آریا بانو

آخرين مطالب

جسم های خسته و ذهن های کبود روانشناسي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- یکی از مهمترین شاخص های مهم توسعه انسانی در جهان امروز میزان حضور و فعالیت زنان در عرصه زندگی عمومی است؛ از آنجا که بالا بودن و بهبود جایگاه زنان در جوامع از عوامل مهم در توسعه یافتگی و ارتقا جوامع است، تمامی کشورهای جهان در نیم قرن اخیر تلاش کرده اند تا جایگاه و وضعیت زنان را ارتقا دهند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، به دلیل برتری جنسیتی تثبیت شده مردان نسبت به زنان در بسیاری از کشورهای جهان در طی قرون گذشته، سازمان ملل متحد به عنوان مهمترین سازمان بین المللی از بدو شروع به کار،مساله حقوق زنان را مورد توجه و اهتمام قرار داده و هر ساله از طریق برگزاری کنفرانس های بین المللی، تصویب اسناد و بندهای مختلف و ایجاد نهادها و ارگان های مرتبط، در راستای بهبود وضعیت زنان تلاش کرده است.
در ماده اول منشور سازمان ملل متحد، ایجاد همکاری بین المللی برای ترویج و ترغیب احترام به حقوق بشر و آزادی همگان بدون تمایز از نظر نژاد، جنس، زبان یا مذهب مورد توجه قرار گرفته است.
**انواع خشونت
زنان بسته به سن، نقش و جایگاه های اجتماعی که در طول زندگی خود دارند مستعد خشونت های گوناگونی هستند که می تواند از طریق اعضای خانواده چون پدر، برادر و همسر، یا از طریق محیط کاری یا زندگی اجتماعی مورد انواعی از خشونت واقع شوند.
خشونت موارد متعددی را در برمی گیرد که می تواند آن را در 4 دسته کلی جای داد: فیزیکی،جنسی، روانی و اقتصادی.
انواع آزار و اذیتی که جسم را هدف می گیرند (کتک زدن، سوزاندن، ضرب و جرح و...) جزو خشونت فیزیکی دسته بندی می شوند. انواع کلیشه های کلامی و رفتاری و قوانین تبعیض آمیز (انواع تحقیرها و بی احترامی ها و...) مصادیقی از خشونت روانی هستند. مواردی که به لحاظ اقتصادی زنان را مورد ستم قرار می دهد (ندادن خرجی، دادن حقوق نابرابر به زنان به رغم کار یکسان با مردان و...) مصادیق خشونت اقتصادی بوده و در نهایت همه مواردی که به بحث آزار و اذیت جنسی منجر شده است، مصادیقی از خشونت جنسی هستند.
**فاصله حرف تا عمل
تصویب و طراحی منشورها و اعلامیه های مختلف توسط سازمان ملل، به منزله اجرایی شدن نهایی آنان نیست و معمولا بسته به کشورها و فرهنگ های مختلف و همچنین میزان ضمانت اجرایی آن در این کشورها و همچنین تحت تاثیر مسائل سیاسی، اجرایی شدن آنها مدت زمانی طول می کشد.
مثلا اعلامیه جهانی حقوق بشر که می توان آن را پایه تمامی قوانین شهروندی، آزادی و برابری دانست به لحاظ اهمیت حیاتی و نقش برجسته آن، در ابتدا ارزش کاربردی نداشت، اما در طول زمان ماهیت حقوقی آن متحول شد و هم اکنون جزو اسناد معتبر و لازم الاجرای بین المللی شده است.
