آریا بانو

آخرين مطالب

همه چیز درباره تیپ شخصیتی ENTP روانشناسي

همه چیز درباره تیپ شخصیتی ENTP
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تحلیل تیپ شخصیتی ENTP
تیپ شخصیتی ENTP یکی از 16 نتایج تست MBTI است. فردی که از تیپ شخصیتی ENTP یا مجادله گر بهره مند است با انرژی فراوان ایده هایی نوین را ارائه می دهند. دایره تعامل افراد دارای تیپ شخصیتی مجادله گر به طرز فوق العاده ای گسترده است. افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP با صفت هایی نظیر نورآور، مبتکر، خوش سخن، باهوش، خیال پرداز و مناظره گر شناخته می شوند. 
تیپ شخصیتی ENTP چیست؟
کامل ترین تست شخصیت شناسی MBTI نام دارد. حروف اختصاری MBTI بیانگر عنوان طراحان آن اعم از کاترین بریگز و ایزابل مایزر است. این آزمون به عنوان کاربردی ترین تست شخصیت شناسی در سطح جهان با هدف کسب و کار شناخته شده است. 
یکی از شانزده نتایج آزمون MBTI، تیپ شخصیتی ENTP است. تیپ شخصیتی ENTP در معنی مجادله گر کاربرد دارد. افراد دارای تیپ شخصیتی مجادله گر با صفت های بارزی نظیر خوش سخن، مبتکر و باهوش شناخته می شوند. ایده پردازی های تیپ شخصیتی ENTP به طرز قابل چشمگیری بی نظیر است. در واقع ایده پردازی های برجسته تیپ شخصیتی ENTP سبب نسبت دادن صفاتی اعم از خیال پرداز، نو آور و مناظره گر شده است. 
افراد برجسته ای نظیر والت دیزنی (فیلم ساز)، توماس ادیسون (مخترع)، اسکندر مقدونی و جولیا چایلد از تیپ شخصیتی ENTP بهره مند هستند. 
شایان توجه است تیپ شخصیتی ENTP از نظر نگرش کلی، حل مسائل و ارزش ها با تیپ شخصیتی INTP، ENFP و ENTJ سازگار است. 
ویژگی های تیپ شخصیتی ENTP

آریا بانو

فردی که از تیپ شخصیتی ENTP بهره مند است در انجام فعالیت های مختلف پشتکار و انرژی فراوانی دارد. افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP برونگرا هستند و به صورت خلاقانه راه های نوینی را ارائه می دهند. این نوع شخصیت به راحتی قادر است دیگران را مجذوب نماید و در خصوص فعالیت در پروژه های مختلف به متقاعد سازی افراد بپردازد. 
عمده تمرکز افراد دارای تیپ شخصیتی مجادله گر به آینده اختصاص دارد. این قبیل افراد به جزئیات ضروری توجهی نمی کنند. احتمال می رود تیپ های شخصیتی ENTP آغازگر پروژه هایی باشند که هرگز پایان نپذیرد. علت عدم نتیجه بخشی پروژه ها به تمرکز بر روی نتایج بزرگ باز می گردد. 
اعتماد به نفس مناسب تیپ های شخصیتی ENTP سبب می شود تا به صورت همزمان اقدام به انجام فعالیت های مختلف کنند. این نوع شخصیت با هیجان فراوان در جست و جوی چالش های مختلف است. وی با کمک به دیگران برای شخصیت آن ها ارزش فراوانی قائل است. 
شخصیت های ENTP در راستای حل و فصل مشکلات راه حل هایی را به روش خود برمی گزینند و از پیشروی به صورت یکنواخت بیزار هستند. این قبیل افراد قادر هستند با تحلیل رویداد ها و با در پیش گرفتن روش های جدید به رفع مشکلات بپردازند. 
مهارت تیپ های شخصیتی ENTP در شکل گیری فرصت و طرح برنامه های استراتژیک فوق العاده است. این نوع شخصیت برای تغییر و تنوع ارزش قائل است. 
تیپ شخصیتی ENTP از منظر شخصیت شناسی به موجب برخورداری از ویژگی ملاحظه کنندگی به صراحت شرایط دیگران را درک می کند و از قضاوت دیگران پرهیز می نماید. 
تیپ شخصیتی مجادله گر به درک جهان اطراف تمرکز دارد و نسبت به کشف دنیای اطرافف بیش از حد کنجکاو است. 
نقاط قوت تیپ شخصیتی ENTP

