آریا بانو

آخرين مطالب

چکش‌کاری واردات خودرو اقتصادي

چکش‌کاری واردات خودرو
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بیش از 10روز از رونمایی آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد. این در شرایطی است که روزانه بر حلقه منتقدان دستورالعمل واردات اضافه می‌شود. پیش از این دست‌اندرکاران و واردکنندگان خودروهای خارجی بر مصوبه دولت می‌تاختند و حالا نمایندگان مجلس و حتی برخی از دولتی‌ها با انتقاد از آیین‌نامه واردات، آن را زمینه‌ساز انحصار و رانتی جدید در بازار خودرو خوانده‌اند.
در این بین نمایندگانی که دستورالعمل دولتی واردات را مغایر با روح قانون سامان‌دهی صنعت خودرو می‌دانند، از احتمال چکش‌کاری برخی از بندهای آن در هیات تطبیق مقررات مجلس خبر می‌دهند. پیش از این نیز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس درباره مغایرت دستورالعمل واردات با قانون سامان‌دهی صنعت خودرو عنوان کرده بود که «این آیین‌نامه به هیات تطبیق خواهد رفت و اگر مغایرتی با قانون داشته باشد اصلاح خواهد شد.» به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که برخی از بندهای مورد انتقاد نمایندگان، همچون تعیین سقف 20هزار دلاری و تعرفه شناور در هیات تطبیق بازنگری شود.
با گذشت بیش از یک 10روز از رونمایی آیین‌نامه واردات خودرو، اظهارنظرهای بسیاری حول چگونگی ورود برندهای خارجی به کشور شکل گرفته است. در این میان می‌توان از نمایندگان مجلس به عنوان مهمترین و موثرترین منتقدان آیین‌نامه واردات یاد کرد. نکته قابل‌توجه این است که این آیین‌نامه در چارچوب قانون ساماندهی صنعت خودرو که مصوب مجلس شورای اسلامی در خردادماه بود، تنظیم شده و در این قانون نیز بیشتر تصمیم‌گیری‌های اساسی به دولت آن هم در قالب آیین‌نامه سپرده شده است. بنابراین و با توجه به ناراضی بودن برخی نمایندگان خانه ملت از آیین‌نامه مصوبه هیات دولت، امکان آن وجود دارد که این آیین‌نامه در هیات تطبیق مقررات مجلس، دستخوش تغییراتی شود.
هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، هیاتی است که به موجب «اصول 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و همچنین آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه، بازوی مشورتی رئیس مجلس شورای اسلامی برای حسن انجام وظایف محوله در دو اصل مذکور قانون اساسی است. این هیات بر اساس قانون و رویه‌های پیشین نظرات خود را در خصوص مصوبات هیات دولت به ریاست مجلس اعلام می‌کند و اگر جمع‌بندی رئیس مجلس بر این بود که مصوبه مغایرتی با قوانین دارد، در مکاتبه با رئیس‌جمهور خواستار اصلاحیه و بازنگری در مصوبه مربوطه می‌شود.
حال به نظر می‌رسد سرنوشت آیین‌نامه واردات نیز با این هیات گره خورده است و در صورتی که هیات تطبیق قوانین و مقررات به این جمع‌بندی برسد که آیین‌نامه واردات خودرو با قانون ساماندهی صنعت خودرو در مغایرت است، تغییراتی در آن به وجود خواهد آمد. به عبارت دیگر با توجه به نارضایتی برخی نمایندگان هنوز نمی‌توان آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو را نهایی دانست. این درحالی است که مهلت ثبت درخواست واردکنندگان شروع شده و آن‌طور که وزارت صمت اعلام کرده تا 19 شهریور ادامه خواهد داشت و حتی خبرهایی از مذاکرات با طرف‌های خارجی به گوش می‌رسد.
پیش از این هم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به تذکر لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین در مجلس، گفته بود این آیین‌نامه به هیات تطبیق خواهد رفت و اگر مغایرتی با قانون داشته باشد اصلاح خواهد شد. وی همچنین اشاره کرده بود در موارد مشابهی مانند قوانین مربوط به بازنشستگی تغییراتی در هیات تطبیق انجام شده بود. اشاره قالیباف به مصوبه تغییر حقوق بازنشستگان بود که با همین فرآیند تغییر کرد. در مورد طرح رتبه‌بندی معلمان نیز اتفاق مشابهی رخ داده و این هیات چند روز پیش مصوبه دولت را مغایر با قانون دانست و نایب‌رئیس مجلس نیز عنوان کرده بود دولت باید این مصوبه را تغییر دهد. بنابراین تغییر مصوبات و آیین‌نامه‌های دولت در هیات تطبیق مجلس اتفاق تازه‌ای نیست و با توجه به اینکه برخی نمایندگان آیین‌نامه واردات خودرو را در مغایرت با اهداف قانون ساماندهی صنعت خودرو می‌دانند، احتمال تغییر آیین‌نامه به هیچ عنوان دور از واقعیت نخواهد بود.
