آریا بانو

آخرين مطالب

فکر کودکان را پرواز دهیم خانواده

فکر کودکان را پرواز دهیم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خلاقیت، موجب سرزندگی و شادمانی می شود. روحیه خلاقانه را وارد زندگی خود و فرزندانتان بکنید تا طعم شیرین شادمانی را بچشید.
شرایط حاکم بر مدرسه
صاحب‌نظران متعددی نقش معلَم، شیوه‌های تدریس، برنامه درسی و فضای حاکم و ساختاری کلاس و مدرسه را بر روی تفکر خلاق مورد تأکید قرار داده‌اند که در این قسمت به آن خواهیم پرداخت.
1- ساختار کلاس درس و مدرسه
گاه دیده می‌شود که کلاس و مدرسه دارای ساختاری بسته و قوانین خشک و بی‌روح است. کلاس‌ها یا مدارس دارای ساختار باز یعنی ساختارهایی که محدودیت‌های فراوانی بر دانش‌آموزان تحمیل نمی‌گردد و انعطاف مناسبی وجود دارد باعث رشد تفکر خلاق می‌گردند. گاه مدیران با معلمان چنان معتقد به رعایت اصول و قوانین می‌باشند که دانش‌آموزان تصور می‌کنند که بایست در چهارچوب قوانین خشک عمل کنند و حتی بیاندیشند.
2- معلَم
معلَم در کلاس درس می‌تواند به‌عنوان الگوی خلاقیت بر روی دانش‌آموزان تأثیر بگذارد. معلَم می‌تواند ضمن آن‌که به تشویق رفتارهای خلاق دانش‌آموزان در کلاس درس می‌پردازد با ارائه الگوهای خلاق تدریس به پرورش خلاقیت بپردازد. در این مورد، ارتباط عاطفی معلم و شاگرد و تأثیر آن بر پرورش خلاقیت بسیار مهم است. روابط صمیمانه و توأم با علاقه و احترام نقش مهمی در بروز تفکر خلاق داشته است. در کلاس‌های خلاق معلم فضایی را آماده می‌کند که امنیت روانی دانش‌آموزان تأمین شود. در این فضا دانش‌آموزان هیچ‌گاه تصور نمی‌کنند که ممکن است ایده‌ها و اندیشه‌هایشان مورد تمسخر قرار گیرد. معلم می‌بایست ویژگی‌های دانش‌آموزان خلاق را به‌خوبی بشناسد و ضمن تقویت این ویژگی‌ها، زمینه پرورش خلاقیت در سایر دانش‌آموزان را فراهم آورد.
در اینجا طبق نظر محققان، اصولی را به معلمان توصیه می‌کنیم که در پرورش تفکر خلاق موثر خواهد بود.
1- سوالات عجیب و غریب و غیر معمول دانش‌آموزان را نباید نادیده گرفت.
دانش‌آموزان خلاق به‌خاطر آن‌که ایده‌های فراوانی به ذهنشان خطور می‌کند که ممکن است فراتر از چهارچوب‌های رسمی درس باشد مدام سوالات عجیب و غریب می‌پرسند و معلمان از عدم ارتباط سوالات و عجیب بودن آن‌ها متعجب می‌گردند. ممکن است معلم با این سوالات به دردسر بیافتد ولی بهتر است بگذارید دانش‌آموزان ببینند شما از چنین سوالاتی استقبال می‌کنید و به ایشان کمک خواهید کرد تا جواب سوالات خود را پیدا کنند. چون دانش‌آموزان فکر می‌کنند معلمانشان تنها به دنبال سوالات خوب هستند از این‌رو از فکر کردن به سوالات خلاق پرهیز می‌کنند.
2- سعی کنید در همه فکرها نکات مثبت بیابید.
در صورت طرح سوالات نامربوط، مدام برچسب‌هایی از جمله «احمقانه»، «بد» و «نامربوط» به ایده‌ها یا سوالات وارد نکنید بلکه با مطلبی از سوی شمای معلم دنبال شود و از دانش‌آموز خواسته شود در آن زمینه فکر کند.
3- از دانش‌آموزان خویش انتظار خلاقیت داشته باشید و آن‌را طلب کنید.
معلمان باید از دانش‌آموزان خود بخواهند که در وظایف درسی خود ایده های جدید ارائه دهند. روشی که قبلاً استفاده نشده، راه حلی که ممکن است مسأله را حل نماید و ...
4- به خلاقیت امتیاز ویژه داده شود.
5- برای رفتارهای خلاق الگو نشان دهید.
از جمله عواملی که می‌تواند بر قدرت پرورش خلاقیت معلم تأثیر بگذارد تسلط و علاقمندی وی بر مواد آموزشی است. به‌نظر می‌رسد معلَم که تسلط کافی بر محتوای آموزشی دارد لا‌به‌لای «طرح درس‌های» کلیشه‌ای و از پیش تعیین شده گرفتار نمی‌شود و با انعطاف خود در آموزش، زمینه نوآوری را برای دانش‌آموزان خود فراهم می‌آورد. بی‌تردید معلمان علاقمند و توانمند دارای اعتماد به نفس مناسب می باشند، همان ویژگی‌ای که در دانش‌آموزان خلاق به طور فراوان دیده می شود.

