آریا بانو

آخرين مطالب

تغییرات کوچک در خانه که زندگیتان را بهتر می‌کنند اجتماعي

تغییرات کوچک در خانه که زندگیتان را بهتر می‌کنند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - دیجی کالا / گاهی اوقات، زمان و هزینه‌ی بسیاری را صرف بازسازی و بهسازی خانه‌هایمان می‌کنیم و هر سال بیش از چندین میلیون تومان برای پروژه‌های نوسازی فضای منزل هزینه می‌کنیم اما آیا این تغییرات کیفیت زندگی ما را بهتر می‌کنند؟ معمولا آن قدر بر جنبه‌های مالی بازسازی خانه تمرکز می‌کنیم که تأثیر آن بر کیفیت زندگی‌مان را نادیده می‌گیریم. برخی از پروژه‌های بازسازی منزل صرفا جنبه‌ی زیبایی دارند. یک آشپزخانه‌ی کاملا جدید که همه‌ی وسایل آن نوسازی شده‌اند، شاید زیباتر به نظر برسد اما ممکن است تأثیری در کیفیت زندگی شما نداشته باشد. در عوض، برخی از تغییرات کوچک در خانه می‌توانند کیفیت زندگی را بهتر کنند. در این مقاله، تغییراتی که می‌توانند زندگی‌تان را بهتر کنند را می‌خوانید.
1. استفاده از نور طبیعی
نور طبیعی برای سلامتی جسم و روان شما خوب است. متأسفانه، برخی از خانه‌ها و آپارتمان‌ها طوری طراحی شده‌اند که میزان نور طبیعی که به آن‌ها می‌تابد، محدود است و از حداکثر نور طبیعی در آن‌ها استفاده نمی‌شود. اگر در خانه‌ای نور طبیعی به اندازه‌ی کافی نتابد، ساکنین آن خانه به افسردگی، اختلالات خواب و سایر مشکلات جسمی و روانی مبتلا خواهند شد. بنابراین، هر گونه بازسازی خانه که نور طبیعی را افزایش دهد، نه تنها خانه‌ی شما را روشن‌تر و جذاب‌تر می‌کند، بلکه سلامت روانی و جسمی شما را نیز بهبود می‌بخشد. نورگیرها، پنجره‌های جدیدتر یا بزرگتر و پنجره‌هایی که به راحتی باز می‌شوند تا نور بیشتر وارد خانه شود، تنها چند راه ساده هستند که می‌توانند نور خورشید را بیشتر از قبل وارد خانه‌ی شما کنند و همه‌ی آن‌ها ارزش وقت و هزینه‌ای که صرف می‌کنید را دارند.
2. کاهش سر و صدا

وجود سر و صدا بر سلامت روان تأثیر فراوانی دارد. خانه‌ی شما ممکن است بیش از آنچه فکر می‌کنید پر سر و صدا باشد. سر و صدای دستگاه‌ها و لوازم برقی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و سایر منابع صدا می‌تواند به زمزمه‌هایی همیشگی تبدیل شود. شاید خودتان از تأثیر این سر و صداهای همیشگی بر ذهن و روانتان آگاه نباشید اما به‌هرحال، این سر و صداها می‌توانند شما را تا مرز جنون پیش ببرند. خانه قرار است فضایی آرام باشد که بتوانید در آن استراحت کنید، نه مکانی که شما را به یاد زندگی در یک مکان پرتردد بیاندازد.
خوشبختانه، امروزه راه‌های ساده و آسانی برای کاهش سر و صدا و نویزهای پس‌زمینه در خانه ابداع شده‌اند. نصب کابینت‌هایی که درب آن‌ها نرم و آرام بسته می‌شود، ایده‌ی خوبی است اما هزینه‌ی بسیاری را در پی دارد. در عوض، می‌توانید ضربه‌گیرهای ساده‌ای برای درب کابینت‌ها نصب کنید تا از ایجاد سر و صدای فراوان موقع بسته شدن درب کابینت‌ها جلوگیری شود.
علاوه‌براین، می‌توانید صندلی‌های توالت فرنگی را با صندلی‌هایی که به آرامی بسته می‌شوند تعویض کنید تا یک منبع دیگر صدا از پس‌زمینه‌ی خانه حذف شود. کارهایی مانند پهن کردن فرش بزرگ یا موکت در کف خانه یا حتی نپوشیدن دمپایی و کفش در خانه نیز می‌توانند صداهای اعصاب‌‌خردکن را کاهش دهند.
3. نصب پنکه سقفی
پنکه‌های سقفی با کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی در هوای سرد و گرم می‌توانند بر کیفیت زندگی شما تأثیر قابل توجهی داشته باشند. پنکه‌های سقفی به سادگی و با گردش هوا، کیفیت هوای خانه را بهبود می‌بخشند. فقط با صرف هزینه‌ای نه چندان بسیار می‌توانید این وسیله‌ی برقی ساده را در خانه نصب کنید و زندگی را برای خود و اعضای خانواده راحت‌تر کنید.
4. نصب ترموستات قابل برنامه‌ریزی
ترموستات‌هایی که می‌توانند برای افزایش و کاهش دمای داخلی خانه‌ی شما با یک برنامه‌ی زمانی خاصی تنظیم شوند، معمولا به عنوان ابزارهایی برای کاهش صورت‌حساب‌های آب و برق در نظر گرفته می‌شوند. بااین‌حال، این وسایل خانگی را می‌توان از زاویه‌ی دیگری نیز ارزیابی کرد. اینکه بتوانید دمای خانه‌ی خود را مطابق با ترجیحات شخصی خود تنظیم کنید به این معنا است که در خانه راحت‌تر خواهید بود. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که دمای بدن آن‌ها در طول روز مدام تغییر می‌کند یا جزو کسانی هستید که در خواب دمای بدن آن‌ها بالا می‌رود و عرق می‌کنند، یک ترموستات قابل برنامه‌ریزی ارزش صرف وقت و هزینه‌ی خرید و نصب را دارد.
5. بلندتر کردن دیوارهای خانه
«مالت رو سفت بچسب تا همسایه رو دزد نکنی.» شاید ضرب‌المثلی کلیشه‌ای به نظر برسد اما این ضرب‌المثل بسیار دقیق است. حتی اگر بهترین همسایه‌های دنیا را هم داشته باشید و با آن‌ها روابط بسیار خوبی داشته باشید، باز هم ممکن است که آن‌ها برای همیشه همسایه‌ی شما نباشند. بنابراین، داشتن یک فضای خصوصی مشخص در فضای باز به زیبایی بهتر خانه و افزایش امنیت و راحتی آن کمک می‌کند. اگر دیوارهای خانه‌ی شما کوتاه‌تر از حد معمول هستند، وقت آن فرا رسیده که آن‌ها را بلندتر کنید.
چیزی که بسیاری از مردم درباره‌ی بلندی دیوارهای خانه در نظر نمی‌گیرند این است که بلندتر بودن دیوارها به آن‌ها حریم خصوصی بیشتری می‌دهد و می‌توانند فضای خانه، حیاط یا تراس را بهتر و راحت‌تر کنترل کنند. در این حالت، فقط در صورت تمایل با همسایگان خود تعامل دارید.
6. داشتن اتاقی به عنوان اتاق لباس‌شویی
