آریا بانو

آخرين مطالب

در حضور معاون رئیس جمهوری مطرح شد

برابری جنسیتی، به روایت دانش آموزان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- جلسه دیدار معاون امور زنان ریاست جمهوری با اعضای مجلس دانش آموزی در روز دانش آموز برگزار شد. موضوعی که بیش از هر مساله دیگری بر آن تاکید شد، برابر جنسیتی و ارائه مسئولیت ها بر اساس شایستگی ها بود.

برای برنامه دیدار معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اعضای هیات رئیسه مجلس دانش آموزی در روز 13 آبان در محل این معاونت در خیابان ویلا دعوت شدم. ساعت 10 و 30 دقیقه بود اما چون دانش آموزان باید از خیابان های اطراف برای رسیدن به معاونت می آمدند، در ترافیک راهپیمایی گرفتار شدند و با تاخیری 40 دقیقه ای به برنامه رسیدند.
وقتی نوجوانان و جوانان هیات رئیسه مجلس دانش آموزی به سالن جلسات آمدند، با اقتدار آمدند حتی یک لحظه احساس کردم واقعا هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی می خواهند در جلسه حضور داشته باشند، آنان جوانانی با استعداد و با قدرت بیان خوبی بودند، هر کدام خواسته ای از ابتکار داشتند، خواسته هایی که بیشتر به نفع زنان رقم می خورد.
زمانی که می خواستند بر صندلی های سالن جلسات بنشینند، ابتدا آقایان در ردیف های جلو نشسته بودند که سیدمحمدعماد هاشمی رئیس مجلس دانش آموزی از آقایان خواست که جای خود را با بانوان عوض کنند و اینگونه مطرح کرد که از این نظر به جایگاه بانوان احترام گذاشته شود و این کار انجام شد و بانوان در ردیف های جلو مستقر شدند.
اعضای هیات رئیسه مجلس دانش آموزی هفت نفر هستند که دو نفر از آنان را بانوان تشکیل می دهند، یکی از بانوان به عنوان نایب رئیس و دیگری کارپرداز است. زمانی که اعضای هیات رئیسه خواسته های خود را از معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح کردند، با قدرت بیان خوب مسائل بازگو شد تا جایی که امیدوار شدم که بتوانند به عنوان مشاوران وزیر آموزش و پرورش، گام های خوبی برای تحول در کشور بردارند.
در مجموع 150 نفر به عنوان نماینده از استان های مختلف کشور در مجلس دانش آموزی حضور دارند، زمانی که در مورد اعضا از یکی از اعضای هیات رئیسه سوال کردم، در پاسخ گفت: در مجلس ما 75 نفر خانم و 75 نفر آقا فعالیت دارند، که من هم به وی گفتم که اینجا عدالت رعایت شده است. وی پاسخ داد ما سعی می کنیم در تمام مراحل کاری خود، این موضوع را محقق کنیم. اینجا برابری جنسیتی اجرا شده است.
* تفاوت زن و مرد در شایستگی ها باشد
سیدمحمدعماد هاشمی به عنوان رئیس مجلس دانش آموزی سخنان خود را از برداشتن موانع سر راه مشارکت زنان در بخش های اقتصادی، اجتماعی و دیگر حوزه ها آغاز کرد و گفت: باید موانع سر راه مشارکت بانوان برداشته شود، می توان کاری کرد که جایگاه واقعی زنان را شاهد باشیم زیرا اکنون عدم اعتماد به نفس و خودباوری به بانوان تلقین شده اند.
وی ادامه داد: زن حق دارد که سرنوشت خود را انتخاب کند، نباید تبعیض میان مردان و زنان قائل شد؛ زیرا زن نقش بزرگی در جامعه دارد و نباید تفاوت میان این دو جنس وجود داشته باشد بلکه باید قابلیت ها، پتانسیل ها و استعدادهای آنان با هم متفاوت باشد.
هاشمی معتقد است باید زنان دارای فرصت های برابر برای مسئولیت ها و حقوق باشند.
* بانوان ما توانمند هستند
