آریا بانو

آخرين مطالب

آیین نامه واردات خودرو دوباره تغییر کرد/ افراد عادی نمی‌توانند خودرو وارد کنند؟ اقتصادي

آیین نامه واردات خودرو دوباره تغییر کرد/ افراد عادی نمی‌توانند خودرو وارد کنند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مدت‌هاست که گفته می‌شود واردات خودروی کارکرده به ایستگاه پایانی رسیده و آیین‌نامه واردات تدوین شده اما حالا یکی از نمایندگان مجلس از چهار تغییر در آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده خبر می‌دهد. این تغییرات چیست؟
به گزارش تجارت‌نیوز، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس در گفتگویی اعلام کرده که آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم را مجلس تصویب کرده و برای اجرا به دولت فرستاده اما حالا دولت دوباره چهار تغییر در این آیین‌نامه ایجاد کرده است.
بسیاری معتقدند که این سنگ‌اندازی‌ها در مسیر واردات خودروی نو و کارکرده اتفاقی نیست و دولت تمایلی به واردات خودرو به کشور ندارد. چون حداقل یکسال از تصویب واردات خودروی نو به کشور می‌گذرد و مدت‌هاست مساله واردات خودروی دست دوم مطرح است اما هنوز کار به ایستگاه پایانی نرسیده است.
حالا هم گفته می‌شود کمیسیون زیربنایی دولت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را تغییر داده است. اما این تغییرات چیست؟
تغییرات آیین نامه واردات خودرو چیست؟
قرار بود واردات خودرو با کارت ملی انجام شود و هر دارنده کارت ملی مجاز به واردات خودرو به کشور باشد. اما حالا دولت این بند را تغییر داده و شرط واردات خودرو را داشتن کارت بازرگانی عنوان کرده است. بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی می‌توانند خودروی دست دوم وارد کنند که کارت بازرگانی دارند. بنابراین بند پرسروصدای آیین‌نامه که در چند ماه گذشته واکنش‌های‌ زیادی را به همراه داشت که بر اساس آن به ازای هر کد ملی می‌شد یک خودروی کارکرده وارد کرد، از آیین‌نامه حذف شده است.
مساله دوم مساله منشا ارز واردات خودرو است. به گزارش دنیای اقتصاد، ارز موردنیاز برای واردات خودروهای کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایه‌گذاری، ارز منشأ خارجی و بقیه موارد مورد تایید بانک مرکزی تامین می‌شد. حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تامین ارز از طریق منشأ خارجی موافقت کرده‌اند، اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفته‌اند. با این حساب با ارز منشا خارجی می‌توان خودرو وارد کرد اما دارندگان ارز در داخل کشور نمی‌توانند با منابع ارزی خود خودرو وارد کنند.
تغییر دیگری که سیاهکلی اعلام کرده درباره احتمال سرقتی بودن خودروهای وارداتی است. این نماینده مجلس گفته نگرانی پلیس راهور این بود که خودروهای سرقتی وارد کشور شود و پای اینترپل را به موضوع باز کند. یکی از تغییرات آیین‌نامه این است که مسوولیت حقوقی در مورد این دست مشکلات خودروهای وارداتی به عهده شخص یا شرکت واردکننده است.
تغییر آخر هم به سقف موتور خودروها بر می‌گردد. در آیین نامه اولیه سقف و محدودیتی برای موتور خودروهای وارداتی اعلام نشده بود اما حالا در آیین نامه جدید قرار است تنها واردات خودروهای تا سقف 2500 سی سی مجاز به واردات هستند.
زمان تصویب آیین نامه واردات خودرو
آنچه باعث انتقادات بسیار زیاد شده، تاخیر در تصویب آیین نامه واردات خودرو است که مدت‌هاست به تعویق افتاده است. چهارم مردادماه رئیس مجلس، الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو (واردات خودروهای کارکرده) را به دولت ابلاغ کرد. در این قانون به‌صراحت تاکید شده وزارت صمت و دولت یک ماه فرصت دارند آیین‌نامه ورود خودروهای دست‌دوم را تدوین و تصویب کنند. اما با گذشت حدود دو ماه و نیم از ابلاغ این قانون، هنوز خبری از آیین‌نامه نیست. بر این اساس 21 شهریورماه عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، اعلام کرد سه هفته پیش از این تاریخ، آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم را به هیات دولت تحویل داده است.
در تمام این مدت نیز بارها مسوولان مختلف در مورد آخرین وضعیت این آیین‌نامه خبر دادند که این مصوبه در انتظار بررسی و تصویب هیات دولت است. حالا اما لطف‌الله سیاهکلی می‌گوید از همان زمانی که وزیر صمت اعلام کرد آیین‌نامه به هیات دولت رفته، در واقع در کمیسیون زیربنایی دولت بوده است. به گفته این نماینده مجلس که خود نیز در این جلسات حضور داشته، هفته گذشته آیین‌نامه در کمیسیون زیربنایی مصوب شده و به هیات دولت ارسال شده است. سیاهکلی می‌گوید احتمالا هفته جاری هیات وزیران این آیین‌نامه را به تصویب برساند.
البته از آنجایی که کارهای کارشناسی مربوط به مصوبات در کمیسیون زیربنایی انجام می‌شود، حالا که این کمیسیون آیین‌نامه را نهایی کرده و گویا تغییراتی نیز در آن داشته، به نظر نمی‌رسد دیگر هیات دولت بخواهد در مسیر تصویب آن چالشی داشته باشد. بنابراین می‌توان این انتظار را داشت که آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم هفته جاری در هیات دولت تصویب شده و با فاصله کوتاهی توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شود.
***
شورای رقابت قیمت دو خودروی چینی را اعلام کرد
در جلسه روز گذشته شورای رقابت (شنبه ١5 مهر ماه) با دستور جلسه بررسی پیشنهاد کارگروه تخصصی خودرو، قیمت دو خودروی چینی مشخص شد.
طبق اعلام اختصاصی شورای رقابت به ایسنا، قیمت دو محصول جدید دایون (ایلیا موتور) و تیگارد (خودروی شرکت دیار خودرو و شرکت ساینو چین) مشخص شد.
بر اساس اعلام این شورا به ایسنا، قیمت خودروی تیگارد ٩٨5 میلیون و ٢٢٩ هزار و ٨٣4 تومان و قیمت دایون یک میلیارد و ٣٨٢ میلیون و ٢54 هزار و 6٠٨ تومان تعیین و مصوب شده است. 
گفتنی است که شورای رقابت در جلسه 608 خود نیز به بررسی قراردادهای منعقده شرکت‌های تاکسی اینترنتی با رانندگان پرداخت که از حیث احتمال درج شرایط غیرمنصفانه، در نهایت به جمع‌بندی نرسید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1185799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این ملحفه‌ ها باعث اگزما در پوست می‌شوند

استتار محروم پرسپولیس در ورزشگاه دوران جوانی

بلانکو: خوشحالم به تیمم کمک کردم

شادی با هواداران استقلال پس از برد برابر ذوب آهن

نکونام: بهترین بوده‌ایم و باید بهترین باشیم

ویسی: اگر متهم به قتل بودم جریمه سبک‌تری داشتم

کارشناسی داوری پرسپولیس - سپاهان

کارشناسی داوری تراکتور - استقلال

تن‌هاخ: قطعا سرمربی مناسبی برای منچستریونایتد هستم

توضیحات قنبرزاده درباره حواشی بازی پرسپولیس - سپاهان

نویدکیا: باید ببینیم در کجاها چه مشکلاتی داریم

شهاب زاهدی: جدایی من از پرسپولیس ناگهانی نبود

تمجید شهاب زاهدی از گوستاوو بلانکو

فرار شاگردان کاناوارو از شکست خانگی مقابل ناپولی

صحبت‌های ربیعی سرمربی ذوب آهن در پایان بازی با استقلال

بررسی تنش سکوهای ورزشگاه‌ها توسط آشتیانی و محمدی

صحبت‌های حامدی‌فر درباره درگیری‌اش با مهرداد رضایی

واکنش قریشی به اخراج نشدن روزبه چشمی

صحبت‌های کامیابی‌نیا بازیکن تیم ذوب آهن بعد از تقابل با استقلال

هاشمی‌نسب: چه با جام چه بی جام استقلال قهرمان است

جدایی تلخ زوج عاشق پیشه ماه عسل یعد از 15 سال / چرا احسان و سولماز طلاق گرفتند

سمیعی: پایان لیگ درباره تمام مسائل صحبت می‌کنم

کامیابی‌نیا: چشمی بابد سه بار اخراج می‌شد

گل دوم کریستال پالاس به منچستریونایتد

گل اول کریستال پالاس به منچستریونایتد

منچستریونایتد سنگین باخت و از رقابت‌های اروپایی دورتر شد

گل سوم کریستال پالاس به منچستریونایتد

گل چهارم کریستال پالاس به منچستریونایتد

صحبت‌های پزشک ورزشگاه پس از مداوای هوادار متعصب استقلال

عبداللهی: همه تیم‌ها باید با تمام وجود بازی کنند

مصلح: استقلال فقط دو تا شوت زد

واکنش نکیسا به شکست ذوب‌آهن مقابل استقلال

به یاد مسعود اسکویی و صدای جادویی او که از بین ما رفت

رضایی: یک روزی جوابش را می‌دهم

درگیری حامدی‌فر و مهرداد رضایی

اوسمار: می‌دانستیم بازی سختی مقابل نساجی داریم

تارتار: موقعیت زیاد داشتیم ولی کم‌ دقت بودیم

شوت دیدنی آذرباد راهی به دروازه استقلال نداشت

جنجال حامدی‌فر و رضایی به بازی برگشت رسید!

مورایس: جوری حرف می‌زنند انگار سپاهان هر سال قهرمان بوده

کارشناس داوری: روزبه چشمی باید اخراج می‌شد

خلیل‌زاده: این برد تقدیم هواداران و مالک باشگاه

نعمتی: می‌خواهیم تا قهرمانی جام حذفی پیش برویم

واکنش بازیکن ذوب‌آهن به درگیری با حامدی‌فر

ربات انسان‌نمای تسلا در نقش کارگر کارخانه

داستانک/ پدر پیر

صداقت: نیمه اول آن شجاعت و کیفیت را نداشتیم

پورموسوی: امروز شجاعانه بازی کردیم

حجازی: بی‌انصافی بود اگر نمی‌بردیم

عباسی: می‌توانستیم امروز برنده بازی باشیم اما نشد