آریا بانو

آخرين مطالب

گل به خودی علی انصاریان در زمین سیما/ شرط اجرا فقط «شهرت» نیست فرهنگي

گل به خودی علی انصاریان در زمین سیما/ شرط اجرا فقط «شهرت» نیست

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
اظهارات حاشیه‌ساز علی انصاریان درباره گزارشگر تلویزیون افغانستان روی آنتن زنده تلویزیون ایران، باردیگر ثابت کرد فرآیند انتخاب مجریان برنامه‌های سیما نیازمند بازنگری جدی است.
به گزارش مهر، معرفی علی انصاریان به‌عنوان مجری ویژه‌برنامه شبکه پنج تلویزیون برای پوشش بازی‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا، از همان ابتدا با یک سوال جدی مواجه بود؛ چهره‌ای که همین چند ماه پیش حضورش در یک برنامه اینترنتی مرتبط با جام‌جهانی و اظهارات خارج از عرفش حاشیه‌ساز شد، چگونه عهده‌دار اجرای یک برنامه «زنده» در رسانه ملی شده است؟
احتمالاً در واکنش به همین ابهام هم بود که یکی از رسانه‌ها در گزارشی از «تضمین» عوامل برنامه تلویزیونی «ورزشگاه» و مسئولان شبکه پنج سیما برای «اجرای بی‌حاشیه» انصاریان در ویژه‌برنامه پوشش بازی‌های جام ملت‌های آسیا خبر داد؛ تضمینی که برنامه روز گذشته «ورزشگاه» نشان داد حتی در صورت صحت، گویا چندان اعتباری نداشته است!
ویدیویی که روز گذشته از برنامه «ورزشگاه» در فضای مجازی دست به دست شد، مربوط به واکنش علی انصاری به ویدیوی دیگر منتشرشده در فضای مجازی بود؛ ویدیویی که کنایه گزارشگر فوتبال تلویزیون افغانستان به سانسور در پخش بازی‌های ورزشی از تلویزیون ایران را نشان می‌داد.
اظهارات علی انصاریان در واکنش به صحبت‌های گزارشگر افغان اما عجیب‌تر و غیرمنتظره‌تر از آن چیزی بود که به راحتی بتوان با پخش آن از آنتن زنده رسانه ملی کنار آمد؛ اظهاراتی که در آن مرز میان «غرور ملی» و «تحقیر دیگران» به کل مخدوش شد و برای نخستین‌بار شاهد «تمسخر همسایه» از زبان «مجری سیما» بودیم!
نگاه بالا به پایین نسبت به یک قوم، نژاد و مهتر از آن کشور حتی در مختصات خلقیات فردی هم محل ایراد جدی است، اما زمانی که این رویکرد روی آنتن زنده تلویزیون و در کلام مجری یک برنامه رسمی انعکاس پیدا می‌کند، فراتر از ایراد، محل هشدار جدی است.
اینکه علی انصاریان پس از دوران حضور درخشان در میدان ورزشی، سال‌هاست علاقه‌مندی‌اش به فعالیت‌های هنری را در قالب بازیگری و تهیه‌کنندگی فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی پیگیری می‌کند، اتفاقی مبارک و قابل تحسین است اما مشکل زمانی به‌وجود می‌آید که به اعتبار این شهرت و علاقه، چشم بر دیگر الزامات ورود به حوزه‌های تخصصی ببندیم و زمینه را برای گاف‌هایی اینچنین پرهزینه فراهم بیاوریم.
رویکرد صداوسیما در ماه‌های اخیر برای بهره‌گیری از ظرفیت چهره‌های مشهور در مقام اجرای برنامه‌های مختلف (که البته در مواردی جواب هم داده و چهره‌های تازه‌ای را به دایره مجریان تلویزیونی افزوده است) نیازمند بازنگری جدی است. اجرا در سیما، چیزی فراتر از «شهرت» نیاز دارد و مورد اخیر ثابت شد حتی سبقه حرفه‌ای یک چهره الزاما نمی‌تواند پشتوانه‌ای مناسب برای اجرا در برنامه‌ای مرتبط با آن حوزه باشد؛ هر ورزشکاری الزاما استانداردهای لازم برای اجرای یک برنامه ورزشی را ندارد.
اتفاق تلخ تحقیر اتباع شریف کشور همسایه که در قالب برنامه تلویزیونی «ورزشگاه» شاهد آن بودیم، حتما نیاز به واکنش فوری مسئولان تلویزیون و به طور خاص شبکه پنج دارد اما فراتر از این مصداق، می‌توان این تلخی را به تجربه‌ای برای اصلاح فرآیندها تبدیل کرد تا مگر راه تکرار بر تلخی‌های بعدی بسته شود.