هاشمی به عنوان رئیس پس از پایان سخنان خود به خاطر احترام به بانوان، از سعیده محمدخانی به عنوان نائب رئیس دوم مجلس دانش آموزی خواست صحبت کند که وی هم با بیان اینکه مجلس دانش آموزی آرمان های بزرگی دارد، صحبت هایش را آغاز کرد و گفت: بانوان جامعه من زنان توانمندی هستند و معتقدیم باید در مورد زن و مرد همان طوری که در قرآن و قانون آمده است، رفتار شود. البته معتقدم از نظر فرهنگی مشکل داریم و اعتماد به نفس دختران بسیار پایین است.
وی تاکید کرد: ایجاد انجمن هایی برای شکوفایی استعدادهای دختران یک ضرورت است؛ امکاناتی می خواهیم که هر دانش آموز یا دختر ایرانی خود را باور کند چون معتقدیم زنان عامل اصلی کانون های خانواده ها هستند.
پیام عزیز به عنوان نایب ‌رئیس اول مجلس دانش آموزی، به موضوع گفت و گوی بین نسلی به عنوان یک موضوع مهم و مطرح شده از سوی این معاونت اشاره کرد و گفت: می خواهیم یک نفر از بانوان و یک نفر از مردان در جلسات این معاونت حضور داشته باشند. معتقدیم برگزاری کارگاه های خاص برای استعدادیابی جوانان نیز ضروری است.
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره طرح ملی گفت و گوی ملی نیز در پاسخ به این موضوع اظهار داشت: باید حرف همه را شنید و ارتباطات بین نسلی و خانواده ها را تقویت کرد. مهارت های ارتباطی یکی از عرصه های کار ماست و تمایل داریم با سازمان دانش آموزی و مجلس دانش آموزی فعالیت هایی در این عرصه داشته باشیم زیرا به اعضای خانواده ارتباط پیدا می کنند و فکر می کنیم بسیار مسأله مهمی است.
سارا فلاح کارپرداز اول مجلس دانش آموزی نیز گفت: هدف ما این است که مردان این سرزمین حامی بانوان باشند؛ باید کتابی تحت عنوان چگونه بانوان به خودسازی و خودباوری برسند و در کنار آن کتابی هم برای آقایان جهت حمایت از بانوان تالیف شود.
* میزان آمادگی دختران برای ازدواج سنجیده شود
علی رومیانی به عنوان منشی اول مجلس دانش آموزی نیز در مورد مشکل ازدواج دختران در سنین پایین گفت: در ایران این ازدواج ها صورت می گیرد، به همین منظور بالا رفتن سن ازدواج پیشنهاد ماست چون معتقدیم اگر یک دختر در سن پایین ازدواج کند، دیگر اجازه تحصیل ندارد و می شود سن قانونی ازدواج را از 13 به 18 تغییر داد.
وی با طرح این سوال که آیا آموزش جنسی در سنین پایه به نوجوانان داده می شود، ادامه داد: باید آموزش ها و آزمون های صحیح برای سنجش میزان آمادگی دختران برای شروع زندگی انجام شود.
معاون امور زنان وخانواده ریاست جمهوری نیز درباره ازدواج دختران با سن کم گفت: در بحث مهارت های زندگی با وزارت آموزش و پرورش طرحی داریم که امیدواریم درست زندگی کردن را در طول دوره آموزشی ارتقا دهیم زیرا در نظام آموزشی این موضوع کمرنگ است.
ابتکار در پاسخ به سوالی درباره ارائه آموزش های لازم قبل از ازدواج به زوجین به مصوبه دولت برای آموزش های قبل از ازدواج اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی در این زمینه طرحی دارد تا ارتباطات سالم و آسیب زننده را شناسایی کند به همین منظور معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم آمادگی کامل در این زمینه دارد.
ابتکار اضافه کرد: در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با همکاری وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث آموزش جنسی برنامه ریزی شده است تا آموزش به شکل صحیح و درست ارائه شود؛ زیرا اکنون به شکل غلط در حال ارائه است و معتقدیم ما در این زمینه سال ها عقب هستیم و اگر از جای رسمی ارائه نشود، آسیب های اجتماعی ناشی از آن بیشتر می شود.
* امیدواریم روزی رئیس جمهوری زن داشته باشیم