آریا بانو

3- شیوه‌های تدریس
در سال‌های اخیر تلاش شده است که با اصلاح الگوهای یاددهی – یادگیری و نیز تغییر در نظام ارزشیابی تحصیلی شرایطی فراهم گردد که به رشد تفکر دانش آموزان کمک شود، تأکید بر اجرای الگوهای یادگیری همیار یا ارزشیابی توصیفی در راستای این اصلاحات بوده است. در واقع صاحب نظران اعتقاد دارند که یک آموزش و پرورش باز با اجرای روش های تدریس فعال، می‌تواند میدان کافی را برای اکتشاف دانش‌آموز فراهم آورد و چون خود دانش آموز در فرآیند یادگیری مشارکت دارد دارای انگیزه درونی مناسب بوده و به دنبال آن رشد تفکر تحقق می یابد.
در کلاس‌هایی که خلاقیت پرورش بیشتری می‌یابد شرایط آموزش به‌گونه‌ای است که بازخوردهای سازنده به دانش آموزان ارائه می‌گردد و آن‌ها در پیشرفت خود مشارکت دارند.
از جمله شرایط آموزشی که باعث رشد خلاقیت می‌شود استفاده از دانش آموزان برای ارزشیابی از کار خودشان است. در واقع آن‌ها این فرصت را خواهند داشت که مدام به اصلاح خود بپردازند و شهامت پرداختن به کارهای جدید را بیابند. معلمان در روش‌های یاددهی – یادگیری خود بر این نکته تأکید کنند که «دانش‌آموزان چه چیزی یاد گرفتند» و تا آن‌جا که می‌توانند دانش آموزان را از امتحان نترسانند. نیز باید به خاطر داشت که دانش‌آموزان خلاق دارای انگیزه‌های درونی فراوانی هستند به بیان دیگر خودانگیخته هستند، لذا استفاده از پاداش بایست به دقت صورت گیرد.
از عناصر دیگری که توصیه شده است، افزایش حق انتخاب دانش‌‌آموز در مواد درسی است. در چهارچوب یک موضوع درسی می‌توان به دانش‌آموزان حق انتخاب داد که مثلاً موضوع انشاء را خود برگزیند، آزمایش‌های درس را آن‌گونه که خود دوست دارد انجام دهد یا نقاشی‌هایش را به سلیقه خود بکشد. در این صورت ضمن افزایش انگیزه‌های درونی، عنصر انعطاف (به‌عنوان یکی از عناصر خلاقیت) تقویت می‌گردد.
منبع: پرورش خلاقیت

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1186727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعطای جایزه البرز دانش‌آموزی در آبان ماه

بازگشت سرمربی پیشین با برکناری سرآسیایی از سایپا

اخراج سروش رفیعی بازیکن پرسپولیس از زمین بازی

عنایتی: کم حوصله و بی‌انگیزه بودیم

حال و هوای استادیوم آزادی پیش از دیدار استقلال و ذوب آهن

نیازمند و یزدانی پایه‌گذار برتری سپاهان در نیمه اول

گلزنی مهدی قایدی در بازی امشب اتحاد کلبا مقابل الامارت

گل اول نساجی به پرسپولیس توسط هوشمند

گل دوم پرسپولیس به نساجی توسط اورونوف

ضربه به رویای یوونتوس در آستانه فینال

برگردون تماشایی؛ گل اول استقلال خوزستان توسط جواد آقایی‌پور

گزارش زنده؛ نساجی 1-2 پرسپولیس

امیر کاظمی: من نه پرسپولیسی‌ام و نه استقلالی!

اولویت دیپلماسی فرهنگی ایران برای انزوای رژیم صهیونسیتی در جشنواره‌ها

تلاش های امیر کاظمی برای شکستن رکورد برش زدن خیار با چشمان بسته

آهنگ «همسفر» با صدای مهدی جهانی

بازداشت 3 مرد در یک قدمی گنج تاریخی

لحظه‌ی تصادف منجر به فوت امام جمعه شهر بلوک جیرفت

بازداشت قاچاقچی قرص‌ها و شربت‌های غیرمجاز در تهران

سازمان غذا و دارو: نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند

تهاجم زنبورها؛ برخورد ناگوار با طبیعت

دریاچه کویل دریاچه ای زیبا در پارک ملی فیوردلند نیوزلند

میخواهید بدانید ایرانی واقعی چگونه است؟

حلوای زنجبیلی یک عصرانه خوشمزه بهاری

رژیم غذایی مناسب بیماری سلیاک از نگاه طب سنتی

در طول روز ساعاتی را به استراحت اختصاص دهید

با کودک بیش‌فعال چه کنیم؟

استفاده از پسماند میوه‌ها برای تولید مواد باارزش صنعتی

اعطای جایزه نوبل ایرانی به 62 محقق

شعر مورد علاقه دکتر کاکاوند

«خراسان» پای کار نمایشگاه کتاب 1403 تهران

جای خالی‌ بهترین گلزن استقلال مقابل ذوب‌آهن

توده بدخیم در زبان قهرمان پارادوومیدانی

ترکیب شاگردان مسعود شجاعی برای بازی در انزلی

عثمان دمبله؛ جلوی بارسا شیر، جلوی بقیه گربه!‏

ترکیب تراکتور برای بازی حساس فولاد

یازده بازیکن فولاد برای تقابل با تراکتور

شلیک فوق‌العاده ارونوف برای سکوت وطنی

واکنش خوب پولی روی ضربه آل کثیر

گل اول سپاهان به استقلال خوزستان توسط مغانلو

شکست خانگی خودروسازان مقابل آلومینیوم با یک پَرش!

«کن» در آستانه اعتصاب عمومی

آموزش داستان‌های قرآنی و اخلاقی به کودکان با ساختار نمایشی در فصل جدید «منم بچه مسلمان»

آخرین اخبار از آی‌فیلم عربی

سقوط پژمان جمشیدی به دسته سه!

«قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید

هر 10 روز یک پزشک خودکشی می‌ کند/ هیچ آمار رسمی‌ای در مورد خودکشی پزشکان منتشر نمی‌شود/ سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است

موسیقی سنتی مردم فنلاند با استفاده از ساز Jouhikko

شیرجه جذاب پنگوئن های امپراطور از یخ 15 متری به داخل اقیانوس

پدیده زمزمه در آسمان