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هانیه توسلی در جزیره هرمز/ عکس

بازیگران مشهوری که در خوانندگی شکست خوردند

عکس‌هایی جالب و دیده نشده از کودکی سلبریتی‌ها

بازداشت هنرپیشه آمریکایی به اتهام بازی نقش قربانی نژادپرستی مقابل پلیس

ادامه فیلمبرداری فیلم «مطرب» مصطفی کیایی در استانبول/ همکاری با بازیگران ترک

نام رسمی قسمت جدید «جیمز باند» مشخص شد/ فیلمبرداری از آوریل

محمد معتمدی از صدای محسن چاوشی دفاع کرد

آریانا گرانده به رکورد بیتلز رسید

اعلام اسامی نامزدهای دو بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر

آشغال‌های دوست داشتنی صدرنشین جدول فروش سینمای ایران/ فیلم رامبد جوان هشت میلیاردی شد

سریال‌های نوروزی تلویزیون کدامند؟ + ساعت پخش

ایران قدرتمندترین تئاتر در خاورمیانه را دارد / بزرگترین چالش من در جشنواره تئاتر فجر مشکل زبان بود / روایت موسس، تهیه‌کننده و کارگردان هنری تئاتر رویال آروجا از حضور در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

سیاست اصلی ما ایجاد بستر ارتباطی با جریان مد و لباس است / گفت‌وگو با مهرداد فاخر مدیرعامل شرکت تیپاکس

جشنواره فجر نشان می‌دهد تئاتر در ایران پویا است / روایت تهیه‌کننده تئاتر فرانسه از حضور در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

نیوشا بریمانی: آلبوم "نوشه" شباهتی به کارهای پاپ امروزی ندارد

انسان‌های غرقه در ابهام / روایت علیرضا آسانلو از نمایشگاه "این کیست این" در گالری شیرین

داستان‌هایی که سایه تاریخ را روایت می‌کنند / حکایت سعید جوزانی از جغرافیای خطه گیلان

پری‌خاتون شیخ‌زاده: برگزاری کارگاه‌های "ایده تا اجرا" فرصتی بی‌نظیر برای زنان چابهار ایجاد کرد

نگاهی بر بناهای آرامگاهی و نمادشناسی

رکورد گرانترین اثر به فروش رسیده در حراج ایران شکسته شد/ سومین حراج باران 11میلیارد و 769 میلیون تومان فروخت

کیومرث پوراحمد: بدون خواندن سناریو فیلم‌ می‌سازند و افتخار هم می‌کنند!

کاوه آفاق با "لوتوس" روی صحنه رفت

نمایشگاه آثار فرنان لژه در موزه تیت لیورپول/ گزارش تصویری

یک نمایش مستند روایی از نروژ / نگاهی به نمایش "من دیگری است" (رمبو در آفریقا) به نویسندگی و کارگردانی "لارس کینو"

رقابت بیست پیانیست نوجوان و جوان در دومین جایزه­ پیانو باربد

کامبیز دیرباز داستان عاشق شدنش را افشا کرد/ انتقاد از بی‌اخلاقی مجری برنامه زنده

نسرین نصرتی: سینمایی «پایتخت» اواسط اسفند ماه کلید می خورد

مهران غفوریان برای شبکه نسیم برنامه می‌سازد / فیلم سینمایی «نون خامه‌ای» را سال آینده کلید می‌زنم

واکنش مهناز افشار از ازدواج مریم کاویانی با یک سیاستمدار/ عکس

لیندا کیانی به سریال «مانکن» پیوست

یدالله ثمره درگذشت

یک اجرای مستندگونه ناقص / نگاهی به نمایش "دیالوگ در سرزمین عجایب" به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی

فرهنگ زیر نظر یک نهاد اداره نمی‌شود / تئاتر ایران در دهه 80 متکثر شد / بررسی تئاتر دهه 80 توسط اردشیر صالح‌پور، کیومرث مرادی و اعظم بروجردی

جامه هنر بر قامت فلسفه / به بهانه اجرای نمایش "رستم و سهراب" توسط توان‌یابان در جشنواره تئاتر فجر

گروه رمینی پروتکل آلمانی یا صدای زیبای شهر / جُستاری پیرامون حضور کارگردان‌های به نام در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

آغاز ثبت نام اهالی رسانه و منتقدان در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

یک بار دیگر بازپیرایی متون قدیمی اکبر رادی / نگاهی به نمایش "آهسته با گل سرخ" به کارگردانی هادی مرزبان

نامزدهای بخش "مسابقه تئاتر صحنه‌ای ایران دو" جشنواره فجر معرفی شدند

خنده به دردهای اجتماعی! / نگاهی به نمایش خیابانی "U_turn2" داریوش نصیری

نمایشی ابتکاری و تاویل‌دار / نگاهی به نمایش "زندگی احمقانه" به کارگردانی دیوید دیواشویلی از کشور گرجستان

اعلام اسامی نامزدهای مسابقه نمایش‌های رادیویی جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر

چه کسی اسکار می‌گیرد و چه کسی لایق است؟

«نیما رئیسی» آقای همه‌کاره جدید!‏

مجری برنامه اختیاریه: ترسیدم قاضی‌پور درباره زنان چیزی بگویدکه تلویزیون بلرزد

برنامه آخرین کنسرت‌های سال 97 اعلام شد/ بیش از 100 اجرای زمستانی

18 اثر ایرانی در حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه کریستیز

اجراهای پایانی سال 1397 / از دف نوازان جم تا ارکستر سمفونیک تهران

"گذرگاه" یک راهروی دینامیک صدا از فرانسه / ادای احترام به خاطرات کسانی است که مجبور به ترک کشورشان شدند / روایت مدیر پروژه و طراح صدای چیدمان"گذرگاه" از حضور در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

سعی دارم در آثارم به واقعیت زندگی نزدیک باشم / روایت حمیدرضا آذرنگ از نمایش "خنکای ختم خاطره"

پتانسیل مد در ایران بیش از انتظار ما است / دیدگاه مدرسان آکادمی بررا درباره آثار جشنواره مد و لباس در چابهار