آریا بانو

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP به صورت خلاقانه و با اعتماد به نفس برای دانش ارزش قائل هستند. این قبیل افراد سخن گوی ماهری هستند و مشتاق به بحث و گو می باشند. 
برجسته ترین نقطه قوت تیپ شخصیتی ENTP انعطاف پذیری، سازگاری و شهود است. شهود سبب پیش بینی خواسته ها و درک نیاز های دیگران می شود. 
تیپ شخصیتی ENTP به یادگیری علوم مختلف و بهره گیری از خلاقیت و ایده ها تمایل دارد. این نوع شخصیت به موجب ریسک پذیری بالا قادر است به رفع مشکلات بپردازد و با آینده نگری از امکانات موجود بهره بجوید. 
نقاط ضعف تیپ شخصیتی ENTP
تیپ شخصیتی ENTP تمایلی به برنامه های زمان بندی و روزمره ندارد. به عبارتی دیگر این نوع شخصیت با سازمان های سنتی و ساختار یکنواخت سازگاری ندارد. 
علاقه تیپ شخصیتی مجادله گر به چالش های مشکلات سبب می شود تا پس از حل مسئله پروژه جذابیت خود را از دست دهد. این نوع شخصیت با استدلال موضوعات به جزئیات توجهی نمی کند و به صورت غیرمتمرکزانه از قابلیت تفکیک اولویت ها چشم پوشی می کند. 
بهتر است بدانید تیپ شخصیتی ENTP از لحاظ شخصیت شناسی با افراد غیر انعطاف سازگاری ندارد. بدین ترتیب می توان عدم علاقه مندی به برنامه ریزی، عدم تمرکز، مجادله کنندگی و عدم احساس را جزء نقاط ضعف تیپ شخصیتی ENTP برشمارد. 
عملکردهای شناختی تیپ شخصیتی ENTP
طبق آزمون شخصیت شناسی ENTP، تیپ های شخصیتی بر اساس عملکردهای شناختی به چهار دسته شهودی، منطقی یا متفکر ، حسی و احساسی طبقه بندی می شوند. در شخصیت هر فرد، عملکرد های شناختی مختلف به صورت برونگرایانه یا درونگرایانه شکل می گیرد. 
عملکرد های درجه اول
عملکرد غالب
عمده ترین بخش شخصیت بر اساس عملکرد غالب شکل می گیرد. عملکرد غالب، شهودی برونگرایانه نام دارد. 
انسان های دارای تیپ شخصیتی ENTP با یک ذهنیت باز پذیرای دریافت اطلاعات جدید هستند و به محض دریافت اطلاعات در راستای تشکیل ارتباط میان مجموعه اطلاعات اقدام می کنند. این قبیل افراد از عملکرد منسابی بهره مند هستند و بر امکان پذیری تمرکز دارند. 
ذهنیت کارآفرین تیپ شخصیتی ENTP زمینه را برای ارائه ایده های جدید و هیجان انگیز آماده می سازد. 
عملکرد کمکی
علمکرد کمکی به پروسه تفکر در تیپ شخصیتی ENTP اختصاص دارد. دارندگان این نوع تیپ شخصیتی به کسب اطلاعات در خصوص جهان پیرامون علاقه مند هستند و در راستای نتیجه گیری از اطلاعات به صورت منطقی بهره می گیرند. 
انسان های دارای تیپ شخصیتی ENTP عینیت گرا، واقع بین و منطقی هستند. به عبارتی دیگر بر اساس شواهد منطقی و عینی اقدام به تصمیم گیری می کنند و به اطلاعات احساسی توجهی ندارند. رویکرد یا عملکرد کمکی به تیپ های شخصیتی ENTP قابلیت درک اطلاعات را از طریق عملکرد برون گرای شهودی ارائه می دهد. 
بهتر است بدانید تیپ شخصیتی ENTP در جست و جو دسترسی به علت و چگونگی رویکرد های مختلف است. 
عملکرد های درجه دوم
رویکرد برون گرای احساسی
رویکرد برون گرای احساسی به عنوان یک عملکرد درجه دوم چندان در ویژگی های شخصیتی مشهود نمی باشد. 
زمانی که رویکرد برون گرای احساسی در تیپ شخصیتی ENTP توسعه پیدا می کند، فرد به یک شخصیت اجتماعی مجذوب مبدل می گردد که قادر است به صورت مناسب با شخصیت های گوناگون هماهنگ شود. 
ضعف رویکرد برون گرای احساسی در شخصیت فرد به شکل منزوی، کناره گیر و غیر حساس بروز پیدا می کند. 
رویکرد فرعی درون گرای حسی
رویکرد درون گرای حسی یک عملکرد فرعی است که بر روی درک گذشته محوریت دارد.
در اکثر موارد رویکرد درون گرای حسی به عنوان نقطه ضعف تیپ شخصیتی ENTP به شمار می رود. این قبیل افراد از اهمیت سوابق و تجربیات گذشته در پیش بینی نتایج آینده غافل هستند. 
روابط فردی تیپ شخصیتی ENTP

