آریا بانو

آخرين مطالب

بیوگرافی رسول صدرعاملی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - بیوگرافی رسول صدرعاملی: رسول صدر عاملی متولد 22 آذر 1333 در اصفهان، همان خبرنگاری است که در پرواز انقلاب تنها گزارش مستند تصویری و تنها مصاحبهٔ روح‌الله خمینی را ثبت نمود. او بعدا یه یکی از کارگردانان معروف سینما تبدیل شد و هم اکنون صاحب موسسه «فیلمیران» بزرگترین توزیع کننده فیلم در کشور است.


سرویس چهره ها - شاید تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین فیلم‌هایی که از صدرعاملی به خاطر داشته باشیم؛ من ترانه 15 سال دارم و دختری با کفش‌های کتانی باشد. فیلم‌هایی اجتماعی که کارگردان در آن به مشکلات جوانان و به خصوص دختران می‌پرداخت. برای آشنایی بیشتر با این کارگردان پرسابقه ایران با ما همراه باشید.
بیوگرافی رسول صدر عاملی
صدر عاملی در 22 آذر ماه 1333 در خانواده‌ای روحانی و مذهبی در اصفهان به دنیا آمد. اگر چه تحصیلات او که در رشته جامعه شناسی در جنوب فرانسه مشغول آن بود نیمه کاره رها شد و در همان مقطع دیپلم ماند؛ اما او از هفده سالگی و در همان دوران تحصیل خبرنگاری و گزارشگری می‌کرده و به قول خودش مهم‌ترین خبر قرن یعنی تنها گزارش مستند تصویری و مصاحبهٔ روح‌الله خمینی در پرواز انقلاب 57 را ثبت نموده و به شهرت رسید و به ایران برگشت. او مجددا برای ادامه تحصیل به فرانسه مراجعه کرد ولی این بار با شهادت برادرش به وطن بازگشت و به خواست پدر دیگر ایران را ترک نکرد. پس از آن او در روزنامه اطلاعات خبرنگاری را ادامه داد. صدرعاملی در زمان جنگ تحمیلی در مقام تهیه کننده به ساخت مستند جنگی (فیلم خونبارش) روی آورد. اما کارگردانی را از سال 1361 آغاز نمود و تا کنون نیز این حرفه را ادامه داده است. همچنین او در دوره‌های 21، 24، 27 و 31 داور جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران بوده و در بخش‌ بین‌المللی جشنواره فجر نیز سابقه داوری دارد.

رسول صدرعاملی و مصاحبه با امام در پرواز انقلاب
خانواده رسول صدر عاملی
پدرش آیت الله سید فخرالدین صدرعاملی از نزدیکان امام موسی صدر بود که برای تبلیغ علوم دینی از اصفهان به تهران مهاجرت کرده بود و پس از انقلاب اسلامی جزو روحانیون مبارز به شمار می رفت. سید فخرالدین مناصبی چون نماینده ولی فقیه و مسئول عقیدتی سیاسی شهربانی تهران، نماینده ولی فقیه و مسئول عقیدتی سیاسی آگاهی تهران، نماینده ولی فقیه و مسئول عقیدتی سیاسی امور مالی ناجا را برعهده داشته است. رسول صدرعاملی در مصاحبه ای تلویزیونی در برنامه علی ضیاء گفته: «خانواده ای که من داشتم اینگونه بود که این که تو در یک خانواده روحانی باشی ولی دانشگاه تهران علوم سیاسی بخوانی تعارضی نداشت. اینکه تو روحانی باشی ولی با مردم ارتباط انسانی داشته باشی، فارغ از عقاید و سلایق خودشان و کاراکتر خودت را به گونه ای جذاب، دوست داشتنی و کاریزماتیک به وجود بیاوری که آدمها و افکار و عقاید مختلف به طرف تو جذب شوند.»
او در بیشتر فیلم هایش به مسائل اجتماعی از جمله مشکلات و معضلات دختران جوان در جامعه می پردازد.
همسر و فرزند رسول صدرعاملی
صدرعاملی یک بار ازدواج کرده و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر به نام میلاد است که در سال 1361 به دنیا آمد. میلاد صدر عاملی هم اکنون بازیگر، دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و کارگردان ایرانی است. او در رشته مهندسی نساجی تحصیل کرده است، اما فعالیت هنری خود را با دستیار کارگردانی فیلم «دختری با کفش‌های کتانی» ساخته پدرش آغاز نمود. همچنین در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» نیز در کنار ترانه علیدوستی ، بازیگری را تجربه کرد. میلاد صدرعاملی مستندی با نام «مساحت زندگی» درباره پدرش؛ رسول صدرعاملی ساخته است. او مراحل تولید اولین فیلم سینمایی‌اش با نام «سونامی» را در سال 1396 آغاز کرد که تهیه کنندگی اش به عهده پدرش بود.
میلاد صدرعاملی در فیلم من ترانه 15 سال دارم
رسول صدرعاملی در کنار پسرش میلاد صدرعاملی
آغاز به کار هنری
رسول صدر عاملی کار هنری را با تهیه کنندگی در فیلم «خونبارِش» در سال 1359 آغاز کرد. دو سال بعد کارگردانی را با فیلم «رهایی» که محتوایش مربوط به جنگ تحمیلی است آغاز کرد و در سال 1363 با کارگردانی فیلم «گل‌های داوودی» خوش درخشید. او تا سال 1388 دوازده فیلم را کارگردانی کرد و پس از آن حدود 8 سال از این حرفه کناره گیری کرد. خود او طی حضور در برنامه خندوانه رامبد جوان در رابطه با این غیبت گفت: «منتظر اتفاقی خاص بودم و چیزی که دوست داشته باشم در موردش فیلم بسازم، از طرف دیگر وقتی برای آثار قبلی‌تان هورا کشیده‌اند، برای ساخت کار جدید ترسو می‌شوید و محافظه‌کار و فکر می‌کنید نکند اشتباهی بروم.»
فیلم بعدی او «سال دوم دانشکده‌ی من» براساس قصه‌ای از پرویز شهبازی است که در سال 1396 ساخته شد و آخرین اثر او تا کنون به شمار می‌رود. صدر عاملی در سال 97 نیز تهیه کنندگی فیلم «سونامی» را به عهده داشته است.

صدرعاملی و موسسه فیلمیران
رسول صدرعاملی در سال 1383 موسسه فیلمیران را که اولین شرکت تخصصی توزیع و پخش فیلم در ایران محسوب می‌شود را تاسیس کرد. پیش از این او در سال 1358 شرکت ایرانی تولید و توزیع فیلم سینمایی «میلاد فیلم» را تاسیس کرده بود و موسسه فیلمیران در واقع ادغام این موسسه با سه شرکت دیگر به نام «فیلمسازان»، «آفتاب نگاران» و «سیران فیلم» است. در سال‌های اخیر همواره بیش از 70٪ تولیدات سینمای ایران توسط موسسه فیلمیران پخش شده‌است.
صدرعاملی در این‌باره که از او و همکارانش در فیلمیران با نام مافیا یاد می‌شود، گفت: «وقتی کار گروهی انجام می‌دهی و می‌توانی این را تداوم بدهی، طبیعی است افرادی که ضعیف‌تر هستند القابی، چون مافیا و... به ما می‌دهند. سینما مشکلات جدی دارد. آرزوی ما در فیلمیران این است که 10، 15 تا شرکت این چنینی داشتیم. هیچ فیلمی ضعیف نیست، به شرطی که مخاطب شناسی آن به‌طور صحیح انجام شود.»
صدرعاملی در برنامه فرمول یک
کارنامه هنری رسول صدر عاملی
در مقام کارگردان
سال دوم دانشکده من (1396) در انتظار معجزه (1388) زندگی با چشمان بسته (1387) شب (1386) هر شب تنهایی (1386) دیشب باباتو دیدم آیدا (1383) من ترانه 15 سال دارم (1380) دختری با کفشهای کتانی (1377) سمفونی تهران (1373) قربانی (1370) پاییزان (1366) گل‌های داودی (1363) رهایی (1361) فیلمنامه نویسی
در انتظار معجزه (1388) هر شب تنهایی (1386) دیشب باباتو دیدم آیدا (1383) من ترانه پانزده سال دارم (1380) سمفونی تهران (1373) می‌خواهم زنده بمانم (1373) قربانی (1370) رهایی (1361) تهیه کنندگی
سونامی (1397) عروسک فرنگی (1384) دیشب باباتو دیدم آیدا (1383) برگ برنده (1382) دختری با کفش‌های کتانی (1377) شبیخون (1376) در کمال خونسردی (1373) روزهای خوب زندگی (1373) سمفونی تهران (1373) پاییزان (1366) رهایی (1361)
صدرعاملی در کنار داوران جوان هفتمین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان
جوایز و افتخارات رسول صدرعاملی
بیشترین جوایز رسول صدر عاملی به دو فیلم موفق او به نام‌های «دختری با کفش‌های کتانی» و «من ترانه 15 سال دارم» مربوط می‌شود. اما چند فیلم دیگر او نیز جوایزی کسب کرده است.
جوایز داخلی فیلم «دختری با کفش‌های کتانی»
1. بهترین فیلم جشن خانهٔ سینما در سال 1378. 2. بهترین فیلم مجمع کودک و نوجوان در سال 1378. 3. بهترین فیلم جشنوارهٔ بین‌المللی آموزشی - تربیتی فیلم رُشد. 4. فیلم منتخب هیئت داوران شانزدهمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللیِ کودک و نوجوان، اصفهان 1378. 5. پروانهٔ زرّین بهترین بازیگر نوجوانِ شانزدهمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللیِ کودک و نوجوان، اصفهان 1378. جوایز خارجی فیلم «دختری با کفشهای کتانی»
1. جایزهٔ ویژهٔ بازیگر زن برای بازیِ پگاه آهنگرانی در بیست و سوّمین جشنوارهٔ فیلم قاهره، مصر 1999. 2. جایزهٔ ویژهٔ هیئت داوران برای دوستی ملّت‌ها در پنجاهمین جشنوارهٔ فیلم برلین، آلمان 2000. 3. دیپلم افتخارِ سوّمین جشنوارهٔ بچّه‌های المپیک، یونان 2000. 4. جایزهٔ CIFEJ نوزدهمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم آلکینو، لهستان 2001. 5. جایزهٔ فیل نقره‌ای برای بهترین کارگردانی، از جشنوارهٔ فیل طلایی، هند 2001. 6. لوح تقدیر و عضویتِ افتخاری انجمن حمایت از حقوق کودکان برای بررسی مسائل زنان و دختران و تعریف از سنّ کودکی در ایران و برتاباندن چاره جویی‌های هوشمندانه و مستقل انسانی در مرکزِ کودکی- نوجوانی.
صدرعاملی در برنامه خندوانه
جوایز داخلی فیلم «من، ترانه، 15سال دارم»
1. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بیستمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم فجر. 2. سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامهٔ بیستمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم فجر برای کامبوزیا پرتوی و رسول صدر عاملی. 3. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اوّل زنِ بیستمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم فجر برای ترانه علیدوستی. 4. سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازیِ بیستمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم فجر برای علی عابدینی. 5. دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمّل زن بیستمین جشنوارهٔ فیلم فجر برای مهتاب نصیرپور. 6. کاندیدای رشته‌های بهترین فیلم، طرّاحی صحنه و لباس، فیلم‌برداری و صدا برداری از جشنوارهٔ فیلم فجر. 7. بهترین فیلم از نگاه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران. 8. جایزهٔ ویژهٔ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به ترانه علیدوستی. 9. نخل طلایی بهترین بازیگر نقش اوّل زنِ جشنوارهٔ فیلم‌های اجتماعی آبادان. 10. بهترین فیلم از نگاه منتقدان ماهنامهٔ فیلم. 11. جایزهٔ ویژهٔ معاونت سینمایی به عنوان دوّمین فیلم در سال 1380. 12. لوح تقدیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر. 13. لوح تقدیر بهترین فیلم‌نامه از نیروی انتظامی. 14. لوح تقدیر بهترین فیلم از نیروی انتظامی. 15. لوح تقدیر و عضویت افتخاری انجمن حمایت از حقوق کودکان. 16. لوح تقدیر سازمانِ حمل و نقل و ترافیک تهران برای کارگردانی. 17. ـ تقدیر و تشکّر وزارت آموزش و پرورش از توجّه سازندگانِ فیلم به مسائل نوجوانان. 18. بهترین فیلم جشنوارهٔ بین‌المللی آموزشی - تربیتی فیلم رُشد. جوایز خارجی فیلم «من، ترانه 15 سال دارم»
1. جایزهٔ بهترین فیلم NETPAC (ارتقای سینمای آسیا). 2. جایزهٔ ویژهٔ هیئت داوران پنجاه و پنجمین جشنوارهٔ فیلم لوکارنو، سوییس 2002 3. جایزهٔ بهترین بازیگر زن پنجاه و پنجمین جشنوارهٔ فیلم لوکارنو، سوییس 2002 4. جایزهٔ بهترین فیلم چهاردهمین جشنوارهٔ فیلم رِن، فرانسه 2003 5. جایزهٔ ویژهٔ شهر رِن در چهاردهمین جشنوارهٔ فیلم رِن، فرانسه 2003 6. جایزهٔ تماشاگران چهاردهمین جشنوارهٔ فیلم رِن، فرانسه 2003 7. جایزهٔ FIPRESCI (فدراسیون بین‌المللیِ مطبوعات سینمایی). 8. جایزهٔ ویژهٔ کلیساهای جهانی. 9. جایزهٔ حقوق بشر. 10. جایزهٔ بهترین فیلم جشنوارهٔ بین‌المللی بریسبان، استرالیا 2003 11. جایزهٔ بهترین فیلم جشنوارهٔ فیلم شیکاگو، آمریکا 2003 جوایز فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا»
1. پروانه زرین بهترین فیلم بلند مسابقه سینمای ایران 2. پروانه زرین بهترین کارگردانی مسابقه سینمای ایران 3. پروانه زرین بهترین فیلمنامه بخش مسابقه آسیا 4. جایزه بهترین فیلمنامه هیئت داوران مجمع سینمای کودک و نوجوان به خاطر توجه به نیازهای روحی و عاطفی نوجوانان در بحرانی‌ترین شرایط سنی 5. جایزه بهترین فیلم هیئت داوران مجمع سینمای کودک و نوجوان 6. حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستقل رم 7. برنده پروانه زرین از بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان برای بهترین کارگردانی، فیلمنامه و فیلم. جوایز فیلم «شب»
1. بهترین فیلم جشنواره دین در دنیای امروز (Religion to day) رم- ایتالیا 2008 2. بهترین بازیگر نقش اول مرد (امین حیایی) جشنواره فیلم فجر 2008 3. کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشن بزرگ سینمای ایران 2008 4. حضور در جشنواره خروس طلایی دالیان- چین 2008 جوایز فیلم «هر شب تنهایی»
بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر – بخش بین‌الملل 1387 1. بهترین فیلم از نگاه تماشاگران مرکز فیلم شیکاگو – آمریکا 2008 2. برنده جایزه بهترین کارگردانی بیست و دومین دوره جشنواره پرده نقره‌ای – سنگاپور 2009 3. جایزه بهترین فیلم جشنواره منبر طلایی – روسیه 2008 4. بهترین فیلم از نگاه کاردینال‌های واتیکان – رم 2009 5. بهترین فیلم از نگاه دانشجویان علوم ارتباطات – رم 2009 6. جایزه ویژه تماشاگران جشنواره بمبئی - 2009
ماجرای قهر و مشکل رسول صدرعاملی با ترانه علیدوستی
رسول صدر عاملی که شایع شده بود مشکلی بین او و بازیگر معروف فیلمش «ترانه علیدوستی» به وجود آمده در برنامه فرمول یک با اجرای علی ضیا در این مورد این گونه توضیح داده است: علیدوستی دارد زندگی اش می کند. او بازیگر خوب و موفقی است که این شانس را داشت که خیلی خوب شروع کند. در آن زمان گزینه های دیگری داشتیم که همانقدر هوش داشتند اما او توانست به نوعی توانایی و هوشش را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. با او قهر نیستم اما یک بار دعوایش کردم که چرا تلفن مرا جواب ندادی؟ انسان باش!
او در این زمینه پاسخ این سوال که «آیا با علیدوستی قهر هستید یا نه» را به صورت قطعی نداد و گفت چندان سلام و علیکی با او ندارم و از دور برایش آرزوی موفقیت می کنم.

رسول صدرعاملی و ترانه علیدوستی
اینستاگرام رسول صدرعاملی
برای آشنایی بیشتر با رسول صدر عاملی و مطالب و دغدغه های روزمره اش می توانید به صفحه رسمی او در اینستاگرام از طریق لینک زیر مراجعه کنید.

rasoul_sadrameli
بهاره ضیایی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/107985/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

ماجراجویی شاگردان شجاعی در قامت یک تیم هجومی

ریوالدو: هیچکس بهتر از مورینیو برای هدایت بارسا نیست!

بند اخراج در قرارداد ناگلزمان

قرارداد عجیب ستاره رئال با نامزدش

تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور

احتمال حضور 10 تیم ایتالیایی در رقابت‌های اروپایی

حمایت جالب مهندس پرتغالی از کاپیتان تراکتور

دو گل زیبا و پنالتی از دست رفته سادیو مانه مقابل الفیحا

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

تفریحات بهاری نفیسه روشن با چهره ای برنزه در ساحل مالدیو / باغی از بهشت روی زمین

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی

تیزر ویدئویی از آهنگ جدید علی زندوکیلی

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

طرز تهیه خمیر هزارلا

ترفندهایی برای خوشمزه‌تر شدن قورمه سبزی که هر کسی نمی‌داند!

غذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

خواص «وَالزَّیْتُونِ» معجزه‌گر

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

در چنین روزی و در سال 2011 ضربه کاری رونالدو به بارسلونا

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم

گزینه‌های باشگاه تراکتور برای مربی جدید از زبان نصیرزاده

حواشی بازی پیکان و هوادار از زاویه دوربین باشگاه

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!