آریا بانو

آخرين مطالب

عملکرد زنان کاراته ایران در آزمون جهانی؛

یک برنز تنها دستاورد تیم پرحاشیه ورزشي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - زنان کاراته ایران در بیست و چهارمین دوره رقابت های قهرمانی جهان با کسب تنها یک مدال برنز به کار خود پایان دادند تا نتیجه غیر قابل دفاعی از خود بر جای بگذارند.

به گزارش ایرنا؛ رقابت های کاراته قهرمانی جهان در حالی با حضور، هزار و 117 کاراته کا از 140 کشور در شهر «مادرید» اسپانیا برگزار شد که بانوان کاراته ایران در مجموع دو بخش کاتا و کومیته انفرادی و تیمی با تک مدال برنز «سارا بهمنیار» به کار خود پایان دادند.
بهمنیار جوان ترین نماینده ایران بود که در وزن منهای 50 کیلوگرم و در نخستین تجربه مسابقات جهانی موفق به کسب مدال ارزشمند برنز شد.
او در این رقابت ها 20 امتیاز کسب کرد و تنها چهار بار به حریفان امتیاز داد. نیروی جوانی و استفاده به موقع از تکنیک های متنوع سبب شد تا او آبروداری کرده و اجازه ندهد تیم بانوان ایران دست خالی بماند.
بهمنیار از همان زمانی که در تیم نوجوانان ایران درخشید، چشم مربیان ایران را برای ظهور یک کاراته کا شایسته و خوش تکنیک گرفت و اکنون که تیم بانوان در سراشیبی قرار گرفته است، می تواند پرامیدترین ملی پوش برای المپیک 2020 توکیو باشد.
او با قدرت بدنی بالا و طبق آمارهایی که از تست های گرفته شده در آکادمی ملی المپیک ثبت شده است، می توانست در بخش تیمی هم در صورتی که وزنش اجازه می داد، مهره قابل اتکایی باشد.
«پگاه زنگنه» و «حمیده عباسعلی» 2 ملی پوش باتجربه ایران که انتقادات زیادی به نحوه اعزام آنان به مسابقات جهانی شده بود با شکست در همان دور نخست از گردونه اوزان منهای 68 و به اضافه 68 کیلوگرم کنار رفتند تا بدترین عملکرد را داشته باشند.
این 2 کاراته کا که در واقع نورچشمی های فدراسیون بودند و بدون برگزاری انتخابی و حتی داشتن رقیب در اردوی تیم ملی از ماه ها قبل برای مسابقات جهانی فیکس شده بودند، عملکرد قابل دفاعی نداشتند.
عباسعلی در مجموع انفرادی و تیمی برای ایران 9 بار روی تاتامی رفت، 12 امتیاز گرفت و 15 امتیاز از دست داد. او مهره اصلی تیم کشورمان در بخش تیمی بود که بار تیم را به دوش می کشید، اما بسیار محافظه کار روی تاتامی حاضر می شد.
وی در دوره های گذشته مسابقات جهانی زمانی که در بخش انفرادی به مدال می رسید، تمایلی برای حضور در مسابقات تیمی نداشت، با بهانه های مختلف به میدان نمی رفت و یا شکست را تجربه می کرد.
این بار اما پس از حذف در گام نخست کومیته انفرادی، عباسعلی در بخش تیمی تلاش بیشتری از خود نشان داد.
از سوی دیگر، زنگنه مسن ترین بازیکن تیم ایران در پنج رقابتی که به میدان رفت عملکردی خنثی داشت. او پنج امتیاز مثبت و پنج امتیاز منفی گرفت.
در وزن منهای 61 کیلوگرم «رزیتا علیپور» دارنده مدال نقره بازی های آسیایی 2018 با 4 برد و 2 باخت از رسیدن به مدال بازماند. وی با این حال مبارزات بسیار بهتری نسبت به عباسعلی و زنگنه در انفرادی ارائه کرد، اما در کومیته تیمی اصلا نشانی از یک بازیکن جنگنده و سرحال نداشت.
در وزن منهای 55 کیلوگرم «فاطمه چالاکی» دیگر ملی پوش باتجربه تیم بانوان ایران در همان دور نخست به بلاروس باخت و کنار رفت. او در مجموع مبارزات انفرادی و تیمی، هشت امتیاز کسب کرد و هفت امتیاز به حریفان داد.
در کومیته تیمی هر چند تیم بانوان برای نخستین بار تا رده بندی بالا آمد و در نهایت پنجم شد، اما نباید از قرعه نسبتا آسان به راحتی عبور کرد.
البته بازیکنان این تیم در تمامی مسابقات بسیار محافظه کار بودند و اکثرا با تساوی بدون امتیاز تاتامی را ترک می کردند تا عباسعلی به عنوان آخرین مهره کار را برای تیم درآورد.