آریا بانو

اکثر انسان های دارای تیپ شخصیتی ENTP افراد برون گرایی هستند که در برقراری ارتباط از مهارت فوق العاده ای بهره مند می باشند. این قبیل افراد در برقراری ارتباط ماهرانه عمل می کنند. 
دایره تعامل افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP به طرز فوق العاده ای گسترده است. به عبارتی فرد دارای تیپ شخصیتی ENTP از دوست و طرفداران گسترده ای بهره مند است و نسبت به تنوع و تفریح تمایل دارد. این قبیل افراد بیشتر تمایل به شرکت در جمع هایی دارند که درباره موضوعات محبوب به بحث بپردازند.
طیف شغلی مناسب تیپ شخصیتی ENTP
مناسب ترین طیف شغلی برای افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP یک روتین هیجان انگیز و خلاقانه است. درواقع این تیپ شخصیت در موقعیت های چالش برانگیز عملکرد مناسبی را نشان می دهد. موفقیت تیپ شخصیتی ENTP در اشتغال تا زمانی ادامه پیدا می کند که احساس کسالت و محدودیت بروز پیدا نکند. بهتر است بدانید در محیط کار این قبیل افراد نظم منطقی حاکم است.
از رایج ترین مشاغل برای تیپ شخصیتی ENTP می توان به روان پزشک، مخترع، وکالت، روانشناس، خبرنگار، مهندسی و دانشمند اشاره کرد. 
تیپ شخصیتی مجادله گر به موجب برخورداری از اعتماد به نفس بالا گزینه مناسبی برای فعالیت در عرصه های هنری، ورزشی و سرگرمی محسوب می شود. این نوع شخصیت با خلاقیت فراوان قادر است به پیش بینی نتایج رویداد ها بپردازد.
مشاغل هنری مناسب برای تیپ شخصیتی ENTP شامل عکاسی، تهیه کنندگی، کارگردانی، نویسندگی مجلات و مجری برنامه های تلویزیونی می شود. 
بهتر است بدانید مشاغل نیازمند به توجه، تمرکز و درنظر گرفتن جزئیات سبب شکل گیری تشویش در تیپ شخصیتی مجادله گر می شود. از سری مشاغل ناامید کننده شخصیت ENTP می توان به مسئول پذیرش، حساب دار، دندان پزشک، مناصب روحانی، اپتومتریست و ثبت کننده داده ها اشاره کرد. 
مشاغل دنیای تجارت به موجب برخورداری از خلاقیت، عقلانیت و مهارت های طبیعی گزینه مناسبی برای تیپ شخصیلی مجادله گر تلقی می شوند.
گروه تجارت مناسب تیپ شخصیتی مجادله گر شامل موارد ذیل می شود:
• مشاور استراتژی
• مدیر تولید
• مالک شعبات زنجیره ای
• توسعه دهنده نرم افزار 
• مدیر عملیات
• مجری ارتباطات سازمانی
• تحلیل گر سیستم 
• مالک خرده فروشی
• کارآفرین
• برنامه نویس 
• کارگزار سهام 
• مشاور سرمایه گذاری
نکات حائز اهمیت برای برقراری ارتباط با تیپ شخصیتی ENTP
روابط عمومی تیپ شخصیتی مجادله گر
یکی از مؤلفه های حائز اهمیت در برقراری ارتباط با تیپ شخصیتی ENTP قدردانی از خلاقیت و ایده است. با وجود خونسردی تیپ شخصیتی مجادله گر، احتمال رقابتی بودن این نوع شخصیت وجود دارد. بنابراین برای برقراری ارتباط با یک فرد دارای تیپ شخصیتی ENTP از برتری جویی پرهیز نمایید. 
همان طور که بیان کردیم تیپ شخصیتی مجادله گر به بحث و مجادله علاقه مند است. لذا بهتر است با اگاهی از علاقه مجادله گران به مباحثه از درگیری های مبارزاتی اجتناب کنید. 
روابط عاطفی تیپ شخصیتی مجادله گر
تیپ شخصیتی مجادله گر در درک نیاز های شریک زندگی، دوست داشتنی و خونگرم عمل می کنند. این نوع شخصیت ها در پیشروی قول ها مصمم است. این امر در برخی مواقع سبب سرخوردگی تیپ شخصیتی ENTP می گردد. 
در خصوص یاری کردن شریک احساسی دارای تیپ شخصیتی مجادله گر می بایست عملکردی مشتاقانه و عمل گرایانه داشته باشید. شما با این عملکرد می توانید تمایلات فرد را نسبت به اقدامات احساسی و هیجانی تعدیل کنید. 
والدین دارای تیپ شخصیتی مجادله گر
طبع غالب در تیپ شخصیتی ENTP خوش گذرانی و تفریح است. این قبیل والدین بابت انتقال احساسات شگفت انگیز به فرزندان هیجان زده می شوند. 
علاقه طبیعی والدین با تیپ شخصیتی ENTP به بحث و گفت و گو سبب شکل گیری نظریه مناظره گرایانه نسبت به فرزندان می شود.
والدین دارای تیپ شخصیتی مجادله گر حمایت گر فرزندان هستند و هر موقعیت را به یک فرصت یادگیری مبدل می سازند.
بهتر است بدانید والدین ملزم هستند در راستای برخورد با فرزند دارای تیپ شخصیتی مجادله گر با تشویق او سبب تمرکز بر اهداف شوند. 
گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1185164/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محمدحسین لطیفی: تمایل به ساخت فیلم در عرصه جوانی جمعیت دارم

ترفندهای طلایی برای تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

7 شلوار ترند بهار که باید در کمد لباس شما باشد

رازگشایی از نمادهای 2700 ساله ایران باستان

چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان

پیروزی لیورپول مقابل تاتنهامی که باز دیر موتورش روشن شد

تساوی بدون گل شمس‌ آذر و گل‌گهر

چهره‌های مصمم در تمرین استقلال خوزستان

چالهان اوغلو یکی از بهترین‌های جهان است

توقف میلان مقابل جنوا در ماراتن گلزنی سن‌سیرو

لورکوزن شکست‌ ناپذیرترین تیم تاریخ فوتبال اروپا

ابهامات حکم جنجالی عبدالله ویسی

فینال فینالیست ها تقدیم به تمام هواداراى استقلال و پرسپولیس

پنج فیلم هندی که دیدنشان را نباید از دست بدهید

ویدئو تامل برانگیز عموپورنگ

پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»

دورهمی اساتید موسیقی؛ شهریار، شجریان، سایه و لطفی

حادثه برای یک هواپیما در فرودگاه قزاقستان

4گوشه دنیا/ کشف یک کیسه مار در فرودگاه میامی آمریکا

چرا کم استغفار می کنیم؟

این جانور یک کیلوگرمی، جد گاو و گوزن است

عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر

گل اول تاتنهام به لیورپول؛ لیورپول 4 _ 1 تاتنهام.

گل دوم تاتنهام به لیورپول توسط سون؛ لیورپول 4 _ 2 تاتنهام.

نصف بلیت‌های بازی استقلال فروش نرفته است

پرسپولیس لباس قهرمانی را برتن نمی‌کند

روایت ستاره جذاب «مست عشق» از ورودش به بازیگری

«امتداد» آماده پخش شد؛ فیلم و سریال از دریچه فلسفه و اندیشه

تست سلامت از روی خطوط صورت و چروک پیشانی

بازخوانی خاطره زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»

دبیر انجمن داروسازان تهران: تولید خیلی از دارو‌ها در ایران متوقف شده است

وزیر کشور: اتباع جدید نمی‌پذیریم

4گوشه دنیا/ مخوف ترین پرونده‌ فحشا در انگلیس؛ 346 سال حبس برای اغفالگران!

طرز تهیه نان شکلاتی صبحانه با طعم نوتلا

اگر در این زمان شیر بخورید، حسابی لاغر می‌شوید!

انواع مدل کابینت و کمد زیر پله: راه حلی خلاقانه برای بهینه سازی فضا

باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد

اشعارش چنان بی‌نقص بود که باور نمی‌کردند کار اوست!

پوچتینو: چرا که نه، سهمیه اروپایی می‌خواهیم

گل سوم لیورپول به تاتنهام توسط خاکپو

حزباوی در سالروز تولدش یک میلیون دلاری شد

سرمربی استقلال خوزستان: با نظرات ویسی موافقم

مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم

گل چهارم لیورپول به تاتنهام توسط الیوت

فصل برای ستاره یونایتد تمام شد

صلاح در کنار اسطوره منچستر یونایتد

چهره ها/ سلفی‌های بامزه منوچهر هادی با دخترش سوفیا

وقتی تازه ماشین شاسی بلند خریدی

سیاوش چراغی‌پور از خاطره هم‌بازی شدن با پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا می گوید

ورود باربی به دنیای ابرقهرمانانه