آریا بانو

آخرين مطالب

خاطراتی از «بلبل» شدن فردوس کاویانی و چند ماجرای دیگر فرهنگی هنری

خاطراتی از «بلبل» شدن فردوس کاویانی و چند ماجرای دیگر
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی با حضور هادی مرزبان و کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه سنگلج، در خلال یادآوری خاطرات و یادِ هنرمندان فقید،‌ از هنرمندانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند، قدردانی شد. روز گذشته، 7 فروردین‌ماه، همزمان با بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی، هادی مرزبان، هنرمند پیشکسوت بازیگری و کارگردانی، با حضور در تماشاخانه سنگلج و پیش از اجرای نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» به کارگردانی فرشید قلی‌پور، به ذکر خاطراتی از تمرین و اجرای تئاتر پرداخت و کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز از هنرمندان نجیب تئاتر تشکر کرد.
هادی مرزبان در ابتدای این مراسم،‌ ضمن خوشامدگویی به علاقه‌مندان تئاتر که در تماشاخانه حضور یافته بودند و تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، گفت:‌ وقتی یادی از تئاتر می‌شود، ناخودآگاه به یاد رفتگان آن می‌افتیم. من حتی معتقدم خودِ تئاتر هم مثل هنرمندانِ رفته است که وقتی تمام می‌شود،‌ فقط خاطره‌ای از آن باقی می‌ماند و این خاصیت تئاتر است که هنری زنده است.
مرزبان درباره اولین اجرای خود از متن اکبر رادی اضافه کرد: امروز چون روز جشن است، چند خاطره که ذکر آن باعث می‌شود خنده به لب تماشاگر بیاید را باید تعریف کنم. نخستین اجرای من از متن اکبر رادی به نمایش «پلکان» در سال 63 برمی‌گردد که زنده‌یاد فردوس کاویانی در آنجا نقش شخصیت «بلبل»‌را بازی می‌کرد که پله‌های ترقی را طی می‌کرد و در صحنه چهارم این نمایش که در تئاترشهر به صحنه رفت، فردوس کاویانی باید لباس مشکی یک مهندس را به تن می‌کرد اما وقتی روی صحنه آمد، متوجه شدم دکمه‌های لباس باز است. با هزار ترفند، به بازیگر نقش مقابل، ماموریت دادم بدون اینکه تماشاگر متوجه شود، به فردوس کاویانی این نکته را بفهماند. فردوس کاویانی بعد از اینکه متوجه قضیه شد، رو به تماشاگر شروع به بستن دکمه‌ها کرد که این کار باعث خنده تماشاگر شد. در واقع فردوس کاویانی چنان به دیوار چهارم معتقد بود که خود را روی صحنه بسیار رها و فرو رفته در نقش می‌دید.
این کارگردان تئاتر که رکورد اجرای بیشترین نمایشنامه از اکبر رادی را در کارنامه دارد، در ادامه به ذکر بخشی از خاطرات خود در مقام بازیگر اشاره کرد و گفت: من در دو موقعیت بازیگری روی صحنه، دیالوگ نمایش را فراموش کردم که برای هر بازیگری ممکن است اتفاق بیفتد. یکی در نمایش «رستم و سهراب» ‌به کارگردانی زنده‌یاد مصطفی اسکویی بود (سال 1347) که نقش شاه سمنگان را بازی می‌کردم و نمایشنامه، شعر بود. در یک صحنه رو در روی رستم قرار می‌گرفتم باید این دیالوگ را می‌گفتم که «تهمتن امین است» اما اسم «تهمتن»‌را فراموش کردم. به جای این کلمه آهنگ زدم و بقیه دیالوگ را گفتم اما در آنترکت نمایش، رستم دنبال من می‌دوید که مرا کتک بزند!

آریا بانو


وی ادامه داد: موقعیت دوم در نمایش «ملاقات بانوی سالخورده»‌حمید سمندریان (سال 1351) بود که نقش مقابل اکبر زنجان‌پور را داشتم. در این نقش نیز یک دیالوگ یادم رفت و شروع به گفتن دیالوگ‌های بی‌ربط کردم تا دیالوگ اصلی یادم بیاید، ناگهان از پشت صحنه صدای عصبانیت مرحوم سمندریان را شنیدم که می‌گفت این دیالوگ‌ها چیه داری میگی؟ من با شنیدن صدای زنده‌یاد سمندریان، چنان ترسیدم که دیالوگ اصلی یادم آمد و شنیدم که با خوشحالی می‌گفت «بله! تشر رفتن کار خودش را کرد» ...
مرزبان سپس این موارد را جزو بخش شیرین یک اجرا تئاتر برشمرد و ادامه داد: تئاتر، پر از این خاطرات است که از رفتن همکاران و بازیگران آن ناراحت می‌شویم و سختی‌های تمرین و اجرا که پس از گذشت چند سال، به شیرین‌ترین بخش زندگی ما تبدیل می‌شوند. خصلت تئاتر،‌ گریه و خنده است مثل خودِ زندگی!
در ادامه، گروه تئاتر «یاران» به سرپرستی غلامرضا عربی که متشکل از بازیگران نابیناست و آخرین بار نمایش «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرم‌شیر را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه برده بودند نیز به صورت جمعی به بازخوانی چند ترانه قدیمی ایرانی پرداختند.

آریا بانو


سپس کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی ضمن تشکر از هنرمندان تئاتر، افزود: از هنرمندان نجیب تئاتر تشکر می‌کنم که با وجود همه سختی‌ها چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند،‌ دست‌بوس همه این عزیزان هستم و همچنین از شما تماشاگران عزیز که اصلی‌ترین سرمایه تئاتر ما هستید هم تشکر می‌کنم که در سالن‌های تئاتر حضور پیدا می‌کنید، خصوصاَ در این سالن که از قدیمی‌ترین سالن‌های اجرای تئاتر کشور است.
در ادامه، پریسا مقتدی، بازیگر تئاتر و مدیر تماشاخانه سنگلج به خواندن یک خط از پیام روز جهانی تئاتر که توسط «یون فوسه»، نمایشنامه‌نویس شهیر جهان، بسنده کرد و گفت: تنها خط آخر پیام روز جهانی تئاتر را می‌خوانم که جانِ مطلب را ادا کرده است؛ جنگ و هنر متضاد یکدیگرند، همان‌گونه که جنگ و صلح، متضاد یکدیگرند. به همین سادگی، هنرِ تئاتر، صلح است.

آریا بانو


عکس از سجاد رازیان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1171220/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از اولین ربات تمام الکتریکی

بخشی از کتاب/ به هیچ‌کس اجازه نده بهت بگه نمیتونی

بهترین بازیکن و آقای گل آسیا؛ حس هفتم تیم‌ملی

با اشتباه مرگبار رایا تاتنهام شاید برگردد!

آقای گل پرسپولیس و پیشبینی جالب تیم قهرمان!

مدافع استون ویلا نمک به زخم چلسی پاشید!

آرسنال با فتح دربی شمال لندن یک قدم به قهرمانی نزدیک‌ تر شد

گل‌گهر، اولین سفیر اهدای عضو در فوتبال ایران

هیجان ستاره بایرن؛ چی بهتر از بازی با رئال!

معرفی جالب سیاوش مفیدی توسط مهران غفوریان

آهنگ «این چه حسیه» از سهراب پاکزاد

جزئیات دستگیری شرور قمه‌به‌دست خیابان انقلاب

سخنگوی فراجا: برخی از موفقیت‌های پلیس مرهون زحمات روان‌شناسان است

زیبایی خیره کننده تنگه قاسمی در خوزستان

طرز تهیه دسر کاراملی

بهترین نوشیدنی ضد نفخ

سلطان ایشون هستن بقیه اداش رو در میارن!

پوشیدن کفش پاشنه بلند به این 5 دلیل خوب است

کشف روش‌های درمانی بالقوه‌ بیماری کلیه پلی‌کیستیک

کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی

دو خط کتاب/بیا زندگی کنیم!

واکنش سرمربی تیم ملی به قهرمانی فوتسال

غرش آرسنال در 11 دقیقه؛ تیمی شایسته قهرمانی!‏

قالیباف: قهرمانی تیم ملی فوتسال در جام ملت‌های آسیا با قاطعیت کسب شد

رکوردشکنی سامیار عبدلی در شنا

رونمایی از جوان ایرانی در لیگ روسیه

نامه اعتراضی استقلال در مورد هفته پایانی لیگ برتر

آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز

ستاره اینتر احترام میلانی‌ها را نگه می‌دارد

شیطنت بچه تخس آرسنال در دربی!

گل اول تاتنهام به آرسنال روی اشتباه مهلک رایا توسط رومرو

برنامه اردوی تیم ملی در فیفادی خرداد مشخص شد

قرارداد «تاوان»، «نیلگون» و «قلهک» ثبت شد

غوغای مولانا و شمس در سینماهای مشهد

رقابت فرهاد مجیدی و عمو پورنگ در یک مورد خاص!

شباهت یک فیلم ایرانی با پرونده قتل «بابک خرمدین»

قطعه《بی انتهاتر از عشق》با صدای استاد شهرام ناظری

آتش‌سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد

وسیله ای عجیب برای گشتن داخل دریاچه!

گردش با دوچرخه ای عجیب و قدیمی

بستنی مگنوم با مواد ساده و دم دستی

ترفند جدا کردن سه سوته زرده و سفیده تخم مرغ

معرفی کتاب کودک جالب

ژست های عجیب منوچهر هادی بازیگر فیلم حدود هشت صبح / آقای کارگردان به سیم آخر زده

کشف جدید دانشمندان؛ باکتری خون‌آشام

روش تهیه این لیموناد خنک و متفاوت را یاد بگیر

بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟

به جای تراپی و فوبیا چه بگوییم؟

4 گوشه دنیا/ ماجرای «نفرین فرعون» چگونه بر سر زبان‌ها افتاد؟

پیکر مطهر پدر شهیدان بابایی ملکشاه در بابل تشییع شد