از جمله اهدافی که نمایندگان مجلس در قانون ساماندهی صنعت خودرو روی آن تاکید داشته و به آن رای دادند موضوع تنظیم بازار از طریق واردات است. حال برخی از نمایندگان اعتقاد دارند آیین‌نامه مذکور با توجه به محدودیت‌هایی که در نظر گرفته نمی‌تواند هدف ذکر‌شده در قانون ساماندهی صنعت خودرو را محقق کند. از طرف دیگر واردکنندگان نیز اعتقاد دارند با شرایط ذکر‌شده در آیین‌نامه واردات خودرو ، عملا واردات در انحصار تولیدکننده خواهد بود و اتفاقی برای تنظیم بازار رخ نخواهد داد.
اختلاف مجلس و دولت بر سر آیین‌نامه
پیش از آنکه از آیین‌نامه واردات خودرو توسط وزارت صمت رونمایی شود، بندها و جزئیات مختلفی از آن توسط نمایندگان مجلس به گوش می‌رسید. جزئیاتی که نمایندگان از آیین‌نامه منتشر می‌کردند از جلساتی نشات می‌گرفت که بین دولتی‌ها و مجلسی‌ها پیرامون این آیین‌نامه تشکیل می‌شد. آن‌طور که نمایندگان پیش از انتشار آیین‌نامه اظهار‌نظر می‌کردند، قرار بود سقف قیمتی خودروهای وارداتی برای 70 تا 80درصد خودروها 25هزار دلار بوده و مابقی بیشتر از این قیمت داشته باشند؛ با این حال آیین‌نامه واردات خودرو که توسط دولت ابلاغ شد، ساز دیگری می‌زد. بند اول آیین‌نامه به‌صراحت سقف قیمتی خودروهای وارداتی را 20هزار یورو معین و همچنین تاکید کرده بود اولویت با خودروهای زیر 10هزار یورو است. مورد دیگری که پیش از انتشار آیین‌نامه به‌صراحت توسط نمایندگان اعلام شد، تعرفه 10 تا 20درصدی برای واردات خودروهای زیر 10هزار دلار و افزایش پلکانی برای خودروهایی با قیمت بیشتر بود.
با این حال در این مورد نیز آنچه در آیین‌نامه آمده، کاملا متفاوت بود؛ طبق بند دو آیین‌نامه واردات خودرو، تعرفه کاملا شناور و بسته به نظر کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای هر مورد تعیین خواهد شد. علاوه بر این، به گفته یکی از نمایندگان قرار نبوده سقف ارزی برای واردات خودرو در نظر گرفته شود، اما در آیین‌نامه واردات خودرو شاهد تعیین سقف ارزی یک میلیارد یورویی برای واردات خودرو بودیم. گرچه نباید فراموش کرد در متن ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو به‌صراحت تاکید شده سقف واردات باید با رعایت محدودیت‌های ارزی تعیین شود اما تاکیدی بر محدودیت ارزی کلی برای واردات نداشته است. این‌طور به نظر می‌رسد که دولتی‌ها در جلساتی که با نمایندگان مجلس داشته‌اند بر سر برخی جزئیات توافق کرده‌اند و نمایندگان نیز این موارد را اعلام کرده‌اند. اما آنچه در عمل در آیین‌نامه رخ داده با رای اکثر نمایندگان و توافق با دولت مغایر بوده است. موضوعی که به نظر منشاء اصلی نارضایتی نمایندگان خانه ملت شده است.
با این حال هیچ‌یک از این موارد در قانون ساماندهی صنعت خودرو که مصوب مجلس بوده و دولت نیز موظف بود در چارچوب آن آیین‌نامه اجرایی را تنظیم کند نیامده است. ماده 4 این قانون به صورت کاملا کلی به تنظیم یک سری چارچوب برای واردات خودرو پرداخته است. شاید بتوان چهار نکته اساسی را در محوریت بندهای ماده 4 قانون ساماندهی خودرو دانست. مورد ابتدایی مورد تاکید نمایندگان مجلس در این قانون، موضوع تنظیم بازار بود. این نکته دقیقا نقطه‌ای است که نمایندگان مجلس می‌توانند با استناد بر آن در هیات تطبیق مجلس، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو را در مغایرت با اهداف قانون مصوب خود بدانند؛ چراکه به اعتقاد بسیاری از نمایندگانی که تاکنون در این باره اظهار نظر کرده‌اند، آیین‌نامه ذکرشده نمی‌تواند هدف تنظیم بازار خودرو را محقق کند.
به طوری که لطف‌الله سیاهکلی گفته بود «اگر با این شیوه پیش برویم 50 الی 60هزار خودرو بیشتر وارد کشور نمی‌شود که این تعداد نمی‌تواند تاثیر زیادی در تنظیم بازار خودرو داشته باشد. با توجه به اینکه کشور سالانه بیش از 5/ 1میلیون خودرو نیاز دارد باید بیش از 100 الی 150هزار خودرو وارد بازار کنیم تا تاثیری بر بازار داشته باشد. این در حالی است که ظرفیت تولید داخل حداکثر 700 الی 800هزار خودرو است. بنابراین هرچقدر هم که تولید در داخل افزایش پیدا کند باز هم تقاضا وجود دارد.» وی همچنین از هیات تطبیق قوانین درخواست کرده بود «به روح قانون دقت کند. روح قانون برای تنظیم بازار، پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، کاهش قیمت و افزایش کیفیت بوده است. اگر قرار است در آیین‌نامه این موارد رعایت نشود بهتر است اساسا آیین‌نامه‌ای برای واردات خودرو نداشته باشیم.» رشیدی کوچی نیز در این مورد گفته بود:‌ «در واقع با این سقف قیمتی که تعیین کردند بسیاری از خودروها از لیست حذف می‌شوند. همچنین با تعرفه در‌نظر‌گرفته‌شده خودروهای حداقلی هم قیمتشان افزایش می‌یابد.»
از نکات دیگر مورد تاکید در قانون ساماندهی صنعت خودرو می‌توان حمایت از تولید داخل، برخورداری از نمایندگی رسمی خودروساز خارجی و انتقال فناوری اشاره کرد. مورد آخر گرچه در آیین‌نامه واردات آمده اما موضوعی است که مورد انتقاد واردکنندگان خودرو قرار گرفته است. آنها اعتقاد دارند با محدودیت‌های درنظر‌گرفته‌شده نمی‌توان هیچ شرکت خارجی را راضی کرد که برای فروش تعداد محدودی خودرو به یک کشور تکنولوژی و فناوری خود را نیز در اختیار آن کشور قرار دهد.
در مورد شرط برخورداری از نمایندگی رسمی خودروساز خارجی نیز آیین‌نامه واردات خودرو سکوت کرده و تنها تاکید کرده است «وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (درخصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه از جمله چگونگی تامین و تخصیص ارز،‌ مشخصات فنی،‌ خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.»
اما بند دیگر یعنی حمایت از تولید داخل به‌وضوح در آیین‌نامه واردات حس می‌شود، تا حدی که اعتراض نمایندگان مجلس را هم به همراه داشته است. جلیل رشیدی کوچی، نماینده مرودشت، در این باره گفته است:‌ «متاسفانه این آیین‌نامه طوری تنظیم شده که منافع دو خودروساز را تامین می‌کند. به‌رغم اینکه نگاه ما این بود که انحصاری که در فضای صنعت خودروسازی وجود دارد در گام اول با واردات با آن مقابله شود، اما متاسفانه برآیند این آیین‌نامه به نوعی است که نه تنها این انحصار شکسته نمی‌شود بلکه منافع این دو خودروساز تامین شده که این موضوع جای نگرانی دارد.»
به طور کلی اختلاف مجلس و دولت بر سر مفاد آیین‌نامه واردات بالا گرفته است؛ به طوری که مسلم صالحی، نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی، حتی پیش از انتشار رسمی متن آیین‌نامه واردات گفته بود:‌ «در زمینه آیین‌نامه واردات خودرو هم به نحوی اقدام شده که بیشترین توهین به سطح شعور نمایندگان و مردم شریف ایران شده است. بر اساس این آیین‌نامه، خودروهای واردشده از نظر کیفی هیچ تفاوتی با خودروهای داخلی ندارند و عملا از رانت و فسادی که در حوزه خودروسازی داخلی وجود دارد، به صورت غیرمستقیم حمایت می‌شود.»
با توجه به این موارد به نظر می‌رسد هیات تطبیق می‌تواند در مورد این آیین‌نامه ورود کند و با ارائه گزارش خود به رئیس مجلس به نوعی مسیر آیین‌نامه را تغییر دهد. قالیباف نیز به عنوان سکان‌دار ریاست مجلس گفته است در صورت وجود مغایرت، تغییرات انجام خواهد گرفت. بنابراین شاید بتوان گفت هنوز آیین‌نامه واردات خودرو نهایی نیست. با این حال نمی‌توان گفت تماما ایراد این اختلاف از نوع تنظیم آیین‌نامه در دولت بوده است. به نظر می‌رسد مجلس نیز در تعریف و تصویب بندهای ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو که به واردات خودرو می‌پردازد، صراحت و شجاعت کافی نداشته است. بعد از چندین بار تغییر بندهای این ماده قانونی و تصویب در مجلس، هربار جزئیات مورد نظر به بن‌بست مخالفت شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام خورد.
همین امر به نوعی باعث شد مجلسی‌ها یک قانون کلی و قابل‌تفسیر و شاید بی‌خاصیت را مصوب کرده و توپ سروکله زدن با جزئیات را به زمین دولت و وزارت صمت بیندازند و تصور کنند می‌توانند از طریق مذاکرات با دولتی‌ها نظر خود در مورد جزئیات واردات خودرو را به کرسی بنشانند. اما حالا می‌بینند ماجرا آنطور که تصور می‌کردند پیش نرفته است. اکنون نیز آیین‌نامه واردات نیز بسیار کلی، قابل‌تفسیر و با اعطای اختیارات زیاد به دولتی‌هاست. نمایندگان مجلس متن نهایی دولت را در مغایرت با خواست خود دیده و شمشیر انتقاد از دولت را تیز کرده‌اند. باید منتظر بود و دید این اختلاف نظر جدی بین دولت و نمایندگان مجلس به کجا خواهد رسید و آیا مجلسی‌ها می‌توانند نظرات خود را از طریق هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین پیش ببرند یا خیر.
دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1187196/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ما به لطف کابل های فیبر نوری به اینترنت متصل هستیم!