به گفته حاضرین در مسابقات جهانی اسپانیا، مبارزات همراه با ترس، ارائه نکردن تکنیک و محافظه کاری به وضوح در عملکرد تیم ایران در آوردگاه جهانی دیده می شد؛ به این مساله باید نبود اتحاد بین برخی بازیکنان و همچنین با کادر فنی را اضافه کرد.
به گفته یکی از حاضرین در سالن مسابقات در پایان دیدار ایران و اسپانیا که به از دست رفتن مدال برنز انجامید یکی از بازیکنان تیم بانوان به شدت با سرمربی و یکی از نفرات باتجربه تیم درگیری لفظی پیدا کرده و آنان را مقصر از دست رفتن سکوی جهانی دانسته است.
ارنج اشتباه از دیگر مشکلاتی بود که از سوی کادر فنی در مسابقات تیمی دیده می شد که اجازه نداد این تیم به مدال برسد.
ایران برابر ژاپن شکست خورد در حالی که این حریف قدرت گذشته را نداشت و بانوان کشورمان توان شکست این رقیب سنتی را داشتند.
دیگر نکته منفی شرایط سنی بالای تیم بانوان ایران بود، به طوریکه اگر «بهمنیار» را از ترکیب کنار بگذاریم، ایران یکی از مسن ترین تیم های حاضر در رقابت های جهانی اسپانیا بود.
تیم بانوان ایران در چند ماه گذشته از سوی «مسعود رهنما» سرمربی پیشین تیم ملی مردان و مشاور فنی فعلی فدراسیون تمرین داده می شد و طراحی تمرین و تمامی مسائل تحت نظر او بود.
با این حال وی نمی توانست روی صندلی کوچ در آوردگاه جهانی بنشیند و «ستاره موسوی» که به اصطلاح سرمربی تیم بانوان است هدایت نفرات را بر عهده داشت.
کادر فنی بانوان با تعداد نفرات اندک یکی دیگر از ضعف ها بود که تنها «موسوی» به مسابقات اعزام شد و در مقایسه با تیم مردان، کادر فنی بانوان بسیار کوچک بود.
در واقع سرمربی تیم ملی فردی را به عنوان همکار کنار خود نمی دید و بهتر بود کادری قوی تر به مسابقات جهانی اسپانیا اعزام می شدند.
زمانی که تمرین و آماده سازی زیر نظر رهنما باشد و موسوی بخواهد در مسابقات بازیکنان را هدایت کند، به طور یقین کاراته کاها دچار دوگانگی می شوند. این اشتباه بزرگ و نابخشودنی مسئولان فدراسیون کاراته در راه مسابقات جهانی اسپانیا بود.
در بخش کاتا انفرادی و تیمی هم مطابق انتظار بانوان ایران دست خالی ماندند و شکست هایی که سالهاست گریبان این تیم را گرفته، بار دیگر در اسپانیا تکرار شد.
در نهایت بیست و چهارمین دوره آزمون جهانی با نتایجی تکراری و ناامید کننده برای تیم بانوان ایران به اتمام رسید و امیدواریم از این پس شاهد دخالت های کمتر مسئولان فدراسیون در مسائل فنی این تیم باشیم تا شاید رویه نتایج تغییر کند.
نباید از نقش نایب رئیس بانوان نیز به سادگی عبور کرد که در این مدت حالتی خنثی داشت و در برابر حواشی متعدد ایجاد شده نتوانست مدیریت خوبی را از خود نشان دهد.
دخالت متعدد مدیران آقا در تیم بانوان یکی از معضلاتی است که سالهاست در رشته کاراته دیده می شود و نقش نایب رئیس بانوان را کمرنگ کرده است.
کنار گذاشتن مربیان، داوران و قهرمانان پس از نقدهایی که به عملکرد مدیریتی و فنی فدراسیون کاراته می کنند، دردی را از این رشته المپیکی دوا نخواهد کرد و بهتر است مسندنشینان فدراسیون به جای پیش گرفتن روش سرکوب، نقد پذیر باشند.
ورزشی**3783**1597

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/100995/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد

شمس‌آذر با یک تغییر در اندیشه توقف استقلال

کری ستاره سیتی؛ چهارمین قهرمانی متوالی را می‌خواهیم

ساکت الهامی در مرز انفجار در ورزشگاه وطنی

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

طرز تهیه دسر چوکو لاوا

با این معجون شگفت انگیز 10 سال بیشتر عمر کنید

محبت کردنشون خیلی جالبه

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