان و قطعه‌سازان برای حل مشکلات خود مرجعی بالاتر را برگزیدند. در این زمینه اگر شورای عالی امنیت ملی به وضعیت خودروسازی در تعیین قیمت محصولات خودرویی ورود کرده، بهتر است که با حل‌و‌فصل موضوعاتی دیگر همچون واردات خودرو‌، خصوصی‌سازی و رانت و فساد در این صنعت تیر آخر را نیز زده و مشکلات و چالش‌های خودروسازی را ریشه‌یابی کرده و راهکارهای اساسی برای حل آن‌ها ارائه دهد.
چرا شورای عالی امنیت ملی؟
روز چهارشنبه قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌‌خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» درراستای رشد تولید خودرو با وجود قیمت‌گذاری دستوری از برگزاری جلسه‌ای در شورای‌ عالی امنیت ملی با حضور مدیران ایران‌خودرو و سایپا و همچنین نمایندگانی از انجمن قطعه‌سازان صنایع همگن و خودروسازی خبر داد و عنوان کرد که این جلسه به‌منظور بررسی قیمت‌گذاری دستوری خودرو برگزار شده است. وی از دو پیشنهاد زنجیره خودروسازی به اعضای شورای عالی امنیت ملی خبر داد که دبیر انجمن صنایع همگن در تکمیل اظهارات این مقام مسوول در شرکت ایران‌خودرو اظهار داشت که نرخ‌گذاری در حاشیه بازار یا عرضه در بورس کالا، دو پیشنهاد ارائه‌شده به‌عنوان جمع‌بندی نظرات در خصوص اصلاح شیوه قیمت‌گذاری بوده است.
دو پیشنهاد مذکور در شرایطی ارائه شده که دولت با واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار به‌نوعی خود اختیاردار قیمت‌گذاری است و وزیر صمت نیز با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرده است. بنابراین دو پیشنهاد مذکور پیش از این با مخالفت سیاستگذار خودرو همراه بوده است. حالا اینکه مدیران خودروساز به همراه اعضای شاخص قطعه‌سازی با هماهنگی سیاستگذار خودرو به شورای عالی امنیت ملی رفته‌اند یا خیر، سوالی است که پاسخ آن به طور حتم منفی خواهد بود، چرا که وزیر صمت با هر دو پیشنهاد آزادسازی قیمت و عرضه خودرو در بورس مخالف است.
سوال دیگر اینکه اگر شورای عالی امنیت ملی با عرضه خودرو در بورس یا آزادسازی قیمت موافقت کند، تکلیف فرامین دولتی در این زمینه چه می‌شود و آیا دولت فرمان به رشد بیش از 20درصدی قیمت خواهد داد؟ آنچه مشخص است قیمت‌گذاری خودرو در شرایط کنونی به معضلی تبدیل شده که ظاهرا از دست دولت خارج شده و مقامات بالاتر باید نسبت به آن تصمیم‌گیری کنند و چه بهتر که این مقامات «مجموعه اقدامات خودرویی» را با هم ببینند؛ یعنی ورودی خودرو به بازار منحصر به دو خودروساز بزرگ کشور نشود و خودروهای متعلق به بخش خصوصی و واردات نیز سهم قابل‌توجهی در بازار کشورمان داشته باشند.
اما همان‌طور که محبی‌نژاد دبیر صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص زمان به نتیجه رسیدن دو پیشنهاد زنجیره خودروسازی در شورای عالی امنیت ملی عنوان کرده، موضوعات و پیشنهادها با دبیر شورا، آقای شمخانی، مطرح و مسیر قانونی آن باید با مجلس و دولت هماهنگ شود. بنابراین به نظر می‌رسد زنجیره خودروسازی کشور امید زیادی دارد که مشکلات این صنعت خارج از دولت حل‌و‌فصل شود.
دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1187959/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشن تولد یک سالگی پسر فریدون زندی شیک و لوکس خارج از کشور + ویدیو/ چه پسر نازی خدا حفظش کنه

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

سردار آزمون و علاقه شدید خانوادگی‌اش به والیبال

تمجید جیمی کرگر و اشلی یانگ از رفتار تماشاگران منچستریونایتد در ورزشگاه پس از شکست این تیم

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

واکنش رئیس سازمان سینمایی به بیکاری سینماگران

زوج عاشق برنامه «ماه عسل» جدا شدند

موسیقی بی کلام امشب را با ساز گیتار بشنوید

زندگی بزرگان/ از رتبه اول کنکور پزشکی تا شهادت برای فتح خرمشهر

وای به حال روزی که ...

طرز تهیه ترشی گوجه‌ سبز؛ طعمی جدید و جذاب

عوارض قرص و پودرهای لاغری و چاقی

زود عصبی می شوم و دست خودم نیست

ادعای تازه مسئولان وزارت کشور درباره کاهش طلاق

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

بنشین! مرو!

شب ماند و او دیگر نیامد

مقایسه مورینیو و ده‌روسی از زبان آزمون

سردار آزمون از آینده فوتبالی‌اش می‌گوید!

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت