آریا بانو

آخرين مطالب

ورق واردات خودرو برگشت اقتصادي

ورق واردات خودرو برگشت
  بزرگنمايي:

آریا بانو - به گزارش دنیای اقتصاد ؛ 10 روز از پذیرش 21 هزار و 140 دستگاه خودروی وارداتی در بورس کالا می‌گذرد و هنوز خبری از فروش وارداتی‌ها نیست. پیش از این وزارت صمت موعد فروش خودروهای خارجی در بورس کالا را دی‌ماه اعلام کرده بود. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا خرداد سال آینده 220 هزار خودرو با موعد تحویل 3 و 6 ماهه در بورس به فروش خواهد رفت، این در شرایطی است که حالا عنوان شده یکی از شروط عرضه وارداتی‌ها، حضور در گمرکات کشور است.
10 روز از پذیرش 21هزار و 140 دستگاه خودروی وارداتی توسط بورس کالا می‌گذرد، این در شرایطی است که هنوز خبری از فروش وارداتی‌ها نیست. در همین زمینه روز گذشته یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد بورس کالا برای آغاز فروش وارداتی‌ها از واردکنندگان خواستار «قبض انبار گمرک» شده است. این بدین معناست که فروش منوط به حضور فیزیکی خودرو در گمرکات کشور است. این منبع آگاه همچنین تاکید کرد محصولات وارداتی کنونی نیز در انتظار تعیین قیمت پایه خودرو از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.
19 دی‌ماه بود که بورس کالا اعلام کرد 21هزار و 140 دستگاه خودروی وارداتی را برای عرضه در تالار خودرو پذیرش کرده است که شامل 19هزار دستگاه از محصولات چانگان چین و 9 مدل خودرو از شرکت کیای کره جنوبی می‌شد، اما در طی 10 روز گذشته دیگر هیچ خبری از خودروهای وارداتی منتشر نشد؛ حتی سرنوشت 22 خودرویی که سوم دی‌ماه با سروصدای زیادی وارد کشور شدند نیز هنوز نامشخص است. همان‌طور که عنوان شد برای پیگیری این موضوع به سراغ یک منبع آگاه رفتیم تا از آخرین وضعیت خودروهای وارداتی مطلع شویم.
این منبع آگاه می‌گوید عرضه خودروهای خارجی منتظر تعیین قیمت پایه توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است. پیش از این امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اعلام کرده بود:‌ «حدود 40هزار ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شده است و اولین فروش خودروهای خارجی تا پایان دی‌ماه انجام خواهد شد». با‌این‌حال با اتمام دی‌ماه هنوز خبری از فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا نیست. همچنین در روزهای گذشته اعلام شده بود سود واردکنندگان به‌علاوه هزینه ارائه خدمات گارانتی، وارانتی و خدمات پس از فروش، توسعه شبکه خدمات پس از فروش، سود عمده و خرده‌فروشی و توسعه شبکه 15درصد خواهد بود و قیمت تمام‌شده به علاوه این 15درصد قیمت پایه خودروهای وارداتی را مشخص خواهد کرد. احتمالا سازمان حمایت با همین فرمول درحال تعیین قیمت پایه خودروهای وارداتی است.
با این وجود، این‌طور که این منبع آگاه می‌گوید برای عرضه خودرو در بورس کالا نیاز است واردکنندگان «قبض انبار گمرک» محصولات را ارائه دهند. یعنی خودروها ابتدا باید وارد گمرک شده و سپس در بورس کالا به فروش برسند. موضوعی که البته با اظهاراتی که مسوولان وزارت صمت پیش از این داشته‌اند متناقض است.
پیش‌فروش وارداتی‌ها در هاله‌ای از ابهام
صمتی‌ها پیش از این بارها اعلام کرده بودند 200 هزار خودرو وارداتی در بورس کالا به صورت پیش‌فروش عرضه خواهند شد و موعد تحویل آن سه‌ماهه و شش‌ماهه خواهد بود. علاوه بر این، سخنگوی این وزارتخانه نیز اعلام کرده بود قرار است همزمان با پیش‌فروش خودروها، قرارداد با شرکت‌های خارجی تولیدکننده منعقد شود. از همان ابتدا اجرایی شدن این شیوه در هاله‌ای از ابهام بود، چراکه به نظر می‌رسید واردکننده و بورس کالا زیر بار سنگینی از تعهد به مشتریان خواهند رفت. در واقع رشد بی‌رویه نرخ ارز و همچنین بی‌ثباتی در شرایط اقتصادی و سیاسی مانعی جدی برای واردکنندگان خواهد بود تا پیش از مشخص شدن هزینه نهایی، بخواهند خودروهای وارداتی را عرضه کنند. از سوم شهریورماه که آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد، قیمت ارز رشد بی‌رویه به خود دیده است. روز ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، قیمت دلار در بازار آزاد 29هزار و 500 تومان بود.
در این مدت سیر صعودی نرخ ارز یا به عبارتی دیگر سیر سقوطی ارز پول ملی شدت عجیبی به خود گرفت. روز گذشته دلار در بازار آزاد به 42هزار و 250 تومان رسید. در سه تا شش ماه آینده نیز که قرار بود خودروهای خارجی وارد کشور شده و به مشتریان تحویل داده شوند، احتمال افزایش نرخ ارز وجود دارد. بنابراین برای واردکننده منطقی نبود که بدون در نظر گرفتن این کاهش ارزش پول، بخواهد پیش‌فروش انجام دهد. از طرف دیگر این گزینه برای بورس کالا نیز می‌توانست مشکل‌ساز باشد، چراکه باید به خریداران به نوعی تضمین می‌داد که خودرو قطعا در بازه مشخص‌شده به دست آنها می‌رسد. چنین تعهدی در شرایطی که فاکتورهای اساسی اقتصادی و سیاسی از هیچ ثباتی پیروی نمی‌کنند، کار راحتی برای بورس کالا نبود.