بر همین اساس مطابق با میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در ژانویه 1976 رسمیت قانونی پیدا کرده و برای کشورهای امضا کننده آن حالت لازم الاجرا پیدا کرده است. طبق ماده 3 از این میثاق که دارای یک مقدمه و 31 ماده است کشورهای امضا کننده تعهد کرده اند که تساوی حقوق مردان و زنان را در استفاده از کلیه حقوق اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی مقرر در این میثاق تامین کنند. به رغم تایید چنین قوانینی حتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، همچنان این عدم توازن و تبعیض، بصورت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. به صورتی که کشورهای اسکاندیناوی که مقام اول را در مباحث فرهنگی به صورت عام و بصورت خاص در بحث احترام و تلاش برای جایگاه برابر زنان و مردان دارند، بیش از 10 سال از تصویب قانون الزام به استخدام 40 درصد زن در هیئت مدیریه شرکت های عمومی و خصوصی شان نمی گذرد.
پس از تشکیل نهاد زنان ملل متحد در ژوئیه سال 2010 که به منظور تحقق برابری جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان شکل گرفت، پرداختن به مساله خشونت علیه زنان به صورتی جدی مورد بررسی و تمرکز قرار گرفت.
در نتیجه این قوانین و شکل گیری این نهادها، سازمان عفو بین الملل که یکی از مهمترین سازمان های غیردولتی بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر است، در بیانیه ای اعلام کرده که حقوق زنان برابر با حقوق بشر و نقض آن، نقض حقوق بشر است.
اما به رغم همه این موارد و همانگونه که ذکر آن رفت همواره تایید و تصویب قوانین و بیانیه ها به معنای ضرورت اجرا و عملیاتی شدن آنان نبوده و اجرایی شدن آنها بستگی به عوامل مختلفی در جوامع گوناگون دارد. بر همین اساس خشونت علیه زنان که ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی دارد، همچنان یکی از مهترین معضلات در جوامع و حتی کشورهای توسعه یافته و براساس گزارش یونیسف، شایع ترین شکل نقض حقوق بشر در جهان است.
**انواع خشونت
طبق اعلامیه کمیسیون مقام زن در 20 دسامبر 1993 مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان اعلامیه «رفع خشونت علیه زنان» برای نخستین بار این مساله بدین صورت تعریف شد: «هرگونه عمل خشونت آمیز مبتنی بر جنسیت که باعث بروز یا احتمال بروز صدمات و آسیب های جسمی، جنسی و یا روانی و یا رنج و آزار زنان از جمله تهدید به انجام آنها شود و نتیجه آن محرومیت اجباری یا اختیاری (در شرایط خاص) از آزادی در اجتماع و یا زندگی خصوصی می باشد».
مصادیق خشونت در این اعلامیه در ذیل سه عنوان کلی با مواردی جزیی منفک شده اند. خشونت جسمی، جنسی و روانی در خانواده. خشونت جسمی، جنسی و روانی در جامعه و خشونت جسمی، جنسی و روانی توسط دولت. ذکر این نکته الزامی است که این سند حقوقی چون یک اعلامیه است دارای قدرت الزام آور نبوده و به دلیل زمانی طولانی که در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان مسکوت مانده هنوز آنچنان که باید و شاید در واقعیت مورد توجه قرار نگرفته است.
**خشونت علیه زنان در ایران
در بحث از خشونت شاید اولین و تنها مساله ای که به ذهن می رسد بحث خشونت جنسی و جسمی است؛ اما لازم به یادآوری است این قسمت از خشونت شاید مهمترین قسمت خشونت باشد، اما تمامی آن نیست و همانطور که در تعریف سازمان ملل هم اشاره شد، خشونت ابعاد روانی را نیز در بر می گیرد که به لحاظ ضرباتی که برپیکره فرد در زندگی شخصی و اجتماعی وارد می کنند شاید باری کمتر از انواع دیگر نداشته باشند. بر همین اساس تمامی قوانین تبعیض آمیز مصداقی از خشونت روانی علیه زنان هستند، که باید مورد توجه و اصلاح قرار گیرند.
به همین دلایل و همینطور به دلیل ارتقای کیفی زندگی اجتماعی و احترام به حقوق بشر و اعتلای مولفه های توسعه انسانی امروز همه جوامع نیاز دارند تا قوانینی مدون با مصادیقی مشخص در این زمینه داشته باشند.
پژوهشم**س.ب.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/103746/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود