آریا بانو

آخرين مطالب

پودر سوربیتول موثر در درمان یبوست پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سوربیتول یک ملین است که برای برطرف کردن یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسهال، استفراغ، گرفتگی معده، سرگیجه، ضعف و مدفوع سیاه برخی از عوارض مصرف داروی سوربیتال است.


سرویس سلامت - یبوست از بیماری‌های شایعی است که لقب مادر بیماری‌ها به آن داده شده است. این بیماری بیشتر در اثر تغذیه نادرست ایجاد می‌شود. مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر تا حد زیادی می‌تواند مانع بروز این عارضه باشد. با این وجود در صورت بروز یبوست باید به فکر درمان بود چراکه بسیاری از بیماری‌های پوستی در نتیجه داشتن یبوست درمان نشده ایجاد می‌شوند. علاوه بر درمان‌های طبیعی و خانگی (که در انتهای مقاله به آن‌ها اشاره شده است)، می‌توان از داروهای برطرف‌کننده یبوست استفاده کرد. یکی از این داروها پودر سوربیتول است که در ادامه قصد داریم بیشتر با نحوه مصرف و عوارض احتمالی آن آشنا شویم.

پودر سوربیتول چیست؟
سوربیتول از داروهای ملین است که برای برطرف کردن یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه چنین داروهایی به هنگام بروز یبوست می‌توانند مفید واقع شوند اما توجه داشته باشید که مصرف مداوم آن‌ها در کار روده‌ها اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین این دارو باید تا زمانی که عادت‌های روده، به حالت عادی بازگردد، استفاده شود. معمولا فرآورده‌های ملین را باید تنها برای درمان کوتاه مدت (کمتر از یک هفته) بکار برد. لازم به ذکر است که سوربیتول به صورت طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد و با مصرف مداوم میوه و سبزیجات تازه می‌توان از بروز یبوست تا حد زیادی، پیشگیری کرد.
سوربیتول در میان بدنسازان به عنوان یک داروی پاکسازی کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این افراد بعد از مصرف دوره‌های داروی استروئیدی، برای پاکسازی کبد خود از پودر سوربیتول همراه با عرق کاسنی استفاده می‌کنند.
نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام‌های تجاری
Arlex
موارد مصرف
درمان یبوست
عوارض اسهال ، استفراغ، گرفتگی معده، سرگیجه ، ضعف، مدفوع سیاه ، سوزش سر دل، نفخ شکم
اختلال دارویی در این رابطه با پزشک مشورت گردد

مقدار و نحوه مصرف پودر سوربیتول
میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول به منظور درمان یبوست مزمن در بزرگسالان 30 الی 150 میلی‌لیتر (محلول 70 درصد) مصرف می‌شود. این دارو بنا به صلاحدید پزشک می‌تواند به صورت خوراکی و یا از طریق رکتوم مصرف شود.

نکاتی که در ارتباط با مصرف پودر سوربیتول باید بدانید
اگر همراه با یبوست، به مشکلات دیگری نظیر تهوع و استفراغ مبتلا هستید، قبل از مصرف دارو، موارد را به اطلاع پزشک برسانید. اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، به پزشک خود بگویید. دارو را دقیقا طبق دستورالعملی که پزشک داده است، استفاده کنید. در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت از دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید و مقدار دارو را دو برابر نکنید. طی درمان با این دارو، از مصرف دیگر مسهل‌ها، پرهیز کنید. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. چنانچه با مصرف این دارو دچار علائم حساسیت مثل تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را ادامه نداده و به اورژانس رجوع کنید. افراد سالمند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به اثرات این دارو، داشته باشند. مصرف این دارو برای کودکان، توصیه نمی‌گردد. از این دارو برای مدت بیش از یک هفته بدون مشورت پزشک، استفاده نکنید. سوربیتول در بیماران مبتلا به عدم تحمل ارثی فروکتوز یا در بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی یا آسیب شدید کبد، نباید مصرف شود.
درمان یبوست به صورت طبیعی و خانگی
از آنجایی که یبوست از مشکلات بسیار شایع است؛ متخصصین طب سنتی برای برطرف شدن آن راهکارهایی ارائه کرده‌اند. بر هیمن اساس، علاوه بر مصرف داروی سوربیتول برای برطرف شدن یبوست، می‌توان از جایگزین‌های طبیعی آن استفاده کرد. سوربیتول به صورت طبیعی در میوه‌هایی مثل آلوسیاه، سیب، گلابی و هلو وجود دارد. علاوه بر این، خاکشیر را هم می‌توان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای رفع یبوست دانست. برای آشنایی با سایر روش‌های درمانی به لینک‌های زیر بروید.
بیشتر بدانید:
درمان خانگی یبوست (درمان یبوست در طب سنتی) درمان یبوست با روغن زیتون امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتی که تجربه مصرف این دارو را برای درمان یبوست داشته‌اید، نظرات و دیدگاه‌های خود را در این‌باره با دیگر خوانندگان مجله ستاره در قسمت "ارسال نظر" به اشتراک بگذارید.
صفورا دادخواه

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/106783/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستورالعمل مولانا برای تغییر فوری!

حواس پرتی و علل آن و راهکارهایی برای جلوگیری از آن

متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس

«با کلاس» هستید؟ یا «با کلاس نما»؟

ابزاری خطرناک در دست نوجوان شما!

وقتی با افسردگی پیر می شویم!

چرا تنبل‌ها موفق ترند؟

17 خطایی که در زندگی با آن روبرو هستید

چگونه باهوش تر باشیم؟

همدلی با دیگران چه مزایایی در زندگی ما دارد؟

دلایل حواس پرتی چیست و چگونه می توان جلوی آن را گرفت؟

چگونه تمرکز مغزی و حافظه را به طور طبیعی تقویت کنیم؟

6 مانع موفقیت کسب و کار در منزل

یکی از علل افسردگی در زنان ، اختلاف حقوق آنها با مردان است؟!

پنج گام برای مدیریت خشم

اگر این روزها روزهای پر مشغله داشتید مغزتان را استراحت دهید

جذابیت زنانه در دهه چهارم زندگی

تاثیر مشکلات خانوادگی بر آینده فرزندان

دختران افسردگی را از مادر به ارث می برند یا پدر؟!

شوهرم چند وقتی است همسر موقت دارد!!

کم رویی چیست و راههای مبارزه با کمرویی کدامند؟

علت دعوا کردن و یادگیری اصول دعوا کردن

ویژگی‌های خانواده سالم و ناسالم

با همسایه فضول چطور برخورد کنیم

چطور طبق درآمد تان زندگی کنید

ازدواج کرده ام ولی پدر و مادرم خبر ندارند!!

من همینم که هستم!

اضطراب شدید خود را چگونه درمان کنیم

دلایل آرایش کردن نوجوانان و چگونگی برخورد با آن

راهکارهایی برای همراه کردن مردان در خرید نوروزی

مهارت‌های برقراری ارتباط موثر با مشتری

7 دلیل تنها ماندن دختران

علت پرخاشگری و بی صبری ما چیست و چگونه موجب کاهش عمر می شود؟

مزایای یادگیری زبان جدید چیست؟

7 روش برای اینکه دیگر چیزی را فراموش نکنید

با خانواده خودم مسافرت برویم یا خانواده همسرم؟

دامی برای مردان تنبل

در محل کار؛ درباره این موضوعات صحبت نکنید

نحوه لباس پوشیدن افراد موفق

علت خستگی های روزانه ی ما چیست؟

چرا جوانان از ازدواج فرار می کنند؟ عواقب مجرد ماندن چیست؟

لطفا، بدون اخم و ماشین به خرید بروید

اگر حجم زیاد کاری شما را کلافه کرده و نمی‌توانید شغل‌تان را عوض کنید، بخوانید

چطور با فرزندانمان درباره مواد مخدر صحبت کنیم ؟

شما واقعا زشتید یا خود زشت پندار؟

آسیب هایی که تلفن همراه شما میتواند به زندگیتان بزند

افزایش تمرکز از طریق تقویت حواس پنجگانه

در چه مواردی حمله‌ هراس واقعاً اختلال است؟

چرا بعضی افراد از آسانسور می ترسند؟

ایجاد صلح ماندگار بین خواهر و برادر