آریا بانو

آخرين مطالب

سلما سلامتی: نمایش‌نامه‌نویسی از فقدان گفت‌وگو رنج می‌برد / اهمیت به تولید متن، نمایشنامه ایرانی و وضعیت فعلی درام‌نویسی، رویکرد بخش نمایشنامه‌‌نویسی جشنواره تئاتر فجر است فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلما سلامتی عنوان کرد: سعی کرده‌ایم تا نشست‌ها را از سخنرانی دور و به گفت‌وگو محور بودن نزدیک کنیم، چرا که امروزه هنرمندان محفل و پاتوق‌های فرهنگی جدی و موثری نداشته و اساسا با هم گفت‌وگو نمی‌کنند.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : سلما سلامتی در راستای برگزاری سلسله نشست‌های بخش نمایشنامه‌نویسی این جشنواره گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، دی‌ماه را به بخش نمایشنامه اختصاص داده‌ایم تا همانطور که این حوزه پایه شکل‌گیری یک اثر نمایشی است، در جشنواره تئاتر فجر نیز بخش نمایشنامه‌نویسی اذهان عمومی را برای ورود به اجرای نمایش‌های این رویداد بزرگ فرهنگی آماده کند.
او ضمن بیان این که ورود در این نشست‌ها برای عموم آزاد است، اعلام کرد: سلسله برنامه‌های تخصصی بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی از سه شنبه 4 دی‌ماه آغاز شده و جدول شرح برنامه‌های این مراسم نیز منتشر شده است. همچنین رویکرد ما در برگزاری این بخش اهمیت به تولید متن و نمایشنامه ایرانی و وضعیت فعلی درام‌نویسی است، وضعیتی که در آن بیش از هر چیز فقدان گفت‌وگو قابل مشاهده است و به همین دلیل سعی کرده‌ایم تا نشست‌ها را از سخنرانی دور و به گفت‌وگو محور بودن نزدیک کنیم، چرا که امروزه هنرمندان محفل و پاتوق‌های فرهنگی جدی و موثری نداشته و اساسا با هم گفت‌وگو نمی‌کنند، این در صورتی است که دیالوگ‌نویسی یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین ارکان یک نمایشنامه است. گفت‌وگوهای جذاب به هر شکل دراماتیک سبب استحکام پایه‌های نمایشنامه و نمایش می‌شوند.
او در خصوص نشست‌ها نیز افزود: سلسله نشست‌های این بخش از هفته اول دی ماه، به مدت سه هفته در روزهای سه‌شنبه 4، 11 و 18 دی ‌ماه برگزار می‌شوند که مباحث تحلیلی و تخصصی حوزه نمایشنامه‌نویسی در آنها مطرح خواهد شد؛ نشست اول به بررسی اجمالی آثار ارسالی خواهد گذشت و در نشست دوم که با موضوع " گفت‌وگوی نویسنده و کارگردان، نمایشنامه‌نویسی امروز ایران پیوستگی‌ها و ناپیوستگی‌ها" خواهد بود به گفت‌وگو و تعامل میان کارگردانان و نویسندگان می‌پردازیم و در نشست سوم نیز با عنوان "زنان نمایشنامه‌نویسی ایران و چالش‌های تداوم حضور" از زاویه‌ای متفاوت به مسائل نمایشنامه‌نویسان و نمایشنامه‌نویسی می‌پردازد.
سلامتی در خصوص بخش‌های متفاوت این برنامه گفت: این رویداد به دو بخش نشست‌های تخصصی و نمایشنامه‌خوانی 7 اثر نامزد دریافت جایزه تقسیم می‌شود. نمایشنامه‌خوانی‌ها حد فاصل 22 تا 28 دی ماه در تالار کنفرانس تئاتر شهر برگزار خواهد شد و در این بخش هر روز یک اثر توسط گروه‌ها، نویسندگان و... خوانش می‌شود و لازم به ذکر است که برگزیدگان جایزه اول تا سوم بخش نمایشنامه‌نویسی، همزمان با اختتامیه جشنواره تئاتر فجر اعلام خواهند شد.
مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی، نشست "بررسی اجمالی متون ارسالی به مسابقه" را اینگونه تشریح کرد: این بخش با حضور داوران مسابقه، محمد چرم شیر، شهرام زرگر و ریما رامین‌فر برای اولین بار در تئاتر فجر اتفاق می‌افتد و طی آن این داوران در یک نشست تحلیلی نقطه نظرات خود را در خصوص آثار برای مخاطبین بیان خواهند کرد، سابق بر این معمولا به اعلام نتایج اکتفا می‌شد و از تشکیل هرگونه جلسه برای تحلیل توسط گروه داوری به نقد و بررسی به دلایل مختلف پرهیز می‌شد؛ اما در این دوره سعی کردیم این فقدان را به فرصت تبدیل کرده و از داوران به عنوان افرادی کارآزموده که به آثار حاضر در جشنواره اشراف دارند به عنوان تحلیل‌گر و منتقد بهره ببریم و از آنجایی که اکثر آثار حاضر در این دوره متعلق به جوانان بوده، این بخش می‌تواند نماینده‌ای جدی برای نمایشنامه امروز و حتی چشم‌اندازی برای سال‌های آینده باشد؛ پس اهمیت ویژه دارد که به سادگی، با اعلام چند نامزد و اهدای جایزه از کنار آن نگذریم و با نگاهی نقادانه، فارغ از هر نوع ارزش‌گذاری، آثار ارسالی را به صورت جداگانه بررسی کنیم.
وی در ادامه گفت: نشست "گفت‌وگوی نویسنده و کارگردان، نمایشنامه‌نویسی امروز ایران، پیوستگی‌ها و ناپیوستگی‌ها" که به دبیری امین عظیمی برگزار خواهد شد، دو بخش است که بخش اول با حضور نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان با سابقه‌ای چون فرهاد مهندس پور و کوروش نریمانی برگزار خواهد شد و بخش دوم از هنرمندان جوان‌تری مانند اشکان خیل‌نژاد و پیام لاریان بهره می‌برد که امیدواریم حاصل گفت‌وگوهای آن‌ها تبدیل به یک گفت‌وگوی جمعی و گردهمایی نویسندگان و کارگردانان شود و در خلال این گفت‌وگو به این مقوله وضعیت کنونی نمایشنامه‌نویسی خواهیم پرداخت. گفت‌وگوی میان کارگردان و نویسنده از آن رو حائز اهمیت است که این دو به عنوان دو رکن مهم تولید یک اثر نمایشی‌اند و چالش‌های بسیاری با هم و با کل بدنه تئاتر دارند و هر چه بیشتر بتوانند با هم تعامل کنند وضعیت تولید تئاتر بهتر خواهد بود.
در هفته سوم نشست‌ها، "نشست تخصصی "زنان نمایشنامه‌نویس ایران و چالش‌های تداوم حضور" روی خواهد داد که سلامتی در این خصوص تشریح کرد: این نشست با دبیری نوشین تبریزی و با حضور محمد امیر یار احمدی، سعید اسدی و هاله مشتاقی‌نیا برگزار خواهد شد تا مهملی برای گفت‌وگو در خصوص اهمیت نگاه زنانه باشد، در واقع با محدود کردن حوزه مطالعاتی بر یک طیف خاص، سعی داریم دقیق‌تر و جزیی‌تر مسائل نمایشنامه‌نویسی را مورد بررسی قرار دهیم تا شاید به نتایج متفاوت و موثری دست یابیم. از آنجایی که پرداختن به زنان نمایشنامه‌نویس در یک نشست اتفاق متداولی نیست، امیدوارم نمایشنامه‌نویسان به دلیل اهمیت این زاویه دید در این نشست‌ها شرکت و به بررسی جمعی مشکلات، موفقیت‌ها، ویژگی‌ها، توانایی‌های زنان در حوزه نمایشنامه‌نویسی بپردازند.
سلما سلامتی در پایان افزود: شیوه بررسی 469 اثر جشنواره تئاتر فجر بدون نام نویسنده بوده و نمایشنامه‌ها صرفا با کد در اختیار سه داور قرار گرفته‌اند و روز یکشنبه دوم دی ماه طی جلسه‌ای از داورها درخواست کردیم تا در مورد آثار مورد بررسی به صورت کلی اعلام‌نظر کنند.
گفتنی است سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از 22 بهمن تا 4 اسفند 1397 برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/110178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان و اعلام تغییرات و رقم دقیق افزایش حقوق ها

ماجرای انفجارهای شدید امروز در اصفهان و تبریز چه بود؟ + آخرین جزییات

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

روش تهیه ساندویچ سرد مرغ

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

تاب سواری بهاری آرام جعفری بازیگر سریال معمای شاه در طبیعت بسیار زیبای شمال / تزیین تاب با گلهای زیبا جلب توجه کرد

واکنش احسان علیخانی به عکسی از ایشان که این روزها در فضای مجازی وایرال شده / نه بابا من نیستم فتوشاپه

ماجرای شایعه ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی | اولین واکنش جنجالی مازیار لرستانی به دلخوری خانم بازیگر از او

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

شش‌انداز، یک خورش خوش‌خوراک گیلانی

ایجاد اختلال در رشد، قد و وزن کودکان چه موقعی اقدام کنیم؟

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است