آریا بانو

آخرين مطالب

لطیفی: نکونام ضعف‌های کی‌روش را ندارد! ورزشي

لطیفی: نکونام ضعف‌های کی‌روش را ندارد!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ورزش 3 /علی لطیفی به عنوان کارشناس فوتبال از شرایط متفاوت تیم‌های سرخابی در پایان فصل صحبت کرد.
تیم استقلال در شرایط کنونی موفق شده صدرنشینی خودش را حفظ کند و شب گذشته در دیدار مقابل شمس آذر قزوین اگرچه با نتیجه سه بر صفر جلو بود و تفاضل گل خودش را افزایش داده بود، دریافت دو گل در دقایق پایانی باعث شد شرایط برای تیم نکونام مقداری متفاوت باشد. با این حال با علی لطیفی پیشکسوت تیم استقلال مصاحبه اختصاصی داشتیم و با او درباره وضعیت کنونی آبی پوشان صحبت کردیم.
 استقلال علی رغم اینکه اختلافی 5 امتیازی با پرسپولیس داشت، حالا همچنان صدر نشین است ولی این اختلاف به یک امتیاز رسیده، نظر شما درباره شرایط کنونی این تیم چیست؟
باید مقداری صادقانه صحبت کرد. می‌خواهم تعارف را کنار بگذارم و به عنوان یک کارشناس صحبت کنم نه هوادار؛ بعضی از دوستان اگر دقت کنید می‌گویند که تو استقلالی نیستی اگر این حرف را بزنی و یعنی می‌خواهند من دروغ بگویم. استقلال در دوران جواد نکونام یک اتفاق مثبت برایش افتاد و فارغ از همه اتفاقاتی که حول استقلال از آغاز فصل بوده، اتفاقی که افتاده بسیار خوب و مثبتی بود و این بود که استقلال در طی چند فصل اخیر همیشه چند دلیل برای ناکامی وجود داشت اما یک دلیلش این بود که هر فصل قراردادها یک ساله بسته می‌شد و بازیکنان، مربی و مدیر می‌آمدند و پایان فصل، مشکل شروع می‌شد. 15-16 بازیکن می‌رفتند و دوباره یک سرمربی جدید، یک تفکر جدید و یک تیم جدید شروع به کار می‌کرد.
این باعث شده بود مهمترین دلیل ناکامی استقلال باشد و برعکس آن پرسپولیس از زمان حضور برانکو تا همین الان، هر ساله نهایتا 2-3 بازیکن از دست داده و تیم کامل بهم نریخته. هیچ جای دنیا این اتفاق استقلال را نمی‌بینید ولی حالا جواد نکونام آمد و تیم فصل گذشته ساپینتو را که به اعتقادم بهترین فوتبال ایران بود. این را می‌گویم چون مهمترین فاکتور موفقیت یک تیم داشتن بازیکنان همسطح در درون زمین و روی نیمکت است. این برای تمام تیم‌های دنیا است و در انگلیس هم شما ببینید که هر 2 روز نیازمند بازیکنی هستند که بتوانند جایگزین کنند
سال گذشته استقلال در این زمینه اول بود و مشکلات آقای ساپینتو را هم کنار بگذاریم. جواد نکونام آمد و فقط 2 بازیکن را از دست داد که هر 2 موفق‌ترین بازیکنان استقلال در لیگ بودند. این را به این جهت گفتم که در طول فصل کمتر کسی به اندازه من از نکونام حمایت کرده. با توجه به اختلافاتی که وجود داشت، نیاز به یک سرمربی بود تا بتواند با هر سیستمی در طول فصل، نتیجه بگیرد و نیازمند یک سرمربی نتیجه‌گرا بود. البته تیم‌های پرطرفدار یک فرق با تیم‌های دیگر دارند و آن هم این است که هم از شما نتیجه می‌خواهند و هم از شما بازی تماشاگرپسند!
استقلال به این نیاز داشت چون فصل گذشته تیم ساپینتو جذاب و تمام تهاجمی بود و می‌دیدیم که با 6-7 بازیکن پشت محوطه حمله می‌کردند و نتیجه آن فصل جذاب، هیچ چیز نبود. همواره تیم‌هایی قهرمان می‌شوند که کمترین گل را بخورند نه اینکه بیشترین گل را بزنند.

آریا بانو

 ساختار دفاعی استقلال هم به نظر می‌رسد از گذشته در این تیم شکل گرفته.
نمونه ایرانی این موضوع استقلال خوزستان بود که گل زده آن کمترین گل زده در لیگ بود ولی با گل خورده کمتر قهرمان شد. از ضعف دیگر تیم‌ها هم بگذریم که باعث شدند آن تیم قهرمان شود ولی به هر حال شد. ساختار دفاعی فرهاد مجیدی مهمترین شاخصه قهرمانی بود که از هوش فرهاد در جذب یک مربی از ایتالیا بود. از ایتالیا مربی آورد که نماد ساختار دفاعی و دفاع کردن است. در برزیل اگر چه به خلاقیت می‌شناسیم یا آرژانتین را به فوق ستاره‌هایش از جمله دی استفانو، مارادونا، کمپس و مسی می‌شناسیم و هر کشور یک نماد فوتبالی دارد. ایتالیا در ساختار دفاعی معروف است و فرهاد مجیدی هوشمندی به خرج داد. فرهاد مجیدی در آن سال کم‌تجربه‌تر بود ولی هوشمند و تشخیص درستی داشت. 2-3 مرحله با استقلال کار کرده بود و ناکام شده بود و می‌دانست برای موفقیت در استقلال نیازمند این است که ساختار دفاعی تیمش شکل بگیرد.
ساختار تهاجمی آن در دوره ساپینتو هم اثرگذار بود ولی باز هم ساختار دفاعی خراب نشد. چند مهره هم جواد جذب کرد که باعث شد بهتر شود. یکی از بازیکنانی هم که جواد جذب کرده بازیکنی است که من بسیار به او علاقه‌مند هستم. جواد با سیستمش نیازمند این بازیکن بود و اگر محبی یا قایدی در تیم بودند، اینگونه کار نمی‌کردند و این بازیکن بلانکوست؛ او پشت به دروازه حریف بازی می‌کند و حفظ توپ خوبی دارد و این اولین شاخصه فوتبال مدرن امروزی است تا مهاجم بتواند حفظ توپ کند تا زمان به سود تیم رقم بخورد. او در ضربات سر و بدن گذاشتن در هجده قدم مهاجم خوبی است.
در نسل ما می‌گفتند نیم تیغ بایستید و سرعت داشته باشید که الان هم مهم است ولی برای مهاجمان امروزی فاکتوری است که به شما گفتم.
برای مثال اولیویه ژیرو مهاجم فرانسه سرعتی ندارد ولی در پرستاره تیم ملی دنیا، یک بازیکن کارآمد است چون این شاخصه‌ها را دارد. با فرم و استراتژی، این بازیکن نیاز بود و نکونام با هوشمندی او را جذب کرد.
 البته استقلال عنوان بهترین خط دفاعی را از دست داد. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1182102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نکونام ذوق‌زده از روز زیبا؛ تشکر می‌کنم

نه رم سردار را می‌خواهد، نه لورکوزن!

ابراهیم شفیعی از دوبله شخصیت پاتریک تا محبوبیت در آیتم‌های طنز

آهنگ احساسی «شمال» با صدای امین رستمی

سیل در برزیل جان 37 نفر را گرفت

خلاقیت هنرمندانه با شیشه

اسموتی توت فرنگی یک نوشیدنی خوشمزه و جذاب

چرا صبح‌ها دهانتان تلخ می‌شود؟

این وسیله ضروری رو ساده درست کن

مهارت و ویژگی هایی که فرزند شما برای موفق بودن نیاز دارد

نگاه نزدیک کاوشگرِ استقامت به صخره ای در مریخ

داده‌های 22 ساله‌ی رصدخانه‌ی پرتو ایکسِ «چاندرا»از سحابی crab

شعری زیبا از عطار نیشابوری

امیدهای ژاپن قهرمان آسیا شدند

پیشنهاد یونایتد و پنج تیم اروپایی برای ببر بارسلونا

شوک به خیرونا؛ احتمال اخراج از اروپا و سقوط به لیگ 2

انتقال عجیب ستاره یووه به منچستریونایتد

قهرمانی دونده ایران در تور جهانی امارات

بابای دوستمه اینقدر ازش تعریف نکن زشته!

چهره ها/ وقتی از گذر عمر راه فراری نیست!

پردیس پورعابدینی: در سکانس ملاقات شـرعی «گناه فرشته» از شدت خجالت دست هایم عرق کرد

شرایط سخت فیلمبرداری «نون خ 5» از زبان ندا قاسمی بازیگر نقش شیرین / سعید آقاخانی به شدت آسیب دید

عکس دیده نشده از چهره خسته علی انصاریان در کنار حسین سلیمانی

هان هه جین بازیگر نقش سوسانو با گریم جدیدش توجهات را بار دیگر به خود جلب کرد

بدون تعارف با معلمی که منزلش را مدرسه و حقوقش را صرف دانش‌آموزان نیازمند کرد

آبشار «لوه» گلستان دوباره قربانی گرفت

تصاویری دیده‌نشده از پیدا‌شدن «یسنا»

مداحی حاج محمود کریمی در شب شهادت امام جعفر صادق(ع)

روضه خوانی سید مجید بنی فاطمه در شب شهادت امام جعفر صادق (ع)

کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم

دره مرگ نمرده بود،خوابیده بود

ژابی باعث اخراج بارسا از گلدان یک چمپیونزلیگ

2 ستاره ایرانی در فینال لیگ قهرمانان

نه به مسی، بازی در اروپا برای یک فصل دیگر

لیست تیم‌های یورو 26 نفره شد

حمایت ماهینی از کاپیتان پرسپولیس

سریال بردهای الهلال در لیگ عربستان

ژاوی اولین نیروی تابستانی بارسا را اعلام کرد

وقتی هیچ جوره قرار نیست چیزی بفهمی

ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)

مادرانه های احساسی شبنم قلی خانی بازیگر مریم مقدس برای دخترش شانا

عکس بهاری مائده زخم کاری / تغییر چهره سارا حاتمی بازیگر جوان بعد از سه سال

استایل شیک و بهاری سوگل طهماسبی بازیگر سریال عشق کوفی در کنسرت مصطفی راغب

آهنگ «من زورم نمیرسه» از رضا ملک زاده

جزئیاتی از پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت

انتقال آذوقه با طناب به عشایر آبدانانی

ترفندی جالب و عجیب روی تخم‌مرغ

استیک مرغ یک غذای رژیمی خوشمزه

علت بدن درد بعد از ورزش!

یک وسیله که لازم داری رو ساده درست کن