آریا بانو

آخرين مطالب

1+13 نکته برای داشتن خانه‌تکانی امن و سالم اجتماعي

1+13 نکته برای داشتن خانه‌تکانی امن و سالم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / در این روزهای آخر سال که تقریبا همه سرمان به خانه‌تکانی گرم است، باید بیشتر مراقب سلامت خود و اعضای خانواده مان باشیم
طبق یک آیین باستانی، ایرانیان روزهای آخر سال را به تمیزکردن خانه و محیط اطرافشان اختصاص می‌دهند. بماند که جوان‌ترها همیشه از زیر این کار درمی‌روند، ولی به هرحال راه فراری از خانه‌تکانی نیست! بیشتر حوادثی که در این روزها رخ می‌دهد عبارت است از کمردرد، آسیب‌های فیزیکی به استخوان‌ها و مفاصل، مسمومیت ناشی از مواد شوینده، حساسیت‌های پوستی، برق گرفتگی و... برای این که یک خانه‌تکانی ایمن داشته باشیم و سال نو را با بدنی سالم آغاز کنیم، ادامه این مطلب را بخوانید.
1- خم نشوید| برای بلندکردن اجسام و وسایل منزل، کمر خود را خم نکنید. پاها را به اندازه عرض شانه باز کرده، زانوها را خم کرده، روی زانو نشسته و جسم را بلند کنید تا فشاری به کمر وارد نشود. اسباب سنگین و حجیم را به تنهایی بلند نکنید و از اعضای خانواده کمک بگیرید.
2- مواظب کمرتان باشید| وقتی جسم سنگینی را بلند کردید، هرگز از کمر نچرخید. بلکه با تمام بدن بچرخید تا فشار و آسیب به کمر و مهره‌های آن وارد نشود. همچنین کمرتان را خیلی به پشت خم نکنید و صاف بایستید.
3- ابزار مناسب| برای جلوگیری از درد مفاصل، ابزارهای زیادی وجود دارد که حتی سرعت نظافت را هم بیشتر می‌کند. مثلا استفاده از تی یا جاروهای دسته بلند برای تمیز کردن کف و دیوار به جای دست.
4- مواظب افتادن باشید| نردبان را روی مکانی صاف قرار دهید. سعی کنید از نردبان‌های دو طرفه استفاده کنید، یا از یک نفر بخواهید آن را برای شما نگه دارد. هنگام استفاده از نردبان چون سر بیشتر رو به بالاست، هر دو سه دقیقه یک بار سرتان را به سمت پایین آورده و کمی نرمش دهید.

5- لب پنجره آخه؟| برای پاک کردن نمای بیرونی پنجره‌ها از انواع تی دسته‌ بلندی که پارچه‌های تمیزکننده دارند استفاده کنید. هرگز روی لبه پنجره نروید. اگر آپارتمان خیلی بلند است، از شرکت‌های شست‌وشوی نمای ساختمان کمک بگیرید.
6- برق نگیردتون| ابزارهای برقی منزل را بررسی کنید تا سیم بدون روکش نباشد و پارگی آن‌ها را برطرف کنید. به هیچ وجه هنگام روشن و به پریز بودن وسیله برقی، آن را تمیز نکنید.
7- دستکش یادتون نشه| هنگام استفاده از تمیزکننده‌های شیمیایی از دستکش استفاده کنید. برای استفاده از این مواد در محیط‌های بسته مانند سرویس‌ بهداشتی و حمام، اگر امکان ندارد در را باز بگذارید یا هواکش را بزنید، حتما از ماسک استفاده کنید.
8- ایمنی شوینده‌ها| بعد از هر بار استفاده در بطری شوینده‌ها را محکم ببندید تا محتویات‌شان بیرون نریزد. همچنین ممکن است کودکان محتویات آن را بخورند، حتما آن‌ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
9- و اما شوینده طبیعی| تا جایی که می‌توانید از شوینده‌های طبیعی استفاده کنید. استفاده از ترکیب سرکه سیب و جوش شیرین یکی از این‌هاست که هم قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد و هم بخار آن، به دستگاه تنفسی آسیب نمی‌رساند.
10- تاریخ مصرف رو جدی بگیرید| تاریخ مصرف شوینده‌ها را بررسی کنید. اگر از مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته استفاده می‌کنید، کارتان حسابی خطرناک‌تر است. این شوینده‌ها هم به سطوح آسیب می‌رسانند و هم برای سلامت خودتان ضرر دارند.
11- ترکیب نکنید| از ترکیب کردن مواد شوینده با یکدیگر برای قوی‌تر شدن پاک‌کنندگی آن‌ها حتما و جدا خودداری کنید. هر شوینده یک فرمول خاص دارد و ترکیب آن‌ها با یکدیگر ممکن است فاجعه به بار بیاورد.
12- هیدراته باشید| بهتر است خانه تکانی را بعد از افطار انجام دهید تا بتوانید آب کافی بنوشید. بعد از انجام خانه‌تکانی یا فعالیت بدنی سنگین، لب‌ها و دهان خشک می‌شود. حتی در همین فصل زمستان هم هنگام خانه‌تکانی، آب بیشتری بنوشید تا بدن‌تان هیدراته شود و پوست‌تان مرطوب بماند.
13- مواظب پوست‌تان باشید| پوست‌تان را خشک کنید. در غیر این صورت پوست را مستعد خشکی، زبری و حتی ایجاد قارچ می‌کنید. بعد از خشک کردن دست، صورت، پا و... حتما از لوسیون و مرطوب‌کننده پوست استفاده کنید.
14- از آب ولرم استفاده کنید| آب داغ باعث حساس شدن پوست شده و به غده‌های چربی آن آسیب می‌رساند. آب سرد هم باعث خشکی پوست و علاوه بر آن موجب دردهای عضلانی و مفصلی خواهد شد. اگر هنگام شست‌وشو پاهای شما هم خیس می‌شود، حتما از چکمه استفاده کنید. 
نویسنده : کاردار | ‌ روزنامه‌نگار