حالا به نظر می‌رسد مجموع این عوامل باعث شده بورس کالا با توجه به شیوه پیشنهادی صمتی‌ها تجدیدنظر کند و از واردکنندگان بخواهد برای عرضه خودرو در بورس کالا قبض انبار گمرک را ارائه دهند. در واقع درخواست قبض گمرکی بدین معناست که بورس کالا می‌خواهد پیش از فروش و حتی پیش‌فروش خودروهای وارداتی، دست‌کم پای آنها به گمرک باز شده باشد. بنابراین پیش‌فروش 200هزار خودروی وارداتی که قالیباف بارها وعده آن را داده بود، حالا در هاله‌ای از ابهام است. البته به نظر می‌رسد وزارت صمت نیز ابتدا نمی‌خواسته مشکلات پیش‌فروش خودرو را متوجه خود سازد و به همین دلیل پیش‌فروش خودروهای وارداتی را به بورس کالا سپرده بود.
تجربه‌هایی که پیش از این نیز در مورد پیش‌فروش خودروهای خارجی وجود داشت، تجربیات بی‌حاشیه‌ای نبوده است. تا همین چند وقت پیش، خودروهایی که پیش از سال 97 - سالی که واردات خودرو ممنوع شد - پیش‌فروش شده بود، تحت عناوین مختلف در گمرکات رسوب شده بودند و کار بسیاری از آنها نیز به سیستم قضایی و دادگاه کشید و درنهایت نیز بسیاری از آنها به مزایده گذاشته شد. همین موضوع باعث ایجاد بدبینی نسبت به پیش‌فروش خودروهای وارداتی در واردکنندگان و متقاضیان شده است. درواقع این واهمه در واردکنندگان وجود دارد که مبادا با پیش‌فروش خودرو، برای خود تعهداتی ایجاد کنند؛ اما به دلیل شرایط بی‌ثبات اقتصادی نتوانند این تعهدات را ایفا کنند یا حتی به هر دلیلی به‌‌یک‌باره تصمیم بر ممنوعیت دوباره واردات خودرو گرفته شده و سرمایه آنها سال‌ها در گمرکات رسوب شود. از طرف دیگر متقاضیان نیز این بیم را دارند که اگر اقدام به پیش‌خرید خودروها کنند با دلایل فوق‌الذکر موفق به دریافت خودروی خود در زمان مقرر نشوند.
از طرف دیگر با انتقاداتی که این روزها سازمان بازرسی کل کشور و همچنین نمایندگان مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا وارد می‌کنند، احتمال اینکه اساسا دیگر خودرویی وارد بورس کالا نشود هم وجود دارد. سخنگوی وزارت صمت پیش از این در مورد عرضه دناپلاس در بورس کالا گفته بود با توجه به ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس کالا، این وزارتخانه دیگر اختیاری در مورد صدور یا عدم‌صدور مجوز ورود خودروهای جدید به بورس کالا ندارد. در شرایطی که اساس عرضه خودرو از طریق تالار شیشه‌ای بورس زیر سوال است، پرسش این است که آیا این احتمال وجود دارد که خودروهای وارداتی نیز راهی تالار خودروی بورس کالا نشوند؟
اگر تجربه عرضه خودرو در بورس کالا یک تجربه موفق بوده است، چرا سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده و شیوه عرضه را خلاف قانون دانسته است و نمایندگان مجلس نیز تقریبا به طور روزانه علیه آن مصاحبه کرده و حتی با ارسال نامه‌ای درخواست بازگشت شورای رقابت را مطرح می‌کنند؟ اگر هم بورس کالا تجربه موفقی برای عرضه خودرو نبوده است، بر چه اساسی قرار است خودروهای وارداتی نیز با همین شیوه عرضه شوند؟ این سوال را با یک واردکننده خودرو در میان گذاشتیم. اینطور که وی تاکید می‌کند، هنوز واردکنندگان نیز در این مورد اطلاعات موثقی ندارند و منتظر تعیین‌تکلیف این موضوع هستند.
البته شیوه عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا با خودروهای داخلی یک تفاوت عمده دارد و آن هم این است که سود به زعم سیاستگذار «منصفانه» واردکننده 15درصد تعیین شده است و قرار است مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت کشف‌شده در بورس کالا به خزانه دولت واریز شود؛ درحالی‌که خودروسازان داخلی تاکنون صاحب سودی بودند که از عرضه خودرو در بورس به دست می‌آمد. بنابراین این احتمال می‌رود که عرضه خودروهای وارداتی در همان بورس کالا انجام شود. گرچه قالیباف پیش از این وعده داده بود که تا پایان دی‌ماه فروش خودروهای خارجی انجام خواهد شد، اما با اتمام بازه زمانی مشخص‌شده این اتفاق رخ نداد. باید منتظر ماند و دید آیا مسیر دیگری برای عرضه خودروهای وارداتی در پیش گرفته می‌شود یا با تعیین قیمت پایه توسط سازمان حمایت، در هفته‌های پیش رو شاهد عملی شدن فروش خودروهای خارجی خواهیم بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1187023/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

سردار آزمون و علاقه شدید خانوادگی‌اش به والیبال

تمجید جیمی کرگر و اشلی یانگ از رفتار تماشاگران منچستریونایتد در ورزشگاه پس از شکست این تیم

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

واکنش رئیس سازمان سینمایی به بیکاری سینماگران

زوج عاشق برنامه «ماه عسل» جدا شدند

موسیقی بی کلام امشب را با ساز گیتار بشنوید

زندگی بزرگان/ از رتبه اول کنکور پزشکی تا شهادت برای فتح خرمشهر

وای به حال روزی که ...

طرز تهیه ترشی گوجه‌ سبز؛ طعمی جدید و جذاب

عوارض قرص و پودرهای لاغری و چاقی

زود عصبی می شوم و دست خودم نیست

ادعای تازه مسئولان وزارت کشور درباره کاهش طلاق

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

بنشین! مرو!

شب ماند و او دیگر نیامد

مقایسه مورینیو و ده‌روسی از زبان آزمون

سردار آزمون از آینده فوتبالی‌اش می‌گوید!

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت

واکنش تند به پیشنهاد حذف سپاهان از فوتبال ایران

پاری سن ژرمن 0-0 دورتموند؛ نیمه اول

محمود گبرلو: حذف سریال «حشاشین» توسط ساترا سنجیده بود