آریا بانو

آخرين مطالب

ارتودنسی نامرئی؛ گزینه ای پر طرفدار برای لبخندی زیبا پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین یکی از روش‌های رفع ناهنجاری‌های دندانی است. در روش ارتودنسی نامرئی بر خلاف سایر روش‌های درمانی ارتودنسی از هیچ گونه براکت و یا سیم ارتودنسی استفاده نمی‌شود.


سرویس سلامت - اگر برای اصلاح و مرتب کردن دندان‌هایتان باید ارتودنسی انجام دهید، ولی به دلیل احساس ناخوشایندی که به سیم‌های آن دارید دچار تردید شده‌اید نگران نباشید. ارتودنسی نامرئی می‌تواند برای شما همین کار را بدون براکت و یا سیم ارتودنسی انجام دهد. این روش برای کسانی که به زیبایی دندان ، چهره و لبخند خود اهمیت می‌دهند، درمانی بسیار محبوب است. در این مقاله توضیحات جامعی درباره ارتودنسی نامرئی ارائه می‌کنیم.
ویژگی های ارتودنسی نامرئی
در ارتودنسی نامرئی از سیم ارتودنسی استفاده نشده و از پلاک‌های بی‌رنگ و شفاف مبتنی بر شرایط دهان بیمار استفاده می‌شود. این روش بدون درد بوده و به سهولت می‌توان پلاک‌ها را درون دندان‌های بیمار جایگذاری نمود. ارتودنسی نامرئی متحرک است. به عبارت دیگر زمان خوردن، نوشیدن یا تمیز کردن دندان‌ها، می‌توانید آنها را از دهان خود خارج کنید و مجدد بر روی دندان‌هایتان جایگذاری نمایید. در این نوع از ارتودنسی، در آزمایشگاه‌های ویژه، پلاک‌های نامرئی توسط کامپیوتر برای هر فرد ساخته می‌شوند. اما کاربرد ارتودنسی نامرئی را باید در موارد کاربردی خاص و در شرایط مشخص در نظر گرفت. ارتودنسی نامرئی از تهیه قالب برای دندان‌ها شروع شده و در نهایت روی دندان‌ها پیاده‌سازی می‌شود.

انواع ارتودنسی نامرئی
ارتودنسی نامرئی شیوه نوینی از ارتودنسی متحرک دندان است و به سه صورت ارایه می‌گردد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.
ارتودنسی نامرئی براکت پشت دندانی یا لینگوال
این سیستم اگرچه به دلیل مزاحمت‌های فراوان برای زبان هنگام تکلم و غذاخوردن و نیز به دلیل شکسته و کنده شدن هنگام شستن دهان کمتر شناخته شده و کمتر مورد استفاده قرا می‌گیرد، اما از نظر زیبایی بهترین گزینه درمان ارتودنسی است. براکت در این سیستم کاملا مشابه براکت معمولی است با این تفاوت که نگین‌های براکت در سطح پشتی دندان‌ها چسبانده می‌شود و سیم ارتودنسی در پشت دندان‌ها به نگین‌های براکت چسبانده می‌شود. عملکرد این سیستم مشابه براکت معمولی است.

ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف یا اینویزالاین
در روش ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف از پلاک‌های نامرئی یا دستگاه‌های بسیار شفاف در جهت ردیف کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. نوع ناهنجاری تعیین کننده این است که آیا می‌توان از این پلاک‌های نامرئی شفاف استفاده نمود یا خیر. این عمل در هنگام معاینه بیمار توسط متخصص ارتودنسی مشخص می‌گردد.
در صورتیکه بیمار نیاز به ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف داشته باشد، این پلاک‌های نامرئی شفاف می‌بایست هر دو هفته یا هر سه هفته یکبار توسط بیمار تعویض گردد. ار آنجایی که این پلاک‌ها بسیار شفاف هستند، در هنگام صحبت کردن بیمار مشاهده نمی‌شوند و امروزه تقاضا برای استفاده از ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف بسیار بالاست.

ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان یا براکت سرامیکی
این سیستم براکت نیمه نامرئی محسوب می‌شود. در این روش از براکت‌هایی استفاده می‌شود که بسیار شفاف بوده و همرنگ دندان است. جنس براکت‌ها در روش ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان از پلاستیک و یا سرامیک است. این روش درمان بسیار کارآمد بوده و در صورتیکه بیمار هر نوع ناهنجاری داشته باشد، می‌توان از این روش استفاده نمود. براکت‌های همرنگ دندان بدون رنگ بوده و دیده نمی‌شوند. این روش دارای استحکام و زیبایی خوبی بوده و مشکلی برای زبان یا گفتار بیمار ایجاد نمی‌کند.

مزایای ارتودنسی نامرئی
به اصلاح تعدادی از مشکلات ارتودنسی از جمله دندان‌های پر ازدحام، دندان‌های با فاصله، کراس بایت، اور بایت و آندر بایت کمک می‌کند. برخلاف براکت‌های فلزی که کاملا آشکار هستند، اینویزیلاین تقریبا نامرئی است. حداکثر برای 2 ساعت می‌تواند برداشته شود. تحریک کمتری برای دندان، لثه و گونه ایجاد می‌کند. دندان‌ها را می‌توان به حالت نرمال مسواک زد و نخ دندان کشید. استفاده‌ی راحت و تاثیر کمتر روی فعالیت‌های روزانه بیشتر بدانید: مشکلات و بیماری های دندان را بیشتر بشناسید

معایب ارتودنسی نامرئی
با توجه به این که متحرک است نیاز به همکاری بیمار دارد. بسیاری از مشکلات دندانی شدید و اسکلتال (استخوانی) با این روش قابل حل نیست. هزینه ارتودنسی نامرئی از مدل‌های دیگر ارتودنسی خیلی بیشتر است. احتمال گم شدن پلاک وجود دارد. بیشتر برای بزرگسالان استفاده می‌شود.
نکاتی درباره ارتودنسی نامرئی
طول دوره درمان به میزان و نحوه نامرتب بودن دندان‌ها بستگی دارد. متحرک بودن پلاک‌های پلاستیکی موجبات راحتی در مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را فراهم می‌آورد. در طول دوره درمان، قبل از خوردن و آشامیدن پلاک‌ها را از دهان خارج کنید. در این صورت غذای کمتری بین دندان‌ها گیر می‌کند و در نتیجه احتمال بروز مشکل‌های دندان مانند پوسیدگی دندان کاهش می‌یابد. کودکان نمی‌توانند از این نوع ارتودنسی استفاده کنند، زیرا این درمان نیازمند مراقبت‌های خاص و همکاری بسیار زیاد بیمار می‌باشد. معاینه‌ی هر 6 هفته یک بار توصیه می‌شود تا وضعیت و موقعیت دندان‌ها بررسی شوند.
بنابراین، اگر دندان‌های مرتبی ندارید، باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و مشاوره‌های لازم را کسب کنید. در این فرایند، با اشعه ایکس از دهان شما تصویربرداری می‌شود و ساختار صورت شما نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر شدت بی نظمی دندان‌های شما در حد خفیف تا متوسط باشد و امکان حرکات دندانی مورد نیاز با ارتودنسی نامرئی وجود داشته باشد، می‌توانید از این روش ارتودنسی استفاده کنید.
لطفا سوالات یا تجربیات خود را نیز از طریق بخش "ارسال نظر" با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/106101/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!