آریا بانو

آخرين مطالب

تفاوت شهر و شهرستان چیست؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تفاوت شهر و شهرستان در این است که شهرستان از شهر بزرگ‌تر است و در تقسیمات کشوری، ایران از 429 شهرستان و 1245 شهر تشکیل شده است.

سرویس علوم - تفاوت شهر و شهرستان در مواردی است که برای بررسی آن باید در ابتدا به تقسیمات کشوری مناطق پرداخته شود تا در نهایت به تفاوت‌های شهر و شهرستان پی ببریم. در تقسیمات کشوری، ایران از 31 استان، 429 شهرستان، 1057 بخش و 1245 شهر تشکیل شده است.
شهرستان چیست؟
شهرستان واحدی است که بخش و شهر را شامل می‌شود و در دو حالت می توان آن را تعریف کرد: تقسیم بندی شهرستان و تعریف قانونی شهرستان.
1- تقسیم بندی شهرستان
در تقسیم بندی کشوری ایران، شهرستان کوچک­تر از استان و بزرگ‌تر از بخش است. در واقع هر استان به چندین شهرستان و هر شهرستان به چندین بخش تقسیم می‌گردد .
در قدیم به شهرستان، ولایت گفته می شد. از آنجایی که شهرستان از لحاظ اداری و سیاسی، ارگان­های زیادی را در خود جای می دهد و تسهیلات بیشتری به همراه دارد و اصولاً بیشتر برنامه­‌ریزی‌های (سیاسی و اقتصادی) کشوری به تفکیک شهرستان ها انجام می­گیرد؛ بخش های مختلف کشور با ارتقای خود در تلاش برای رسیدن به نام شهرستان هستند.
2- تعریف قانونی شهرستان
شهرستان بر اساس تعریف ماده 7 قانون تعاریف و ضوایط تقسیمات کشوری، عبارت است از واحدی از تقسیمات کشوری با محدوده جغرافیایی معین که از به هم پیوستن چند بخش هم­جوار که از نظر عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی واحد متناسب و همگنی را به وجود آورده‌اند.
تبصره اول این قانون حداقل جمعیت شهرستان با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و پراکندگی کشور، دو ترکم زیاد 120 هزار نفر و تراکم متوسط 80 هزار نفر می باشد.
در تبصره دوم این قانون گفته شده در نقاط کم تراکم، دور افتاده، مرزی، جزایری و کویری با توجه به کلیه شرایط اقلیمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تا حداقل 50 هزار نفر با تصویب هیئت وزیران و در موارد استثنایی با تصویب مجلس شورای اسلامی می‌تواند کمتر از 50 هزار نفر باشد.
شهر چیست؟
شهر منطقه‌ای است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و اغلب ساکنان دائمی آن، در مشاغل تجارت، صنعت، خدمات و فعالیت‌های اداری، اشتغال داشته و مرکز مبادلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است، بنابراین شهر، با دو عامل اشتغال بیشتر و تولید بیشتر کالا و خدمات نیز، توصیف می‌شود. شهرها دارای سیستم های بهداشتی، آب، برق، مسکن و حمل و نقل هستند.
نمایی از شهر اصفهان
1- تقسیم بندی شهر
شهر نیز به همراه دهستان ها و روستاهای آن، یک بخش را تشکیل می‌دهند. در تعریف شهر، دو ملاک مهم در نظر گرفته می‌شود: تعیین اندازه شهر و اندازه جمعیت آن. شهر از لحاظ علوم مختلف، تعاریف متفاوتی دارد؛ مورخان با توجه به قدمت، شهر را تعریف می‌کنند ولی از نظر اقتصاددانان، جایی که شغل غالب ساکنان آن، کشاورزی نباشد شهر است. جمعیت شناسان نیز، شهر را بر اساس تعداد جمعیت یک منطقه، تعریف می‌کنند. جامعه شناسان، شهر را محل تمرکز جمعیت، محل تولید و تقاضا، سرمایه و احتیاجات می‌دانند که تقسیم کار اجتماعی، در آن صورت گرفته‌ است.
جغرافی دانان شهر را منظره‌ای مصنوعی از خیابان­ها، ساختمان­ها، دستگاه‌ها و بناهایی می‌دانند که زندگی شهری را امکان­پذیر می‌سازد. اندیشمندان طراحی شهری، معتقدند شهر یک مجموعه­ی منظمی است که پیوسته در حال تغییر و تحول است. شهرشناسان شهر را محلی می‌دانند که بشر از فکر زمین و کشاورزی و طبیعت بیرون آمده و تفکر و ایده­های جدید را شروع می‌کند.
شهر از نظر سازمان ملل مکانی با جمعیت بالا و مرکز اهداف سیاسی، تاریخی و اداری است و فعالیت مردم آن غیر از کشاورزی است و مختصات شهری دارد.
2- تعریف قانونی شهر
شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل، ظاهری با ویژگیهای خاص خود بوده به طوری که اکثریت ساکنان دائمی آن در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات و فعالیت­های اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خودکفایی نسبی برخوردار و کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه جذب و نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای ده هزار نفر جمعیت باشد و وزارت کشور می تواند در آن محل، دستور تشکیل انجمن و شهرداری بدهد.
تبصره اول این قانون می‌گوید تعیین محدوده شهری به پیشنهاد شورای شهر و تصویب وزارت کشور و مسکن و شهرسازی خواهد بود و تبصره چهارم حوزه شهری را تعریف می کند که به کلیه نقاطی اطلاق می شود که در داخل و خارج محدوده قانونی شهر قرار داشته و ازحدود ثبتی و عرفی واحدی تبعیت کنند.
تفاوت شهر با شهرستان چیست؟
در تقسیم بندی کشوری شهرستان واحدی بزرگتر از شهر است. شهرستان شامل بخش و شهر است و شهر دهستان و روستاهای اطرافش را شامل می شود. در قدیم به شهرستان، ولایت و به شهر خشت (به معنی پادشاهی) گفته می شد. در امریکا و بریتانیا شهرستان برابر County و شهر برابر Urban است. طبق تعریف قانونی شهر و شهرستان، حداقل جمعیت شهر 10 هزار نفر و حداقل جمعیت شهرستان، 80 تا 120 هزار نفر می باشد. شهرستان از لحاظ برنامه‌­ریزی‌های کشوری (سیاسی، اقتصادی و فرهنگی) اولویت بالاتری نسبت به شهر دارد. مرکز شهرستان یکی از شهرهای همان شهرستان است که مناسب‌ترین و بهترین مرکز طبیعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن منطقه است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/106404/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!