آریا بانو

آخرين مطالب

همذات‌پنداری پرطرفدار با سبک‌زندگی «آقاماشاءا...» فرهنگی هنری

همذات‌پنداری پرطرفدار با سبک‌زندگی «آقاماشاءا...»
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / «غلامحسین لطفی» بازیگر سریال «خانه به دوش» که این روزها از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود و مورد توجه قرار گرفته از دلایل محبوبیت سریال‌های قدیمی که انعکاسی واقعی از زندگی مردم بودند و زندگی این روزهای خودش می‌گوید
یکی از تصمیم‌های رایج بسیاری از ما بعد از صرف افطار، تماشای سریال‌های ماه‌رمضان در کنار دیگر اعضای خانواده است. انگار این مسئله به جزئی از سبک‌زندگی ما تبدیل شده به‌خصوص که معمولا سریال‌های مناسبتی در رمضان، حال و هوای خانوادگی داشته و دارند. ماه رمضان سال 1383 یعنی 20 سال پیش، سریالی به کارگردانی «رضا عطاران» ساخته شد که بعد از این همه سال، هنوز هم سکانس‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی پربازدید می‌شود. به تازگی هم که از شبکه آی‌فیلم به درخواست پرشمار مخاطبانش در حال بازپخش است و بعضی افراد برای چندمین بار به تماشای آن نشسته‌اند. به همین دلیل هم، تصاویر چهره و تیپ بازیگران در این سریال بعد از 20 سال از جمله «رضا عطاران» در نقش احمد، «غلامحسین لطفی» در نقش «اصلان»، بازیگران خردسال آن و ... در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است. به همین بهانه، به سراغ یکی از بازیگران این سریال رفتیم که تقریبا از 6 سال پیش، تهران را ترک کرده و به زادگاهش یعنی قزوین برگشته است. همان‌طور که حتما دیده‌اید و یادتان هست، این سریال داستان زندگی یک خانواده بی‌پول است که درگیر مشکلات مالی زیادی هستند اما اتفاقات جالب و طنز زیادی، چاشنی زندگی ساده و بی‌آلایش‌شان می‌شود که هر بیننده‌ای را پای تلویزیون میخکوب می‌کند. «غلامحسین لطفی» یکی از بازیگران سریال پربیننده و فراموش‌نشدنی خانه به دوش در نقش اصلان یعنی باجناق پولدار آقا «ماشاءا...» بود. به بهانه بازپخش این سریال به سراغ او رفتیم تا برای ما از دلایل پرطرفدار بودن آن بعد از گذشت 20 سال، خاطراتش از بازی در نقش اصلان، ترک کردن تهران و بازگشت به زادگاهش، تفریحاتش در این روزها و ... بگوید. او یکی از چهره های پیش کسوت دنیای سینما، تلویزیون و تئاتر است که در زمینه بازیگری و کارگردانی تحصیل کرد و دکترای افتخاری تئاتر دارد.
مردم هنوز با شخصیت‌های این سریال هم‌ذات‌پنداری می‌کنند
غلامحسین لطفی متولد 23 آبان 1328 در قزوین است. او سال 59 با دلیران تنگستان به تلویزیون آمد و در سریال‌هایی چون محله برو بیا، امیر کبیر، درخت دوستی، مش خیرا... و صندوقچه اسرار، سیاه سفید خاکستری، غریبانه، روشنایی‌های شهر، به رنگ صدف، هشدارهای پلیس، خفه‌‌گی، آشوب، معراجی‌ها، زنان ونوسی مردان مریخی و از ما بهترون، پول کثیف، بچه‌های نسبتا بد، ما فرشته نیستیم، خانه به دوش، پژمان و .... جلوی دوربین رفت و آثار ماندگاری را از خود به جا گذاشت. از او به‌عنوان اولین سوال درباره دلایل محبوبیت سریال «خانه به‌دوش» بعد از 20 سال می‌پرسم که می‌گوید: «خود شما در این باره چه فکر می‌کنید؟ این سوال را باید خود مردم جواب بدهند که چرا بعد از این همه سال و این که چندین بار بازپخش شده، باز هم برای تماشایش وقت می‌گذارند و پرطرفدار است. اما از نظر من، یکی از دلایل اصلی محبوبیت این فیلم، این است که تک تک آدم‌ها با شخصیت‌های این فیلم همذات‌پنداری می‌کنند. به عبارت دیگر، اتفاقاتی که در فیلم می‌افتد و داستان زندگی آدم‌هایی که در آن به تصویر کشیده شده‌اند، با این که فراز و نشیب‌های زیادی دارد اما نزدیک به سبک‌زندگی بسیاری از مردم است. البته این تنها دلیل نیست ولی یکی از اصلی‌ترین‌هایش به حساب می‌آید».
اقبال به سریال‌های قدیمی ایرانی بیشتر است
او درباره استقبال مردم از این سریال و درخواست‌شان برای پخش چندین باره آن از شبکه آی‌فیلم می گوید: «از نظر من، 10 یا 15 سال است که سریال خوب از تلویزیون پخش نشده یا حداقل سریال‌هایی که در دهه اخیر پخش شده، مورد توجه مردم قرار نگرفته‌است. در ضمن، بعضی از هنرپیشه‌هایی که به‌تازگی در تلویزیون و سریال‌ها می‌بینیم، کارشان را خیلی بلد نیستند و برای مردم جذابیت ندارند. بیشتر سریال‌هایی که به تازگی ساخته شدند، نویسنده خوب و داستان قوی که برای بیننده کشش زیادی داشته باشد، ندارند. همچنین موضوعات جذابی در سریال‌ها نبوده و همه این دلایل کافی به نظر می‌رسد که مردم به سریال‌های قدیمی ایرانی یعنی دهه هفتاد و هشتاد اقبال بیشتری داشته باشند. همین که شبکه آی‌فیلم یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیون شده، دلیلش این است که در قدیم ساخت فیلم‌ها حساب و کتاب بیشتری داشته است، چه از نظر بازیگری، چه کارگردانی و نویسندگی. بنابراین چون این سریال‌ها متن خوبی داشتند حتی اگر 500 بار هم پخش شوند باز مردم حال می‌کنند».

آریا بانو

خواهرم هر شب سی‌دی‌های این سریال را می‌بیند
«حتی خانواده خودم هم وقتی برای بار چندم این سریال‌های قدیمی را می‌بینند، خوش‌شان می‌آید و مدام از من می‌پرسند چرا دیگر چنین سریال‌هایی ساخته نمی‌شود؟» بازیگر نقش «اصلان» در سریال خانه به دوش با این مقدمه درباره نظرات مردم درباره این سریال که به خودش منتقل کرده‌اند، می‌گوید: «شاید برای‌تان جالب باشد که خواهر من، سی‌دی این سریال یعنی خانه به دوش را هر شب نگاه می‌کند و خیلی از مردم هم در کوچه و خیابان، وقتی من را می‌بینند، می‌گویند که ما هرچند وقت یک بار آن را دانلود می کنیم و می‌بینیم. بعضی از مردم، علاوه بر داستان فیلم و اتفاقاتش، دیالوگ‌های ما را هم حفظ کردند. مثلا یک نفر در خیابان من را دید، دیالوگ‌های جالب اصلان در خانه به دوش را گفت. گاهی مردم به من می‌گویند که در ماه‌رمضان و بعد از افطار، دلتنگ سریال «خانه به دوش»، آقاماشاءا...، علی صادقی، رضا عطاران، اصلان و ... می‌شوند».

آریا بانو


از تهران و ترافیکش خسته شده بودم
«لطفی» از 6 سال پیش تصمیم گرفته که از تهران برود و به زادگاهش یعنی قزوین برگردد. او درباره این تصمیم توضیح می‌دهد: «نزدیک 6 سال است که در شهر قزوین زندگی می‌کنم که زادگاهم است. از تهران و ترافیکش خسته شده بودم. این جا هم راحت‌ترم و هم آب و هوای بهتری دارد. مردم هم در کوچه و خیابان به من لطف دارند و من هم به آن‌ها ارادت فراوان دارم. معمولا هم می‌گویند چرا دیگر کاری نمی‌کنید؟ به همه آن‌ها هم نمی‌توانم توضیح دهم که شرایط به چه صورت است.»
تفریحات این روزهایم فیلم دیدن و نوشتن سناریو است
از او درباره تنها زندگی کردن در قزوین و تفریحات این روزهایش می‌پرسم که می‌گوید: «نه، مشکلی با تنها زندگی کردن در قزوین ندارم. مگر هر فردی که تنهاست باید مشکل داشته باشد؟ درباره تفریح و پر شدن اوقات فراغت من در این روزها، باید بگویم که دیدن فیلم و نوشتن سناریوست و انجام کارهای هنری مورد علاقه‌ام. این روزها من بیشتر نویسندگی می‌کنم برای جاهای دیگر. الان مشغول بازیگری هم نیستم. این را هم بگویم که من اگر بخواهم هر نقشی را بازی کنم، هر شب در تلویزیون من را می‌بینید اما من مانند هر هنرپیشه دیگری یک گذشته‌ای برای خودم درست کردم که نمی‌خواهم آن را خراب کنم.»
نقشی را که دوست نداشته باشم بازی نمی‌کنم
از «لطفی» یکی از رایج‌ترین و پرتکرارترین سوالات مردم درباره او را می‌پرسم که چرا در سال‌های اخیر، کم کار شده است و دیگر او را در سینما و تلویزیون نمی‌بینیم که این‌طور پاسخ می‌دهد: «راستش را بخواهید، نقش خوبی که من دوست داشته باشم، در این سال‌ها پیشنهاد نشده است. در ضمن، من هنوز بابت بازی در چندین فیلم و سریال طلبکار هستم که دستمزدم را پرداخت نکردند. در همین یک سال گذشته 15 تا 20 فیلم و سریال بوده که به من برای بازیگری از سوی تهیه کننده و کارگردان‌های مختلف پیشنهاد دادند اما وقتی سوژه را تعریف کردند و نقش را توضیح دادند، خوشم نیامده است. من تا کاری را دوست نداشته باشم، با آن ارتباط برقرار نکرده باشم، بازی نمی‌کنم. البته اگر نقش خوب به من پیشنهاد شود، حتما بازی می‌کنم».
اولین سریال خانوادگی بعد از انقلاب را من ساختم
«من چندین فیلم سینمایی را در گذشته کارگردانی کردم. مثلا سریال «آینه» را کارگردانی کردم که سال 1364 ساخته شد و پربیننده‌ترین سریالی بود که در دوران دفاع مقدس از تلویزیون پخش شد. لطفی با این مقدمه در پایان می گوید:«آن سریال زمانی پخش شد که تازه جنگ‌تحمیلی شروع شده بود. نکته دیگر هم این که ما سریال خانوادگی تا قبل از آن نداشتیم. البته قبل از انقلاب بوده اما بعد از آن اولین سریال خانوادگی بود که مشکلات خانوادگی را مطرح می‌کرد و بسیار جذاب شد و هنرپیشه‌های خوبی هم در آن کار با من همکاری می‌کردند. آن سریال هم چندین بار تا امروز بازپخش شده است. زمانی که سریال «آینه» را برای تلویزیون ساختم، دوشنبه‌ها خیابان‌ها خلوت می‌شد و مردم به تماشای سریال می‌نشستند.»
مجید حسین زاده | روزنامه‌نگار

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1178510/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش کلسترول و فشار خون با مصرف این ماده غذایی

سانچو: فکر به یونایتد نه، فقط دورتموند و سی‌ال!

رونالدو و مانه: النصر فینالیست می‌شود

حضور جیمی کرگر در دیوار زرد هواداران دورتموند و خوشحالی شدید از به ثمر رسیدن گل نیکلاس فولکروگ

برزگر: شاهد بازی خوبی از سپاهان و پرسپولیس نبودیم

خوشحالی میکا ریچاردز از حضور دل پیرو به جای کرگر در برنامه کارشناسی بازی دورتموند و پاری سن ژرمن

چرا هیچ بازیکنی را نباید با رونالدو نازاریو مقایسه کرد؟

تبریک جواد خیابانی به ژوزه مورایس به دلیل مسلمان شدن سرمربی سپاهان

وقتی رافائل نادال وسط مسابقه تنیس خود، پیگیر نتیجه بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید می‌شود!

نوری: دست نکونام مقابل تراکتور بسته بود

هشدار انریکه؛ چیزی برای از دست دادن نداریم

مرور کارنامه نوید محمدزاده به بهانه پخش سریال «جنگل آسفالت»

امیری: هنوز 15 امتیاز باقی مانده

اوسمار: هر بازی شرایط متفاوتی دارد

استقبال هواداران نساجی از بازیکنان این تیم

ویسی به کمیته انضباطی فراخوانده شد

واکنش کاپیتان سپاهان به «دل پرخون هواداران اصفهانی از بدنه فدراسیون»

تارتار رقابت سهمیه را به تبریز کشاند

با برد دورتموند، سهمیه پنجم چمپیونزلیگ به آلمان رسید

هواداران دورتموند و سردادن شعار تو هرگز تنها قدم نخواهی زد پیش از بازی با پاری سن ژرمن

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

مورایس: اگر من را نخواهند می‌روم

مورایس: چرا این سؤال‌ها را از تیم‌های دیگر نمی‌پرسید؟

اوسمار: امروز باید صدرنشین می‌شدیم

اوسمار: از نتیجه ناراحتم اما جنگیدیم

اوسمار: تا آخرین لحظه برای قهرمانی می‌جنگیم

خلاصه بازی دورتموند 1 - پاری سن ژرمن 0

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

تصویر دیده نشده لیلا اوتادی 17 سال پیش در کنار زنده یاد داریوش مهرجویی

شرایط دریافت دسته چک باز هم تغییر کرد/ خبر جدید مجلس برای دارندگان دسته‌چک

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

مراسم ازدواج خواهرزاده محمود احمدی نژاد در استانبول

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

هادی محمدی: امید به صورت دابو ضربه زد

جو فوق العاده دیوار زرد دورتموند