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1163214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با سبک ترین ماده جهان آشنا شوید

شاعرانه/در اتاقی که به اندازهٔ یک تنهاییست

شفیلدیونایتد به چمپیونشیپ سقوط کرد

توضیح مدیر تراکتور در مورد کامنت جنجالی

سلیمانی می‌خواست گل صعود بزند

ده‌‌روسی: بازگشت رم به چمپیونزلیگ غیرممکن بود

ستاره جوان استقلال را از برزخ خارج کنید

سوت‌های کرکننده علیه تن‌هاخ؛ برو دیگه لعنتی

توخل: الان وقت هوینس نیست، به رئال فکر می‌کنم

AFC زهر حذف استقلال و پرسپولیس از جام حذفی را گرفت

بازگشت رونالدو به ترکیب پس از حرکت غیرورزشی

کمک 500میلیون تومانی برای جراحی مربی استقلال

بعضی وقتا آدما با نبودنشون تأثیر بیشتری می‌ذارن

بابک بیانی بامزه و گاهی سرسام‌آور!

چهره ها/ پست عاشقانه مینا مختاری برای تولد بهرام رادان

توصیه های کاراگاه ویژه قتل برای جلوگیری از سرقت منازل

پدر شهیدان والامقام بابایی ملکشاه از مازندران آسمانی شد

عیادت مدیرکل بنیاد مازندران از پدر شهید مدافع حرم حسین مشتاقی در بیمارستان آمل

عملیات «وعده صادق» خنجر جهان اسلام روی گلوی رژیم صهیونیستی بود

ماندگاری نام شهید «الداغی» در غیرت و فداکاری ایرانیان

یک شهروند مصری در حال جمع آوری تابوت و مومیایی با هدف تجارت آنها دستگیر شد

«بوی جوی مولیان» با اجرای داوود پژمان، هنرمند اهل کشور افغانستان

دفاع جوان کاشمری از 3 دختر در مقابل اراذل

پرچم یا حسین در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن

آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

پارک هیتاچی در ژاپن

سبک عجیبی از فوتبال بازی کردن

غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی

آب معدنی چشمه های مختلف جهان!

حمله بی‌رحمانه نهنگ قاتل به فوک آبی در ساحل

تصاویری آخرالزمانی از وقوع زلزله شدید در ژاپن

اسنک مارتادلای خوشمزه و‌ نوستالژی

چه کسانی بیشتر در معرض کم خونی هستند؟

مهم ترین خصوصیات و ویژگی خانواده های شاد

راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان

15هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال 1402

این جراح کوچک به ایستگاه فضایی بین المللی می رود

بلوغ از دید دکتر شکوری

گل اول منچستر یونایتد به برنلی توسط آنتونی

گل اول برنلی به یونایتد از روی نقطه پنالتی

لایپزیش 4-1 دورتموند؛ خوش به حال پی‌اس‌جی

پیروزی خانگی بایرن مونیخ و شکست سنگین دورتموند

اونانا منچستریونایتد را از سهمیه اروپا دورتر کرد

یونایتد 1-1 برنلی؛ رتبه ششم هم در خطر است

تمرین ویژه جلالی برای ارسال‌ پاس‌گل‌های بیشتر

نقش سازنده گلزن تراکتور در بازی با ذوب آهن

واکنش رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به رسوایی دوپینگ چینی‌ها

این بازیگران ایرانی در کودکی مشهور شدند!

ارغوان من بدون تو نمی‌تونم زندگی کنم!

بعضی وقتا آدما با نبودنشون تأثیر بیشتری می‌زارن