نوازی: از بازیکنان تشکر می‌کنم جانانه برای هواداران بازی کردند

کارشناسی داوری دیدار استقلال - ذوب‌آهن

توضیحات شهاب زاهدی درباره انتقال به لیگ ژاپن

چالش مسابقه دوی 100 متر امباپه با قهرمان المپیک

انصراف عربستان از میزبانی مسابقات کشتی

«هلال» و دنیایی که از خرده فرهنگ می‌سازد

خبر جدید از بارداری سحر دولتشاهی بعد شایعه طلاقشان / با یک چرخش 180 درجه‌ای

پاسخ مهران غفوریان در خصوص شایعه فعالیت پدرش در ساواک

پاساژ گردی میترا رفیع با استایل بسیار شیک / بعد از گیلدخت تغییرات چهره اش جلب توجه کرد

عکس جدید نوه سیدحسن خمینی که عروسش فاطمه دانش پژوه همسر سید احمد منتشر کرد

تا 10سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم یا بیماران را برای معالجه به خارج بفرستیم

چه موادی علائم آسم را تشدید می‌کنند؟

کلیپ ترانه «بیا بازم» با صدای مسیح و آرش

واژگونی مینی بوس در آزاد راه؛ 15 مسافر مصدوم شدند

جنایت هولناک جوان 22ساله در خانه مجردی دایی اش

تقویم تاریخ/ آزادسازی هویزه از دست مزدوران رژیم بعث عراق

دیده شدن پرنده‌ای که 142 سال قبل منقرض شده بود!

اولین تصاویر از فرو ریختن یک ساختمان در آفریقای جنوبی

متفاوت‌ترین عدس پلوی زندگیت و بپز و لذت ببر!

انواع اختلال خواب از نگاه طب سنتی

این نماینده زن مجلس متولد سال 1365 است

کشف 32 داروی جدید سرطان با کمک هوش مصنوعی

وقتی هوش طبیعی حشرات به کمک ربات‌ها می‌آید

نویسنده‌ای که خود را محکوم به تنهایی کرده بود!

پایان کار دیوید مویس و وستهام

قلیچ: کیفیت اورونوف یک پله از آسیا بالاتر است

شکایت از بازیکن استقلال را حق خود می‌دانیم

کودک ، سینما و «شاید وقتی دیگر»

جشنواره کن در کما

نماهنگ «نو بهار» با صدای محمد بابایی

پیش‌بینی بودجه 3 همتی برای درمان رایگان کودکان زیر 7 سال

تفال/ به دام زلف تو دل مبتلای خویشتن است

تا حالا پاستا پپرونی خوردی؟

در روز چقدر قند باید به بدن برسد؟

ایده ای برای بالا بردن عزت نفس فرزندمان

پس‌ لرزه مسمومیت الکلی 29 پزشک در شیراز

با کودک بیش‌فعال چه کنیم؟

سازمان غذا و دارو: نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند

طرز تهیه شربت نعناع با طعم بهاری

تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟

ترانه معروف «رفیق آرزوهات باش» را با صدای سیامک عباسی بشنویم

این افراد بیشتر به دیابت مبتلا می‌شوند

فوت و فن پخت خورشت خوشمزه به‌ آلو مجلسی

مقام آموزش و پرورش: 380 هزار معلم معترض به رتبه بندی، ارتقای رتبه گرفتند

مرد بی‌اخلاق عکس‌های خصوصی نامزدش سابقش را منتشر کرد

پرونده حرکت جنجالی مانچینی بسته شد

8 ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات

خوراک قارچ و هویج بخارپز رژیمی

داستانک/ پدر پیر