آریا بانو

آخرين مطالب

صداوسیما رسانه ملی یا رسانه دلواپسان؟ فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
شاید اگر قاضی منصفی یک ماه از یک طرف عملکردهای مثبت دولت و مجلس و از طرف دیگر عملکرد صداوسیما را در بازتاب این عملکردها مورد بررسی قرار دهد نیک خواهد فهمید چه نوع رویکردی نسبت به دولت و مجلس در صداوسیما در جریان است. ناگفته پیداست که رویکرد صداوسیما صرفا تخریب دولت و مجلس است و در این راستا از هیچ گونه تلاشی دریغ نمی‌کند. نمونه این مساله را می‌توان در مستندهای سیاسی و بخش‌های خبری چون 20:30 به وضح مشاهده کرد. گویا اتاق تخریبی در صداوسیما برای زدن دولت و مجلس تعبیه شده است.
مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس در این ارتباط می‌گوید: «آبروی نماینده و مدیر و مسئول را در صداوسیمای جمهوری اسلامی از پشت تریبون می‌ریزیم و بعد اسم مسلمان بر خود می‌گذاریم. به اسم شفافیت و تبیین شفافیت آبرو می‌ریزید؟ آبروی یک مسلمان از آبروی کعبه بالاتر است.» همین رویکردهای حداقلی است که صداوسیما را از رسانه‌ای ملی به رسانه جریان دلواپس تقلیل جایگاه داده است.
تخریب هدفمند
رسانه‌ها در همه جای جهان بستر و مجرای تهیه و توزیع اطلاعات به صحن عمومی جامعه هستند و در این راه نیز باید همیشه 2 اصل را رعایت کنند. نخست حسن امانتداری مطالب و دوم بیان صادقانه پرهیز از تحریف، اتهام و دروغ لذا عملکرد هر رسانه‌‌ای چه دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی با این معیارها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این راستا اگر صداوسیما را به عنوان رسانه‌ای فراگیر در کشور حساب کنیم عملکرد این سازمان چندان با این متر و معیارها همخوانی ندارد. این سخن صرفا ادعا نیست، چرا که ریزش محسوس مخاطبان این رسانه موید این مساله است که صداوسیما عدالت و بی‌طرفی را رعایت نکرده است.
لذا اگر نباشند چند برنامه در حوزه فیلم و سریال، یا مسابقات سرگرمی یا ورزشی به جرات می‌توان گفت که این رسانه از جهت بازدید نه تنها در صدر نیست بلکه در جایگاه سوم یا چهارم قرار دارد. رویکردهای مغرضانه این رسانه نسبت به عملکرد دولت و مجلس موجب شده تا صدای بسیاری از نمایندگان و دولتی‌ها در آید. در همین راستا بود که رئیس‌جمهور چندی پیش اظهار کرد: «دلیل اینکه اقدامات دولت بیان و بازگو نمی‌شود این است که رسانه‌ها آنها را عنوان نمی‌کنند و صداوسیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است در حالی که این اقدام مستحب و یا واجب است.»
لازم به توضیح نیست که صداوسیما تحت اختیار جریات فکری خاصی اداره می‌شود که صرفا منویات آنها را پیاده می‌کند. لذا وقتی کسانی مانند پسر و داماد حدادعادل با گرایش‌های فکری و سیاسی مشخص در صداوسیما به پست می‌رسند، چندان هم عجیب نیست که مستندهایی چون خارج از دید پخش شده و شاهد اتخاذ چنین رویکردهایی باشیم. گرچه لحن گزنده صداوسیما صرفا متوجه تخریب دولت نیست بلکه مجلس را نیز مورد عنایت قرار داده و داد بسیاری از بهارستان نشینان را نیز درآورده است.
رسانه دلواپسان؟
چندی پیش بود که علی مطهری نایب رئیس مجلس درباره حواشی اخیر مجلس و سوء استفاده صداوسیما اظهارداشت: «تبلیغات حساب شده‌ای که برای تحقیر و تخریب مجلس منتشر می‌شود پذیرفته نیست. خصوصا این اقدامات حساب شده از سوی صداوسیما قابل پذیرش نیست.» با این حال شاهد نوعی عملیات روانی سازمان یافته از سوی صداوسیما در جهت تخریب مجلس شاهدیم تا ذهن مردم را نسبت به عملکرد مجلس دهم و نمایندگان مغشوش کرده و نوعی حس گناه به مردمی بدهد که این نمایندگان را به خانه ملت فرستاده‌اند.
گویا یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های خط دلواپسی بجز مجلس و جریان‌های سیاسی در صداوسیما است که نقش نرم‌افزاری و رسانه‌ای دلواپسان را بر عهده دارد. گرچه مسئولان این رسانه خود بیش از پیش می‌دانند که با آمدن شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و اینستاگرام کمتر کسی به این رسانه مثل سابق سر می‌زند. چه اینکه برخی از مسئولان این رسانه خود صفحاتی در این شبکه‌ها داشته باشند که این شکست سیاست‌های یکجانبه صداوسیما را می‌رساند.
به اسم شفافیت تهمت می‌زنیم
نایب رئیس مجلس در صحن علنی مجلس در نطق میان دستور خود با اشاره به آیاتی از قرآن مجید گفت: قرآن می‌فرماید بین برادران خود اصلاح ایجاد کنید و تقوا کنید، شاید که خداوند رحم کند. ما مسلمانان برادر هستیم چقدر با اتحاد برخورد می‌کنیم و چقدر بر طبل تفرقه می‌کوبیم؟ خداوند می‌فرماید ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هیچ دسته‌ای را مسخره نکنید، خدا را متهم نکنید و از یکدیگر عیب‌جویی نکنید. ایلنا نوشت، مسعود پزشکیان با اشاره به آیات دیگری از قرآن مجید اظهار کرد: خداوند می‌فرماید به یکدیگر انگ نچسبانید، این زشت است که این حرف‌ها را می‌زنید. اگر کسی از این رفتارها توبه نکند، ظالم است و اگر یکدیگر را تخریب کنند، این ظلم است.
وی افزود: از بدگمانی‌ها دست بردارید که بعضی از این بدگمانی‌ها گناه است. تجسس نکنید چقدر آبروی مسلمانان را می‌ریزید؟ بروید و توبه کنید که خداوند توبه‌ها را می‌پذیرد. نماینده تبریز ادامه داد: به عینی و عین‌ا... مسلمانان با یکدیگر برادرند. آیا ما در این کشور به این آیات عمل می‌کنیم؟ آبروی نماینده و مدیر و مسئول را در صداوسیمای جمهوری اسلامی از پشت تریبون می‌ریزیم و بعد اسم مسلمان بر خود می‌گذاریم.
به اسم شفافیت و تبیین شفافیت آبرو می‌ریزید؟ آبروی یک مسلمان از آبروی کعبه بالاتر است. عضو فراکسیون امید افزود: راحت پشت این تریبون بدگویی علیه کسانی می‌کنیم که برادران ما هستند. چه کسی گفته من بهتر از دیگران هستم؟ چه کسی گفته شما بهتر از دیگران هستید؟ شاید دیگری بهتر باشد. مسلمانان با یکدیگر برادر هستند، اگر با یکدیگر برادری نکنید و توبه نکنید، خدا عذاب وارد می‌کند، بروید و توبه کنید. شاید خدا به ما رحم کرد.
رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان عنوان کرد: در این اوضاع که آمریکا با تمام قدرتش در مقابل ما ایستاده ما هم همدیگر را تخریب می‌کنیم، برای یکدیگر پرونده می‌سازیم، از بالا تا پایین آبروریزی می‌کنیم. وی تصریح کرد: صداوسیمای جمهوری اسلامی کسی را دعوت می‌کند، لباس روحانیت تنش است و می‌گوید من شرم می‌کنم از این مجلس. همه نمایندگان این مملکت را زیر سوال می‌برد. به عینی و عین‌ا... این دین و مذهب و این قرآن آیا گفته که این حرف‌ها زده بشود؟ چرا ما از پشت تریبون آبروی کسانی را در کشور می‌بریم که با تمام وجودشان برای انقلاب کار کرده‌اند؟ اگر خداوند قرار بود آدم‌ها را به خاطر گناهان و جرم‌هایشان محاکمه کند، یک نفر سالم نمی‌ماند. خداوند خودش فرصت داده است، ما همه اشکال داریم اما حق نداریم اینطوری آبروریزی کنیم.
روزنامه آرمان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/112189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