علی حامدی به عنوان منشی دوم مجلس دانش آموزی نیز گفت: امیدواریم روزی را شاهد باشیم که رئیس جمهوری زن در کشور داشته باشیم، اگرچه برخی افراد نمی خواهند زنان در پست های مدیریتی باشند.
وی گریزی هم به عدم حضور بانوان در ورزشگاه ها زد و افزود: اگر قرار است ما از بانوان برای حضور در ورزشگاه ها استقبال کنیم، باید در دفاع از زنان مردان هم به این مکان های ورزشی نروند تا بانوان بتوانند در این مکان ها حاضر شوند.
حامدی به موضوع کودکان کار نیز اشاره کرد و گفت: باید این موضوع به صورت ویژه رسیدگی شود چون معتقدیم دنیای کودکی باید پر از شادی باشد اما کودکان کار مشغول فعالیت های طاقت فرسایی هستند که باید طرح هایی برای ساماندهی وضعیت آنها انجام داد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سوالات هم گفت: انتظار می رود با همکاری وزارت آموزش و پرورش و این معاونت با اجرای طرحی موثر کودکان بازمانده از تحصیل به ویژه دختران شناسایی شوند. اکنون درصد کمی از کودکان که برخی از آنها تابعیت ایرانی ندارند و از دیگر کشورها در ایران زندگی می کنند، دسترسی به آموزش ندارند؛ البته دولت اقدامات خوبی برای تحصیل آنها انجام داده است، اما فکر می کنیم با همکاری دیگر دستگاه ها می توان این مشکل را حل کرد.
وی تصریح کرد: برای کودکان کار هم از سوی این معاونت حمایت های لازم را انجام می دهیم اما برای کودکان بازمانده از تحصیل باید طرحی داشته باشیم تا با حضور در محله ها این کودکان شناسایی شوند و درخواست کردیم وزارت آموزش و پرورش این طرح اجرا شود.
یونس برق ‌افکن به عنوان کارپرداز دوم مجلس دانش آموزی نیز به مشکلات گسترده در مناطق محروم و عدم تحصیل دختران در این مناطق به ویژه روستاهای دورافتاده اشاره کرد و گفت: در روستاها مدارس برای تحصیل دانش آموزان وجود ندارد حتی اگر وجود داشته باشد، معلمان به مدارس کپری و کانکسی نمی روند.
در پایان این نشست، ابتکار به اعضای هیات رئیسه مجلس دانش آموزی کتاب خود تحت عنوان «تسخیر» را که اولین روایت مکتوب از دوران سفارت تسخیر شده آمریکا در تهران است، اهدا کرد و این نشست با گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.
طرح مجلس دانش‌آموزی 20 مرداد 79 در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد و فعالیت خود را در سال 1380 آغاز کرد. اکنون دور نهم این مجلس است که از مهرماه امسال فعالیت خود را شروع کرده است.
مجلس دانش آموزی دارای 150 نماینده دختر و پسر به تعداد مساوی از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم است، 142 نماینده از تمام استان ‌ها، 4 نماینده از اقلیت ‌های دینی، 2 نماینده از بین دانش ‌آموزان با نیازهای ویژه و 2 نماینده از مدارس ایرانی خارج از کشور در مجلس حضور دارند. مجلس دانش آموزی 2 ساله است.
اعضای هیات رئیسه این مجلس دانش آموزی سیدمحمدعماد هاشمی از استان خراسان رضوی به عنوان رئیس، پیام عزیز از استان آذربایجان غربی به عنوان نائب‌رئیس اول، سعیده محمدخانی از استان گلستان به عنوان نائب رئیس دوم، علی رومیانی از استان خوزستان به عنوان منشی اول، علی حامدی از استان اصفهان به عنوان منشی دوم، سارا فلاح مبارکه از استان یزد به عنوان کارپرداز اول و یونس برق ‌افکن از استان لرستان به عنوان کارپرداز دوم هستند.
* 7268*1834

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/100459/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