اگر ماشین لباس‌شویی شما جایی در زیرزمین خانه باشد، مجبور خواهید بود لباس‌ها را پس از شستشو تا تراس یا حیاط حمل کنید. این کار وقت زیادی را از شما می‌گیرد و مدام باید در پله‌ها بالا و پایین بروید تا لباس‌ها را در هوای آزاد خشک کنید. در عوض، اگر بخشی از حیاط یا تراس را به اتاق لباس‌شویی تبدیل کنید، این مشکل را نخواهید داشت. در این صورت، لباس‌ها را به محض تمیز شدن روی بند رخت پهن می‌کنید تا خشک شوند و انرژی و وقت چندانی برای این کار صرف نخواهید کرد. البته، به شرطی که پهن کردن لباس‌های شسته شده را فراموش نکنید و لباس‌ها برای مدت دو روز درون ماشین باقی نمانند.
7. بهبود فضای پاسیو یا تراس
استشمام هوای تازه عالی است و دسترسی به هوای آزاد از هر لحاظ که فکرش را بکنید برای شما خوب است. تراس یا پاسیو در آپارتمان‌ها نیز به همین علت ساخته می‌شوند. با وجود این، همیشه نمی‌توان از فضای پاسیو یا تراس استفاده کرد. در واقع، هوا همیشه صاف و آفتابی نیست که بتوانید در این فضاها از هوای آزاد استفاده کنید. برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشوید، می‌توانید فضای پاسیو یا تراس را بازسازی کنید و برای آن‌ها سایبان نصب کنید. به این ترتیب، با همین تغییرات کوچک در خانه زندگی‌تان دگرگون می‌شود.
بهبود فضای تراس یا پاسیو باعث می‌شود که حتی زمانی که در خانه هستید هم از هوای آزاد بهره ببرید. در این صورت، حتی اگر بخواهید کباب درست کنید هم این کار را در هوای آزاد انجام می‌دهید و مثلا حتما لازم نیست برای کباب خوردن راهی پیک‌نیک شوید.
8. رنگ کردن و نقاشی در و دیوارهای خانه
یکی از ارزان‌ترین و آسان‌ترین تغییرات کوچک در خانه نقاشی است. رنگ کردن دیوارهای خانه می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد و روحیه‌ی شما را به طرز قابل توجهی بالا ببرد. رنگ‌ها بر وضعیت عاطفی و ذهنی شما تأثیر قدرتمندی دارند و تغییر رنگ دیوارها از رنگ‌های خنثی قدیمی به رنگ‌های مورد علاقه‌ی شما باعث می‌شود که به خانه حس مالکیت پیدا کنید. در این صورت، احساس می‌کنید که خانه واقعا متعلق به شما است. هر کسی در دنیای دیوارهای سفید آپارتمان‌های اجاره‌ای زندگی کرده باشد، لذت تغییر رنگ دیوارها را درک می‌کند.
9. ساخت انباری
مرتب کردن وسایل و لوازم خانگی اغلب اولین گامی است که افراد هنگام خروج از حالت افسردگی برمی‌دارند. این اتفاق دلیل بسیار خوبی دارد. نظم و ترتیب دادن و مرتب کردن فضای زندگی خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد، تفکر شما را شفاف‌تر می‌کند و دچار اضطراب کمتری خواهید شد. بااین‌حال، برای این سازمان‌دهی بزرگ به جایی نیاز خواهید داشت که همه وسایل و لوازم اضافی را در خود جای دهد. وجود این فضای انباری در خانه باعث می‌شود که موقع تمیز کردن منزل، جایی برای نگهداری وسایلی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید داشته باشید. به این ترتیب، با گذشت زمان کم کم متوجه خواهید شد که همین تغییرات کوچک در خانه تا چه اندازه سلامت روان و کیفیت زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد.
10. تغییرات کوچک در خانه با توجه به نیازهای خانواده
خانه باید طوری بازسازی یا بهسازی شود که همه‌ی اعضای خانواده از جمله سالمندان و کودکان هم بتوانند در آن به راحتی زندگی کنند. به این ترتیب، اگر صاحب خانه‌ای بزرگ و زیبا هستید، مجبور به اسباب‌کشی برای راحتی همه‌ی اعضای خانواده نخواهید بود. در حقیقت، به جای اینکه به فکر خانه‌ای دیگر باشید که شرایط زندگی افراد سالمند یا کودکان را داشته باشد، در خانه‌ی فعلی تغییراتی ایجاد کنید.
به عنوان مثال، می‌توانید دستگیره‌های سالمندی را گوشه و کنار خانه نصب کنید تا سالمندانی که در خانه‌ی شما زندگی می‌کنند، زندگی راحت‌تری داشته باشند. با انجام چنین تغییراتی در خانه، زندگی برای همه‌ی اعضای خانواده شما ساده‌تر خواهد شد.
11. نوسازی و تغییر فضای ورودی خانه
ورودی هر خانه اولین جایی است که مهمانان به محض ورود به خانه‌ی شما می‌بینند اما نوسازی این بخش از خانه، فقط برای زیباتر شدن آن برای مهمانان نیست. تصور کنید که روزی خسته‌کننده را در محل کار سپری کرده‌اید. اگر ورودی خانه‌ی شما طوری طراحی شده باشد که به شما انرژی و نشاط می‌بخشد، به محض ورود به خانه، تمام اتفاقات بد روز را فراموش خواهید کرد و برای استراحتی لذت‌بخش آماده خواهید شد. برای تغییر ورودی خانه هم نیازی نیست که به تغییرات بزرگ و قابل توجه فکر کنید.
همین که به عنوان مثال، چند گلدان سرسبز را در ورودی خانه قرار بدهید یا از شمع‌های معطر برای بهبود هوای ورودی خانه استفاده کنید هم به محض وارد شدن به خانه حال و هوای شما تغییر خواهد کرد. استفاده از رنگ‌های روشن و انرژی‌بخش در این بخش از خانه نیز جزو تغییرات کوچک در خانه محسوب می‌شود که می‌توانند زندگی‌تان را بهتر کنند.
12. نورپردازی بهتر در فضای آشپزخانه
آشپزخانه یک اتاق چندمنظوره در خانه است. این اتاق نه تنها جایی برای آشپزی به شمار می‌رود، بلکه به عنوان جایی برای استراحت کودکان و بزرگسالان و گردهمایی‌های خانوادگی برای صرف وعده‌های غذایی و مهمانی‌ها نیز کاربرد دارد. در چنین فضایی، نورپردازی حرف اول را می‌زند. روشنایی آشپزخانه هر چه بهتر باشد، روحیه‌ی اعضای خانواده برای انجام دادن کارهای مختلف از قبیل آشپزی یا صرف غذا بیش از پیش بهبود می‌یابد. بنابراین، می‌توانید با انجام دادن کارهایی ساده مانند تغییر لامپ‌های آشپزخانه یا استفاده از وسایل بهتر برای نورپردازی در این فضا، به بهبود کیفیت زندگی خود و اعضای خانواده کمک کنید.
13. بهینه‌سازی فضای تراس
ممکن است تراس خانه‌ی شما به جایی برای خشک کردن لباس‌ها یا نگهداری وسایل اضافی خانه تبدیل شده باشد. همین مسئله‌ی به ظاهر کم‌اهمیت می‌تواند فضای خانه‌ی شما را دلگیرتر کند. در عوض، موقع فکر کردن به ایجاد تغییرات کوچک در خانه، به این فضای خارجی از خانه نیز توجه کنید. تراس را تمیز کنید و چند گلدان زیبا مناسب فضای تراس در آن قرار بدهید.
علاوه‌براین، می‌توانید با نورپردازی بهتر تراس فضای آن را برای شب‌ها نیز بهسازی کنید. با استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف فضای تراس را چراغانی کنید تا به جایی مناسب برای لذت بردن از هوای آزاد و سکوت شبانه تبدیل شود. با گذشت زمان، خواهید دید که همین تغییر ساده چقدر در افزایش روحیه‌ی شما مؤثر خواهد بود.
14. نصب بک اسپلش آشپزخانه
بک اسپلش به دیوارپوش‌هایی گفته می‌شود که معمولا در جاهایی مانند پشت سینک آشپزخانه یا دیوار پشت اجاق گاز نصب می‌شوند. گاهی اوقات، برای بهبود فضای آشپزخانه به تغییرات بزرگی مانند تعویض کاشی‌های آن فکر می‌کنیم، در حالی که بک اسپلش آشپزخانه با نصب ساده و سریع شما را از دردسرهای تعویض کاشی‌ها نجات می‌دهد. نصب این دیوارپوش‌ها را می‌توانید در تعطیلات آخر هفته انجام بدهید. برای نصب دیوارپوش‌ها به یک روز زمان نیاز دارید. در روز بعدی هم می‌توانید مراحل پایانی کار نصب آن‌ها را انجام بدهید. در نهایت، با همین تغییرات کوچک در خانه و آشپزخانه، فضای زندگی‌تان نو می‌شود و روحیه‌ی بهتری خواهید داشت.
کلام آخر
معمولا وقتی صحبت از بازسازی خانه می‌شود، به یاد تغییرات بزرگی مانند تغییر پارکت‌ها یا ساخت‌وسازهای مختلف میفتیم. بااین‌حال، تغییر حال و هوای خانه همیشه هم نیازمند تحمل دردسرهای بزرگ نیست. گاهی اوقات، با ایجاد تغییرات کوچک در خانه مانند تغییر فضای تراس یا تغییر رنگ بخشی از دیوارهای خانه می‌توانید فضای زندگی‌تان را دگرگون کنید. همین تغییرات به ظاهر ساده و کم‌اهمیت در تغییر روحیه‌ی شما و تلاش برای زندگی بهتر نقشی تعیین‌کننده دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1171732/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دروغ های ذهن برای تغییر ندادن زندگیتان

وسواس بیماری است؟

چگونه با رنجش‌ها کنار بیائیم؟

8 مزیت خیال پردازی

برای یافتن زیبایی درونی، فراتر از ظاهر را نگاه کنید

چگونه با دوستان خودخواه برخورد کنیم؟

چرا ما شاد نیستیم و چطور می توانیم شاد باشیم؟

زمان های مرده تان را اینطوری زنده کنید

مشکل عدم تمرکز و درمان آن

مناسب ترین رفتار با افراد تحقیر کننده چیست؟

آخه مردم چی می گن؟/دیگران را به قیمت فراموشی خود راضی نکنید(1)

واقعا چرا می خواهید پولدار شوید؟!

لطفا به خودتان احترام بگذارید/گامهایی برای اینکه بی خیال حرف مردم شوید(2)

مراقب این نوع از افسردگی باشید

تنهایی و ترس از تنها شدن

چه بخوریم تا خلق و خوی خوبی داشته باشیم

در 6 روز حسادت را کنار بگذارید

برای این‌که دیگران را متقاعد کنید، بخوانید!

بدقول‌ها معمولا آدم‌هایی بی‌اعتبارند

نادرستی‌های اخلاقی تندخویی و بداخلاقی

ویژگی های یک تصمیم خوب

راهکار پیشرفت تصاعدی در زندگی

آلزایمر چیست و آیا آلزایمر قابل پیشگیری است؟

افرادی که ترس از جنون دارند

با فیلم دیدن مشکلات روحی‌تان را درمان کنید!

چگونه بر رخوت ساعت 3 بعدازظهر غلبه کنیم

راز و رمز محبوبیت نزد مردم

خنده چگونه به وجود می آید و فواید خنده چیست؟

10 عادت اشتباه در اولین ملاقات

19 تغییری که همراه با ورود کودک به زندگی ایجاد می‌شود

چهار روش موثر برای احیای انگیزش درونی

بیماری های شدید جسمی با روح و روان چه می کنند؟

چرا برخی اشتباهات خود را می‌پذیرند و بقیه نه ؟

آیا من خوش بختم؟

من هیچ وقت به درد هیچ کاری نمیخورم

با ازدواج نمی توان بیماری افسردگی را درمان کرد

چه زمانی و چگونه نه بگوییم؟

چرا ما به بحران نیازمندیم؟

7 نکته ای که سحرخیزی شما را تضمین می کند !

راز جذابیت انسان های دوست داشتنی

نیمی از سال از خودم متنفرم

این اختلالات روانی با مرگ زودرس همراهند

کاهش سوءتفاهم با این روشها

خلاقیت و عوامل موثر بر خلاقیت

چطور افکار مزاحم را از ذهنتان بیرون کنید

استرس ات را بکُش

چگونه می توان در ذهن دیگران ماندگار شد؟

دستورالعمل مولانا برای تغییر فوری!

حواس پرتی و علل آن و راهکارهایی برای جلوگیری از آن

متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس