آریا بانو

آخرين مطالب

خودرو، طلایه‌دار افزایش قیمت در سال مهار تورم اقتصادي

خودرو، طلایه‌دار افزایش قیمت در سال مهار تورم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - همان‌طور که گفته شد، بازار خودرو با توقف خرید و فروش خودرو روبرو شده است. در فضای مجازی نیز هم خودروهای کمتر از 600 میلیون تومان و هم خودروهای بیشتر از این مبلغ، بدون قیمت اعلام شده‌اند و فروشندگان اعلام قیمت جدید را منوط به مشخص شدن نرخ‌های جدید کرده‌اند. معامله‌گران هم می‌گویند طی روزهای اخیر با اعلام خبر تعیین نرخ جدید برای خودرو شمار خریداران از شمار فروشندگان پیشی گرفته است، اما کسی حاضر به فروش نیست چرا که فروش خودرو در وضعیتی که نرخ‌های جدید مشخص نشده است، به نوعی راه رفتن با چشم‌های بسته تلقی می‌شود. 
به گزارش سرپوش؛ قیمت خودرو با چراغ سبز شورای رقابت بار دیگر دستخوش افزایش شد. حالا شمارش معکوس برای ابلاغ قیمت‌های جدید از سوی وزارت صمت آغاز شده و بازار خودرو تحت تاثیر این تصمیم، با توقف خرید و فروش در بازار مواجه شده است. بر اساس اعلام مقامات شورای رقابت، افزایش خودرو از سوی وزارت صمت ابلاغ خواهد شد و تصمیمات تازه در قالب نامه‌ای محرمانه از سوی شورای رقابت به وزارت صمت ابلاغ شده است.
اقتصاد ایران سال‌های طولانی است که با تورم دست و پنجه نرم می‌کند، اما از سال 1398، با خروج ترامپ از برجام، کشور وارد دوره تازه‌ای از تورم بالا شده است. ماندگاری نرخ تورم در محدوده بالاتر از 40 درصد برای چند سال متوالی نه تنها قدرت خرید خانوار ایرانی را نشانه رفته، بلکه سطح رفاه را به شدت کاهش داده است.
قیمت انواع خودرو در بازار در حالی افزایش می‌یابد که تقاضای واقعی برای خرید خودرو به شدت کاهش داشته است.
توقف خرید و فروش خودرو در بازار نیز در شرایطی رخ داده است که طی هفته گذشته و در میانه تعطیلات نوروزی قیمت‌ها روندی صعودی را تجربه می‌کردند. آنچه حساسیت افکار عمومی در قبال خودرو را بیشتر کرده است، قول‌ها و وعده‌هایی است که دولت سیزدهم درباره خودرو داد. فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت که یک بار پایش به جلسه استیضاح باز شده است، وقتی برای تصدی این عنوان معرفی شد وعده کاهش 20 درصدی قیمت و جمع شدن قرعه‌کشی را مطرح کرد. او پیش از این نیز اعلام کرد خودروهای وارداتی در مهرماه سال 1401 از راه می‌رسند، اما هنوز این اتفاق رخ نداده و ماجرای خودرو همچنان پیچیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کف قیمت خودرو در بازار ایران به 300 میلیون تومان رسیده و پراید که خط تولید آن نیز متوقف شده است، با نرخ‌هایی در محدوده 320 تا 350 تومان معامله می‌شود.
یک ماجرا، دو تحلیل
از یک سو بسیاری معتقدند دلیل رشد قیمت خودرو هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار است. به عبارت دیگر خودرو در ایران به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است در حالی که در دهه 80 سیاست‌های اقتصادی بر این استوار بود که این کالا، کالای مصرفی بادوام باشد؛ اما رشد تورم و بی‌ارزش شدن پول ملی سبب شده است بسیاری با هدف حفظ سرمایه‌های خود، درصدد باشند که پولشان را تبدیل به خودرو یا هر کالای دیگری کنند و این امر نیز در رشد قیمت‌ها موثر بوده است اما از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که دلیل رشد بی‌محابای نرخ خودروها در بازار این است که خودروسازان به تعهداتشان عمل نمی‌کنند و عرضه قطره‌چکانی خودرو در سال‌های اخیر و تلاش برای ایجاد نهاد واسط میان بازار و کارخانه، مانند بورس کالا به عنوان محلی برای عرضه خودرو مهمترین دلیل رشد قیمت‌هاست.
حالا اما خودروسازانی که زیان‌های چند ده میلیارد تومانی‌شان فشاری برای اقتصاد تلقی می‌شود، مهیای بالا بردن قیمت هستند و معتقدند این اتفاق از حاشیه زیان آنها کم کرده و موجب می‌شود دلالان سود کمتری ببرند. به عبارت دیگر آنها معتقدند سودی که نصیب دلالان می‌شود در اختیار شرکت‌های تولیدی قرار می‌گیرد و بخشی از مشکلات آنها را برطرف خواهد کرد.
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در دفاع از افزایش نرخ کارخانه‌ای خودرو می‌گوید: در حال حاضر قیمت یک خودرو را خودروساز 200 میلیون تومان اعلام می‌کند، اما در بازار 400 میلیون تومان است. با این قیمت اولیه، خودروساز زیان می‌کند و در این‌جا فقط رانت عظیمی در جامعه توزیع شده است.
وی می‌افزاید: اما اگر خودروساز این خودرو را 280 یا 300 میلیون تومان بفروشد، به دلیل این‌که اختلاف قیمت با بازار کم می‌شود، دیگر صف برای خرید تشکیل نمی‌شود. از سوی دیگر، به دلیل این‌که قیمت مناسب است، برای خودروساز مقرون به صرفه است که تولید خود را بیشتر کند. تولید که افزایش یابد، قیمت‌ها هم متعادل می‌شود و بازار به حالت نرمال و طبیعی خود بازمی‌گردد.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز درباره ضرورت افزایش نرخ خودرو گفته است: در طول 16 ماه گذشته دست‌کم 70 درصد در بخش کالاهای صنعتی و مواد اولیه نظیر فولاد تورم داشته‌ایم که باید این میزان تورم در قیمت نهایی خودرو لحاظ می‌شد البته در برخی مدل‌های شرکت سایپا در این مدت قیمت‌ها عوض شدند؛ مانند کوئیک، ساینا که به‌روز شده‌اند.
کاکایی در مورد رشد عجیب قیمت خودرو در بازار پس از انتشار خبر افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت تنها در 15 فروردین رخ نداد و در 14 فروردین هم نسبت به روزهای آخر اسفند ماه قیمت‌ها با رشد همراه بود و بین 7 تا 20 درصد رشد داشتند که این رشد قیمتی به دلیل افزایش نرخ دلار بود، چرا که نرخ دلار از 42 هزار تومان در پایان اسفند ماه به 54 هزار تومان در 14 فروردین ماه رسید و نرخ دلار تا 20 درصد رشد داشت و همین مساله باعث رشد 20 درصدی قیمت خودرو در بازار پس از نوروز شد.
واکنش بازار به تصمیم جدید شورای رقابت
در شرایط کنونی پژو 206 تیپ 2 مدل 1400 از495 میلیون تومان در یک روز به 520 میلیون تومان و مدل 1401 این خودرو نیز از 520 میلیون تومان به 540 میلیون تومان رسیده ‌است و پژو پارس مدل 1400 نیز از 610 میلیون تومان در یک روز به 630 میلیون تومان افزایش یافت. مدل 1401 این خودرو نیز تنها در 24 ساعت 20 میلیون تومان گران شده و 650 میلیون تومان قیمت خورده ‌است. نکته اینجاست که حتی در این قیمت‌ها نیز فروشنده وجود ندارد.
در حالی که امسال سال «مهار تورم و رونق تولید» عنوان شده است، طرح‌های افزایش قیمت از راه می‌رسند و حالا بازار خودرو به عنوان پرچمدار می‌تواند قیمت‌ها در دیگر بازارها را نیز دستخوش افزایش کند.
باران زرین قلم

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1186013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرونده حرکت جنجالی مانچینی بسته شد

8 ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات

خوراک قارچ و هویج بخارپز رژیمی

داستانک/ پدر پیر

این ملحفه‌ ها باعث اگزما در پوست می‌شوند

استتار محروم پرسپولیس در ورزشگاه دوران جوانی

بلانکو: خوشحالم به تیمم کمک کردم

شادی با هواداران استقلال پس از برد برابر ذوب آهن

نکونام: بهترین بوده‌ایم و باید بهترین باشیم

ویسی: اگر متهم به قتل بودم جریمه سبک‌تری داشتم

کارشناسی داوری پرسپولیس - سپاهان

کارشناسی داوری تراکتور - استقلال

تن‌هاخ: قطعا سرمربی مناسبی برای منچستریونایتد هستم

توضیحات قنبرزاده درباره حواشی بازی پرسپولیس - سپاهان

نویدکیا: باید ببینیم در کجاها چه مشکلاتی داریم

شهاب زاهدی: جدایی من از پرسپولیس ناگهانی نبود

تمجید شهاب زاهدی از گوستاوو بلانکو

فرار شاگردان کاناوارو از شکست خانگی مقابل ناپولی

صحبت‌های ربیعی سرمربی ذوب آهن در پایان بازی با استقلال

بررسی تنش سکوهای ورزشگاه‌ها توسط آشتیانی و محمدی

صحبت‌های حامدی‌فر درباره درگیری‌اش با مهرداد رضایی

واکنش قریشی به اخراج نشدن روزبه چشمی

صحبت‌های کامیابی‌نیا بازیکن تیم ذوب آهن بعد از تقابل با استقلال

هاشمی‌نسب: چه با جام چه بی جام استقلال قهرمان است

جدایی تلخ زوج عاشق پیشه ماه عسل یعد از 15 سال / چرا احسان و سولماز طلاق گرفتند

سمیعی: پایان لیگ درباره تمام مسائل صحبت می‌کنم

کامیابی‌نیا: چشمی بابد سه بار اخراج می‌شد

گل دوم کریستال پالاس به منچستریونایتد

گل اول کریستال پالاس به منچستریونایتد

منچستریونایتد سنگین باخت و از رقابت‌های اروپایی دورتر شد

گل سوم کریستال پالاس به منچستریونایتد

گل چهارم کریستال پالاس به منچستریونایتد

صحبت‌های پزشک ورزشگاه پس از مداوای هوادار متعصب استقلال

عبداللهی: همه تیم‌ها باید با تمام وجود بازی کنند

مصلح: استقلال فقط دو تا شوت زد

واکنش نکیسا به شکست ذوب‌آهن مقابل استقلال

به یاد مسعود اسکویی و صدای جادویی او که از بین ما رفت

رضایی: یک روزی جوابش را می‌دهم

درگیری حامدی‌فر و مهرداد رضایی

اوسمار: می‌دانستیم بازی سختی مقابل نساجی داریم

تارتار: موقعیت زیاد داشتیم ولی کم‌ دقت بودیم

شوت دیدنی آذرباد راهی به دروازه استقلال نداشت

جنجال حامدی‌فر و رضایی به بازی برگشت رسید!

مورایس: جوری حرف می‌زنند انگار سپاهان هر سال قهرمان بوده

کارشناس داوری: روزبه چشمی باید اخراج می‌شد

خلیل‌زاده: این برد تقدیم هواداران و مالک باشگاه

نعمتی: می‌خواهیم تا قهرمانی جام حذفی پیش برویم

واکنش بازیکن ذوب‌آهن به درگیری با حامدی‌فر

ربات انسان‌نمای تسلا در نقش کارگر کارخانه

صداقت: نیمه اول آن شجاعت و کیفیت را نداشتیم